Vill ta A-körkort, brist på info ! [Hjälp]

swe3t

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2012
Ort
Malmö
Hoj
Ingen
Glidern
Personligen, skulle jag föredra en harley framför en sportig 100 gånger om, men jag tycker ej den passar min personlighet JUST NU.
Tycker det kan se dumt ut att så ung som mig äga en sådan, sen måste man vara biffig ;) (är bara 89 kg med mina 188 cm) men är på väg ;D

bennyfax
Yes, det lyckades jag missa, tråkigt nog..

Fick ej svar på min fråga tidigare, när har en hoj gått mycket ? beror det också på vilken sort det är ? (för bilar är det lika för alla)
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
d-g83
Jag vet ej vad jag ska skriva, jag är krossad ;/
"....och att jag e under 30 så dem kan bara erbjuda trafik för ca 28000:-."
Skulle vara kul om jag ringde och sa att jag var under 20, tror jag hade fått en chock när jag hade fått höra priset.."50 000 lax :)" (leende genom telefonen)
Jag: "Jaha okej :), vill du köpa min hoj?"

Måste väl finnas en bra,skön,fin brudmagnet som går runt 10k och har försäkring under 5k på mig, 20 år gammal ? :crash
Kan någon säga "ja, klart det finns" så kan jag fortsätta drömma :banana

Kolla GPZ500S hade en från 1989 såg faktiskt fräsch ut för att vara så j**la gammal och gick bra :) 1800 helår på mig då 19 år. Lycka till ;)
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
d-g83
Jag vet ej vad jag ska skriva, jag är krossad ;/
"....och att jag e under 30 så dem kan bara erbjuda trafik för ca 28000:-."
Skulle vara kul om jag ringde och sa att jag var under 20, tror jag hade fått en chock när jag hade fått höra priset.."50 000 lax :)" (leende genom telefonen)
Jag: "Jaha okej :), vill du köpa min hoj?"

Måste väl finnas en bra,skön,fin brudmagnet som går runt 10k och har försäkring under 5k på mig, 20 år gammal ? :crash
Kan någon säga "ja, klart det finns" så kan jag fortsätta drömma :banana

visst finns det! köp en såndär kinesisk 125cc glidare, lifan eller va de heter. kostar långt under 10lax, kostar som en moped att försäkra och brudarna tror det är en HD och faller pladask, de fattar inte skillnaden mellan en amerikansk harley eller en kinesisk 125cc kopia endå :tummenupp

edit: här http://www.blocket.se/trelleborg/Lifan_250_cc_39414097.htm?ca=16&w=3
8 lax och är t.o.m en 250cc ;D
 
Last edited:

AlexRoos

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2012
Ort
Tågarp
Hoj
1993, Honda CBR 600F
Va snabbt man fick svar, glad man blir !!

Svaren på mina frågor var som jag anade, var bara inte helt säker på de.

Stecktech
Väntade på en sådan kommentar :)
Simpla frågor ja, men önskade att vara helt säker på de, körde förbi Erikssons trafikskola idag för att få lite info men de har så klart stängt på söndagar..
Och tack för bilden, jag ska DEFINITIVT ha kläder när jag väl har kortet och är ute och kör..

Ceara
Jag fyller tyvärr 20 i år :(
Men jag har alltså läst rätt om att de ska höja gränsen till 24 efter sista Jan 2013.. ?

Om så är fallet, får jag väl ta körkort för begränsad först och vänta i 2 år.
Hade kunnat vänta 1 år och ta kort för Tung direkt, men inte 4 år..

Någon annan som är i min situation och tänker ta kortet ?


Fyller 21 i April och sk försöka ta tung mc kort nu i sommar, men det där med att dem ska höja till 24 år i Januari har gjort att jag fått panik ifall jag inte klarar det i sommar. :p haha För jag är mest rädd över att man inte får tid till en uppkörning ifall det är många som ska ta mc kort i sommar. :p
 

swe3t

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2012
Ort
Malmö
Hoj
Ingen
Klubba
Hur är skicket på de egetnligen ;)
Och som sagt, tror inte jag ska börja med en "glidare" fastän jag älskar de :)

Alexroos
I värsta fall så ta en begränsad, tror inte det är så illa som vi båda tror faktiskt !
Dessutom höjer dom gränsen till 35Kw, det skrev någon här inne..

stecktech
Ska komma ihåg, tack för förslaget ;-)
 

Attitude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2012
Ort
Skara
Hoj
2008, Suzuki Intruder C1800
visst finns det! köp en såndär kinesisk 125cc glidare, lifan eller va de heter. kostar långt under 10lax, kostar som en moped att försäkra och brudarna tror det är en HD och faller pladask, de fattar inte skillnaden mellan en amerikansk harley eller en kinesisk 125cc kopia endå :tummenupp

edit: här http://www.blocket.se/trelleborg/Lifan_250_cc_39414097.htm?ca=16&w=3
8 lax och är t.o.m en 250cc ;D

Som allt annat, bara för att det är en "harley" så tror idioterna att det är grymt. Här kör man C109r, där har du klass :)
 

swe3t

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2012
Ort
Malmö
Hoj
Ingen
Fick idag reda på att jag redan har körkortstillstånd för behörighet A, då jag valde alla behörigheter när jag sökte till B, inget jag själv minns..

