Vill trimma min KTM640, maximalt vrid?

Jonasson

viam inveniam aut faciam
Gick med
8 Nov 2003
Ort
Norrköping
Hoj
625SC Offroad/Motard
Går här i trimmartankar nu när det regnar ute, ska i vinter riva isär motorn på min KTM 640 -02 för lite service/uppdatering. Det jag vill åstakomma är att få ut mer vrid på låg/mellan reg, vilken väg är "rätt"?

Funderar på följande

Plana toppen
Byta till större ventiler
Porta(få bort gjutskägg och optimera insug)
Behålla org kam(blir lite retardad vid planing?)
Fixa en lagom öppen slutburk, kanske rent av modda orginalet?(för öppen så får jag mer hk, mindre vrid?)
Justera allt i bänk

Tacksam för alla funderingar och idéer, tips om folk som är bra på detta mot en billig penning. Jag är INTE intresserad av svar som "köp en 660 eller en Husa istället" Jag gillar min 640 med tvfåtölj till sadel å touring tank ;)
 
Last edited:

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Rallyekam o flatsideförgasare , så har du en helt ny hoj.....
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Med större ventiler får du inte mer lågvrid.
Retard'ad kam (av planingen) lär du justera in för att behålla lågvridet.
 

Jonasson

viam inveniam aut faciam
Gick med
8 Nov 2003
Ort
Norrköping
Hoj
625SC Offroad/Motard
Så om jag planar toppen kommer jag tappa vrid? :va Alltså kommer det höjda kompets effekt tas ut av att kammen blivit "retarded"? Inte större ventiler heller alltså? Kanske bara portning jag ska göra? Jag vill inte tjäna topphästar utan låg/mellanvarvs vrid..

Vad skulle du/ni rekomendera?

Ang rallyekam o flatsideförgasare.. Tappar jag inte botten med rallyekamen om jag portar/planar? Har fått höra att porta/plana samt behålla orginalkam ska ge bra med botten/mellan?

Det blir troligen en TM40-6 iaf.. :tummenupp
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
mera bottenvrid=borra upp :va
minst 700++ :yoparty
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
En lagom stor förgasare (gå ej över 40mm) och ett avgassystem med smala krökar och allt vidare öppning bakåt, bidrar till bra vrid i botten (t.ex. originalkrökar och ett bra slipon). Byt inte ventiler. Visserligen kan man trimma ordentligt och då få en effektökning över hela registret, men med små medel så är det lättare att bara flytta om effekten och vridet nedåt i varvregistret.
 

Nappe

be your self
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Vollsjö
Hoj
ninja special med extra mos
Jonasson skrev:
2347474 Så om jag planar toppen kommer jag tappa vrid? :va Alltså kommer det höjda kompets effekt tas ut av att kammen blivit "retarded"? Inte större ventiler heller alltså? Kanske bara portning jag ska göra? Jag vill inte tjäna topphästar utan låg/mellanvarvs vrid..

Vad skulle du/ni rekomendera?

Ang rallyekam o flatsideförgasare.. Tappar jag inte botten med rallyekamen om jag portar/planar? Har fått höra att porta/plana samt behålla orginalkam ska ge bra med botten/mellan?

Det blir troligen en TM40-6 iaf.. :tummenupp


Rally kam = mer mos på låg och mellan

Racing kam = mer på toppen och mindre på resten


någon som kan förklara för mig vad siffran bakom bindessträcket betyder när det gäller mikuniförgasare??
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Jonasson skrev:
2347474 Så om jag planar toppen kommer jag tappa vrid?

Nej, du får mer vridmoment över hela registret. En formel som ger en ungefärlig fingervisning om resultatet av en planing.

new_power = old_power * PowerOf(new_cr/old_cr,0.4)

Vilket ger 2 hästar om du går från 11:1 till 12:1 i kompression i en motor som gav 60 hästar med 11:1.

Någon hetare kamaxel ska du inte montera, då förlorar du av den dynamiska extrakompressionen (supercharging effect) som uppstår av den inströmmande gasens hastighet och massa.

Porta toppen för mer vrid ger mer vrid, dvs och minimera turbulensen och öka gashastigheten vid ett lägre varvtal än för en "vanlig" portning. Det är skillnad på portning och portning, var portningstyp har sitt eget ändamål. Slutresultat är att du kan ha samma eller mer maxeffekt än tidigare OCH mer vrid i låg- och mellanregistret - beroende på hur mycket du vill ge avkall på maxeffekten.

Har du originalförgasaren monterad, låt den sitta kvar.

När du planar toppen blir kamtiderna fördröjda vilket flyttar varvtalet för maximalt vridmoment upp i varvtalsområdet. Dvs du bör justera kamtiderna efter en planing.

Mer kubik ger alltid mer vrid.

Större dimension på avgaskröken ger mindre vrid på låga varvtal - så originaldämpare och krök är att föredra i ditt fall.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
andersbrink skrev:
2347895 Nej, du får mer vridmoment över hela registret. En formel som ger en ungefärlig fingervisning om resultatet av en planing.

new_power = old_power * PowerOf(new_cr/old_cr,0.4)

Vilket ger 2 hästar om du går från 11:1 till 12:1 i kompression i en motor som gav 60 hästar med 11:1.

Någon hetare kamaxel ska du inte montera, då förlorar du av den dynamiska extrakompressionen (supercharging effect) som uppstår av den inströmmande gasens hastighet och massa.

.


Du menar att han inte ska montera en hetare kam, men Rallykammen är bredare än Orig, så hur kan kompressionen gå förlorad då om de har samma höjd?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
motardnisse skrev:
2347909 Du menar att han inte ska montera en hetare kam, men Rallykammen är bredare än Orig, så hur kan kompressionen gå förlorad då om de har samma höjd?

Kamprofilen, det är inte bara duration och lyfthöjd som har inverkan. Förmodligen har rallykammen en aggressivare profil/ramp än originalet och kan stänga lite senare efter undre dödläget pga att insugsluften får möjlighet att accellerera under en längre tid och har högre hastighet under hela insugsförloppet än en originalkam. Lyftare och ventiler tar dock mer stryk av den kammen.
 

Jonasson

viam inveniam aut faciam
Gick med
8 Nov 2003
Ort
Norrköping
Hoj
625SC Offroad/Motard
Aha massor med nyttig info :tummenupp Just med avgasystemet så tänkte jag köra med orginal krökar(utan "kaffeburk") och acra slipon(var å köpte ett för 30min sedan).. Tänkte låta DB-killern sitta i, får att inte få allt för öppet system..

Vad tror ni om planing/portning(för vrid) orginal kam och ovan nämnt avgas skulle funka, skulle jag få mer ork på låg/mellan reg då?.. Ev tom orginalfugge med egs urkopplad skulle kanske funka alltså?

Vill ju inte borra upp cyllen osv då drar det iväg allt för mycket i cash då kan ja lika gärna köpa en 660 å kitta med 640 sadel å tank ;)

Tror ni man vågar lämna toppen för portning till dragracing(bil) förare/meck? Killen har gjort underverk på bilar, det borde ju vara "samma pricip" ?
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
andersbrink skrev:
2347945 Kamprofilen, det är inte bara duration och lyfthöjd som har inverkan. Förmodligen har rallykammen en aggressivare profil/ramp än originalet och kan stänga lite senare efter undre dödläget pga att insugsluften får möjlighet att accellerera under en längre tid och har högre hastighet under hela insugsförloppet än en originalkam. Lyftare och ventiler tar dock mer stryk av den kammen.

Aha nä det var bara en undran då jag kan inte alla ekvationer!

Lägger in en bild på Rallykammen!

Bilden visar
Rallykam VS Orig
 

Bifogat

  • Rally VS orig.jpg
    Rally VS orig.jpg
    14.1 KB · Visningar: 73

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
motardnisse skrev:
Lägger in en bild på Rallykammen!

Precis som antaget, Rally-kammen rampar upp/ned snabbare än originalkammen. Man bör dock hålla tätare koll på ventilspelsändringar över tid för att förebygga igenomsjunkning på de ömtåliga titanventilerna på insuget.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
andersbrink skrev:
2348330 Precis som antaget, Rally-kammen rampar upp/ned snabbare än originalkammen. Man bör dock hålla tätare koll på ventilspelsändringar över tid för att förebygga igenomsjunkning på de ömtåliga titanventilerna på insuget.


Ska ha detta i åtanken, tackar!
 

Socrates

Guest
Nappe skrev:
2347880


någon som kan förklara för mig vad siffran bakom bindessträcket betyder när det gäller mikuniförgasare??

Tror inte det betyder något speciellt...utan TM40-6 är artikelnummret.
 

Nappe

be your self
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Vollsjö
Hoj
ninja special med extra mos
Socrates skrev:
2348648 Tror inte det betyder något speciellt...utan TM40-6 är artikelnummret.


undrar mest bara om där e någon skillnad, för min har -2 eller -3 minns inte vilket just nu
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Apropå rubriken: All trimning går (i princip) ut på att öka vridet. Minskar vridet är det en misslyckad trimning.

Däremot är det en fråga var man vill ha vridet, högt eller lågt i registret. Där är det fråga om olika
trimning beroende på önskat register.
/u
 

Jonasson

viam inveniam aut faciam
Gick med
8 Nov 2003
Ort
Norrköping
Hoj
625SC Offroad/Motard
ulf_lundin skrev:
2348787 Apropå rubriken: All trimning går (i princip) ut på att öka vridet. Minskar vridet är det en misslyckad trimning.

Däremot är det en fråga var man vill ha vridet, högt eller lågt i registret. Där är det fråga om olika
trimning beroende på önskat register.
/u
Jaja kanske inte så rätt skriven topic, men det får ju iaf "rätt folk" att läsa/svara i den ;)

Självfallet vill jag trimma och det är klart vridet ökar om man gör rätt.. Det JAG vill komma åt är att jag vill ha vridet så tidigt som möjligt utan att borra cyllen, med enklaste medel möjligt. ;)
 

hakis

Nu med ny formula
Gick med
19 Oct 2004
Ort
Skåneland
Hoj
Kawsaki 450 KXF -07 och en 125cc Midzizeknarr. Skiter i väghoj just nu
Låter som du är i behov av ett 675 cc kit. Fins att köpa på ktm-sommer.de
Annars så räcker det med att byta förknasare och slänga i rallye-kammen.
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top