Vilsen återfallsknutte...

DmS

En ständig ombörjare
Gick med
24 Jun 2006
Ort
Tyresö
Hoj
VN800 & GPZ900R
Tjaba.
Ännu en tråd i raden av "vad ska jag köpa för hoj?" :) Kul va!

Förhoppningsvis är denna lite annorlunda trots allt.
Here we go:

Förutsättningar:
Kortbent (168cm med 30" ben) 80+ kg 3-barnsfar i stockholmsförort.
Hojkort i 17 år.
41 vintrar gammal.
För lite tid... Kommer nog att köra mest till och från jobbet + någon sväng i veckan.
Behöver förutom hoj, precis all utrustning (vägrar köra utan skydd) och kommer väl i höst att ha strax under 35tkr som skulle kunna användas till ngt kul...

Erfarenheter:
- Körde hoj mellan 16 & 23 år på gamla goda -80 talet, dock inget eget större än 350 tvåtakt.

- Det vildaste jag kört som liknar sporthoj var i vintras när vi körde 2t 3cyl 700cc sportskotrar på 140hk i skogsspår och på fjäll.
35 mil på två dagar tillsammans med enduroförare och adrenalinjunkies på såna maskiner sa mig att jag måste ha något avsevärt tamare för att överleva. Maskinerna var helt galet starka och snabba, acc som en slangbella och toppade 95-100Mph i halvmjuk snö! Vansinne, jag vill köra maskinen, inte bara åka med med hjärtat i halsgropen (jo, jag vet att jag kommer att gasa med hoj, det går liksom inte att undvika ;) ).

- Annars många tusen mil erfarenhet från trafik i varierande grad av laglydiga hastigheter, ännu inte orsakat annat än parkeringsskador.
- På hoj bör jag nog krasst sett klassa mig som mogen nybörjare igen (även om det svider i den manliga stoltheten).

Gillar:
- Ljudet av en stor Vtwin som får diafragman att vibrera medan långgaffeln glänser i kvällssolen. Japp, det är hashmoppe jag pratar om.

- Känslan & adrenalindosen av att hänga i knävecket från en hoj som ylande går max genom en långsträckt kurva.

- Tanken på en motard att lattja med till och från jobbet.

- Ut och brottas med tallar och lera i skogen och på grusvägar med en endurokänns ju klockrent för att få riktigt rolig motion.

Ni förstår dilemmat... Jag vill ha 3-4 helt olika hojar men har bara råd med en :( Har kikat runt på blocket, läst massor och åkt runt och torrbrutit en hel del hojar under sommaren och märkt följande:

KTM 400 exc enduro och liknande: Sadeln i höjd med mittersta revbenet...Kanon om någon gav mig 15 cm längre ben, när jag har vänstern i backen når jag nätt och jämt fotpinnen med högern. Törs knappt tänka på att kicka igång den trött ute i skogen.

Yamaha WR400 med motardkit: Här når jag ner med tåspetsarna på båda sidorna tack vare motard kitet. Kan funka, men jag har ingen lust att skruva var 10de timme så då får det bli en slöare mer gatanpassad motard, inte lika kul.

Kawasaki ZZR1400 och andra landsvägslok: Uj uj vilket totalt monster! Jag når bara ner med 1 fot, jag når knappt fram till styret på ett bekvämt sätt trots att jag lägger bröstkorgen på tanken... Den storleken går fett bort!

Aprilla Mille, Ninja, R1/6 och andra modernare sporthojar samt nya nakna hojar typ Z1000 och liknande: Känns ungefär som Kawan, visst lite mindre och lättare, men jag får fortfarande den där obehagliga känslan av att jag bara kommer att åka med, inte köra... Jag känner mig ärligt talat som en liten rädd dvärg bredvid dom :) (Sen tror jag nog att dom är åt helsike för vassa för mig som gasglad nybörjare)

Hashmopparna då:
Ta en Suzuki intruder vs1400 och motsvarande , tunga och rätt stora, men sättet man sitter på dom ger en mer avslappnad bekväm känsla. Och vridet i motorerna och stuket är ju bara för gött :) Men då går ju precis all kurvkänsla bort :( Men troligtvis ökar överlevnadsprocenten markant vilket för mig är ganska positivt :)

Något mellanting då?
Lyckligtvis för ekonomin måste jag säga att jag fortfarande är svag för dom mindre -80 tals sport/halvsporthojarna... Trånade efter en Kawa Gpz550 när dom var nya -82 http://www.bikez.com/motorcycles/kawasaki_gpz_550_1982.php , när Gpz600R kom så var den rena rama banhojen när man tittade på den ;)

Då blev det ju en glad överraskning att en GPz550 kan hittas på blocket för under 15tkr och en GPz600R för omkr 20tkr... Det tillsammans med veteranförskingr... förlåt, försäkringarna, gör det ju till ett larvigt billigt alternativ. Jag lär ju till och med få in utrustningen i budgeten :) Det skulle i och för sig funka med något enduro/motard alternativ också, men jag vill inte köra med skogsutrustning på landsväg, och definitivt inte skinnställ i skogen så det får man ju räkna in i valet om man vill byta hoj senare...

Men dom här gamla hojarna, spec GPz varianterna runt mitt -80 tal, hur stor möjlighet är det att hitta ett fint ex? Har hört en del kring ventilproblem och annat.
Vattenkylt (600) kontra luftkyld (550), för man in en massa problem med vattenkylningen och den högre literefekten på 600an?
Delar när man behöver byta/renovera, finns det fortfarande?
Kan man ha kul på någon bandag med en 20-åring utan att man fladdrar över hela banan?
Vill buset hellre stjäla en GPz600R än en GPz550?
("Å BaLL eN rÄjSer! DeN tAr JaG inaTt.." typerna alltså...)

Mycket babbel här, men ska jag in i cirkusen igen så vill jag gärna bolla lite med er som håller på för fullt.

Alla synpunkter mottages tacksamt!
(Dock kommer jag inte att köpa din R1/CBRR/GSXR 1875cc turbo N2O som förstahoj till kompiskompispris om du inte råkar kasta den på mig ;) )

/Danne
 

noran67

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2006
Ort
huskvarna
Hoj
Thunderace
jag har precis varit i din situation gillade med 80 tals hojarna köpte en i förra året .(gpx 600)jag tröttnade på den efter en vecka , i år har jag provat en hel del olika maskiner och har nu hittat rätt en superblackbird:tummenupp helt fantastisk hoj. lite dyrare än dina 35tusen.
 

Travel

Medlem
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
XL1000
Hej
Lite osäker på vad du vill ha för hoj, och det är ju du också : )
Men om man kikar lite på försäkringskostnader och annat så är Honda Transalp eller KTM 640 bra alternativ. Har själv haft en transalp tidigare de är rätt pigga och funkar kanon i stadstrafik liksom långväga körningar.
Tror Transalpen är att föredra.
Funkar även bra på grusväger och ligger dessutom i offroad klass i försäkringen (billig försäkring) speciellt om man är över 25
Du kan kika på Transalpen på Blocket. Och det är en hoj som verkligen håller.
Priserna på de beg ligger kring 30-35 tusen för ex en 98 men det finns billigare om man tar än lite äldre.
 

Captain Beyond

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Ort
Hälsingland
Hoj
Yamaha 750 SECA
Med tanke på att du ska köpa full utrustning och hoj, och budgeten ligger på c:a 35.000:- så bör du kunna lägga kanske 20.000:- på hojen? ( har dålig koll på vad en bra förarutrustning kostar idag, men inte lär du väl slippa undan med mycket mindre än 15.000:- ?). Bästa tipset då är väl att gå in på nån annonssida typ Blocket.se och mata in kanske 30.000:- som max.pris och se vad för hojar som "dyker upp" ? När jag provade på blocket hittade jag bl.a en Kawa GPz 500s -92 för 15.000:- ( utseende ungefär som den GPz 600 du nämner, men med en 2-cylindrig motor, erkänt pålitlig vad jag vet, och antagligen inte speciellt mycket "slöare" än en tidig 80-tals 600). Om du hittar en hoj som bara är lite för hög för dig, så går det ju ofta att dribbla lite med att : skära ur dynan lite, plocka upp gaffelbenen i gaffelkronorna litegrand (inte för mycket, kan bli andra problems då), ändra längd på länkage till bakstötdämpare (samma där som fram , inte för mycket!) men allt sammantaget kan ge de centimetrar du vill ha / behöver.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
DmS skrev:
2411192
KTM 400 exc enduro och liknande: Sadeln i höjd med mittersta revbenet...Kanon om någon gav mig 15 cm längre ben, när jag har vänstern i backen når jag nätt och jämt fotpinnen med högern. Törs knappt tänka på att kicka igång den trött ute i skogen.

