Vill vägverket fasa ut moppen?

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
http://www.dt.se/lokus/lokus_motor/article550955.ece

Enligt artickeln krävs det nu relativt omfattande utbildningar för att få köra moppe (även den långsamma klass II), vilket gör det både dyrt och krångligt för folk som varken har A eller B körkort att få köra moppe. Har vägverket tröttnat på ungdommar som kör moppe och vill få bort dem från gatorna?

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Antagligen. För min del kvittar det.

Själv körde jag en gammal K50 som endast användes vid absolut nödfall. Jag hade redan fått upp ögonen för A1 och samlade pengar för det.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Tror färre kommer ta MC-kort eftersom de missar moppeåldern.

Till skillnad från alla bittra här så tycker jag moppe is the shit för 15åringar som vill vara lite självständiga.

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
Suzuki RMZ 450
Ingen kommer ha moped längre, sen efter 2 år undrar man varför det helt plötsligt har blivit så mycket fylla bland ungdomarna.

Bra jobbat VV, ni var aldrig unga själva era jävla paragrafryttare.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Utbildningen för förarbevis för moped klass II är liknande den som var för det gamla förarbeviset för moped klass I. Alltså inte så värst svårt eller krångligt.

För att köra moped klass I kommer det nu att krävas ett AM-körkort. Det är lite svårare att ta än det gamla förarbeviset. Och dyrare. Minst 12 timmar teoretisk och praktisk utbildning ska det vara, minst 4 av de 12 ska vara praktisk utbildning där körning i trafik ska ingå. Sedan gör man ett teoriprov på Vägverket. Enda positiva är väl att eleverna slipper göra en uppkörning.

Att det inte bedrivs någon utbildning på vintern tycker inte jag är så värst konstigt. Jag skulle inte vilja ha ansvaret för ett gäng osnutna 15-åringar som ska halka omkring på tvåhjuliga mopeder när det är vinterföre.

Det gamla förarbeviset hade en hel del brister och den utbildning som vissa utbildningsanordnare (så väl trafikskolor som handlare och studieförbund etc) erbjöd var också bristfällig. Men det känns som att de har vridit det hela ett steg för långt nu.

/Emil, utbildade mopedister i fem år. Men kan nu inte göra det längre p.g.a. de nya reglerna.

Något som jag särskilt retade mig på i artikeln var:
- När det gäller teoridelen så består den av 65 frågor som är hemliga, så vi från branschen har inte kunnat ta del av dessa, säger Per Johansson.
Vad hade gubben trott, att de skulle få alla frågor av Vägverket? Så fungerar det inte. Trafikskolorna får ju inte de frågor som kan komma på t.ex. ett B-prov heller. Utbildningen ska bedrivas så att eleverna har tillräckliga kunskaper inom det som finns specificerat i Transportstyrelsens föreskrifter. Inte för att kunna besvara en handfull frågor som de känner till i förväg.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det är väl STR som har lyckats igen?

Deras medlemmar gick ju miste om massor med pengar när vilket studieförbund som helst kunde utbilda för moppekort.

Studieförbunden vägrade väl att ta lika mycket betalt som trafikskolorna hade kommit överens om att göra.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
De förbannat lata ungjävlarna kan behöva läsa lite teori för att få framföra ett motordrivet fordon, av flera orsaker. Dels för att de är så jävla lata och behöver få lära sig att inget är gratis.
Dels för att slippa massa idiotungar i trafiken som inte kan en enda regel bara för att deras lata jävla 70-talister till föräldrar inte orkar lära ut reglerna åt de.

Och varför skulle de supa mer bara för att de behöver ett förarbevis för att framföra sin moped? Dummaste argumentet jag har hört, om föräldrarna håller någorlunda koll på sina ungar så kommer de inte supa vare sig mer eller mindre bara för det, och har de koll på riktigt så super de inte alls. Men det kommer ju aldrig inträffa.

johanzzon

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2007
Hoj
ingen
jag tycker att det är bra att dom lär sig lite mer trafikregler, säkert många 15-åringar som inte ens vet vad väjningsplikt är för nått

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
Suzuki RMZ 450
De förbannat lata ungjävlarna kan behöva läsa lite teori för att få framföra ett motordrivet fordon, av flera orsaker. Dels för att de är så jävla lata och behöver få lära sig att inget är gratis.
Dels för att slippa massa idiotungar i trafiken som inte kan en enda regel bara för att deras lata jävla 70-talister till föräldrar inte orkar lära ut reglerna åt de.

