Vill ha lite aktietips!

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jag skulle säga web3 och saker relaterade till metaverse.

Jag kör fortfarande krypto och kommer antagligen fortsätta med det.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
aktier i något elbolag måste ju vare en vinnare med dom elpriserna
Sannolikt tvärtom. Folk tenderar att dels konsumera mindre el och dels se över sina elavtal vid högre elpriser vilket sänker marginalerna. Omvänt vid lågt elpris. Gäller de flesta marknader där leverantörerna tar betalt för grundvaran(el) + en fast vinstmarginal i öre.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Tror vi på något börsras som kvällspressen varnar för?

Funderar på att börja investera i lite aktier efter att ha insett att arbeta är ett fullkomligt meningslöst förehavande.
Som någon utan tillgångar så investerar jag gärna efter ett ras. Påverkar inte mig nämnvärt om det går neråt nu.

Sen är frågan hur mycket man behöver investera för att få början. Och hur man går tillväga för att få tag i intressanta marknader (den inhemska är ju rätt butter och deprimerande) utan att betala stora avgifter, systemets tariffer belönar gärna de som kan göra lite större affärer.
Jag har inte möjlighet att till en början lägga några stora summor. (att arbeta är ett poänglöst förehavande)

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera

Funderar på att börja investera i lite aktier efter att ha insett att arbeta är ett fullkomligt meningslöst förehavande.
Som någon utan tillgångar så investerar jag gärna efter ett ras. Påverkar inte mig nämnvärt om det går neråt nu.

Sen är frågan hur mycket man behöver investera för att få början. Och hur man går tillväga för att få tag i intressanta marknader (den inhemska är ju rätt butter och deprimerande) utan att betala stora avgifter, systemets tariffer belönar gärna de som kan göra lite större affärer.
Jag har inte möjlighet att till en början lägga några stora summor. (att arbeta är ett poänglöst förehavande)
Börsras varnas det för hela tiden. Risken finns där hela tiden. Vi har ett känsligt ekonomiskt system och det krävs inte mycket innan du har en nedåtgående spiral som är svår att bryta. Att däremot säga att det sker om fem dagar eller fem år är nästan omöjligt. De som lyckas med det blir stenrika. Se filmen ”The big short” som ett exempel. Även där prickar de som är mest insatta fel på runt ett år.

Jag är djupt oroad över börsen. En fet dipp iom corona i mars 2020. Efter det har det gått som tåget i snart två år, trots minskad produktion, trots ökad arbetslöshet med mera. Ekonomin har fullständigt dopats av nytryckta pengar och stimulanspaket. Det funkar ett tag men inte för evigt. Om börsen kraschar 2022 eller 2032 vet ingen.

Time in the market beats timing the market. Köp nu, håll tummarna. Se till att investera pengar du inte måste ha så du inte behöver sälja när allt ligger lågt. För ekonomiskt oberoende rekommenderas 25 årslöner placerade med ett uttag om 4% årligen. Då lever du på avkastningen med bibehållen portfölj och köpkraft. Läs ”Trinity study” för mer info.

Räntan är låg. Om du vill snabba på kan du naturligtvis låna pengar att investera för om du kan låna billigt. Alternativt sluta ammortera och lägga på börsen. Risken är högre men om du investerar på lång sikt är det en god idé.

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
alldeles för många
Sannolikt tvärtom. Folk tenderar att dels konsumera mindre el och dels se över sina elavtal vid högre elpriser vilket sänker marginalerna. Omvänt vid lågt elpris. Gäller de flesta marknader där leverantörerna tar betalt för grundvaran(el) + en fast vinstmarginal i öre.
Dom olika små elbolag har aldrig tjänat så mycket som dom gör nu

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Dom olika små elbolag har aldrig tjänat så mycket som dom gör nu
Investera i dem då och hoppas att andra tycker likadant så du kan sälja dem dyrare till någon annan. Det är så en marknad fungerar. Även om det du säger stämmer, vilket det inte gör, så finns det ändå ingen fast korrelation mellan vinst och aktievärde.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jaha o varför stämmer inte det :va
Kan du hitta några olika små elbolag som är börsnoterade så kan jag naturligtvis kolla upp det åt dig. Du hävdar att de gör vinster som aldrig förr och råder andra att investera i dem. Vilka bolag syftar du på? Direkt när du svarat kan jag kolla upp aktiekurs, omsättning, vinst, P/E med mera om du inte orkar göra det själv.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok

Klokt. Ränta-på-ränta är fantastiskt.

Starta ISK alt. KF det är smidigare än traditionell aktiedepå anser jag. Kör själv på Avanza.
Marknader du kommer åt: https://www.avanza.se/kundservice.h...-kan-jag-handla-pa-hos-avanza/?categoryId=362
Courtage beroende på courtageklass: https://www.avanza.se/konton-lan-prislista/prislista/handel-utland.html

Billiga indexfonder finns ju också, gillar själv denna ETF som någon sorts grundpelare.

Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Mitt generella aktietips över tid: håll koll på vad ryssar o kineser gör.
Vad de än tar sig för reagerar världsmarknaden på deras manövrar, oavsett om det är ovidimerade uttalanden eller reella aktioner.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det är inte så lätt att genom några minuters eller timmars arbete dagligen prestera bättre på börsen än de som ägnar 40-120 timmar i veckan åt samma sak och dessutom har fler och bättre kontakter med information.