Inga problem i skogen. Fullt med träd att luta emot när det är dags att kicka... :tummenupp
 

Ronnie_69

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR1000-08 Banhoj suzuki k3
[ - Det vildaste jag kört som liknar sporthoj var i vintras när vi körde 2t 3cyl 700cc sportskotrar på 140hk i skogsspår och på fjäll.
35 mil på två dagar tillsammans med enduroförare och adrenalinjunkies på såna maskiner sa mig att jag måste ha något avsevärt tamare för att överleva. Maskinerna var helt galet starka och snabba, acc som en slangbella och toppade 95-100Mph i halvmjuk snö! Vansinne, jag vill köra maskinen, inte bara åka med med hjärtat i halsgropen (jo, jag vet att jag kommer att gasa med hoj, det går liksom inte att undvika ;) ).
Hmm...låter bekant, var det här i Sveg mars månad.
 

DmS

En ständig ombörjare
Gick med
24 Jun 2006
Ort
Tyresö
Hoj
VN800 & GPZ900R
Tackar för tips!

Transalpen... Hm det står en africa twin i garaget bredvid, den är för hög, transalpen är väl ungefär likadan. Enda anledningen att en motardkittad enduro funkar är att den är typ en decimeter bred :) Den jag testade hade 90cm sadelhöjd olastad men var smal som en tejpbit.

"Fullt med träd att luta mot i skogen..."
:) Japp, har hört den tidigare, men att båda fötterna dinglar fritt på var sida känns inte helt säkert när det blir lite trixigt. Att köra är inga problem, det är resten :)


GPz 500s, tja, kanske det.
Kan klart vara värd att kika på. Den har liksom bara halkat förbi när man kikat.

Jag tänkte hålla ca 10.000 reserverat till ställ, skydd, stövlar, handskar och hjälm, borde räcka om man inte ska ha RR prylar.

Att börja bygga om hojen för att kunna använda den känns väl sådär, lär ju inte göra det lättare att sälja när man vill byta upp sig. Sen när man är mer van så misstänker jag att det känns mindre viktigt med ett par cm hit och dit. Ska se om jag hittar ngt som känns "bekvämt" från början tror jag.

slippy:
Har inga pengar att lägga på hoj innan senhösten :( men kika på den kan man ju alltid göra :) Jag finns i tyresö, söder om stan, var finns du?

Ronnie_69 skrev:
2411541
Hmm...låter bekant, var det här i Sveg mars månad.
Eh, japp! Du råkar inte vara en arbetskamrat eller :)


/Danne
 

ghandi

Beaten like a redheaded stepchild
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Skellefteå
Hoj
Kawasaki z1000 -03, H-D Sportster Sport -98, Suzuki gp 125 x2
Skulle kolla runt efter en beggad (eller ny) Hyosung om jag var du, liten hoj billig i inköp och försäkring etc och den är visst helt ok att köra, annars har du ju valet av orginalet (SV650) om du vill lägga ut mer pengar.

När du ska köpa utrustning kan jag bara rekommendera www.tqmotorsports.com dålig sida för tillfället men går bra att ringa till dom för att höra ena försäljaren vråla ÄR DET HJÄLMDAGS!!! :) som han gjorde åt mig på Nolia, riktigt sköna killar och billiga men bra grejer, sen har du www.samsmotor.se som är precis lika billiga och riktigt bra att ha o göra med.

Lycka till :tummenupp
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Teori:

35k

10k för en ok utrustning , begagnad på blocket, lämnar 25 för cykel. Men det verkar på dig som du inte riktigt kan bestämma dig för vad du vill ha , så köp 2.

En yamaha rd 350 ypvs 2taktare 83 o framåt i ok skick kan du få för ca 10k. Och den skämmer inte ut sig på en bandag direkt. Veteranförsäkras för en spottstyver.

För de restrerande 15 skulle jag siktat in mig på en xt 350 - 600 , dr 350 , xl 500 eller en lagom sliten xr 600.

