Christopher
Bombrepa.se
Tändkula is the shit!
Hur startar du? tryckluft? Ser att du har en brännare där uppe iaf.
Hur startar du? tryckluft? Ser att du har en brännare där uppe iaf.
Hon är ju så vacker så att ögonen tåras
Vad marchar hon och vad gör hon på topp? Egentligen är det helt oväsentligt på den här typen av båt men det är alltid kul att veta.
När jag ser henne kommer jag att tänka på när jag var med och bogserade en husbåt från framnäsviken till tenövarvet för några somrar sedan. Husbåten är en ganska tung sak byggd på en pråm och som bogserare hade vi en liten 25hästars styrpulpetare och en ryds camping med 50 eller 60 hästar på akterspegeln.
Ally gick åt helvete redan från början eftersom bogserarna var alldeles för små och lätta, så när den lätta vinden ute på värtan fick tag i husbåten så drev vi omkring i en timma innan vi kom underfund med hur bogserarna skulle styra för vi skulle kunna komma på rätt kurs.
Ute på askrikefjärden så tuffade vi fram i ungefä 1,5 knop bland alla fritids/skärgårdsbåtar som oftast saktade ner för att inte göra för mycket svall. De som inte drog ner på farten fick husbåten rejält ur kurs och bogserbåtarna fick kämpa hårt får att få ekipaget på rätt kurs igen.
När vi skulle gira in mot tenösund så såg jag som satt uppe på husbåten att det kom ånga ur skvallerröret på 25hk stypulpetaren och innan jag hade hunnit meddela bogserarna så tackade motorn för sig.
Den andra bogserbåten som nu var enasam bogserare hade inte chans att rubba flera ton husbåt som nu drev runt mitt i tenösund (som är ett livligt trafikerat sund) och läget vart lite lätt panikartat. Som en skänk från ovan hör vi ett tändkuledunk precis akter om oss och en båt som påminner mycket om Jörgens dyker upp och frågar om vi behöver hjälp.
Sista biten in till varvet var en barnlek för båten som hjälpte oss, ett stort deplacement i kombination med en lågvarvig och vridstark tändkula (samt en duktig skeppare) som driver en stor propeller fixade biffen och helt plötsligt hade en situation som precis varit ganska jobbig genast blivit väldigt angenäm och det lilla äventyret slutade lyckligt.
Hoppas på en lång tråd med mycket bilder och gärna någon film så man får höra motorn jobba
Hon är ju så vacker så att ögonen tåras
Vad marchar hon och vad gör hon på topp? Egentligen är det helt oväsentligt på den här typen av båt men det är alltid kul att veta.
När jag ser henne kommer jag att tänka på när jag var med och bogserade en husbåt från framnäsviken till tenövarvet för några somrar sedan. Husbåten är en ganska tung sak byggd på en pråm och som bogserare hade vi en liten 25hästars styrpulpetare och en ryds camping med 50 eller 60 hästar på akterspegeln.
Ally gick åt helvete redan från början eftersom bogserarna var alldeles för små och lätta, så när den lätta vinden ute på värtan fick tag i husbåten så drev vi omkring i en timma innan vi kom underfund med hur bogserarna skulle styra för vi skulle kunna komma på rätt kurs.
Ute på askrikefjärden så tuffade vi fram i ungefä 1,5 knop bland alla fritids/skärgårdsbåtar som oftast saktade ner för att inte göra för mycket svall. De som inte drog ner på farten fick husbåten rejält ur kurs och bogserbåtarna fick kämpa hårt får att få ekipaget på rätt kurs igen.
När vi skulle gira in mot tenösund så såg jag som satt uppe på husbåten att det kom ånga ur skvallerröret på 25hk stypulpetaren och innan jag hade hunnit meddela bogserarna så tackade motorn för sig.
Den andra bogserbåten som nu var enasam bogserare hade inte chans att rubba flera ton husbåt som nu drev runt mitt i tenösund (som är ett livligt trafikerat sund) och läget vart lite lätt panikartat. Som en skänk från ovan hör vi ett tändkuledunk precis akter om oss och en båt som påminner mycket om Jörgens dyker upp och frågar om vi behöver hjälp.
Sista biten in till varvet var en barnlek för båten som hjälpte oss, ett stort deplacement i kombination med en lågvarvig och vridstark tändkula (samt en duktig skeppare) som driver en stor propeller fixade biffen och helt plötsligt hade en situation som precis varit ganska jobbig genast blivit väldigt angenäm och det lilla äventyret slutade lyckligt.
Hoppas på en lång tråd med mycket bilder och gärna någon film så man får höra motorn jobba
Hon väger ca 4 ton. Marshfart är ca 6 kn, då varvar hon 390-400 rpm. Ställbar propeller.
Det var jag som bogserade in er till Tenövarvet, jag kom i leden från Vaxholm när jag såg er minns jag. Det var en fin och solig dag. Minns att vi kopplade i leden där jag kom dunkandes. Kan ha varit 3 år sedan eller kanske 4
Paxar en tur i sommar! Jag ska slå nytt rekord i mastklättring
Fina bilder
Vilken pärla Jyrgen! Kan tänka mig tändkuledunket är lite rogivande.
Jag har en kul anekdot, har faktiskt som liten parvel trampat på ett svänghjul på en sådan manick när gammelgubben försökte pilla ut tändpatronen, insatta vet att det är lite sot inblandat i sådana här tingestar...
Snyggt med nya skylten Jörgen!
Det blev ju ingen tur förra året (bara arbete) men år ska jag med en sväng och skjuta salut för kungen.
Å fi fan vilka minnen från sommaren.
Liggandes på fördäck med ett glas rött och titta på kvälssolen över Mysingen.
Jag stämmer in i hyllningskören! Sjukt fin båt har du iaf.
Haha så det var du, jag tyckte väl att jag kände igen båten. Jo det var en riktigt fin dag och jag vill få det till att det var så länge sedan som 2004, kommer nämligen ihåg hur jag och killen som jag var med och hjälpte pratade om att Sveriges premiärmatch i fotbolls EM senare på kvällen.
Hade man bara tid så skulle det vara mysigt att mysjobba med en sån fin båt. Putsa lite mässing, öl, putsa mer......
"So what's the big fucking deal, he'll work for beer..."
En lättölsmatros påmönstrad?
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj