Vill trimma min KTM640, maximalt vrid?

Nappe

be your self
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
ninja special med extra mos
Någon som vet vart man kan hitta 32mm ventilsäten , eller går det o fräsa upp dom gamla som e 30 mm

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Mer vrid på låg och mellan - då ska du inte installera större ventiler om du inte samtidigt installerar mer höglyftande kammar fast med samma korta duration som originalet. Annars är det slöseri med pengar. En portning med lite mera plast än vanligt som ökar gashastigheten på låg och mellan men tyvärr på en liten bekostnad av den absoluta toppeffekten. Högkompskolvar vore även det rätt lämpligt.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Följande tycker jag är ekonomiskt försvarbart med de mål du har satt upp.

• Rallykam
  • Öppna upp luftburk
  • Riktig förgasare med bänkning för injustering
  • Slipon (hade du väl redan handlat men skippa dB killern)

Att porta toppen gör relativt lite på dessa motorer och höjd komp frestar väl mycket på livslängden. Inte ens KTMs Fabriksteam i Dakar gör annat än finlirar lite i ventilövergången och lite kring styrningen.

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Här finns väl en del att hämta? Vet faktiskt inte om den guldpläterade prylen är en del av styrningen, blir lite väl mkt att ta bort för att öka flödet?

Tror det även finns en del ojämnheter mellan insugsgummit och toppen.

Bifogat

• 155_5568.jpg
    155_5568.jpg
    136.4 KB · Visningar: 70
  • 155_5562.jpg
    155_5562.jpg
    139.9 KB · Visningar: 63

Dr.Bike

Guest
Bodoe skrev:
2658567 Här finns väl en del att hämta? Vet faktiskt inte om den guldpläterade prylen är en del av styrningen, blir lite väl mkt att ta bort för att öka flödet? Tror det även finns en del ojämnheter mellan insugsgummit och toppen.

Uj ja! Helt rätt Bodoe. Dels finns det flöde att hämta i den toppen, och ja: De bronsfärgade delarna är mycket riktigt styrningarna.

Nu har jag f.ö en KTM Hi-Flo topp hemma för åtgärder... ;)

Last edited:

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Dr.Bike skrev:
2658590 Uj ja! Helt rätt Bodoe. Dels finns det flöde att hämta i den toppen, och ja: De bronsfärgade delarna är mycket riktigt styrningarna.
Förstår att du blir till dig i byxan och att det rycker i sliphanden när du se såna bilder. Jag ska vara schysst, du får fixa den för 50 pix!(om du kommer och hämtar den vill säga):tummenupp

Eller så kanske jag kontaktar dig senare i vinter ang lite tips eller rent av att du får fixa till den själv. Lovar inget föränn alla julklappar är köpta.

Dr.Bike

Guest
Nickeluring skrev:
2658621 Det vore mycket intressant att höra resultatet av de åtgärderna när du är färdig.

Jepp!
Ryktena gjorde gällande att kanalerna redan var så bra att ingen portning är nödvändig.
Och jag kan konstatera att det är en av de bästa toppar jag sett hittills "right out of the box"
Men visst finns det en viss potential även här! :tummenupp

Bodoe skrev:
2658730 Förstår att du blir till dig i byxan och att det rycker i sliphanden när du se såna bilder. Jag ska vara schysst, du får fixa den för 50 pix!(om du kommer och hämtar den vill säga):tummenupp

Eller så kanske jag kontaktar dig senare i vinter ang lite tips eller rent av att du får fixa till den själv. Lovar inget föränn alla julklappar är köpta.

50 pix!
Du är alltför generös! Så mycket kan jag knappt ta emot :hihi
Fråga på du, jag kan visst ge dig tips och råd, de är dessutom gratis!
Hästar brukar kosta 1000:-/st
Tänk dig att fila till några själv + gratis tips! Det blir som att få betalt för att ta emot fler hästar! :lol
En dröm för vilken motorman som helst!

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag