Tjaba.
Ännu en tråd i raden av "vad ska jag köpa för hoj?" Kul va!
Förhoppningsvis är denna lite annorlunda trots allt.
Here we go:
Förutsättningar:
Kortbent (168cm med 30" ben) 80+ kg 3-barnsfar i stockholmsförort.
Hojkort i 17 år.
41 vintrar gammal.
För lite tid... Kommer nog att köra mest till och från jobbet + någon sväng i veckan.
Behöver förutom hoj, precis all utrustning (vägrar köra utan skydd) och kommer väl i höst att ha strax under 35tkr som skulle kunna användas till ngt kul...
Erfarenheter:
- Körde hoj mellan 16 & 23 år på gamla goda -80 talet, dock inget eget större än 350 tvåtakt.
- Det vildaste jag kört som liknar sporthoj var i vintras när vi körde 2t 3cyl 700cc sportskotrar på 140hk i skogsspår och på fjäll.
35 mil på två dagar tillsammans med enduroförare och adrenalinjunkies på såna maskiner sa mig att jag måste ha något avsevärt tamare för att överleva. Maskinerna var helt galet starka och snabba, acc som en slangbella och toppade 95-100Mph i halvmjuk snö! Vansinne, jag vill köra maskinen, inte bara åka med med hjärtat i halsgropen (jo, jag vet att jag kommer att gasa med hoj, det går liksom inte att undvika ).
- Annars många tusen mil erfarenhet från trafik i varierande grad av laglydiga hastigheter, ännu inte orsakat annat än parkeringsskador.
- På hoj bör jag nog krasst sett klassa mig som mogen nybörjare igen (även om det svider i den manliga stoltheten).
Gillar:
- Ljudet av en stor Vtwin som får diafragman att vibrera medan långgaffeln glänser i kvällssolen. Japp, det är hashmoppe jag pratar om.
- Känslan & adrenalindosen av att hänga i knävecket från en hoj som ylande går max genom en långsträckt kurva.
- Tanken på en motard att lattja med till och från jobbet.
- Ut och brottas med tallar och lera i skogen och på grusvägar med en endurokänns ju klockrent för att få riktigt rolig motion.
Ni förstår dilemmat... Jag vill ha 3-4 helt olika hojar men har bara råd med en Har kikat runt på blocket, läst massor och åkt runt och torrbrutit en hel del hojar under sommaren och märkt följande:
KTM 400 exc enduro och liknande: Sadeln i höjd med mittersta revbenet...Kanon om någon gav mig 15 cm längre ben, när jag har vänstern i backen når jag nätt och jämt fotpinnen med högern. Törs knappt tänka på att kicka igång den trött ute i skogen.
Yamaha WR400 med motardkit: Här når jag ner med tåspetsarna på båda sidorna tack vare motard kitet. Kan funka, men jag har ingen lust att skruva var 10de timme så då får det bli en slöare mer gatanpassad motard, inte lika kul.
Kawasaki ZZR1400 och andra landsvägslok: Uj uj vilket totalt monster! Jag når bara ner med 1 fot, jag når knappt fram till styret på ett bekvämt sätt trots att jag lägger bröstkorgen på tanken... Den storleken går fett bort!
Aprilla Mille, Ninja, R1/6 och andra modernare sporthojar samt nya nakna hojar typ Z1000 och liknande: Känns ungefär som Kawan, visst lite mindre och lättare, men jag får fortfarande den där obehagliga känslan av att jag bara kommer att åka med, inte köra... Jag känner mig ärligt talat som en liten rädd dvärg bredvid dom (Sen tror jag nog att dom är åt helsike för vassa för mig som gasglad nybörjare)
Hashmopparna då:
Ta en Suzuki intruder vs1400 och motsvarande , tunga och rätt stora, men sättet man sitter på dom ger en mer avslappnad bekväm känsla. Och vridet i motorerna och stuket är ju bara för gött Men då går ju precis all kurvkänsla bort Men troligtvis ökar överlevnadsprocenten markant vilket för mig är ganska positivt
Något mellanting då?
Lyckligtvis för ekonomin måste jag säga att jag fortfarande är svag för dom mindre -80 tals sport/halvsporthojarna... Trånade efter en Kawa Gpz550 när dom var nya -82 http://www.bikez.com/motorcycles/kawasaki_gpz_550_1982.php , när Gpz600R kom så var den rena rama banhojen när man tittade på den
Då blev det ju en glad överraskning att en GPz550 kan hittas på blocket för under 15tkr och en GPz600R för omkr 20tkr... Det tillsammans med veteranförskingr... förlåt, försäkringarna, gör det ju till ett larvigt billigt alternativ. Jag lär ju till och med få in utrustningen i budgeten Det skulle i och för sig funka med något enduro/motard alternativ också, men jag vill inte köra med skogsutrustning på landsväg, och definitivt inte skinnställ i skogen så det får man ju räkna in i valet om man vill byta hoj senare...
Men dom här gamla hojarna, spec GPz varianterna runt mitt -80 tal, hur stor möjlighet är det att hitta ett fint ex? Har hört en del kring ventilproblem och annat.
Vattenkylt (600) kontra luftkyld (550), för man in en massa problem med vattenkylningen och den högre literefekten på 600an?
Delar när man behöver byta/renovera, finns det fortfarande?
Kan man ha kul på någon bandag med en 20-åring utan att man fladdrar över hela banan?
Vill buset hellre stjäla en GPz600R än en GPz550?
("Å BaLL eN rÄjSer! DeN tAr JaG inaTt.." typerna alltså...)
Mycket babbel här, men ska jag in i cirkusen igen så vill jag gärna bolla lite med er som håller på för fullt.
Alla synpunkter mottages tacksamt!
(Dock kommer jag inte att köpa din R1/CBRR/GSXR 1875cc turbo N2O som förstahoj till kompiskompispris om du inte råkar kasta den på mig )
/Danne
Ännu en tråd i raden av "vad ska jag köpa för hoj?" Kul va!
Förhoppningsvis är denna lite annorlunda trots allt.
Here we go:
Förutsättningar:
Kortbent (168cm med 30" ben) 80+ kg 3-barnsfar i stockholmsförort.
Hojkort i 17 år.
41 vintrar gammal.
För lite tid... Kommer nog att köra mest till och från jobbet + någon sväng i veckan.
Behöver förutom hoj, precis all utrustning (vägrar köra utan skydd) och kommer väl i höst att ha strax under 35tkr som skulle kunna användas till ngt kul...
Erfarenheter:
- Körde hoj mellan 16 & 23 år på gamla goda -80 talet, dock inget eget större än 350 tvåtakt.
- Det vildaste jag kört som liknar sporthoj var i vintras när vi körde 2t 3cyl 700cc sportskotrar på 140hk i skogsspår och på fjäll.
35 mil på två dagar tillsammans med enduroförare och adrenalinjunkies på såna maskiner sa mig att jag måste ha något avsevärt tamare för att överleva. Maskinerna var helt galet starka och snabba, acc som en slangbella och toppade 95-100Mph i halvmjuk snö! Vansinne, jag vill köra maskinen, inte bara åka med med hjärtat i halsgropen (jo, jag vet att jag kommer att gasa med hoj, det går liksom inte att undvika ).
- Annars många tusen mil erfarenhet från trafik i varierande grad av laglydiga hastigheter, ännu inte orsakat annat än parkeringsskador.
- På hoj bör jag nog krasst sett klassa mig som mogen nybörjare igen (även om det svider i den manliga stoltheten).
Gillar:
- Ljudet av en stor Vtwin som får diafragman att vibrera medan långgaffeln glänser i kvällssolen. Japp, det är hashmoppe jag pratar om.
- Känslan & adrenalindosen av att hänga i knävecket från en hoj som ylande går max genom en långsträckt kurva.
- Tanken på en motard att lattja med till och från jobbet.
- Ut och brottas med tallar och lera i skogen och på grusvägar med en endurokänns ju klockrent för att få riktigt rolig motion.
Ni förstår dilemmat... Jag vill ha 3-4 helt olika hojar men har bara råd med en Har kikat runt på blocket, läst massor och åkt runt och torrbrutit en hel del hojar under sommaren och märkt följande:
KTM 400 exc enduro och liknande: Sadeln i höjd med mittersta revbenet...Kanon om någon gav mig 15 cm längre ben, när jag har vänstern i backen når jag nätt och jämt fotpinnen med högern. Törs knappt tänka på att kicka igång den trött ute i skogen.
Yamaha WR400 med motardkit: Här når jag ner med tåspetsarna på båda sidorna tack vare motard kitet. Kan funka, men jag har ingen lust att skruva var 10de timme så då får det bli en slöare mer gatanpassad motard, inte lika kul.
Kawasaki ZZR1400 och andra landsvägslok: Uj uj vilket totalt monster! Jag når bara ner med 1 fot, jag når knappt fram till styret på ett bekvämt sätt trots att jag lägger bröstkorgen på tanken... Den storleken går fett bort!
Aprilla Mille, Ninja, R1/6 och andra modernare sporthojar samt nya nakna hojar typ Z1000 och liknande: Känns ungefär som Kawan, visst lite mindre och lättare, men jag får fortfarande den där obehagliga känslan av att jag bara kommer att åka med, inte köra... Jag känner mig ärligt talat som en liten rädd dvärg bredvid dom (Sen tror jag nog att dom är åt helsike för vassa för mig som gasglad nybörjare)
Hashmopparna då:
Ta en Suzuki intruder vs1400 och motsvarande , tunga och rätt stora, men sättet man sitter på dom ger en mer avslappnad bekväm känsla. Och vridet i motorerna och stuket är ju bara för gött Men då går ju precis all kurvkänsla bort Men troligtvis ökar överlevnadsprocenten markant vilket för mig är ganska positivt
Något mellanting då?
Lyckligtvis för ekonomin måste jag säga att jag fortfarande är svag för dom mindre -80 tals sport/halvsporthojarna... Trånade efter en Kawa Gpz550 när dom var nya -82 http://www.bikez.com/motorcycles/kawasaki_gpz_550_1982.php , när Gpz600R kom så var den rena rama banhojen när man tittade på den
Då blev det ju en glad överraskning att en GPz550 kan hittas på blocket för under 15tkr och en GPz600R för omkr 20tkr... Det tillsammans med veteranförskingr... förlåt, försäkringarna, gör det ju till ett larvigt billigt alternativ. Jag lär ju till och med få in utrustningen i budgeten Det skulle i och för sig funka med något enduro/motard alternativ också, men jag vill inte köra med skogsutrustning på landsväg, och definitivt inte skinnställ i skogen så det får man ju räkna in i valet om man vill byta hoj senare...
Men dom här gamla hojarna, spec GPz varianterna runt mitt -80 tal, hur stor möjlighet är det att hitta ett fint ex? Har hört en del kring ventilproblem och annat.
Vattenkylt (600) kontra luftkyld (550), för man in en massa problem med vattenkylningen och den högre literefekten på 600an?
Delar när man behöver byta/renovera, finns det fortfarande?
Kan man ha kul på någon bandag med en 20-åring utan att man fladdrar över hela banan?
Vill buset hellre stjäla en GPz600R än en GPz550?
("Å BaLL eN rÄjSer! DeN tAr JaG inaTt.." typerna alltså...)
Mycket babbel här, men ska jag in i cirkusen igen så vill jag gärna bolla lite med er som håller på för fullt.
Alla synpunkter mottages tacksamt!
(Dock kommer jag inte att köpa din R1/CBRR/GSXR 1875cc turbo N2O som förstahoj till kompiskompispris om du inte råkar kasta den på mig )
/Danne