Och varför skulle de supa mer bara för att de behöver ett förarbevis för att framföra sin moped? Dummaste argumentet jag har hört, om föräldrarna håller någorlunda koll på sina ungar så kommer de inte supa vare sig mer eller mindre bara för det, och har de koll på riktigt så super de inte alls. Men det kommer ju aldrig inträffa.

Du måste ju varit jävligt duktigt och pigg när du var liten. Du gick säkert upp kl 0430 och hjälpte till att mjölka, sen högg och bar in ved. Sen fick du springa till skolan 9km i 40cm snö varje dag och det räckte inte. För att komma till fotbollsträningen fick du springa 15km i mörkret och sen hem igen för att ge kossorna mat kl 1900, sen diskade du allt, gick in till tvättstugan och tvättade familjens kläder. Sen kl 2000 gick du och gjorde läxorna och fick 5 på varenda prov.

Du gjorde aldrig något dumt när du var liten, du satt där i ditt hörn och pillade snorgubbar och luktade svett med din flanellskjorta och brylkrämslick. Sen kom tonåren då alla andra umgicks och hade roligt och tog ett par öl och umgicks med tjejerna, men då satt du där hemma och tittade ut genom fönstret och ville att någon skulle rädda dig från ditt eländiga liv. Sen har du blivit en jävla bitterfitta resten av ditt liv.

Läser dig som en öppen bok pöjk.
Fan man kan ju tro du är uppvuxen 1910, men det är ju faktiskt bara 12 år sen du själv stod och fluktade efter en moped vid korvmojjen.

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Du måste ju varit jävligt duktigt och pigg när du var liten. Du gick säkert upp kl 0430 och hjälpte till att mjölka, sen högg och bar in ved. Sen fick du springa till skolan 9km i 40cm snö varje dag och det räckte inte. För att komma till fotbollsträningen fick du springa 15km i mörkret och sen hem igen för att ge kossorna mat kl 1900, sen diskade du allt, gick in till tvättstugan och tvättade familjens kläder. Sen kl 2000 gick du och gjorde läxorna och fick 5 på varenda prov.

Du gjorde aldrig något dumt när du var liten, du satt där i ditt hörn och pillade snorgubbar och luktade svett med din flanellskjorta och brylkrämslick. Sen kom tonåren då alla andra umgicks och hade roligt och tog ett par öl och umgicks med tjejerna, men då satt du där hemma och tittade ut genom fönstret och ville att någon skulle rädda dig från ditt eländiga liv. Sen har du blivit en jävla bitterfitta resten av ditt liv.

Läser dig som en öppen bok pöjk.
Fan man kan ju tro du är uppvuxen 1910, men det är ju faktiskt bara 12 år sen du själv stod och fluktade efter en moped vid korvmojjen.

Du är inte så smart du inte. Det är ju tack vare min uppväxt som jag vet hur det INTE ska vara, smartskaft.
Jag var en riktig jävla ligist som sålde stulet hembränt vid 13 års ålder och svinade rätt rejält. Någon moppe hade jag aldrig då det var roligare med crossar.
Dessutom blir ju ungarna än värre idag då det är ännu slappare med uppfostran nu, det märks ju hur jävla illa det blir för varje dag som går.

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
Suzuki RMZ 450
Du är inte så smart du inte. Det är ju tack vare min uppväxt som jag vet hur det INTE ska vara, smartskaft.
Jag var en riktig jävla ligist som sålde stulet hembränt vid 13 års ålder och svinade rätt rejält. Någon moppe hade jag aldrig då det var roligare med crossar.
Dessutom blir ju ungarna än värre idag då det är ännu slappare med uppfostran nu, det märks ju hur jävla illa det blir för varje dag som går.

Precis vad jag menade !!
Alla är unga i en fas i livet, därmed inte sagt att alla måste göra olagliga saker och div kriminella saker. Men alla måste ju för fan få vara unga och göra lite bu och bä saker. Jag ser hellre att det görs när dom är unga än att dom blir psykopater vid 30 års åldern.

Sen förstår jag inte varför du säger att föräldrarna ska hålla bättre koll på ungarna, du säger själv vad du gjorde när du var ung, vart var dina föräldrar? Skyller du på dom för det du gjorde ?
Jag har aldrig varit någon ängel, och jag kan aldrig skylla på mina föräldrar. Dom gjorde mer än man kan kräva, men man lyckas alltid hitta på jävelskap när man vill, sen berättar man ju vad man vill för dom också. Dom kan inte hålla koll på en 24h om dygnet.

