Vill veta mer om motstyrning!

Nostromo

Heppa!!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Såld!!
Motstyrning.

"Började" använda det ganska nyligen och märkte att det var ju som att köra som vanligt, men när man är medveten om det så känndes det riktigt bra.
Känndes som man fick mer koll på hojen i kurvorna. (Har ju inte den lättaste maskinen på markanden)
Får tacka för denna tråd. :bow
 

Tolf

Tolf
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
Tl 1000r
som en tidigare medlem sa, öva med att köra mellan dom vita strecken så kommer du underfund på hur det fungerar , det kan jag lova.

BÖrjade öva p¨å det lite mer efter att jag hade läst ett repotage om körteknik i Bike.


Tolf
 

RejserAnders

"Tävlingsförare"
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Göreborg/Floda
Hoj
ERF Team Respekt #33
Instämmer helt med Valmers!
Vad är problemet???? Vill inte din hoj svänga eller???
Den här diskussionen ligger farligt nära homopat-nivån :skrämd

Alla hojar har en viss "tröghet" beroende på hastigheten,
så det gäller att planera och på börja nerlägget innan
kurvan så man skär apex med ett snyggt fint nerlägg :D
(när allt går som planerat)
(även Rossi missar och är sen i kurvor :D )

Anders
 

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
RejserAnders skrev:
Instämmer helt med Valmers!
Vad är problemet???? Vill inte din hoj svänga eller???
Den här diskussionen ligger farligt nära homopat-nivån :skrämd

Alla hojar har en viss "tröghet" beroende på hastigheten,
så det gäller att planera och på börja nerlägget innan
kurvan så man skär apex med ett snyggt fint nerlägg :D
(när allt går som planerat)
(även Rossi missar och är sen i kurvor :D )

Anders

visst går det att svänga med hojen, men jag vill ju bli bättre på att köra. Då är det väl inte fel att fråga om tips? Har du några bra tips så får du gärna visa... :hej
 

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
Jag har ju sagt att du inte ska oroa dig för det där! Vi fixar en snabbkurs med mig som handledare den 25-26:e. Kvällen avslutas med intag av öl och växelvis diskussioner kring motstyrning mm och charmerande av damerna. Kan det bli bättre?
 

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
Penguin skrev:
Jag har ju sagt att du inte ska oroa dig för det där! Vi fixar en snabbkurs med mig som handledare den 25-26:e. Kvällen avslutas med intag av öl och växelvis diskussioner kring motstyrning mm och charmerande av damerna. Kan det bli bättre?

Det låter som den bästa idén hittils... :D
 

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Där vägarna svänger..
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
ett tips från mig.

ja var ute o körde lite på en lokal raka, låg väl på i snitt 200 km/h..
sätter man sig lite mer ut åt höger på sitsen när man ska svänga höger o samtidigt trycker med höger hand frammåt på styret, då svänger hojen lättare åt höger... prova o se själv.

jag hoppade hit o dit på hojen o provade, höger-vänster-höger-vänster... ja tyckte det var lätt att förstå efter det.
 

OverTheTop

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900RR
MMMmm

ja var ute o körde lite på en lokal raka, låg väl på i snitt 200 km/h..
sätter man sig lite mer ut åt höger på sitsen när man ska svänga höger o samtidigt trycker med höger hand frammåt på styret, då svänger hojen lättare åt höger... prova o se själv.


Mycket intressant , har faktiskt provat det , men insåg inte riktigt exakt vad jag det var jag gjorde då.. Nu har man ju tom fått lite teori på benen.. man tackar !
 

nettung

grejsar grejs... mest
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Västerås
Hoj
GSX400FWS
alla använder motstyrning vare sig de vill det eller inte... att använda det aktivt är en annan sak... om du är medveten om hur du igentligen gör för att svänga med din hoj så kan du göra de på ett effektivare och snabbare sätt... kan vara användbart när den där busiga älgen får för sig att hoppa hage på vägen
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Thundercat skrev:
måste ju veta hur jag skall köra...

vem gav dig körkort om du inte kan köra????
man motstyr inte medvetet utan det sitter i kroppen.
varje kurva du kör igenom så motstyr du, det kan du ju redan eller hur.....så jag fattar inte vad ditt problem är...??? Det blir oxo så att ju mer du lutar dig av från sadeln(mitten på hojen) desto mer drar du i styret alltså blir det en motstyrning.
När man kör på bana så jobbar man mer aktivt och då blir det att man medvetet jobbar med motstyrningen för att snabbt ta en shikan tex.
 