Jag säger köp Investor, Gambro Industrivärlden eller nåt annat investmentbolag. Sedan skiter du i att kolla börsen och slösa inte din tid på den. Lägg istället din tid, energi och pengar på sånt som du har lättare att kontrollera. Ditt arbete

Nu vet jag ju att exempelvis bonde som lyfte tråden är egenföretagare och jag är helt övertygad om att han inte behöver fundera någon längre tid för att hitta investeringar till sin firma som ger 20% avkastning eller mer årligen.

Och innan någon skryter om sin portfölj som ökat +100% under året så menar jag alltså i genomsnitt över tid och inte enskilda år när börsen råkar gå exceptionellt bra.

Världens kanske högst ansedda investerare, Warren Buffet har alltså "bara" lyckats prestera 20% i genomsnitt så 20% i genomsnitt över tid är alltså inte lite utan en extremt hög avkastning.

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Nu vet jag ju att exempelvis bonde som lyfte tråden är egenföretagare och jag är helt övertygad om att han inte behöver fundera någon längre tid för att hitta investeringar till sin firma som ger 20% avkastning eller mer årligen.
Jo men jag har det mest som sidohobby med trading mellan Baltikum och Norrbottensföretag.
Har ju ett vanligt jobb som anställd också som huvudsyssla.
Fast skulle jag marknadsföra min mobila arborrning med automatisk svetsning så visst skulle det finnas saker att göra som har både marginal och omsättning :)

Varit lite lång julafton på börsen, gissar ner 30% till lite nyktrare nivåer och så börjar den normala kurvan uppåt.
Kommer då skrämma bort många som är nya på aktier.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jo men jag har det mest som sidohobby med trading mellan Baltikum och Norrbottensföretag.
Har ju ett vanligt jobb som anställd också som huvudsyssla.
Fast skulle jag marknadsföra min mobila arborrning med automatisk svetsning så visst skulle det finnas saker att göra som har både marginal och omsättning :)

Varit lite lång julafton på börsen, gissar ner 30% till lite nyktrare nivåer och så börjar den normala kurvan uppåt.
Kommer då skrämma bort många som är nya på aktier.

Ok, jag trodde du hade blivit egen på heltid.

Många har pratat om ras senaste tiden och jag brukar nästan ständigt vara en domedagsprofet men jag är inte så säker på att vi får se några stora nedgångar i närtid.

Dels är det bara 2 år sedan det rasade senast och de som köpte på den nedgången har nog gott om självförtroende och är nog redo att köpa på nya nedgångar.
Men framför allt så har världens riksbanker under pandemin ökat penningmängderna ofantligt mycket vilket sänker värdet på pengar. Obligationsräntorna har förvisso ökat lite men realräntan har fallit ordentligt, med 4% inflation och obligationsränta på 0% så förlorar man 4% av pengarnas värde för varje år som pengarna ligger oinvesterade.

Så vem vill ligga med pengarna oinvesterade idag? Den som tror att räntan går ner kan ju investera i obligationer och se dessa öka i värde men tror man istället att räntan är på väg uppåt så kommer obligationernas värde falla på kort sikt. Och med en inflation på 4% är ju risken för höjda räntor överhängande.

Så vad ska världens investerare köpa istället för aktier? Det skulle väl i så fall vara guld.

Last edited:

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Elbolagen har täljt guld under den här tiden som priserna varit höga, dessutom så bygger vi in instabilitet i vårt elnät med framförallt vindkraft vilket har skapat ytterligare ett sätt att tjäna pengar.
Tror du t.ex. att det omtalade oljekraftverket bara tjänar pengar när det går?
Alla energislag med någon som helst rotorstabilitet får in oerhörda pengar bara på att vara standby och reglerande reservkraft åt den instabilitet som vår energipolitik skapat.

Utan den backupen som vår kärn, vatten och oljekraft har hade vi aldrig kunnat hålla vår hertz inom angiven tolerans och fått samma problem som Europa fick 8 Januari ifjol.
Turligt nog hann det stoppas, en blackout hade släckt strömmen i upp till flera dygn i hela europa.
(Som för övrigt av någon anledning inte alls rapporterades i svensk media och grönomställningens land.)

Zeromannen

Guest
Vad tror församlingen? Är vi 5 före börskrasch för tillfället? Läser man Jeremy Grantham's blogg så ser han inte ljust på kommande månader ...
https://www.gmo.com/europe/research-library/let-the-wild-rumpus-begin/
En stor del av aktierna på börsen har befunnit sig i Bear market ett par månader. En ganska viktig indikator brukar vara hur MA200 rör sig, nu är det ganska många index som fallit igenom MA200. Titta på OMXSPI så har det sista tiden studsat under och nu gått igenom MA200 igen, dvs. momentumet verkar svagt. Tittar vi historiskt så senaste gången OMXSPI gick igenom MA200 var i mars 20 och varför vet ju alla.

Kikar vi på Nasdaq USA så har den klappat igenom fullständigt, där ligger dom flesta tech-aktierna.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning