Vill ta A-körkort, brist på info ! [Hjälp]

swe3t

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2012
Ort
Malmö
Hoj
Ingen
Mitt kort gick på precis över 15 kkr med alla avgifter (2009, innan riskutbildningarna infördes), sedan var det komplett utrustning för strax över 10 kkr och en hoj för 10 kkr.

Sedan har det varit billigt att äga hoj (om man nu bortser från startkostnaden på 35 kkr), kostar ca 800 kr om året (helförsäkring + registerhållning) + bensin och lite småreparationer.

Det går att hitta roligare/bättre/säkrare/vad_du_vill hoj, men knappast billigare. Lyckan fullbordad för en student!

Edit: Honda CB650 -81'

Det där var ju inte uppmuntrande ;/
Hade du B-körtkort innan du tog den, och hur många lektioner tog du och hur började du, körskola direkt ?
What is registerhållning :) ? och hur är det möjligt att försäkring är så billigt ?
 

Attitude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2012
Ort
Skara
Hoj
2008, Suzuki Intruder C1800
Det där var ju inte uppmuntrande ;/
Hade du B-körtkort innan du tog den, och hur många lektioner tog du och hur började du, körskola direkt ?
What is registerhållning :) ? och hur är det möjligt att försäkring är så billigt ?
Du sa ju nyss att DU skulle vara glad om du kunde ta det med max 30 lektioner. antar du menar dubbellektioner så 15 st totalt? Vet inte vad det kostar hos dig men definitivt över 1000kr. Här kostar det 1200kr. Så med din kalkyl kommer bara körningen gå på 18000kr, sen kommer 3900kr gå till risk1 och 2. Uppkörning 1500kr (Med egen hoj), Teori: 220kr, Körkortet: 230kr.

Totalt alltså enligt din kalkyl på 15 dubbla lektioner: 23643 kr...

/ Romeo
 

danhild

Who is Chuck Norris?
Gick med
10 Mar 2009
Ort
.
Hoj
VFR750
Yes, hade B-körkort men ingen att övningssköra med. All körning på körskola och hade inte kört varken mc eller moped innan. Vad jag hittar nu blev det 10*80 minuter. Hitta någon att köra med, där går det spara mycket pengar! :fyllisar

Edit: Hade kört en del både privat och i tjänsten (allt från 1,5 till 25 ton) innan jag började med mc-kortet.

Utrustning går att hitta begagnat också, min var helt ny från topp till tå.

Försäkringen är så pass billig för att hojen är så gammal som den är, bland annat Svedea och Bilsport-mc har veteranförsäkringar som ligger runt 700-800 kr för hojar som är mer än 30 år och runt 2000 kr för hojar som är över 20 år. :) Nackdelen är ju att äldre hojar går sönder ibland. Så är det.

Min hoj är skattefri (pga åldern) men för att den ska finnas kvar i trafikregistret betalar man en mindre summa varje år (tror det var 80 kr).
 
Last edited:

swe3t

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2012
Ort
Malmö
Hoj
Ingen
Du sa ju nyss att DU skulle vara glad om du kunde ta det med max 30 lektioner. antar du menar dubbellektioner så 15 st totalt? Vet inte vad det kostar hos dig men definitivt över 1000kr. Här kostar det 1200kr. Så med din kalkyl kommer bara körningen gå på 18000kr, sen kommer 3900kr gå till risk1 och 2. Uppkörning 1500kr (Med egen hoj), Teori: 220kr, Körkortet: 230kr.

Totalt alltså enligt din kalkyl på 15 dubbla lektioner: 23643 kr...

/ Romeo

Du har nog rätt, jag har fått för mig att det är billigare eftersom jag vill att det ska vara billigare ;D
Ska hursomhelst köra förbi skolan imorgon och få all info om priserna för att få en ungefärlig summa..


danhild
Okej, alltså 10 dubbel och det räckte. Ska försöka hitta någon..

Nice med så billig försäkring :crash
 

Attitude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2012
Ort
Skara
Hoj
2008, Suzuki Intruder C1800
Jag har kört med skola 1 gång, har bokat 3 ggr till. Sen får det räcka.. hitta en stor parkering och börja öva själv (Därför är det sjukt bra med egen hoj innan). Tyvärr köpte jag mig en sjukt stor hoj så jag kan inte öva med den på just den typen av manövringsdel så får nog låna en hoj av mindre karaktär helt enkelt..

Har du någon du kan köra privat med? Jag har satt in en annons på blocket om att handledare sökes.. Ingen har nappat än :(
 

Rags

Thinnest boy in fatcamp
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Uppsala
Hoj
Suzuki sv650 -08
jag tog hojkort förra året, hade aldrig kört innan och behövde 7st dubbellektioner. Totalt gick hela körkortet på under 15.000. Som många andra sagt, skaffa hoj så du kan träna på lågfartsdelen själv!
 

swe3t

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2012
Ort
Malmö
Hoj
Ingen
Glidern
Inte än, men blir glad om jag hittar någon. Känns otryggt att köpa en hoj när jag varken kan köra eller har körkort, men vi får se hur det blir..

Rags
Hade du kört för dig själv innan du tog de 7 dubbellektionerna ?
Klarade du uppkörningen på första ? brukar man göra det när körskolan säger att det är grönt.. ?
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Jag har kört med skola 1 gång, har bokat 3 ggr till. Sen får det räcka.. hitta en stor parkering och börja öva själv (Därför är det sjukt bra med egen hoj innan). Tyvärr köpte jag mig en sjukt stor hoj så jag kan inte öva med den på just den typen av manövringsdel så får nog låna en hoj av mindre karaktär helt enkelt..

Har du någon du kan köra privat med? Jag har satt in en annons på blocket om att handledare sökes.. Ingen har nappat än :(

Prova med en annons i någon lämplig entusiast tidning. Säg att du vill förverkliga en dröm och har köpt dig en glidare och att du letar efter en äldre herre med mycket fritid ett stort hjärta och god vilja :)
 

Foccan

Som en schäfer....
Gick med
21 Mar 2011
Ort
Uppsala
Hoj
R1
Mitt kort gick på precis över 15 kkr med alla avgifter (2009, innan riskutbildningarna infördes), sedan var det komplett utrustning för strax över 10 kkr och en hoj för 10 kkr.

Sedan har det varit billigt att äga hoj (om man nu bortser från startkostnaden på 35 kkr), kostar ca 800 kr om året (helförsäkring + registerhållning) + bensin och lite småreparationer.

Det går att hitta roligare/bättre/säkrare/vad_du_vill hoj, men knappast billigare. Lyckan fullbordad för en student!

Edit: Honda CB650 -81'


Vill bara understryka att med 800:-/år i försäkring så gäller det vederbörandes hoj(altså danhilds) som är 31 år gammal och rätt lite effekt. Nu har jag inte läst hela och vet vad du är ute efter för hoj men kan väl höja ribban så du får ett hum om vart någonstans emellan du hamnar beroende på hoj. Min kostar 20500:- halvförsäkring/helår och då är den ändå 11 år gammal i år.

Sen: "+bensin och lite småreparationer"
Beroende på vilka reparationer du behöver göra så kan det bli rätt dyrt med material och(om du inte mekar själv) timkostnaden för den som gör det. Bensin är ju efter hur mkt du kör men det är oftast ingen liten kostnad det handlar om heller om du vill köra en del(beroende på hoj självklart). Själv ligger jag väl på runt 150-300:- i bensin per runda man kör(oftast inte SÅ långa) utan vi pratar kanske mellan 8-15 mil med lite fikarast och pratstunder. Och köper du en hoj som har x år på nacken för att komma ner ordentligt i försäkring så får man oftast räkna med fler "småreparationer" även om du inte kör omkull eller så.

Ville bara förtydliga lite för allt lät så himla billigt med "800:- om året +bensin(man läser lite bensin sådär)+lite "småreparationer"."

Och nu när jag hade skrivit allt detta så läser jag ju självklart näst sista meningen i danhilds inlägg och känner mig skitfånig. "Det går att hitta roligare/bättre/säkrare/vad_du_vill hoj, men knappast billigare." Men jag orkar inte sudda det jag har skrivit så kanske det går o få ngn uppfattning om vad det kan kosta med en lite dyrare hoj också :p(Kan även meddela att jag har fått göra lite "småreparationer" på min hoj under hösten/vintern efter en liten vägbula mitt i en sväng i höstas och det komemr landa nu när det blir klart på allt som allt ungefär 15-16k(då har jag ringt in alla tjänster jag har typ+köpt billiga kåpor för 4000:- från Hong Kong :p

Hoppas jag inte avskräckt dig nu för det är SJUUUKT kul med hoj och du kommer inte ångra dig. Lycka till med kortet och hoppas du hittar en hoj som passar dig :)
 

swe3t

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2012
Ort
Malmö
Hoj
Ingen
Foccan
20 lax på endast försäkring är ca dubbelt så mycket som summan jag vill lägga ner på att KÖPA en hoj, så nej det var inte så roligt att läsa det ;D !
Måste en hoj vara 30 år gammmal för att försäkringen ska vara så billig :( ?

Bensin kan vi hoppa över, äger en bil och vet hur mycket jag behöver spendera där..

Och ang småreparationer, vad kan det handla om som vanligast ?
Sen förstår jag inte hur de flesta här inne är så duktiga på att reparera själva, vart har ni lärt er det, jag har intresset (att fixa min egen och ingen annans) men hur ska man lära sig sånt, verkar mycket petigt och detaljrikt..
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Foccan
20 lax på endast försäkring är ca dubbelt så mycket som summan jag vill lägga ner på att KÖPA en hoj, så nej det var inte så roligt att läsa det ;D !
Måste en hoj vara 30 år gammmal för att försäkringen ska vara så billig :( ?