Det bästa av 2 världar
 

maja38

Garanterat tjejkörd ;))
Gick med
19 Mar 2006
Ort
Norrköping
Hoj
Ducati 996S -01
DmS skrev:
2411192 Tjaba.
Ännu en tråd i raden av "vad ska jag köpa för hoj?" :) Kul va!

Förhoppningsvis är denna lite annorlunda trots allt.
Here we go:

Förutsättningar:
Kortbent (168cm med 30" ben) 80+ kg 3-barnsfar i stockholmsförort.
Hojkort i 17 år.
41 vintrar gammal.
För lite tid... Kommer nog att köra mest till och från jobbet + någon sväng i veckan.

/Danne

Tjena!

Du skulle testa en Yamaha 850TRX!

Där har du ett gôtt ljud, bra körställning och en smidig hoj med bra vrid :tummenupp
Jag är 160 och hade inga problem med sadelhöjden på T-rex.
Hade jag inte blivit så biten av bankörningsdjävulen.:cdevil ...hade jag inte sålt min.

Lycka till!
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
DmS skrev:
2412309 Transalpen... Hm det står en africa twin i garaget bredvid, den är för hög, transalpen är väl ungefär likadan. Enda anledningen att en motardkittad enduro funkar är att den är typ en decimeter bred :) Den jag testade hade 90cm sadelhöjd olastad men var smal som en tejpbit.

...

GPz 500s, tja, kanske det.
Kan klart vara värd att kika på. Den har liksom bara halkat förbi när man kikat.

Jag tänkte hålla ca 10.000 reserverat till ställ, skydd, stövlar, handskar och hjälm, borde räcka om man inte ska ha RR prylar.

Att börja bygga om hojen för att kunna använda den känns väl sådär, lär ju inte göra det lättare att sälja när man vill byta upp sig. Sen när man är mer van så misstänker jag att det känns mindre viktigt med ett par cm hit och dit. Ska se om jag hittar ngt som känns "bekvämt" från början tror jag.
En Transalp är hyfsat mycket mindre än en Africa Twin.

Det låter ju bra att du är en kort person som kommit på att inte bara sadelhöjd utan även bredd på hojen är viktigt. Ska man bara åka runt lite i stan eller en kort tur på någon krokig väg så passar en offroad eller motard bra, men inte om man vill köra längre och har lite komfort. Bakfjäringen på Suzuki DR 650 SE t.ex. är förberedd för att sänka hojen 4cm, har för mig att det bara handlar om att flytta en bult. En av de kortaste jag sett köra en sån var ca 155cm.

En GPZ 500 kan nog ganska fort kännas ganska klen. Men om du skulle kunna överleva med 500cc och ca 50hk så finns ju även Honda CB500 Suzuki GS500 och Kawasaki ER-5.

10000kr borde räcka till en fullt gatduglig utrustning. Särskilt om du passar på att köpa grejjerna nu i höst när många butiker rear ut årets grejjer.

Det handlar för det mesta inte om några gigantiska ingrepp för att sänka en hoj. På en modern hoj med enkeldämpare bak räcker det oftast med att byta några delar i länkaget och lossa gaffelkronorna mot gaffelbenen och skjuta upp gaffelbenen en aning. http://www.mc-kompaniet.se/hog_hoj.htm
 

carpelux

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Triumph
Jag är av samma höjd som dig, men har faktiskt inte tyckt det varit några större problem under min MC-karriär.

En GPZ 500s är nog inget dumt alternativ. Tjejen har en som jag kört en del och det är faktist en riktigt rolig cykel att köra. En bit över 60 hästar är den på och väger inte så mycket, så om man bara håller varvet uppe flyttar den på sig rätt bra.

Jag själv kör Triumph thunderbird. Med lite modifieringar bänkade jag den till ca 85 hästar, den är låg också. Dessutom köpte jag en triumph tiger häromdagen. Det var faktist inga problem att nå ner på den heller, ca halva foten i backen.
 

DmS

En ständig ombörjare
Gick med
24 Jun 2006
Ort
Tyresö
Hoj
VN800 & GPZ900R
WebGringo skrev:
2412568
...det verkar på dig som du inte riktigt kan bestämma dig för vad du vill ha så köp 2...
...Det bästa av 2 världar
:) Jodu! Är böjd att hålla med, men med tanke på vad min andra hälft anser om att jag vill ta upp hojåkandet igen så tror jag att jag lär bädda i soffan permanent om jag kommer hem med två hojar ;)

Sen är jag inte sugen på 350 2takt, "been there done that", lite mer bottendrag vill jag ha.


