FreddaGädda
Guest
andersbrink skrev:massa text
andersbrink skrev:massa text
Jonasson skrev:2347358Går här i trimmartankar nu när det regnar ute, ska i vinter riva isär motorn på min KTM 640 -02 för lite service/uppdatering. Det jag vill åstakomma är att få ut mer vrid på låg/mellan reg, vilken väg är "rätt"?
Funderar på följande
Plana toppen
Byta till större ventiler
Porta(få bort gjutskägg och optimera insug)
Behålla org kam(blir lite retardad vid planing?)
Fixa en lagom öppen slutburk, kanske rent av modda orginalet?(för öppen så får jag mer hk, mindre vrid?)
Justera allt i bänk
Tacksam för alla funderingar och idéer, tips om folk som är bra på detta mot en billig penning. Jag är INTE intresserad av svar som "köp en 660 eller en Husa istället" Jag gillar min 640 med tvfåtölj till sadel å touring tank
Jag bytte från orginalsystem till FP´s grövre modell och jag tyckte det kändes mest skillnad i låg/mellan? Det röret var iofs längre än orginal såväl som grovare. Iofs (2) så kanske man aldrig riktigt använder låga registret på en motor som CRFen, då den dör ganska "högt upp" i registret (jämfört med större motorer eller flercylindriga).andersbrink skrev:2347895
Större dimension på avgaskröken ger mindre vrid på låga varvtal - så originaldämpare och krök är att föredra i ditt fall.
Jonasson skrev:2350231Får se hur det blir det finns ju hur mycket som hellst å göra(om man vil å har cash) Det jag inte heller vill är att tulla för mycket på serviceintervaller etc så bigbore kit mm är nog att glömma
Men tyvärr ger en större förgasare och helsystem sämre vrid och effekt om man inte gör lite andra saker på LC4:an. Det är en del som redan testat detta och kommit fram till den hårda vägen (i kronor räknat).Ramsned skrev:2484247640 -00 2000 mil på mätaren
Har bytt till en TM 42 och helsystem, fick 49 på hjulet och 56 Nm i bänkörningen.
Det viktigaste efter trimmning, bänkörning!
Dr.Bike skrev:2484994Har inte läst tråden, men Tom K, eller nån: HUr svarar denna motor på portning?
(sätter gärna tänderna i en och gör ett försök!)
Långa farbron skrev:2485004Utan att vara portningsexpert så finns det säkert en hel del att hämta i den gammla toppen dvs -02 och innan.
Efter det så kom "high flow" toppen -03 och enl Herr Brink så finns det inget mer att hämta i den.
Det skiljer ungefär en 3-5 hk mellan topparna i orginal utförande.
Nappe skrev:2485180Jag har en 02 topp som ligger och väntar på portning , e det så någon e sugen så säg till
Dr.Bike skrev:2485155Ok! Ja det var en pöjk med ute på en runda för nån vecka sedan och det stod mycket riktigt "hajj flåw" på den. "Bling-trim" från marknadsavdelningen tänkte jag, och avfärdade den med att "jaja de HAR väl ökat LITE".
Men det var alltså inte BARA knallpulver...
Om Brinken säger att den är bra, då ÄR den bra.
(men... TITTA vill man ju alltid nyfiken som man är! )
Nickeluring skrev:2485864Det var min topp som Anders Brink skulle porta. Han blev minst sagt förvånad när han fick se den. Han sa att KTM gjort en regelrätt Grottis-portning.
Ifall jag plockar loss toppen i vinter kan du få kika på den, men jag vet inte om jag kommer att göra det. Förra vintern hade jag motorn i köket hela vintern, vilket inte var lika uppskattat av tjejen som det var av mig...
Dr.Bike skrev:2485884Tjena James! (Jag menar Nicke! )
JA är det SÅ, att du ändå plockar av den så vore en titt rätt kul.
En Grottis (rip) portning minsann!
Ja det har slagit mig ofta, med dagens gjuteriteknik, varför inte tillverkarna länar en (som dom tycker) färdig topp till en kille som Grottis, Brink eller Bohlin, för att DÄREFTER lämna den vidare som gjutmaster...
TYdligen är konkurrensen så stor nu i stånkaklassen att de tar till samma åtgärder som på den gamla goda tiden när Kawasaki stod och handportade Gpz750R-topparna bara för att ha mest hästar i den klassen.
Dr.Bike skrev:2485884Tjena James! (Jag menar Nicke! )
JA är det SÅ, att du ändå plockar av den så vore en titt rätt kul.
Den gamla toppen kan man göra en hel del med. På den nya är det mest finjusteringar beroende på vad man är ute efter. Man kan ju även plana av toppen en del och byta avgasventiler, samt fräsa upp kylkanaler o.d.Dr.Bike skrev:2484994Har inte läst tråden, men Tom K, eller nån: HUr svarar denna motor på portning? (sätter gärna tänderna i en och gör ett försök!)
Färnbo skrev:2485911Och Gpz 1100, fast jag vet inte om man kan kalla det for portning, mer av typen städning/matchning.
TomK skrev:2485926Jag vet inte om det blir aktuellt, men om jag plockar isär min motor i vinter, så är du välkommen att göra ett studeibesök och kolla/mäta. Det är en "fabrikstopp" som är optimerad för "pjure rejzingk" som österrikaren uttryckte saken (modifierad utifrån en gammal -01:ans topp).
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |