Vill trimma min KTM640, maximalt vrid?

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Tycker absolut du ska göra dig av med org. förgasaren! Den känns verkligen slö och trött jämfört med tex 625, fast de går ungefär lika bra.
Det är nog det du kommer uppskatta mest tror jag.
 

Jonasson

viam inveniam aut faciam
Gick med
8 Nov 2003
Ort
Norrköping
Hoj
625SC Offroad/Motard
Får se hur det blir det finns ju hur mycket som hellst å göra(om man vil å har cash) Det jag inte heller vill är att tulla för mycket på serviceintervaller etc så bigbore kit mm är nog att glömma :)
 

zajt

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2006
Ort
Uddevalla
Hoj
KTM 640 SM.Kawasaki VN 1600,KTM Super Duke-R,
Jonasson skrev:
2347358 Går här i trimmartankar nu när det regnar ute, ska i vinter riva isär motorn på min KTM 640 -02 för lite service/uppdatering. Det jag vill åstakomma är att få ut mer vrid på låg/mellan reg, vilken väg är "rätt"?

Funderar på följande

Plana toppen
Byta till större ventiler
Porta(få bort gjutskägg och optimera insug)
Behålla org kam(blir lite retardad vid planing?)
Fixa en lagom öppen slutburk, kanske rent av modda orginalet?(för öppen så får jag mer hk, mindre vrid?)
Justera allt i bänk

Tacksam för alla funderingar och idéer, tips om folk som är bra på detta mot en billig penning. Jag är INTE intresserad av svar som "köp en 660 eller en Husa istället" Jag gillar min 640 med tvfåtölj till sadel å touring tank ;)


Här kommer ett bra tips. skruva loss 2 kablar som sitter framför framdrevet(blå-svart och grön-svart) dom stryper för 2:an resp 3.ans växlar för bl lägre ljudnivå. isolera dom och stoppa undan dom bakom oljeslangarna. ut och testa du komer att märka skillnad.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
andersbrink skrev:
2347895
Större dimension på avgaskröken ger mindre vrid på låga varvtal - så originaldämpare och krök är att föredra i ditt fall.
Jag bytte från orginalsystem till FP´s grövre modell och jag tyckte det kändes mest skillnad i låg/mellan? Det röret var iofs längre än orginal såväl som grovare. Iofs (2) så kanske man aldrig riktigt använder låga registret på en motor som CRFen, då den dör ganska "högt upp" i registret (jämfört med större motorer eller flercylindriga).
 

Ramsned

Medlem
Gick med
16 Sep 2006
Ort
Skåne
Hoj
Honda CB1000R
Jonasson skrev:
2350231 Får se hur det blir det finns ju hur mycket som hellst å göra(om man vil å har cash) Det jag inte heller vill är att tulla för mycket på serviceintervaller etc så bigbore kit mm är nog att glömma :)

640 -00 2000 mil på mätaren
Har bytt till en TM 42 och helsystem, fick 49 på hjulet och 56 Nm i bänkörningen.
Det viktigaste efter trimmning, bänkörning!:)
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Ramsned skrev:
2484247 640 -00 2000 mil på mätaren
Har bytt till en TM 42 och helsystem, fick 49 på hjulet och 56 Nm i bänkörningen.
Det viktigaste efter trimmning, bänkörning!:)
Men tyvärr ger en större förgasare och helsystem sämre vrid och effekt om man inte gör lite andra saker på LC4:an. Det är en del som redan testat detta och kommit fram till den hårda vägen (i kronor räknat).

Jag fick ut 53hk och 63Nm ur min Duke med ett system som använde originalkrökar (smala) och sedan blir vidare vartefter (ett hemmagjort Y-rör) och ut i två rejäla slip-on dämpare. Luftburken öppnad förstås och en 40mm förgsare med acc.pump. Hade den haft den nyare high-flow toppen, hade man kunnat räkna med ytterligare lite kraft.

En 640LC4 har mindre luftburk, men det går att kapa ordentligt i den också. Sedan ser man till att montera ett bra slip-on och att ta bort den primära ljuddämparen som sitter mitt på systemet. För att få ett bra bottenvrid...
 

Dr.Bike

Guest
Har inte läst tråden, men Tom K, eller nån: HUr svarar denna motor på portning?
(sätter gärna tänderna i en och gör ett försök!) :)
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Dr.Bike skrev:
2484994 Har inte läst tråden, men Tom K, eller nån: HUr svarar denna motor på portning?
(sätter gärna tänderna i en och gör ett försök!) :)


Utan att vara portningsexpert så finns det säkert en hel del att hämta i den gammla toppen dvs -02 och innan.

Efter det så kom "high flow" toppen -03 och enl Herr Brink så finns det inget mer att hämta i den.

Det skiljer ungefär en 3-5 hk mellan topparna i orginal utförande.
 

Dr.Bike

Guest
Långa farbron skrev:
2485004 Utan att vara portningsexpert så finns det säkert en hel del att hämta i den gammla toppen dvs -02 och innan.

Efter det så kom "high flow" toppen -03 och enl Herr Brink så finns det inget mer att hämta i den.

Det skiljer ungefär en 3-5 hk mellan topparna i orginal utförande.


Ok! Ja det var en pöjk med ute på en runda för nån vecka sedan och det stod mycket riktigt "hajj flåw" på den. "Bling-trim" från marknadsavdelningen tänkte jag, och avfärdade den med att "jaja de HAR väl ökat LITE".

Men det var alltså inte BARA knallpulver... ;)

Om Brinken säger att den är bra, då ÄR den bra.
(men... TITTA vill man ju alltid nyfiken som man är! :D)
 

Nappe

be your self
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Vollsjö
Hoj
ninja special med extra mos
Jag har en 02 topp som ligger och väntar på portning , e det så någon e sugen så säg till
 

Dr.Bike

Guest
Nappe skrev:
2485180 Jag har en 02 topp som ligger och väntar på portning , e det så någon e sugen så säg till

Den kan du skicka till mig med bussgods.
PM:a mig för detaljer.
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Nothing beats cubic inches......but more cubic inches

Visst kan du trimma din 640 med div kammar,portningar,fuggar osv men riktigt vrid får du när du borrar upp den till mer kubik.

Jag hade satsat på kubik före allt annat då det är grunden till vrid, det andra kan du göra senare. Toppeffekt kan du få ur en 250 2-takt om du fattar.......

/J
 

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
Dr.Bike skrev:
2485155 Ok! Ja det var en pöjk med ute på en runda för nån vecka sedan och det stod mycket riktigt "hajj flåw" på den. "Bling-trim" från marknadsavdelningen tänkte jag, och avfärdade den med att "jaja de HAR väl ökat LITE".

Men det var alltså inte BARA knallpulver... ;)

Om Brinken säger att den är bra, då ÄR den bra.
(men... TITTA vill man ju alltid nyfiken som man är! :D)

Det var min topp som Anders Brink skulle porta. Han blev minst sagt förvånad när han fick se den. Han sa att KTM gjort en regelrätt Grottis-portning.
Ifall jag plockar loss toppen i vinter kan du få kika på den, men jag vet inte om jag kommer att göra det. Förra vintern hade jag motorn i köket hela vintern, vilket inte var lika uppskattat av tjejen som det var av mig...
 

Dr.Bike

Guest
Nickeluring skrev:
2485864 Det var min topp som Anders Brink skulle porta. Han blev minst sagt förvånad när han fick se den. Han sa att KTM gjort en regelrätt Grottis-portning.
Ifall jag plockar loss toppen i vinter kan du få kika på den, men jag vet inte om jag kommer att göra det. Förra vintern hade jag motorn i köket hela vintern, vilket inte var lika uppskattat av tjejen som det var av mig...

Tjena James! (Jag menar Nicke! :))

JA är det SÅ, att du ändå plockar av den så vore en titt rätt kul.
En Grottis (rip) portning minsann!
Ja det har slagit mig ofta, med dagens gjuteriteknik, varför inte tillverkarna länar en (som dom tycker) färdig topp till en kille som Grottis, Brink eller Bohlin, för att DÄREFTER lämna den vidare som gjutmaster...

TYdligen är konkurrensen så stor nu i stånkaklassen att de tar till samma åtgärder som på den gamla goda tiden när Kawasaki stod och handportade Gpz750R-topparna bara för att ha mest hästar i den klassen.
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Dr.Bike skrev:
2485884 Tjena James! (Jag menar Nicke! :))

JA är det SÅ, att du ändå plockar av den så vore en titt rätt kul.
En Grottis (rip) portning minsann!
Ja det har slagit mig ofta, med dagens gjuteriteknik, varför inte tillverkarna länar en (som dom tycker) färdig topp till en kille som Grottis, Brink eller Bohlin, för att DÄREFTER lämna den vidare som gjutmaster...

TYdligen är konkurrensen så stor nu i stånkaklassen att de tar till samma åtgärder som på den gamla goda tiden när Kawasaki stod och handportade Gpz750R-topparna bara för att ha mest hästar i den klassen.

Och Gpz 1100, fast jag vet inte om man kan kalla det for portning, mer av typen städning/matchning.
 

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
Dr.Bike skrev:
2485884 Tjena James! (Jag menar Nicke! :))

JA är det SÅ, att du ändå plockar av den så vore en titt rätt kul.

Hehehe, du är den förste som känt igen min avatar, eller åtminstone kommenterat den. Vi måste ha läst samma tidningar när vi var små. :tuttar
Ja, skruvar jag i motorn i vinter så ska du få kika på den.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Dr.Bike skrev:
2484994 Har inte läst tråden, men Tom K, eller nån: HUr svarar denna motor på portning? (sätter gärna tänderna i en och gör ett försök!) :)
Den gamla toppen kan man göra en hel del med. På den nya är det mest finjusteringar beroende på vad man är ute efter. Man kan ju även plana av toppen en del och byta avgasventiler, samt fräsa upp kylkanaler o.d.

Jag vet inte om det blir aktuellt, men om jag plockar isär min motor i vinter, så är du välkommen att göra ett studeibesök och kolla/mäta. Det är en "fabrikstopp" som är optimerad för "pjure rejzingk" som österrikaren uttryckte saken :) (modifierad utifrån en gammal -01:ans topp).
 

Dr.Bike

Guest
Färnbo skrev:
2485911 Och Gpz 1100, fast jag vet inte om man kan kalla det for portning, mer av typen städning/matchning.

Jaså även 11-hundran? Ok!

Jo jag redogjorde för denna s.k "portning" på annat håll här tidigare, och precis som du säger, det var ingen kirurgisk tillställning, då det var löpande band-principen.
Snarare en avloppsrensning med grisknorr :)

Men icke förty! De gjorde det!, och det visar att man var desperat nog att ta den kostnaden, mot att ligga på topp.
Som tekniker/ingenjör tycker jag ju förståss att de gjorde rätt!
En ekonom hade fått frossbrytningar :D

TomK skrev:
2485926 Jag vet inte om det blir aktuellt, men om jag plockar isär min motor i vinter, så är du välkommen att göra ett studeibesök och kolla/mäta. Det är en "fabrikstopp" som är optimerad för "pjure rejzingk" som österrikaren uttryckte saken :) (modifierad utifrån en gammal -01:ans topp).

Man tackar för info och erbjudande! :bow
 
Last edited:

Jonasson

viam inveniam aut faciam
Gick med
8 Nov 2003
Ort
Norrköping
Hoj
625SC Offroad/Motard
Då vare dags, nu är hojen snart avställd å det "vita helvetet" börjar.. Alltså dags för att pilla med hojen ;)

Anders & Co vad säger ni, vilka tips skulle ni ge för att få lite mer ork i en gammal KTM 640? Läser man i tråden så ska man spara allt orginal(i princip) men det blir ju inte hojen piggare av.. Så vad göra?!
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top