I viss mån kan jag hålla med snacket "vart är föräldrarna" för det finns ju faktisk dom som inte engagerar sig ett jävla dugg i sin barns liv. Jag hatade när mina föräldrar lade sig i, eller kom för att kolla till festen när man var 15-16. Men jag kommer nog bli likadan själv när mina barn är i den åldern.

Att få köra moped borde fan alla få göra vid 15. En annan hade kört cross runt om i byn sen barnsben. Visst lite trafikregler skadar ju inte att kunna. Men alla med moped gör inte som polarens farsa. Åker till England 15år gammal på en puck dakota med polarna för att se en champions league match. Det är väl 130mil enkel resa.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Att få köra moped borde fan alla få göra vid 15. En annan hade kört cross runt om i byn sen barnsben. Visst lite trafikregler skadar ju inte att kunna.

Jag ser liksom inte problemet, ungarna FÅR ju köra moped vid 15 års ålder. Det kan knappast skada att behöva lära sig något innan man sätter sig på ett motordrivet fordon, speciellt när säkerligen 50% av alla mopeder trimmas och det går inte att komma ifrån på ett hållbart sätt.
Men genom att göra så här så sätter det press på föräldrarna som inte släpper iväg sina ungar utan utbildning på mopeden= det kommer endast resultera i FÄRRE skador på mopeder.
Är det så jävla illa med ett sånt scenario!? Ursäkta uttrycket, men förbannade puckon som tycker att det är synd om ungarna bara för att de måste läsa lite regler :huvet Den som vill ta åt sig gör det, inte riktat åt någon speciell.

Ibland blir jag förvånad över hur folk tänker, eller inte tänker rättare sagt. Nästan lika komiskt som med Dr Bikes hastighetstråd.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag ser liksom inte problemet, ungarna FÅR ju köra moped vid 15 års ålder. Det kan knappast skada att behöva lära sig något innan man sätter sig på ett motordrivet fordon, speciellt när säkerligen 50% av alla mopeder trimmas och det går inte att komma ifrån på ett hållbart sätt.

Fast då kan man ju dra det dithän att dom borde kunna samma regler innan dom tillåts cykla i trafik.

Grundläggande trafikvett lärdes ut i hemmen/skolorna förr i tiden, men det kanske man har slutat med?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag ser liksom inte problemet, ungarna FÅR ju köra moped vid 15 års ålder.

Ibland blir jag förvånad över hur folk tänker, eller inte tänker rättare sagt. Nästan lika komiskt som med Dr Bikes hastighetstråd.

Det är väl snarare det att de INTE får det.

Desto dyrare och krångligare VV gör för att få köra moppe desto färre användare. 15åringar jobbar sällan, och alla är inte curlingungar med föräldrar som öser pengar på dem.

Vikingarockaren

Sommar!!
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Bandit 1200
Jag tror att det här ytterligare kommer utarma motorkulturen i Sverige.

Färre kommer orka ta körkort för en sketen moped, annat var det förr på 30- moppetiden:D.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Fast då kan man ju dra det dithän att dom borde kunna samma regler innan dom tillåts cykla i trafik.

Grundläggande trafikvett lärdes ut i hemmen/skolorna förr i tiden, men det kanske man har slutat med?

Man bör nog tänka två steg framåt i det här fallet.

Cyklar kommer sällan upp i 90km/h vilket ganska många mopeder gör.
Javisst dom är trimmade och olagliga men det är så verkligheten ser ut och jag har sett så många vettvillingar på mopeder att jag bara kan välkomna utbildningskraven.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag tror att det här ytterligare kommer utarma motorkulturen i Sverige.

Färre kommer orka ta körkort för en sketen moped, annat var det förr på 30- moppetiden:D.

Japp, för varje generation blir folk bara mer och mer otekniska.

Ungar lär sig mycket av att ha ett eget motorfordon, förvisso lär dom sig att trimma, men det är ju också bra, att dom får lära sig att med tid och möda kan man förbättra saker, istället för att acceptera dom som dom är.

Javisst dom är trimmade och olagliga men det är så verkligheten ser ut och jag har sett så många vettvillingar på mopeder att jag bara kan välkomna utbildningskraven.

Jag ser dagligen rätt många vettvillingar på cykel.

Det kanske är läge att lägga in obligatorisk trafikundervisning på Universitetet, för det är därifrån dom kommer....

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...