Vill veta mer om motstyrning!

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
Re: Re: Vill veta mer om motstyrning!

Ravetrancer skrev:
man använder alltid motstyrning.....

ser inte att du frågar om man använder det aktivt.....man använder det alltid i farter över 20kmh typ.....

Jag menade om ni använde det aktivt men det kanske inte framgick.... :eek:
 

Shrek

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hemma
Hoj
929
Re: Re: Re: Vill veta mer om motstyrning!

Thundercat skrev:
Jag menade om ni använde det aktivt men det kanske inte framgick.... :eek:

Provade idag att TÄNKA "motstyr aktivt" när det skulle svängas.. blev överraskad hur snabbt hojen reagerade och la sig ner i rätt spår. Nästan så jag körde och testade att köra "vanligt" och då slog det mig att jag istället flyttade kroppen lite åt det håll jag svänger, och "brotta ner" hojen i lutning. Klart långsammare än att direkt knuffa på styret, men det känns ändå naturligare, man gör det utan att tänka... frågan är om det kanske är något man får "träna bort" på bankurser, och istället lägga aktivt motstyrning i ryggraden? För det går snabbare helt klart. Note to self: Måste prova bana någon gång..
 

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Har kört för många år med tunga gamla blyslädar så jag använder medveten motstyrning väldigt aktivt. Bryter alltid rätt hårt i styret för att slå ikull hojen in i böjarna.
Alltså tar i riktigt ordentligt när det går undan!
 

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Där vägarna svänger..
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
har ni tänkt på att ni båda har rätt? i ett exempel ska du svänga åt höger. 1. du flyttar vikten till höger fot, detta hjälper till att lägga ner cyckel för att det hjälper dig att förflytta vikten som med vilken du i sin tur lägger ner cyckeln. 2. du sätter dig långt ut på höger sida av sadeln, detta bidrar ytterligare till att hjälpa dig lägga ner cyckeln. 2. sammtidigt som du trycker med höger arm frammåt så motstyr du och trycker sammtidigt med ner med högra foten, vilket också hjälper till att lägga ner. alla dessa steg kan ni och använder ni när ni kör, även om alla inte aktivt tänker på det... :tummenupp

när ni blir ännu säkrare kan ni ju prova använda en fjärde sak: 4. innan ni ska lägga ner så bromsa med bakbromsen, använd detta för att skicka ut hojens bakdel i sidled. Detta är något vilket ytterligare hjälper till att lägga ner hojen. ta det lugnt med detta bara, det är enkelt att bromsa ner hojen för mycket. lyckas ni bemästra steg 4, gör ni vad ja kallar en "rossi" :bow :rock

http://www.yzf-r1forum.com/rossi.html
 
Last edited:

The_Wanderer

Numera fast i offroad träsket...
Gick med
15 Apr 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM EXC 500 -12
Fråga ang punkt 4:
när Rossi tar kurvan bromsar han med bakbromsen men vad som är lite svårt att se är hur mycket/hårt? ska hjulet släppa? eller låta det "kana" med i en något lägre hastighet? för att det få bakpartiet att skjuta ut något...

Känns som något jag inte tänker testa på väg hem från jobbet :) men på bana under lite mer kontrollerade förhållanden man kanske skulle.. :crash

Asylum_Nakaza skrev:
har ni tänkt på att ni båda har rätt? i ett exempel ska du svänga åt höger. 1. du flyttar vikten till höger fot, detta hjälper till att lägga ner cyckel för att det hjälper dig att förflytta vikten som med vilken du i sin tur lägger ner cyckeln. 2. du sätter dig långt ut på höger sida av sadeln, detta bidrar ytterligare till att hjälpa dig lägga ner cyckeln. 2. sammtidigt som du trycker med höger arm frammåt så motstyr du och trycker sammtidigt med ner med högra foten, vilket också hjälper till att lägga ner. alla dessa steg kan ni och använder ni när ni kör, även om alla inte aktivt tänker på det... :tummenupp

när ni blir ännu säkrare kan ni ju prova använda en fjärde sak: 4. innan ni ska lägga ner så bromsa med bakbromsen, använd detta för att skicka ut hojens bakdel i sidled. Detta är något vilket ytterligare hjälper till att lägga ner hojen. ta det lugnt med detta bara, det är enkelt att bromsa ner hojen för mycket. lyckas ni bemästra steg 4, gör ni vad ja kallar en "rossi" :bow :rock

http://www.yzf-r1forum.com/rossi.html
 

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Där vägarna svänger..
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
när rossi bromsar ut bakdelen på hojen så där tycker jag det ser ut som han bara nuddar bromsen en gång när hojen är i nästan upprätt läge... så har ja förstått det iaf... måste kolla upp detta i böckerna... sitter här med "twist of the wrist I & II"... återkommer...
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
saken är den att man motstyr alltid men man tänker inte på de
innan så tänkte jag (det gör man juinte)
sen skulle jag kolla hur jag gjorde oj .. de e ju så man gör när de e lite hastighet men för er som kör i 20km/h så använder ni inte motstyrning.. :D
dvs.. hmm ingen eller :rodnar
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
sv650 skrev:
Efter att ha följt denna tråd ett tag så tycker jag faktiskt att många ändå inte har förstått utan krånglar till det hela. T ex:

"men för er som kör i 20km/h så använder ni inte motstyrning" <- FEL!

"du flyttar vikten till höger fot, detta hjälper till att lägga ner cyckel för att det hjälper dig att förflytta vikten som med vilken du i sin tur lägger ner cyckeln" <- FEL!

Det är ALLTID motstyrning som gäller!! ÄVEN när man cyklar!!! Det finns INGET annat sätt!!!!

Jo faktiskt finns det ETT annat sätt och det är att förflytta kroppen åt motsatt håll mot det håll man vill svänga åt. Och då svänger hojen pga att däcken är runda...

Så enkelt är det! :fakta

Jo, jag har sett eländet, men eftersom 8 av 10 verkar obildbara orkar jag inte förklara igen.
 

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Där vägarna svänger..
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
okey, jag tar tillbaka det. jag har kollat i boken nu, och "trycka på höger fotpinne" har inget med att svänga åt höger att göra.

det trodde jag faktiskt inte, var tvungen att hoppa över några kapitel för ja hade inte läst så långt än.. :rodnar men nu vet jag det.
 

Dawan

Medlem
Gick med
11 Feb 2004
Ort
Örebro, Närkes Kil
Hoj
Yamaha R6 -01
Thundercat skrev:
När använder ni motstyrning? Alltid, eller bara i tvära kurvor?

Om ni ligger i hög fart på motorvägen å skall svänga, använder ni motstyrning då eller lutar ni bara hojen?

Testade lite motstyrning förut men det känns ju jäkligt fel att svänga åt fel håll. Några bra tips på hur man lär sig motstyrning enklast?

Tacksam för svar! :bow

trevlig helg!

För att testa detta med motstyrning, prova att hålla i styret med höger hand och svänga vänster. Det är ganska svårt. Att svänga till höger är en baggis.

Ha det bra
 

HanneZ

Guest
Jag fattar verkligen inte, motstyrning är så självklart för mig. Även fysikaliskt är det självklart. Om du svänger på styret så sticker framhjulet åt de hållet. Och och med det tippar du utåt av centripital(fugal) kraften. Och på så sätt parerar kroppen automatiskt o följer med och då följer även styret med.

Tror de funderas för mkt :)

/ Hannes
 

mudder

Muppkiller
Gick med
5 Aug 2003
Ort
Kungsgården
Hoj
KTM990 Adventure S KTM690E
Davan skrev:
För att testa detta med motstyrning, prova att hålla i styret med höger hand och svänga vänster. Det är ganska svårt. Att svänga till höger är en baggis.

Vad är det för svårt med det då? Jag håller i styret med höger hand, drar styret åt mig och hojen börjar svänga vänster.
 

mudder

Muppkiller
Gick med
5 Aug 2003
Ort
Kungsgården
Hoj
KTM990 Adventure S KTM690E
Swedie skrev:
sporthoj pratar vi om

sporthoj.....tänkte inte på det.. :va

Är det svårare att svänga med en sporthoj med en hand på styret? Är inte en sporthoj lättare att styra?

Lite frågor bara, för jag tänkte prova en sporthoj i sommar.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
mudder skrev:
sporthoj.....tänkte inte på det.. :va

Är det svårare att svänga med en sporthoj med en hand på styret? Är inte en sporthoj lättare att styra?

Lite frågor bara, för jag tänkte prova en sporthoj i sommar.
om du kör med endast höger hand, och tar en kurva, så .. ja det är såklart "svårare". Fast kör du laglig hastighet å inte försöker "knäskrapa igenom kurvan" så är det väl egentligen att köra med en hand inte "svårare".

Motstyrning liksom handlar om hojen måste dirigeras rätt under kurvtagning, annars går den nån annanstans.
 

mudder

Muppkiller
Gick med
5 Aug 2003
Ort
Kungsgården
Hoj
KTM990 Adventure S KTM690E
Swedie skrev:
om du kör med endast höger hand, och tar en kurva, så .. ja det är såklart "svårare". Fast kör du laglig hastighet å inte försöker "knäskrapa igenom kurvan" så är det väl egentligen att köra med en hand inte "svårare".

Knäskrapa igenom kurvan är inget jag törs med endast en hand på styret. :gnissla

(jag kanske inte törs knäskrapa överhuvudtaget) :näsblod
 
Last edited by a moderator:

Ace of spades

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Doha, Qatar
Hoj
Letar
Uppenbart

Thundercat skrev:
När använder ni motstyrning? Alltid, eller bara i tvära kurvor?

Om ni ligger i hög fart på motorvägen å skall svänga, använder ni motstyrning då eller lutar ni bara hojen?

Testade lite motstyrning förut men det känns ju jäkligt fel att svänga åt fel håll. Några bra tips på hur man lär sig motstyrning enklast?

Tacksam för svar! :bow

trevlig helg!

Använd en hand då du styr, då blir det uppenbart hur motstyrningen fungerar. :tummenupp
 
Last edited by a moderator:

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Bästa beskrivningen av hur motstyrning egentligen funkar finns nog i Tony Foales bok om hojchassi design. Där reder han ut att både gyrokrafter, tyngdpunktsförskjutning o 'camber trust' (+ kanske nåt mer) spelar in, olika mycket beroende på hur snabbt man lägger ner och i vilken fas av nedläggning/kurvtagning man är. Det man känner o gör m styret är skillnaden mellan flera rätt stora o motriktade krafter i styret. Därför kan 'små' ändringar på hojen ge stora ändringar vid styret.

Men den beskrivningen är inte alldeles lättläst i stället. Den som vill veta hur det funkar läser den boken, den som vill veta hur det känns o hur man gör åker ut o provar lite. Dessbättre behöver man inte förstå fysiken bakom för att använda sig av den. O tur är väl det, här liksom i många andra fall.
/u
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top