Vill testa Wheelie men livrädd

Smurfer

Filosofie kandidat
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Short Valley
Hoj
KTM
Bla bla bla...




Köp ett gammalt skrot för 15-25.000 och öva, så slipper du tänka på "vurpar jag så är jag ruinerad".

Dessutom slipper du byta packboxar, styrlager m.m i Hyndan + när du väl tar ut din nya sporthoj efter all träning så kör du 20 ggr längre och mer kontrollerat än i princip all du ser på vägarna.
 

loffe85

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2008
Ort
Vara
Hoj
R6 -05 Rossi edt
gör man för fel när de känns som skiten vobblar på slangen då? har hänt endel ggr och de är fan inte kul att ha kvar skiten uppe då!:/
 

NO_FEAR

Skrapa skrapa lila lila
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Märsta
Hoj
R1 fighter -05
Men för fan, ibland undrar jag vad det e med folk.
Lär dig hantera hojjen någorlunda först innan du ska göra wheelies.

Om du tycker det känns som att du ska växla vid 5krpm så e du ju RÄDD för hojjen. Då e du ännu mer rädd att göra wheelies.
Som sagt, lär känna hojjen lite. Sen kan du börja fundera över att hjuuula. =)
 

NOOBIE

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2008
Ort
.
Hoj
CBR 1000 RR -08
Nu har jag testat lite power wheelis idag. 1 av 3 ggr får jag upp den. Vågar väl inte dra på för fullt vid 5krpm. Problemet är väl att så fort framhjulet lyfter 20cm från marken slår jag automatiskt av gasen. Inbyggd reflex som jag inte kan kontrollera. Men Ni som wheelar, kanske hade ni samma känsla när ni började. Man kanske kommer ifrån det där att man automatiskt drar av gasen. 20 cm över marken är inget att skryta om. Men hade jag inte klarat av att bli förnedrad av vissa (jag är världmästare på allt) hade jag väl inte bett om tips från er som är mer erfaren än jag.
 

Dark_Messenger

Guest
Känner du dig osäker så skit i det. Du kan göra dig ruskigt illa för att inte tala om att du kan mosa hojen. Jag antar vidare att du har IF med hondas märkesförs som förs.bolag. Då kostar historien en vacker slant i självrisk om det går åt helvete dessutom.

Man måste inte uiila. Vill du lära dig, ta det lugnt och gasa upp den högre o högre på ettan till du känner dig mer bekväm med vad som händer när framhjulet lättar. För mycket för fort = kvadda en fin hoj. :(
 

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Ort
Björkarnas stad
Hoj
919 turbo
Nu har jag testat lite power wheelis idag. 1 av 3 ggr får jag upp den. Vågar väl inte dra på för fullt vid 5krpm. Problemet är väl att så fort framhjulet lyfter 20cm från marken slår jag automatiskt av gasen. Inbyggd reflex som jag inte kan kontrollera. Men Ni som wheelar, kanske hade ni samma känsla när ni började. Man kanske kommer ifrån det där att man automatiskt drar av gasen. 20 cm över marken är inget att skryta om. Men hade jag inte klarat av att bli förnedrad av vissa (jag är världmästare på allt) hade jag väl inte bett om tips från er som är mer erfaren än jag.

Svar: ja
 

jimmie_91

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2007
Ort
vara
Hoj
dt125r -svart och röd
Om du tycker det känns som att du ska växla vid 5krpm så e du ju RÄDD för hojjen

är det farligt att slå imot maxvarv lite då och då ? hade den känslan om varvtal förrut men den försvann :) övar lite lätt på bakhjul själv men blir bara ett par meter än så länge
 

Olmo

Med lem i köttflöjt mc
Gick med
31 Oct 2005
Ort
Södertörn
Hoj
2010 KTM 690 Duke
Skynda långsamt

Ha inte för bråttom.

Lär Dig i Din egen takt och ta en millimeter i taget. Öva på långa raksräckor där det är "säkert" att åka av vägen och inte när Du har mötande trafik.

Foten på bromsen hela tiden. Öva på att ta upp den lite och trampa till på bromsen.

