Vill ta A-körkort, brist på info ! [Hjälp]

swe3t

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2012
Ort
Malmö
Hoj
Ingen
Hejsan !

Är en snubbe på 20 år, som en dag, helt plötsligt, blev jätte intresserad av MC och funderar nu på att ta körkortet, och då är det för tung-MC jag menar !

Men har en hel del frågor, som jag behöver få svar på, och uppskattar verkligen om någon har tid att svara på de !

Första grejen.. är det någon åldergräns utöver 18 på tung mc? läste någonstans att det skulle vara 21, vilket jag verkligen hoppas är fel, då jag även läste att det nästa år ska ändras till 24 :(

Är det obligatoriskt att ha utrustning på sig när man kör utöver hjälm ?
Så klart är jag medveten om riskerna att köra utan det, men bara nyfiken..

På uppkörningen..skall man ha egen utrustning med sig? och viktigast av allt, ska man ha en egen motorcykel ? alt. från körskola.. ?

Och sen skulle jag uppskatta lite råd och tips, jag kan inget om MC-körkort eller motorcyklar, så är tacksam för all info inom området !
Mvh
 

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Kristianstad?
Hoj
Crescent citybike
Tung mc= 21 år

Bara Hjälm är det som gäller enligt lag, men om du ska få billigare försäkring så vill dem oftast att du är helt skyddad.

Egen utrustning är det oftast såvida du inte kör med trafikskola. Och egen hoj (om den uppnår kraven för kortet du ska ta) annars är det skolans hoj.

Hej på lilla dig.
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Men va i h... 94% av dina frågor är så simpla att du helt enkelt borde läsa på lite...

21 - tung mc
18 (a bregänsad) effekt 25 kw (34 hästar och max 0,16 kw per kg) - Du får automatiskt fullt kort efter 2 år!!
16 - a2 liten hoj 11kw (16 hästar och 125 cc)

Nej. Inte obligatoriskt, men många försäkringsbolag kräver det.
Men du borde alltid ha det..
VARNING grov bild! vill bara göra klart för honom vikten av bra grejer.
http://ssqq.com/archive/images/motorcycle accident victim 03.jpg

3. Du kan ha med dig egen utrustning på uppkörningen men de flesta körskolor tillhandahåller det. Jag använde deras trots att jag hade egen mest bara för att det är sjukt jobbigt att släpa dit sina saker.
Nej motorcykel lånar du ju på körskolan.
(DET SKA DU GÖRA) för du lär välta någon gång i lågfart och då är det skönt att ha mc'n med stödramen.


Mitt råd och tips är två saker. Kör försiktigt och snälla gå in på körkortsportalen och läs på.

MVH
 

Ceara

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2012
Ort
Oxelösund
Hoj
Aprilia Tuono v4r aprc abs -14
#1 Bara hoppas på att du fyller 21 i år ? Du måste vara 21 år gammal för att kunna köra upp för tung. Från och med den sista januari 2013 så måste du som 21 åring ha klarat av uppkörning/skriftliga provet.

#2 Inte helt säker på den frågan men jävligt dumt att köra utan.

#3 Beror på om du bokar uppkörningen genom en körskola. Antar att de flesta körskolor har utrustning som de lånar ut vid uppkörning och motorcykel. Men bokar du uppkörning privat och inte hyr av en körskola så måste du ha med dig egen cykel och utrustning.

#4 tips och tricks överlämnar jag till någon annan då jag precis har börjat med kortet också. Hade precis första lektionen för tung här om dagen. Åk förbi en körskola och pratar med mc läraren, det är deras jobb på att svara på frågor du är osäker på, och hjälpa / testa dig på vad du behöver börja med de första lektionerna.

Lycka till :tummenupp
 

Attitude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2012
Ort
Skara
Hoj
2008, Suzuki Intruder C1800
Skoj! :) Jag fick samma idé för några veckor sen, så jag gick och köpt emig en hoj och kläder. Jag har alltid sett mig själv glida på en glidare med tighta jeans, t-shirt och vältränad kropp. Men efter att ha läst hur djävla illa man kan skada sig så skippade jag det och köpte kläderna.

Sen har också de flesta föräskringar krav på att man ska ha fullgod utrustning från topp till tå. Tar du lektioner på en körskola får du låna hoj/kläder. Uppkörning kan man hyra hoj av körskolan och då troligtvis även kläder (man måste nämligen ha skyddskläder vid uppkörning).

Nästa år höjs åldern från 21 -> för MC så passa på är allt jag har att säga. Och skicka in körkortstillståndsansökan på en gång.. 1-2 månaders handlingstid..
 

swe3t

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2012
Ort
Malmö
Hoj
Ingen
Va snabbt man fick svar, glad man blir !!

Svaren på mina frågor var som jag anade, var bara inte helt säker på de.

Stecktech
Väntade på en sådan kommentar :)
Simpla frågor ja, men önskade att vara helt säker på de, körde förbi Erikssons trafikskola idag för att få lite info men de har så klart stängt på söndagar..
Och tack för bilden, jag ska DEFINITIVT ha kläder när jag väl har kortet och är ute och kör..

Ceara
Jag fyller tyvärr 20 i år :(
Men jag har alltså läst rätt om att de ska höja gränsen till 24 efter sista Jan 2013.. ?

Om så är fallet, får jag väl ta körkort för begränsad först och vänta i 2 år.
Hade kunnat vänta 1 år och ta kort för Tung direkt, men inte 4 år..