Last edited:

nettung

grejsar grejs... mest
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Västerås
Hoj
GSX400FWS
Ravetrancer skrev:
som jag brukar förklara det , vet ej om det är rätt eller inte dock.....
Om man kollar på framdäcket i genomskärning bakifrån så kan man se att om du vill svänga vänster så drar man ju i höger styrhalva. Kolla nu på däcket, det du ser är framdäcket bakifrån. föreställ dig hur du drar det åt höger......när du dragit åt höger så finns det inget gummi där pga av utseendet på däcket. Alltså vill hojen börja trilla ner åt vänster....
Kan nån rätta mig om detta är fel tankesätt????


menar du att hojjen skulle "trilla" omkull eftersom det inte finns något gummi som håller kvar den? jag tycker att det låter konstigt, det måste finnas någon kraft som trycker ner hojjen så att den lutar... den kraften kommer av två saker som samverkar... gyroeffekten i framdäcket och trögheten (samma tröghet som gör att när du kör bil och svänger kraftigt åt t.ex. höger trycks du åt vänster)... gyroeffekten förklaras i den tidigare tråden om motstyrning... att det skulle ha någonting med att det inte finns något gummi på vänster sida låter inte särskilt troligt... tänk på att du använder motstyrning även när du lutar upp cykeln ur en sväng
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
nettung skrev:
menar du att hojjen skulle "trilla" omkull eftersom det inte finns något gummi som håller kvar den? jag tycker att det låter konstigt, det måste finnas någon kraft som trycker ner hojjen så att den lutar... den kraften kommer av två saker som samverkar... gyroeffekten i framdäcket och trögheten (samma tröghet som gör att när du kör bil och svänger kraftigt åt t.ex. höger trycks du åt vänster)... gyroeffekten förklaras i den tidigare tråden om motstyrning... att det skulle ha någonting med att det inte finns något gummi på vänster sida låter inte särskilt troligt... tänk på att du använder motstyrning även när du lutar upp cykeln ur en sväng
Kanske e det som du säger......trodde att min förklaring hade lite med det att göra då däcken är formade som dom är, hur hade det gått om dom var platta???
 

nettung

grejsar grejs... mest
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Västerås
Hoj
GSX400FWS
däckformen

det är klart att däckformen påverkar styrningen i allra högsta grad med det är inte den som ger upphov till den... skulle framdäcket vara platt hade det varit väldigt svårt att ta svängen jämt... men det skulle troligen gå med lite övning
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Motstyrning funkar även m trådsmala däck. Dvs. har inget direkt m däckprofilen att göra. Breda platta däck håller förstås emot nedlägg, men helt oberoende av hur du lägger ner hojen.
/u
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Re: Re: Vill veta mer om motstyrning!

Ankan skrev:
När använder vi inte motstyrning??
Svar: Aldrig. Inte du heller. Saken har väl varit utförligt diskuterad här för inte så länge sen.

valmers skrev:
Nio av tio inlägg i "motstyrningstrådarna" är fullständigt irrelevanta, och späder sannolikt endast på den okunniges osäkerhet.

En gång för alla: man använder ALLTID motstyrning när man svänger (lutar) en MC, eftersom det är det ENDA sättet. Att man sedan kan FÖRSTÄRKA upplevelsen av motstyrning genom att medvetet bryta hårt i styret är en annan sak (fast exakt samma princip, givetvis).

Word, Ankan (kunde inte motstå frestelsen att citera mig själv också).
 

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
Ravetrancer skrev:
vem gav dig körkort om du inte kan köra????
man motstyr inte medvetet utan det sitter i kroppen.
varje kurva du kör igenom så motstyr du, det kan du ju redan eller hur.....så jag fattar inte vad ditt problem är...??? Det blir oxo så att ju mer du lutar dig av från sadeln(mitten på hojen) desto mer drar du i styret alltså blir det en motstyrning.
När man kör på bana så jobbar man mer aktivt och då blir det att man medvetet jobbar med motstyrningen för att snabbt ta en shikan tex.

Bara för att man får körkortet så blir man väl inte automatiskt lika bra som Rossi & Co?

Det jag undrade var om ni använde motstyrning aktivt, inte bara det som blir när man lägger ner hojen. Sen är det väl inte fel att fråga så man kan få tips på hur man blir ännu bättre på att svänga... eller?
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Thundercat skrev:
När använder ni motstyrning? Alltid, eller bara i tvära kurvor?

Om ni ligger i hög fart på motorvägen å skall svänga, använder ni motstyrning då eller lutar ni bara hojen?

Testade lite motstyrning förut men det känns ju jäkligt fel att svänga åt fel håll. Några bra tips på hur man lär sig motstyrning enklast?

Tacksam för svar! :bow

trevlig helg!

man använder alltid motstyrning.....

ser inte att du frågar om man använder det aktivt.....man använder det alltid i farter över 20kmh typ.....
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top