Vilopuls?

farmerlip skrev:
När jag låg i lumpen kom det en ny kille som skulle gör nån hälsoundersökning. Det var/är den största kille jag sett. Benny Bryt i kubik, bara muskler. Men hans vilopuls var på 120!

Så kan det gå om man bara lyfter skrot och pumpar sig full med diverse preparat...INTE bra för hjärtat...

McFille skrev:
Så kan det gå om man bara lyfter skrot och pumpar sig full med diverse preparat...INTE bra för hjärtat...
Ja, o så kan de även gå om man inte gör det.

Vad är det för preparat du tänker på? Och vad då "bara" lyfta skrot? Att lyfta skrot ger bättre kondis etc. så onyttigt lär det inte va.

HanneZ skrev:
Ja, o så kan de även gå om man inte gör det.

Vad är det för preparat du tänker på? Och vad då "bara" lyfta skrot? Att lyfta skrot ger bättre kondis etc. så onyttigt lär det inte va.

Om han är "största killen med bara muskler", lr hur han nu uttryckte sig, och har en vilopuls på 120 är det något lurt. Han borde ha hyfsat bra kondition isf.
120 i puls har jag när jag cyklar på motionscykel så att det är jobbigt och jag svettas, den odopade vältränade 20åringen som har det naturligt i vilopuls finns inte.

Ravetrancer skrev:
Vad ligger en normal vilopuls på?
Hur mäter man vilopuls enklast, skall man ligga still en viss tid eller?

Finns det några gränser och riktlinjer på hur skadlig hög vilopuls är?

Hjälp mig med dessa frågor så är ni snälla.

Mvh Rejvis

Ett tips är ju att kolla blodtrycket också.

HanneZ skrev:
...Att lyfta skrot ger bättre kondis etc...
Näe, gör det? Alltså enbart styrketräning ger väl inte bättre kondis? Annars har min gamla gympalärare lurat mig. :va Minns att han yrade något om att ökad muskelmassa gjorde att hjärtat behövde pumpa runt mer "power" till de nya cellerna. Alltså skulle man varva styrketräning med motion då och då. Eller?

Spinky Spendrup skrev:
Näe, gör det? Alltså enbart styrketräning ger väl inte bättre kondis? Annars har min gamla gympalärare lurat mig. :va
Han har lurat dig. Klart att styrketräning ger bättre kondis än ingen träning. Det ger faktiskt riktigt bra kondis men om det är just kondisen man vill optimera så finns det effektivare träningsmetoder.

@ rejvis, bry dig inte om patentmetoderna typ "inget socker, inga kolhydrater, inget någonting". Träna något som du kan lära dig gilla och som inte kräver en massa av dig (t ex att du skall passa tider, skaffa en massa utrustning etc). Ta sedan bort det som du vet inte är så nyttigt. Att skita i läsken och drssingen till salladen och att trampa en stund varje dag på en gammal rostig cykel räcker långt. Sen när du väl är igång kan du öka på träningen allt eftersom det känns bra.

Last edited:
Spinky Spendrup skrev:
Näe, gör det? Alltså enbart styrketräning ger väl inte bättre kondis? Annars har min gamla gympalärare lurat mig. :va Minns att han yrade något om att ökad muskelmassa gjorde att hjärtat behövde pumpa runt mer "power" till de nya cellerna. Alltså skulle man varva styrketräning med motion då och då. Eller?
Eum, styrketräning ger bättre kondis än du har nu om du börjar styrketräna och i övrigt inte ändrar något. Det är väl inte så konstigt?

HanneZ skrev:
Eum, styrketräning ger bättre kondis än du har nu om du börjar styrketräna och i övrigt inte ändrar något. Det är väl inte så konstigt?

Ja, men ytterst marginellt. Om du nu kan springa fyra km innan du storknar så kan du efter ett års tränande springa typ fem km...

juha01 skrev:
Ja, men ytterst marginellt. Om du nu kan springa fyra km innan du storknar så kan du efter ett års tränande springa typ fem km...
För mig personligen har det varit allt annat än ytterst marginellt.

Ravetrancer skrev:
Vad ligger en normal vilopuls på?
Hur mäter man vilopuls enklast, skall man ligga still en viss tid eller?

Finns det några gränser och riktlinjer på hur skadlig hög vilopuls är?

Hjälp mig med dessa frågor så är ni snälla.

Mvh Rejvis

Dude ta den när du vaknat!!

juha01 skrev:
Njae... Min personliga erfarnhet är att ordentlig styrketräning gör susen för konditionen. Hur skulle det fö kunna vara på annat sätt?

Bingo skrev:
Njae... Min personliga erfarnhet är att ordentlig styrketräning gör susen för konditionen. Hur skulle det fö kunna vara på annat sätt?
Vänta lite, nu blir jag osäker. Om du håller med mig så måste jag haft tvärt fel från början :hihi

HanneZ skrev:
Vänta lite, nu blir jag osäker. Om du håller med mig så måste jag haft tvärt fel från början :hihi
Det du sysslar med inkluderas inte i det jag kallar för ordentlig styrketräning. Det går under beteckningen fjollövningar. Det betyder att du hade fel från början :arsele :D

Bingo skrev:
Det du sysslar med inkluderas inte i det jag kallar för ordentlig styrketräning. Det går under beteckningen fjollövningar. Det betyder att du hade fel från början :arsele :D
Hupp!! Jag körd faktiskt marklyft häromdan! Ska snart sätta igång med det o knäböj ordentligt men jag behöver nån duktig som lär mig. SÅDESÅ :mad:

Bingo skrev:

Därför att kondition handlar om syreupptagningsförmåga och för att stimolera den så lär man höja sin puls till vissa nivåer.

Tänkte posta en graf på en pulskurva från ett styrkepass, men hur i hela världen postar man bilder som inte är frimärksstora????

Edit: Skitsamma, jag förklarar istället.

Under ett styrkepass förra veckan så hade jag på mig min pulsklocka. Den är av en sån smidig komdell att jag inte behöver titta på den när jag tränar, utan del lagrar allt så för man bara över skiten till datorn, där man sedan får en graf där all fakta står.

Pulsen låg mellan 90 och 120 under passet. 120 som mest och så sjönk den under tiden mellan repetionerna. (Jag har också en väldigt hög puls redan från början, och har bla en maxpuls på 228 slag, som är 35 slag mer än jag "ska" ha.)

För att bättra på sin kondis så lär man ligga på helt andra pulsnivåer.
Här är ett exempel från polars hemsida:

Lågintensiv träning/effektiv fettförbränning - 50-70% av BMP
Kontinuerligt arbete under 30 – 300 min

Konditionsträning, lågintensiv - 70-80% av BMP
Kontinuerligt arbete/intervallträning under 30 – 150 min
Passar nybörjare eller de som ska komma igång efter sjukdom/skada.

Kondtionsträning,högintensiv - 80-90% av BMP
Kontinuerligt arbete /intervallträning under 30-90 min
Passar vana motionärer och de som vill spetsa formen inför olika tävlingar.

Högintensiv träning 90-100% av BMP
Huvudsakligen intervallträning under 20 – 40 min

Gå in på hemsidan och klicka vidare till "träningslära/träningstips" för där står allt utförligt!
http://www.polarpuls.com/

Last edited:
60... Måste börja tränna.

Kan det inte bli vår så man kan ut och cykla?

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back