Vad betyder det?. Är det inte tech som driver ekonomi nu för tiden?.Kikar vi på Nasdaq USA så har den klappat igenom fullständigt, där ligger dom flesta tech-aktierna.
Vad betyder det?. Är det inte tech som driver ekonomi nu för tiden?.Kikar vi på Nasdaq USA så har den klappat igenom fullständigt, där ligger dom flesta tech-aktierna.
Jo. Både upp och ner.Vad betyder det?. Är det inte tech som driver ekonomi nu för tiden?.
En generell nedgång inom alla segment, inte bara tech som backar. Förestående räntehöjningar, större nedtrappning av stödköpen än tidigare aviserat, oron i Ukraina, det är många gemensamma faktorer som driver riktningen för världens börser nu.Vad betyder det?. Är det inte tech som driver ekonomi nu för tiden?.
Bra inläggBörsras varnas det för hela tiden. Risken finns där hela tiden. Vi har ett känsligt ekonomiskt system och det krävs inte mycket innan du har en nedåtgående spiral som är svår att bryta. Att däremot säga att det sker om fem dagar eller fem år är nästan omöjligt. De som lyckas med det blir stenrika. Se filmen ”The big short” som ett exempel. Även där prickar de som är mest insatta fel på runt ett år.
Jag är djupt oroad över börsen. En fet dipp iom corona i mars 2020. Efter det har det gått som tåget i snart två år, trots minskad produktion, trots ökad arbetslöshet med mera. Ekonomin har fullständigt dopats av nytryckta pengar och stimulanspaket. Det funkar ett tag men inte för evigt. Om börsen kraschar 2022 eller 2032 vet ingen.
Time in the market beats timing the market. Köp nu, håll tummarna. Se till att investera pengar du inte måste ha så du inte behöver sälja när allt ligger lågt. För ekonomiskt oberoende rekommenderas 25 årslöner placerade med ett uttag om 4% årligen. Då lever du på avkastningen med bibehållen portfölj och köpkraft. Läs ”Trinity study” för mer info.
Räntan är låg. Om du vill snabba på kan du naturligtvis låna pengar att investera för om du kan låna billigt. Alternativt sluta ammortera och lägga på börsen. Risken är högre men om du investerar på lång sikt är det en god idé.
Jag försökte sälja en av mina ryska fonder idag, oklart om det kommer gå.Med facit i hand så var det ju Saab man skulle köpit, för ~200kr.
Nu känns det som att man missat tåget lite granna.
En bekant påstod igår att hans aktier i ryaka finansbranchen fallit från ca 1,50€ till 1cent stycke...Jag försökte sälja en av mina ryska fonder idag, oklart om det kommer gå.
Vill du köpa? Fixar bra pris.
Mitt är inte lika illa men det är väl helt oklart om det ens går att sälja.En bekant påstod igår att hans aktier i ryaka finansbranchen fallit från ca 1,50€ till 1cent stycke...
Med facit i hand så var det ju Saab man skulle köpit, för ~200kr.
Nu känns det som att man missat tåget lite granna.
Det tror iofs jag också.Jag var trög och köpte Saab på 298 förra veckan. Men jag tror det kommer säljas en väldans massa mer vapen i världen de närmaste åren.
En bekant påstod igår att hans aktier i ryaka finansbranchen fallit från ca 1,50€ till 1cent stycke...
Nej att sälja nu är idiotiskt. Jag trodde inte jag hade några pengar i Ryssland men så hittade jag en liten post på ett pensionskonto. Tur att det bara handlar om 10k som nu är värt en hundring.Aktier på ryska börsen har väl handlats kring pe = 3 redan tidigare tror jag, så istället för att sälja för under 1% av tidigare värde kanske man egentligen bara ska behålla såna aktier, hoppas på att Putin inte konfiskerar dom och att världen återgått till nåt normalare någon gång i framtiden.
Man vet ju inte vad en sån aktie kan ge i utdelning om 10 år ifall den finns kvar och världen blivit normal.
Näe.Mitt är inte lika illa men det är väl helt oklart om det ens går att sälja.
Det är en Schroder Emerging Europe fond som ligger i en pensionsförsäkring hos Movestic med flera ryska innehav.
Jag undrar om oljebolagen kan göra det. De har ju de tillgångar de har.Jag läste någonstans en "expert analytiker" gissade på att Moskva börsen kunde rasa närmare 98% när den väl öppnar
Gazprom, gasbolag, har tappat 94,6% sedan toppen på Londonbörsen.Jag undrar om oljebolagen kan göra det. De har ju de tillgångar de har.
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|