Hyosugn.. huyosung... Nä, vill kunna stava till vad jag kör ;)
Namnet åsido, fortfarande lite över min budget, samma sak med Transalpen ser det ut som på blocket.

"Honda CB500 Suzuki GS500 och Kawasaki ER-5"...
Hmmm.... Njae, även om det är lite cc & lite kusar så behöver dom väl inte se riktigt så trista ut ;)

Triumph :) Mhm där finns det flera som lockar, precis som Ducati 748 som jag verkligen gillar, Ducce Monster är också en skön typ av hoj, men jag vill inte ta ngt på avbetalning så dom går tyvärr bort :(

850 TRX, nice!
Har inte kikat på dom förut, men det är nästan som en Japansk Monster :)
Ser ganska läcker ut, framför allt naken... Lite i högsta laget på priset bara eftersom jag ska ha all utrustning också :( Men jag ska se om jag hittar någon att kika närmare på. Sen skulle ju ungarna älska om farsan kör en T-Rex ;)

/Danne
 

Ronnie_69

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR1000-08 Banhoj suzuki k3
Eh, japp! Du råkar inte vara en arbetskamrat eller

Jag åkte upp med El Lasse,Sture o Markko.
Är det nån som du känner igen?
 

freewind

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2006
Ort
Torsåker
Hoj
freewind
Varför inte inte en enstånka typ freewind som jag har går hur bra som hellst på kurviga vägar, hänger inte med på motorvägar över 150 men hur viktigt är
det. Det var att svänga som var roligt med mc. Är själv 45 år och har provat
många olika hojar, och i min värld så räcker det med enstånka. Man vinner inga rödljus race men jag kan leva med det nu förtiden, inte när man var 20.
 

Flyer

...?
Gick med
10 Mar 2004
Ort
Löddeköpinge
Hoj
Ducati Multistrada -03, Cagiva Elefant ie GT-91
Cagiva Raptor kanske kan vara ett alternativ? Designen (blåkopia?) snodd från Monster, fast med Suzuki v-twin i 1000cc eller 650cc varianter. Men TRX är också en bra idé... kanske till och med bättre. Lycka till med ditt val - kom ihåg att berätta vad det blev. :tummenupp
 

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
DmS skrev:
2412309
slippy:
Har inga pengar att lägga på hoj innan senhösten :( men kika på den kan man ju alltid göra :) Jag finns i tyresö, söder om stan, var finns du?

/Danne


Västerort, Vällingby.

Slå en pling om du vill komma och titta så kan vi göra upp en tid, inga problem.

:)
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Listan blev lång innan jag hittade hem.

Yamaha AS3 125 -72
Honda K5 125 -72
Kawasaki z250 – 78?
Suzuki GS450 -81
Yamaha XS850 -79?
Yamaha RD250 -77?
Kawasaki z1000 -81?
Honda 750K -81?
Suzuki GSX1100es -83
Kawasaki VN800 Drifter -01
Triumph Trophy 1200 -97
Honda Goldwing 1200 -87
Honda Goldwing 1500 -89
Suzuki Bandit 1200 -04
Kawasaki ZX12R -00
Triumph Daytona -04
Honda CBR1100XX Super Blackbird -06
(har säkert glömd någon/några)

Har faktikst inte hämtat Blackbirden ännu, men efter en provkörning igår så VET jag att det här är hojen jag kommer att ha länge och trivas med.
Jag har haft "street", custom, touring, sport men aldrig riktigt trivts till 100% med någon. Så vad kan man då tänka sig att för någon slags hybrid. JO, Blackbirden har funnits ett tag och är väl beprövad, Den har ALLT.

Street - Perfekt som brukshoj till o från jobbet
Custom - Perfekt som glidare på 70 vägarna
Touring - Perfekt milslukare
Sport - Perfekt att busa med på 70-90 vägar (kasnke inte optimal på bana men det går nog det också)

Men 35k räcker inte riktig. För 55k tror jag att det ska gå att få ett hyfsat ex av de tidigare årsmodellerna med förgasare. För en ny får man betala mer än det dubbla (men det är bara dårar som jag som gör det).

Lycka till!
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top