Vill ha tips på en bra spekontroll till PC!

Stranada

Trött på köttfärsen
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Borås
Hoj
tomt garage
Som sagt vill jag ha lite tips. Eftersom den skall användas till racingspel måste den ha tryckkänsliga knappar och en analog styrspak. Jag har funderat på en ps2-kontroll men har ni bättre förslag så vill jag gärna höra.
 

Gumpa

Take me to bed or lose me forever
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Östergötland
Hoj
R1-03 & Suzuki Ts250x
Dom kontrollerna som jag kör med är:

Saitek "Cyborg 3D Gold" usb
Funkar skitbra till flygspel :tummenupp

Till Mc-spel :
Microsoft Freestyler eller nått sånt, styrknappen är jävligt seg tyvärr, inget jag rekomenderar! men den är billig!

Bilspel :
Formula 1 Racing Wheel,
Tyvärr ingen force feedback, men man får en ganska bra känsla ändå, tycker man lever sig in mer i spelen med ratt & pedaler, man blir som barn på nytt!!

Gå till någon stor butik & prova/pilla/klämm/tryck så hittar du nog någon favorit
 

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
Är du ute efter en joystick eller pad? Finns det förresten tryckkänsliga knappar på en pad till pc? Vart hittar man ps-padar till pc?

Jag kör just nu med en Logitech WingMan Actionpad. Faktiskt riktigt skön, men iofs inget som slår en pad till ps.
 

Stranada

Trött på köttfärsen
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Borås
Hoj
tomt garage
skoteridioten skrev:
Är du ute efter en joystick eller pad? Finns det förresten tryckkänsliga knappar på en pad till pc? Vart hittar man ps-padar till pc?

Jag kör just nu med en Logitech WingMan Actionpad. Faktiskt riktigt skön, men iofs inget som slår en pad till ps.

Det är en gamepad jag är ute efter.
Det borde väl finnas tryckkänsliga till pc!?

För att koppla in en ps(1 eller 2) kontroll måste du ha en konverterare. De finns på Clas Ohlson kostar ung. 200kr.
 

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
Stranada skrev:
Det är en gamepad jag är ute efter.
Det borde väl finnas tryckkänsliga till pc!?

För att koppla in en ps(1 eller 2) kontroll måste du ha en konverterare. De finns på Clas Ohlson kostar ung. 200kr.

Ja man tycker att det borde finnas men jag har faktiskt aldrig sett en.



Fint, tack för tipset!
 

Chrille D

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Yamaha TDM 900 -05
Det finns en som är identisk med PS1 padarna, heter Gravis gamepad pro, jag har en och den är kanon, hållbar som faan och alldeles lagom med knappar och så.

/Chrille
 

Stranada

Trött på köttfärsen
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Borås
Hoj
tomt garage
Chrille D skrev:
Det finns en som är identisk med PS1 padarna, heter Gravis gamepad pro, jag har en och den är kanon, hållbar som faan och alldeles lagom med knappar och så.

/Chrille

Du är 100% på att den är tryckkänslig?
 

Bulan

*bonk*
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Dalarna
Hoj
såld
Gravis Gamepad pro har inte analog styrspak nej...

däremot finns det en annan pad på Gravis sida som heter "Eliminator" som har både (2st)analog och digital styrning.. Hur den sen är att spela med har jag ingen aning om.. men det finns iaf.. :)

Annars kan du ju ta en Xbox-kontroller och någon slags konverterarkabel (endast bygga själv?) så passar den i Usb-porten
 

Chrille D

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Yamaha TDM 900 -05
*host* ajf**n, kanske skulle lära mig läsa först, det var nog lite överkurs för mig de där, men den håller för att slänga i golvet...flera gånger och det är ju bra :crash
 

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
Jag kör just nu med en Logitech WingMan Actionpad. Faktiskt riktigt skön... Vanliga enkla knappar för gas och broms, samt en liten styrspak som jag styr med. Men den har även kvar det klassiska styrkorset om någon föredrar det.
Men det börjar bli dags att byta ut den nu, för den verkar inte tåla hårda bordskanter så himla bra..styrspaken är lite glapp så när jag t ex kör moto gp 2 så drar hojen åt höger hela tiden, så man får styra emot.. Jag ahr försökt att kalibrera om det, men det vill sig inte.. Lite drygt. =P
 

Stranada

Trött på köttfärsen
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Borås
Hoj
tomt garage
skoteridioten skrev:
Jag kör just nu med en Logitech WingMan Actionpad. Faktiskt riktigt skön... Vanliga enkla knappar för gas och broms, samt en liten styrspak som jag styr med. Men den har även kvar det klassiska styrkorset om någon föredrar det.
Men det börjar bli dags att byta ut den nu, för den verkar inte tåla hårda bordskanter så himla bra..styrspaken är lite glapp så när jag t ex kör moto gp 2 så drar hojen åt höger hela tiden, så man får styra emot.. Jag ahr försökt att kalibrera om det, men det vill sig inte.. Lite drygt. =P

Den är inte tryckkänslig eller? Det är det jag måste ha. Speciellt vid regn då man vill smyga på gasen och på bromsen lite extra.
 

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
Stranada skrev:
Den är inte tryckkänslig eller? Det är det jag måste ha. Speciellt vid regn då man vill smyga på gasen och på bromsen lite extra.

Nä det är den inte.. Men kan man inte kalibrera så att du får kontrollen så i spelet? iofs drygt emellanåt men.. Jag minns iaf att man kunde göra så på det hederliga Viper Racing, då kunde man ställa precis hur spelet skulle reagera när du tryckte på nån knapp...
 