Någon annan som är i min situation och tänker ta kortet ?
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Man måste ha fullständig utrustning för uppkörningen, annars är det bara hjälm.
Skolorna brukar oftast ha kläder att låna ut men dom är väl lagom trevliga att dra på sig för sista passet på dagen då dom redan är "insvettade" av alla andra elever, och tvättas en gång per säsong...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Va snabbt man fick svar, glad man blir !!

Svaren på mina frågor var som jag anade, var bara inte helt säker på de.

Stecktech
Väntade på en sådan kommentar :)
Simpla frågor ja, men önskade att vara helt säker på de, körde förbi Erikssons trafikskola idag för att få lite info men de har så klart stängt på söndagar..
Och tack för bilden, jag ska DEFINITIVT ha kläder när jag väl har kortet och är ute och kör..

Ceara
Jag fyller tyvärr 20 i år :(
Men jag har alltså läst rätt om att de ska höja gränsen till 24 efter sista Jan 2013.. ?

Om så är fallet, får jag väl ta körkort för begränsad först och vänta i 2 år.
Hade kunnat vänta 1 år och ta kort för Tung direkt, men inte 4 år..

Någon annan som är i min situation och tänker ta kortet ?

De höjer väl dessutom gränsen från 25kw till 35kw, och att köra hoj, vilken jävla hoj som helst är ju bättre än att inte köra alls. ;) Så se till att ta kortet i år, du får se det som en bra period att lära dig köra på kurviga vägar. ;) För en 100kw är inte roligare på små krokiga vägar än 25kw. :tummenupp
 
Last edited:

swe3t

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2012
Ort
Malmö
Hoj
Ingen
Ulvhamne
Det var ju något positivt :p men som jag skrev tidigare kan jag inte heller mycket om motorcyklar, så jag vet ej vilken hoj man kan få med gräns på 35kw och om det är roligt att gasa med de också, men antar att jag kan hitta några ex. själv på blocket...
Nu när jag tänker efter så inser jag att det är det bästa ändå, att inte gå på värstingarna direkt alltså..
Så det är nog bättre med begränsad kort först, sen ska jag inte påstå att jag har bästa ekonomin, är trots allt bara 20 och pappan är inte IKEA grundaren :brynad
 

jetson

Guest
Nej. Inte obligatoriskt, men många försäkringsbolag kräver det.
Men du borde alltid ha det..
VARNING grov bild! vill bara göra klart för honom vikten av bra grejer.
http://ssqq.com/archive/images/motorcycle accident victim 03.jpg

eeeh, jag är lite nyfiken vad du tror ett skinnställ skulle gjort för att rädda den där personen. Visa en bild på nån som fått road rash istället för att lura honom att ett skinnställ gör en till stålmannen. Hamnar man under en lastbil eller liknande är man körd även med dubbla skinnställ.
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
eeeh, jag är lite nyfiken vad du tror ett skinnställ skulle gjort för att rädda den där personen. Visa en bild på nån som fått road rash istället för att lura honom att ett skinnställ gör en till stålmannen. Hamnar man under en lastbil eller liknande är man körd även med dubbla skinnställ.

Givetvis. Kanske ett dåligt exempel. Ryggskydd är ju också bra att ha. Var mer en hint för att han skulle ta det försiktigt. I försiktigt konceptet ingår bra skyddskläder.
 

jetson

Guest
Givetvis. Kanske ett dåligt exempel. Ryggskydd är ju också bra att ha. Var mer en hint för att han skulle ta det försiktigt. I försiktigt konceptet ingår bra skyddskläder.

Jo absolut.. det är annars bra att få se sånt där innan man börjar köra. Tror jag iaf, man har det lite i bakhuvet när man kör.
 

swe3t

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2012
Ort
Malmö
Hoj
Ingen
Yes, jag fick ditt budskap med bilden, även om den var, som jetson säger, lite väl överdriven.. fick mig att börja fundera om jag verkligen skulle köra Mc :)
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Jo absolut.. det är annars bra att få se sånt där innan man börjar köra. Tror jag iaf, man har det lite i bakhuvet när man kör.

Händer från och till när man kör alldeles för snabbt på krokiga vägar med skymd sikt att man inser att det kanske var precis de den killen på bilden gjorde... och saktar ner lite. Killen i fråga verkar dock vara vettig. Men det är av stor vikt att vara försiktig när det kommer till mc. Många av de som förolyckas dör :(

Dock så var en dag som idag när man glider in ett gäng vänner i stan efter att ha kört aktivt ett par stora rundor som livet verkligen är som bäst. :)
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
eeeh, jag är lite nyfiken vad du tror ett skinnställ skulle gjort för att rädda den där personen. Visa en bild på nån som fått road rash istället för att lura honom att ett skinnställ gör en till stålmannen. Hamnar man under en lastbil eller liknande är man körd även med dubbla skinnställ.

Det där hände mig en gång när jag vurpade med scootern i 30, kände mig bräcklig den dan.
O Glidern - älskade bara din mening om att glida omkring i tajta kläder med vältränad kropp, hela jag log :)


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=58.595855,11.307000
 

sockan

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Västervik
Hoj
Kawasaki zxr 400
Yes, jag fick ditt budskap med bilden, även om den var, som jetson säger, lite väl överdriven.. fick mig att börja fundera om jag verkligen skulle köra Mc :)

"Det är inte motorcykeln som är farlig, det är föraren" Säger något emot är det bara att videofilma 24 timmar på din hoj när den står i garaget så får dem bedöma själva!

Jag brukar säga att livet är fullt av misstag och felprioriteringar innan den dagen man har ett körkort i hand med A behörigheten! ;)
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top