Bensin kan vi hoppa över, äger en bil och vet hur mycket jag behöver spendera där..

Och ang småreparationer, vad kan det handla om som vanligast ?
Sen förstår jag inte hur de flesta här inne är så duktiga på att reparera själva, vart har ni lärt er det, jag har intresset (att fixa min egen och ingen annans) men hur ska man lära sig sånt, verkar mycket petigt och detaljrikt..

De flesta lär sig att meka genom att helt sonika ge sig på och börja meka. Svårare än så är det inte. Å andra sidan blir det ju en del nertid när man som amatör plockar isär prylar. :D
Och vad försäkringen kostar beror väldigt mycket på valet av hoj. Du borde kunna komma undan med mindre än 20k genom att välja en annan hoj. Och om du vill hitta en hoj för 10k får du nog vara beredd på att köra ngåt urgammalt eller en 125:a. :D Men båda de borde iaf lösa problemet med försäkring.
 

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Ort
Ukraina och ibland Borås eller GBG
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Alla hojjar är bra att köpa som amatör. Sen hänger det på föraren hur det går.

1500kr i försäkring kanske inte gäller i ditt fall. Ålder, var man bor osv kan skilja på priset.
Ring på anonnsen och be att få regnr så kan du kolla vad den kostar på dig.
 

d-g83

Syrianska FC
Gick med
17 Oct 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki er-6n
Fyller 29 iår och kör en Honda cbr 600f -99.
Ringde FB förra året i oktober och kolla försäkringspremien innan jag åkte och köpte hojen = ca 6600:- hel/hel (märkesförsäkring).
Jag köper hojen och tänker att jag ska ändå inte köra under vintern så jag täcknar en garageförsäkring för några hundra fram till våren.
Jag ställer på hojen i början av mars och ringer FB igen och whoops så va den premien på 8900:- hel/hel (märkesförsäkring).
- Jag: Hallå Hej Varför??? Det e så säger dem, premien har gått upp :huvet
Ok, räkna bort märkesförsäkringen och kolla halv = ca 22000:- halv/helår.
Kolla trafikförsäkring bara då ca 12000:-, ringer bilsport & mc och dem säger att det e en sporthoj och att jag e under 30 så dem kan bara erbjuda trafik för ca 28000:-.
Jag ringer if igen:
- Jag: 8900:- hel/hel va det va?
- If: Ja.
- Jag: Då kör vi på det då.
Jag vet ej om jag ringde och störde medan dem satt och :fyllisar
 

swe3t

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2012
Ort
Malmö
Hoj
Ingen
d-g83
Jag vet ej vad jag ska skriva, jag är krossad ;/
"....och att jag e under 30 så dem kan bara erbjuda trafik för ca 28000:-."
Skulle vara kul om jag ringde och sa att jag var under 20, tror jag hade fått en chock när jag hade fått höra priset.."50 000 lax :)" (leende genom telefonen)
Jag: "Jaha okej :), vill du köpa min hoj?"

Måste väl finnas en bra,skön,fin brudmagnet som går runt 10k och har försäkring under 5k på mig, 20 år gammal ? :crash
Kan någon säga "ja, klart det finns" så kan jag fortsätta drömma :banana
 

Attitude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2012
Ort
Skara
Hoj
2008, Suzuki Intruder C1800
d-g83
Jag vet ej vad jag ska skriva, jag är krossad ;/
"....och att jag e under 30 så dem kan bara erbjuda trafik för ca 28000:-."
Skulle vara kul om jag ringde och sa att jag var under 20, tror jag hade fått en chock när jag hade fått höra priset.."50 000 lax :)" (leende genom telefonen)
Jag: "Jaha okej :), vill du köpa min hoj?"

Måste väl finnas en bra,skön,fin brudmagnet som går runt 10k och har försäkring under 5k på mig, 20 år gammal ? :crash
Kan någon säga "ja, klart det finns" så kan jag fortsätta drömma :banana

är det bara sportmc du är ute efter? Jag köpte en glidare får ge 7k/år för den.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
http://www.blocket.se/lund/Suzuki_gsx750f_39444089.htm?ca=23_11&w=1

Såg denna nu och tyckte den va nice, med 1500 kr i försäkring blir det också perfekt.
Ni som är så kunniga, om vi nu skulle utvärdera denna MC, är den bra för mig att köpa den som amatör ?

(Nu tog jag den första fina jag såg, som ex bara)

Tänk på att det brukar vara dyrare med försäkring i Malmö eller annan storstad. Min hoj skulle bara kosta 2500:- för halv tex men i Stockholm blev det dubbla summan hos bilsport & mc.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top