Stranada

Trött på köttfärsen
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Borås
Hoj
tomt garage
skoteridioten skrev:
Nä det är den inte.. Men kan man inte kalibrera så att du får kontrollen så i spelet? iofs drygt emellanåt men.. Jag minns iaf att man kunde göra så på det hederliga Viper Racing, då kunde man ställa precis hur spelet skulle reagera när du tryckte på nån knapp...

Det blir inte samma sak. Vi säger att du vill ligga och smyga på låt oss säga 50% gaspådrag ett varv för att värma upp. Det går inte om inte har tk. Visst finns det spel som går att ställa in känsligheten i knapparna. Men ibland (eller ofta) vill man kunna gasa till utav bara h-vete och ibland inte. Det blir då väldigt jobbigt att byta inställnar mitt i loppen (givetvis ohållbart). Vad har du för bästa tid på Suzuka förresten? Du behöver inte screenshota jag tror dig ändå.
 

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
Stranada skrev:
Det blir inte samma sak. Vi säger att du vill ligga och smyga på låt oss säga 50% gaspådrag ett varv för att värma upp. Det går inte om inte har tk. Visst finns det spel som går att ställa in känsligheten i knapparna. Men ibland (eller ofta) vill man kunna gasa till utav bara h-vete och ibland inte. Det blir då väldigt jobbigt att byta inställnar mitt i loppen (givetvis ohållbart). Vad har du för bästa tid på Suzuka förresten? Du behöver inte screenshota jag tror dig ändå.


Ok, jag förstår.. Det vore om inte annat rätt coolt att kunna "fisåka" utan att kämpa med att sitta och småtrycka som en idiot på pad'n..

Ska köra ett par varv nu, få se vad jag kan få för tid.. :)


Edit: tid på Suzuka med min vanliga hoj, 1:47.78. Men oj vad det lär gå att kapa! jag missade linjer minst 2 gånger på det varvet.. Men banan är rätt svårt, för man lär vara på högspänn hela tiden för det går ju tokfort i flera partier. Till exempel de 2 högerkurvorna efter start/mål.. Upptäckte nu att från det att man styr höger in i första böjen så ska du hålla inne fullt styrutslag åt höger tills du lämnar den andra kurvan.. =P så man kan mao åka ganska fort där =P
 
Last edited:

Stranada

Trött på köttfärsen
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Borås
Hoj
tomt garage
skoteridioten skrev:
Ok, jag förstår.. Det vore om inte annat rätt coolt att kunna "fisåka" utan att kämpa med att sitta och småtrycka som en idiot på pad'n..

Ska köra ett par varv nu, få se vad jag kan få för tid.. :)


Edit: tid på Suzuka med min vanliga hoj, 1:47.78. Men oj vad det lär gå att kapa! jag missade linjer minst 2 gånger på det varvet.. Men banan är rätt svårt, för man lär vara på högspänn hela tiden för det går ju tokfort i flera partier. Till exempel de 2 högerkurvorna efter start/mål.. Upptäckte nu att från det att man styr höger in i första böjen så ska du hålla inne fullt styrutslag åt höger tills du lämnar den andra kurvan.. =P så man kan mao åka ganska fort där =P

Jo, mkt mer än coolt. Om du tänker dig hur vi kör nu. Antingen gasar vi 100% eller 0%. Jmf det med verkligheten. Där ligger man på gasen lite grann i kurvorna, likaså bromsen. Inte vill man "tvärnita" hela tiden. När du kör på svårighetsgraden "Champion" har inte bromsarna ABS längre. Vilket resulterar i att så fårt du trycker på bromsen låses däcken och man kanar. "Livsfarligt" kan man säga.

Ja, Suzuka är igentligen ganska svår att få bra tider på jag.
 

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
Stranada skrev:
Jo, mkt mer än coolt. Om du tänker dig hur vi kör nu. Antingen gasar vi 100% eller 0%. Jmf det med verkligheten. Där ligger man på gasen lite grann i kurvorna, likaså bromsen. Inte vill man "tvärnita" hela tiden. När du kör på svårighetsgraden "Champion" har inte bromsarna ABS längre. Vilket resulterar i att så fårt du trycker på bromsen låses däcken och man kanar. "Livsfarligt" kan man säga.

Ja, Suzuka är igentligen ganska svår att få bra tider på jag.


Jag kör på svårighetsdragen champion, men iofs har jag ställt stapeln för "simulation" på 20%...

Sen undrar jag använder du den vanliga bromsknappen, eller frambroms/bakbroms eller en kombination ?
 

Stranada

Trött på köttfärsen
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Borås
Hoj
tomt garage
skoteridioten skrev:
Jag kör på svårighetsdragen champion, men iofs har jag ställt stapeln för "simulation" på 20%...

Sen undrar jag använder du den vanliga bromsknappen, eller frambroms/bakbroms eller en kombination ?

Jag använder den vanliga broms-knappen eftersom min kontroll bara har fyra knappar. Gas, broms, växla upp och ner. Hur går du tillväga?
 

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
Jag fuskar lite och kör med automat (även om det nog går att köra snababre med manuel om man är hajj på det).

Sen har jag 2 st "pekfingerknappar" likt en ps-kontroll, på den vänstra så kryper jag ihop och på den högra så reser jag mig.

Sen har jag 6 st vanliga knappar. 1 2 3
4 5 6

Gas på 5an, vanlig broms på 4an, frambroms på 6an. De övriga är kolla bakåt och byta vinkel..bakbroms..

Men det enda som jag använder är gas och frambroms. Med frambroms kan du bromsa låååångt mkt senare än mad den vanliga bromsen!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top