Vill ha tips på en bra mellanklasshoj för en nybörjare!

Julgran

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZXR 400
Jag är mer intresserad av en sporthoj med mycket plast på :D Jag kör inget offroad nu, och jag tror att jag mest kommer att köra på vanliga vägar.

tks

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha TDM850'92 Suzuki SV650N'99
Julgran skrev:
Jag är mer intresserad av en sporthoj med mycket plast på :D Jag kör inget offroad nu, och jag tror att jag mest kommer att köra på vanliga vägar.

...jag har två offroader men kör 98% på asfalt med dem. Fungerar finfint där med. Skön körställning och fjädring, och går att svänga rätt bra med de också...

Sporthoj av god kvalitet med mycket plast för 35 000 kr. Då skulle jag leta efter en fin CBR600 av något äldre modell, och strypa till 25 kW - om den går att försäkra som 25 kW (många bolag går ju efter ursprungseffekten även om den är strypt), annars blir det dyyrt.

Julgran

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZXR 400
Jag har tittat på en Kawasaki GPZ 500 och Suzuki GS 500E. Är det några modeller som det finns några speciella fel på och går dom bra att strypa ner?

Jag har aldrig provat att köra en offroadcykel men det kanske går lika bra det :) Dom har en på bilskolan som jag kanske kan prova när det blir väder.

tks

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha TDM850'92 Suzuki SV650N'99
GPZ500 och GS500E är finfina hojar som gör sig bra i 25-kW-utförande. GPZ:an är väl att föredra, eftersom den är lite vanligare (har jag fått för mig iaf); det kan vara en fördel när det behövs reservdelar... så är den bekvämare vid långfärder eftersom den har kåpa. Mer som kan gå sönder vid en marksyning dock.

En kompis hade en GS500E förut... han klagade på en irriterande effektsvacka i mellanregistret som störde körningen för honom. Annars verkar det inte vara några fel på den.

Har inte kört GPZ:an själv, men det sitter samma motor i den som i ER-5:an, men det är några hästar mer i toppeffekt på GPZ:an. ER-5:an har jag kört i 34-hästarsutförande, och jag tyckte motorn var trevlig.

Det är en motor som använts i många år i många olika modeller, (GPZ500, EN500, KLE500, ER-5), och motorn har sitt ursprung i GPZ900 (det är i princip en klyven GPZ900-motor det handlar om), så den är ju beprövad, några större fel verkar det inte vara.

Jag tror inte du blir missnöjd med en GPZ500.

pini

full fart spar tid
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1 me lite godis
kawa zxr 400 en sån vill ja ha något billiga å helförsäkra 3100 för mej har precis fyllt 18
annars blir de skogsbåge

Avelin

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet 600 & Suzuki DR600 motard
En kompis som fixade mellankort hade en Kawasaki GPZ 500, tror jag det var, och den gick som en påse skit tycker jag.
Vet inte alls hur den var strypt, men den varvade på som fan, men det kom aldrig någon effekt. Var lite moppekänsla över den.
Gasade iväg och växlade, och trode jag hade för hög växel i, och växlade ner,, jätte motorbroms, och nålen stog o hoppade längst ner i det röda!
Men en fördel med den var att man satt väldigt bra på den.
Men brövkör först, så den inte är lika trött som det exxemplaret jag körde, för dem måste gjort något fel med stryptningen.

Julgran

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZXR 400
Jag har hittat en Kawasaki GPZ 500 S från 1992 som jag är sugen på. Är det något särskilt man ska tänka på om man ska köpa en sån?

chrilleus

Motlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KLE 500
Jag hade en GPz500S som första hoj. Mycket lättkörd och smidig, skön sittställning och billig i drift. Skönt ljud mellan 7000-11000Rpm, lite wankel-sound! (Jag hade Yoshimura 2-1 helsystem och öppna K&N filter). Bifogar en bild..

Bifogat

• gpz.jpg
    gpz.jpg
    95.3 KB · Visningar: 208

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Tror inte tvåtaktare (ex rs250) som någon nämnde innan är att rekomendera...

Dessa är ju mäst lämpade för bana och lite ettriga i trafiken och svår kontrollerade för en nybörjare!

pini

full fart spar tid
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1 me lite godis
morsan å farsan kläckte en sak ida ja kan ta morsans 535 virago å åka på jippie glidarskräp

Seizure Later

Directors cut...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ingen just nu
Jag har ett förslag: Köp min SZR 660. Ser ut som en sporthoj, har väghållning som en sporthoj, men vrid och körbarhet som en offroad. Behöver bara en lätt strypning för att godkännas som mellanklassare och då får du dom bästa komponenterna, Brembo bromsar, Piaoli gaflar, Boge bakfjädring. Min kostar dessutom bara 1450,- helåret/helförsäkring.

johanp

=p
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 660
pini skrev:
morsan å farsan kläckte en sak ida ja kan ta morsans 535 virago å åka på jippie glidarskräp
hahaaa stackare.. jag som blev putt när farsan tyckte att jag skulle ta över hans v-max sen istället... men en virago?!?!!? snacka om förolämpning...

Julgran

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZXR 400
Hej igen!
Nu har jag äntligen skaffat mig en alldeles egen mc! Den är reggad på faren men ändå :D Det blev en oerhört vacker Kawasaki ZX400. Nu ska jag bara vänta tills det blir torsdag så att vi kan besiktiga den och sen ska jag ut och övningsköra som tusan! För att sammanfatta FY F*N VA JA E GLA!! :D :D :D :D

Här är en länk till den tills jag fixat egna bilder:
http://home.tiscali.se/mandarinen/edy.htm

:squid

Last edited:

Rondellen

Beach 08?? beer 08 ;)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -01,
Julgran skrev:
Hej igen!
Nu har jag äntligen skaffat mig en alldeles egen mc! Den är reggad på faren men ändå :D Det blev en oerhört vacker Kawasaki ZX400. Nu ska jag bara vänta tills det blir torsdag så att vi kan besiktiga den och sen ska jag ut och övningsköra som tusan! För att samman fatta FY F*N VA JA E GLA!! :D :D :D :D

Grattis...den va juh snygg...enligt mitt tycke..:D

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Jag har en fin gammal Kawasaki ZXR400 ifrån 1992
Kostade ynka 15 000 och det finns fler att köpa då man ibland ser dom i t ex Bike, mcbörsen.

Visserligen är jag tvungen att byta däck och fälgar på den nu och det kostar några slantar.
Men den gör väl cirka 260 när jag e klar.

Lycka till!

750RR
Omgjort inlägg från BikerBitch

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Julgran skrev:
Hej igen!
Nu har jag äntligen skaffat mig en alldeles egen mc! Den är reggad på faren men ändå :D Det blev en oerhört vacker Kawasaki ZX400. Nu ska jag bara vänta tills det blir torsdag så att vi kan besiktiga den och sen ska jag ut och övningsköra som tusan! För att samman fatta FY F*N VA JA E GLA!! :D :D :D :D

Ojoj, jasså du köpte hans 400 från Helsingborg?
Hoppas du fick priset nerprutat.

Den e klart fin. :fakta

Ställ den nu på dig själv för det kostar inte såååååå mycket och kör med insidan. Ses

750RR

Julgran

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZXR 400
Nä jag köpte den av ett trevligt par i Bjärred. Angående försäkringen så är det fetdyrt! Det skulle kosta 30 000 för mig att ta helförsäkring/helår men för pappa kostade det knappt 3 000. Jag ska försäkra den nästa år hade jag tänkt med halvförsäkring/halvår, då kostade det också knappt 3 000 på ett annat bolag.

Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...