Så jag slipper vänta 1-2 månader + att jag sparar 220 kr:banana
 

d-g83

Syrianska FC
Gick med
17 Oct 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki er-6n
Alla här kan säga att det finns och det kanske det gör, men saken e den att det spelar ingen roll vad alla här säger.
Gör så här:
kolla en hoj som du kan tänka dig köpa, skaffa regnr på den, ring runt till FB bolagen och fråga,
SE TILL ATT DU FÅR KOPIA PÅ OFFERTERNA, då vet du CA pris på premien.
 

swe3t

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2012
Ort
Malmö
Hoj
Ingen
Alla här kan säga att det finns och det kanske det gör, men saken e den att det spelar ingen roll vad alla här säger.
Gör så här:
kolla en hoj som du kan tänka dig köpa, skaffa regnr på den, ring runt till FB bolagen och fråga,
SE TILL ATT DU FÅR KOPIA PÅ OFFERTERNA, då vet du CA pris på premien.

Namn på de bästa(billigaste) FB ?
Har de samma regler/lagar som F för bilar, alltså om man tar hel, och kör in i en stolpe, ger de ersättning då (om man då överlever kraschen)..:crash
 

d-g83

Syrianska FC
Gick med
17 Oct 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki er-6n
Hmm :s
Ring! Tex så kanske länsf e billig för mig men dyr för dig eller tvärtom.
Får man ens ersättning om man själv e vållande till en bilolycka?
 

d-g83

Syrianska FC
Gick med
17 Oct 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki er-6n
Dem flesta märken har tex märkesförsäkringar och då kanske man kan komma undan lite billigare, men det bästa är att ringa och kolla.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Rent allmänt vad gäller försäkring så är ju äldre än 20 år billigast. Själv har jag en FZ 750 från 86. Ca 100 hk/245 kg.
Försäkrad på mej, visserligen 26 år men när jag köpte den hade jag inte ens körkort. Jag får ge 1800 kr helförsäkrat per år och den räcker absolut till för en nybörjare.

Nackdelen med gammalt är ju som sagt att det kan kosta en del i reparationer men min har gått mätaren runt (tror den har gått ca 10900 mil) och funkar fortfarande alldeles utmärkt.

Händelsevis kommer den snart vara till salu ;)
 

Attitude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2012
Ort
Skara
Hoj
2008, Suzuki Intruder C1800
Ja du får allt ringa runt.. IF ville ha 28.000 för min hoj. Svedea 7100 :) Skaffade dock bilsport och MC då handlaren jag köpte hojen av får 20% där så jag hamnade på cirkurs samma pris, 7100 men då va det inte begränsad utlåning (ifall någon ska köra min hoj till en parkering så vi kan öva.. etc)
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Köp en hoj du har råd med och tror dig kommer trivas att köra!
Bor du hemma än? Vissa bolag tillåter att hojen står på din pappa men att du kör den och för det höjs premien lite..

Lite äldre offroad hojar är billiga i inköp och försäkring men det kanske inte passar dig?!

Jag hjälper nu brorsan med att hitta hoj och ta sitt kort...

Lycka till iaf!!!
 

swe3t

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2012
Ort
Malmö
Hoj
Ingen
Vilken övningskörskola rekommenderar ni ?
Då är det mellan Eriksson, mårtensson och erikslust.
Ännu bättre om ni har tagit den i Malmö !

Uppskattar all feedback !
 

swe3t

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2012
Ort
Malmö
Hoj
Ingen
Gäller ett godkänt kunskapsprov/uppkörning i 2 månader som B-körkort eller är det 1 år ?
 

AlexRoos

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2012
Ort
Tågarp
Hoj
1993, Honda CBR 600F
Gäller ett godkänt kunskapsprov/uppkörning i 2 månader som B-körkort eller är det 1 år ?

Men tror inte det är giltigt i 1 år nu i och med att dem höjer ju till 24 nästa år i januari. så jag vet inte om man gjort allt i onödan om man inte klarar det i sommar? :p
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top