Jag var betydligt bättre på att åka bakhjul på min MTX 125 för 20 år sedan än jag är på min KTM. Hade ett uppehåll på 15 år då jag inte körde hoj alls och märkte när jag började köra hoj igen att jag är betydligt fegare (mer omdömmesfull) numera.

Nu vill jag inte för allt smör i Småland slå över eller klota men "back in the old days" tror jag att jag slog över sammanlagt 3 ggr med Hondan utan att jag brydde mig nämnvärt.

Ta inga risker, ta det lungt. Öva gärna med en kompis som kan ringa pling-plongtaxin om allt skulle gå åt skogen.
 
Last edited:

-Freddy-

Guest
Nu har jag testat lite power wheelis idag. 1 av 3 ggr får jag upp den. Vågar väl inte dra på för fullt vid 5krpm. Problemet är väl att så fort framhjulet lyfter 20cm från marken slår jag automatiskt av gasen. Inbyggd reflex som jag inte kan kontrollera. Men Ni som wheelar, kanske hade ni samma känsla när ni började. Man kanske kommer ifrån det där att man automatiskt drar av gasen. 20 cm över marken är inget att skryta om. Men hade jag inte klarat av att bli förnedrad av vissa (jag är världmästare på allt) hade jag väl inte bett om tips från er som är mer erfaren än jag.

Slå av försiktigt på gasen istället för att släppa helt när "reflexen" slår in. Då håller du wheelien längre, och vågar gå högre och högre eftersom.
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Varför inte bara börja med att accelerera hårt så att du ligger med framhjulet lite i luften, skit att att tänk att du ska lägga upp den på balanspunkten.
När du sen känner dig lugn med att du bara åker på ett hjul lyft framhjulet lite mer, sen ligger du där du ska.
Börjar du med att plocka upp den högt på en gång kommer du slå sönder packboxar samt korrigera kopiöst mycket med gasen, sen en gång drar du på förmycket utan bakbroms så ser du din moppe skrotas.

ne kört på de halva sommarn och tycker att de inte är så slitet i mitten de har ju inte rullat många mil..:/ kan de bero på för lågt tryck?
Åker du med 3kilo i däcket, prova annars knip med bena runt tanken.
 
Last edited:

Pönan

Medlem
Gick med
27 Jun 2007
Ort
Småland
Hoj
Drömhojen
Jag ihar inte så mycket erfarenhet av att slanga med hoj, men jag skulle nog säga att om du är så rädd varför inte träna med en cykel med bakbroms på handtaget? Då kan du ju känna av ballanspunkten och det är inte så svårt att få upp den på slangen. Plus att slå över gör inte så fruktansvärt ont, man ligger mest där på marken och undrar vad som hände :yoparty

Tycker även som No_Fear säger att du ska nog känna dig helt säker på hojen innan du börjar med wheelies..

Lycka till med uUiilaandet!
 
Last edited:

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Tanken är detsamma på en cykel, så det är en bra början.. Under tiden kan du lära dig behärska din hoj. När du behärskar det på cykel, testa med power wheelies. När de sitter, prova koppla upp den. Visst, alla moderna [sport]hojar går upp på gas, men ibland har man inte så mycket utrymme.

Se dock till att du har råd att vurpa först.
 

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
gör man för fel när de känns som skiten vobblar på slangen då? har hänt endel ggr och de är fan inte kul att ha kvar skiten uppe då!:/

laborera lite med lufttrycket. upp eller ner 0.2 bar åt gången så hittar du nog nåt som passar till slut
 

V-Kamikaze

My Lifestyle Determines My Deathstyle
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Hotell Gripen
Hoj
Snabbaste 1000cc i Uppsala
Plus att slå över gör inte så fruktansvärt ont, man ligger mest där på marken och undrar vad som hände :yoparty

Tycker även som No_Fear säger att du ska nog känna dig helt säker på hojen innan du börjar med wheelies..

Lycka till med uUiilaandet!

Har du slagit över värre än på ettan i ett grustag? Kan lova dig att slå över ordentigt gör förjävligt ont.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top