Vill ha tips på en bra mellanklasshoj för en nybörjare!

Julgran

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZXR 400
Jag har letat igenom denna tråden och sökt efter gamla trådar med tips om mellanklasshojar men hittade inget. Finns det nån gammal tråd så får ni gärna skicka mig vidare till den :)

Min fråga är alltså om ni har några tips på en trevlig mellanklasscykel för 35 000 eller lägre. Märke spelar ingen egentlig roll. Bara den ser någorlunda acceptabel ut. Den ska kräva så lite underhåll som möjligt därför att jag inte är särskilt kunnig eller intresserad av den biten.

Jag ska ta körkort i sommar men blir inte 21 förrän i höst så jag får ju inte köra tung mc förrän om två år eller nästa sommar om jag kör upp igen.

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Jag har en fin gammal suzuki gsx 400 Fws ifrån 1983
Kostade ynka 15 000 och det finns fler att köpa då man ibland ser dom i t ex Bike, mcbörsen.

Visserligen är jag tvungen att byta däck, batteri och laddningsregulator på den nu och det kostar några slantar.
Men den gör väl cirka 160 om man får tro kompisen som provkörde.

Lycka till!

Mav

Fattigast...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha FZR 1000
Bikerbitch skrev:
Jag har en fin gammal suzuki gsx 400 Fws ifrån 1983
Kostade ynka 15 000 och det finns fler att köpa då man ibland ser dom i t ex Bike, mcbörsen.

Visserligen är jag tvungen att byta däck, batteri och laddningsregulator på den nu och det kostar några slantar.
Men den gör väl cirka 160 om man får tro kompisen som provkörde.

Lycka till!

Jag är berädd att hålla med. En 400 är ganska bra som mellanklass hoj. De har oftast inte så mycket mer effekt innan man stryper dem. Hade själv en 400 då det begav sig och den var jag mycket nöjd med.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
ZXR400

750RR

Bifogat

• 400grön-94.jpg
    400grön-94.jpg
    23.4 KB · Visningar: 623

jonte

Guest
kan oxå bara hålla med föregående talare. har en suzuki gsx 400f. billiga att köpa och försäkra. betalar 1200/år. perfekt nybörjar hoj.

Banco

Fortsätter att förnedra...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Crescent
Varför inte se dig om efter en aprilia rs250, fast det finns säkert ngn lag om att den väger för lite för mellanklass? Annars e den ju både snygg, lättmekad och du får en relativt ny hoj för 35000 :tummenupp

Kjelleman

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-03
Jag röstar för en RGV250. Inget vrid så att man trillar ur sadeln men om man håller uppe varvet kan det gå fort om man vill det. Snygg, enkel, stabil och pålitlig hoj. Rätt billigt också!

Såg annons på en som råkat vara min i ett tidigare liv:
http://www2.blocket.se/view/964293.htm?l=0

Slänger upp en liten bild ändå:

Bifogat

• rgvlagom.jpg
    rgvlagom.jpg
    21.3 KB · Visningar: 527

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FZR 1000T -91
250-hojar fungerar inte att köra upp med. Måste vara minst 375cc. ZXR 400 funkar bra.

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Då ska ju krappen ha en SV650 så klart! :crash

Mer användbar/kul hoj för pengarna hittar man inte. :fakta

...eller förresten, vad klassas som mellanklass? :(

Last edited:

Banco

Fortsätter att förnedra...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Crescent
Kör upp på bilskolans er5:a (eller vad de kan tänkas ha) så var 375cc problemet löst och du kan köra italienskt ändå.

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
John skrev:
250-hojar fungerar inte att köra upp med. Måste vara minst 375cc. ZXR 400 funkar bra.
Får väl inte vara mindre än 750cc vid uppkörning av tung cyckel? :confused:

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FZR 1000T -91
Spiken skrev:
Får väl inte vara mindre än 750cc vid uppkörning av tung cyckel? :confused:

Nästan rätt. Tung (21 år +) då måste det vara 700cc eller mer.
Mellantung (18 år) då måste det vara 375 cc..

Julgran

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZXR 400
Tack så mycket för alla tipsen!

Definitionen för en mellanklasshoj är att den får inte ha mer än 0,16Kw/Kg och den får inte heller ha mer än 25 Kw i effekt. Så länge man håller sig inom dom ramarna så spelar antalet kubik ingen roll.

Jocke

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW
Julgran skrev:
Tack så mycket för alla tipsen!

Definitionen för en mellanklasshoj är att den får inte ha mer än 0,16Kw/Kg och den får inte heller ha mer än 25 Kw i effekt. Så länge man håller sig inom dom ramarna så spelar antalet kubik ingen roll.

Förutom då vid uppkörning som John och Spiken nämnde.

Julgran

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZXR 400
Det har ni minsann rätt i! En mellantung krävs 375 cc eller höre och en tung krävs 700 cc eller högre och en lätt ska vara mellan 120-125 enligt min teoribok. En tung mc måste dessutom ha en efekt på minst 35 kW.

tks

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha TDM850'92 Suzuki SV650N'99
Julgran skrev:
Jag har letat igenom denna tråden och sökt efter gamla trådar med tips om mellanklasshojar men hittade inget. Finns det nån gammal tråd så får ni gärna skicka mig vidare till den :)

Min fråga är alltså om ni har några tips på en trevlig mellanklasscykel för 35 000 eller lägre. Märke spelar ingen egentlig roll. Bara den ser någorlunda acceptabel ut. Den ska kräva så lite underhåll som möjligt därför att jag inte är särskilt kunnig eller intresserad av den biten.

Ska det vara en sporthoj, eller går det bra med andra typer av hojar?

Om övriga typer också går bra kan jag varmt rekommendera en encylindrig offroadhoj. De tappar inte så många hästar på att bli strypta och kan köras med bibehållen körglädje jämfört med större sporthojar som kan tappa över 70% av effekten iom strypningen.

Kräva lite underhåll är offroader bra på. De bara går och går... visst måste de servas förr eller senare, men det är oftast enkel service i och med att de är encylindriga = ofta lättmekade, behöver bara bytas ett tändstift, få ventiler och förgasare att skruva med...

Som sagt, det är slitstarka hojar, där inte så mycket går sönder, inte ens vid vurpa.

För 35 000 kr är det bara välja och vraka, du kan få tag i riktigt fina exemplar för de pengarna. Jag skulle främst titta efter de med så lite plast som möjligt, men med elstart, som Suzuki DR650 SE och Yamaha XT600E (lite plast = inte så mycket som går sönder vid vurpa, kan köra med halvförsäkring utan att vara rädd), därefter de lite plastigare modellerna; Honda NX650 Dominator, Suzuki DR650 RSE, Yamaha XTZ660 Tenere...
Seda finns det ju de som saknar elstart, men det är lite jobbigt att behöva kicka faktiskt.

Det finns en hel del andra hojar som jag inte listat, men generellt så är alla japanska encylindriga hojar slistarka, robusta och pålitliga.

johanp

=p
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 660
jag skaffade en sv650s som första hoj(kommer om 2veckor... =)) tror att det ska bli ett riktigt bra val!

Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...