Vinö, Tändkuledäckaren.

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Hoj
BRrrraaaaaaap
Tändkula is the shit!

Hur startar du? tryckluft? Ser att du har en brännare där uppe iaf.

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Absolut underbart.

Jag saknar sjön. Bråviken gills liksom inte och jag har fan bara tid för båtar på vintrarna har jag konstaterat... och då faller liksom poängen. :(

Gick med
29 Sep 2007
Hoj
NC30
Hon är ju så vacker så att ögonen tåras:)

Vad marchar hon och vad gör hon på topp? Egentligen är det helt oväsentligt på den här typen av båt men det är alltid kul att veta.

När jag ser henne kommer jag att tänka på när jag var med och bogserade en husbåt från framnäsviken till tenövarvet för några somrar sedan. Husbåten är en ganska tung sak byggd på en pråm och som bogserare hade vi en liten 25hästars styrpulpetare och en ryds camping med 50 eller 60 hästar på akterspegeln.
Ally gick åt helvete redan från början eftersom bogserarna var alldeles för små och lätta, så när den lätta vinden ute på värtan fick tag i husbåten så drev vi omkring i en timma innan vi kom underfund med hur bogserarna skulle styra för vi skulle kunna komma på rätt kurs.

Ute på askrikefjärden så tuffade vi fram i ungefä 1,5 knop bland alla fritids/skärgårdsbåtar som oftast saktade ner för att inte göra för mycket svall. De som inte drog ner på farten fick husbåten rejält ur kurs och bogserbåtarna fick kämpa hårt får att få ekipaget på rätt kurs igen.:näsblod
När vi skulle gira in mot tenösund så såg jag som satt uppe på husbåten att det kom ånga ur skvallerröret på 25hk stypulpetaren och innan jag hade hunnit meddela bogserarna så tackade motorn för sig.

Den andra bogserbåten som nu var enasam bogserare hade inte chans att rubba flera ton husbåt som nu drev runt mitt i tenösund (som är ett livligt trafikerat sund) och läget vart lite lätt panikartat. Som en skänk från ovan hör vi ett tändkuledunk precis akter om oss och en båt som påminner mycket om Jörgens dyker upp och frågar om vi behöver hjälp.

Sista biten in till varvet var en barnlek för båten som hjälpte oss, ett stort deplacement i kombination med en lågvarvig och vridstark tändkula (samt en duktig skeppare) som driver en stor propeller fixade biffen och helt plötsligt hade en situation som precis varit ganska jobbig genast blivit väldigt angenäm och det lilla äventyret slutade lyckligt.

Hoppas på en lång tråd med mycket bilder och gärna någon film så man får höra motorn jobba:tummenupp

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Vad marchar hon och vad gör hon på topp? Egentligen är det helt oväsentligt på den här typen av båt men det är alltid kul att veta.

När jag ser henne kommer jag att tänka på när jag var med och bogserade en husbåt från framnäsviken till tenövarvet för några somrar sedan. Husbåten är en ganska tung sak byggd på en pråm och som bogserare hade vi en liten 25hästars styrpulpetare och en ryds camping med 50 eller 60 hästar på akterspegeln.
Ally gick åt helvete redan från början eftersom bogserarna var alldeles för små och lätta, så när den lätta vinden ute på värtan fick tag i husbåten så drev vi omkring i en timma innan vi kom underfund med hur bogserarna skulle styra för vi skulle kunna komma på rätt kurs.

Ute på askrikefjärden så tuffade vi fram i ungefä 1,5 knop bland alla fritids/skärgårdsbåtar som oftast saktade ner för att inte göra för mycket svall. De som inte drog ner på farten fick husbåten rejält ur kurs och bogserbåtarna fick kämpa hårt får att få ekipaget på rätt kurs igen.:näsblod
När vi skulle gira in mot tenösund så såg jag som satt uppe på husbåten att det kom ånga ur skvallerröret på 25hk stypulpetaren och innan jag hade hunnit meddela bogserarna så tackade motorn för sig.

Den andra bogserbåten som nu var enasam bogserare hade inte chans att rubba flera ton husbåt som nu drev runt mitt i tenösund (som är ett livligt trafikerat sund) och läget vart lite lätt panikartat. Som en skänk från ovan hör vi ett tändkuledunk precis akter om oss och en båt som påminner mycket om Jörgens dyker upp och frågar om vi behöver hjälp.

Sista biten in till varvet var en barnlek för båten som hjälpte oss, ett stort deplacement i kombination med en lågvarvig och vridstark tändkula (samt en duktig skeppare) som driver en stor propeller fixade biffen och helt plötsligt hade en situation som precis varit ganska jobbig genast blivit väldigt angenäm och det lilla äventyret slutade lyckligt.

Hoppas på en lång tråd med mycket bilder och gärna någon film så man får höra motorn jobba:tummenupp

Jag får verkligen ta och instämma, grannare får man leta efter:tummenupp

Underbar liten anekdot, mer sånt!:Bugar

Det är inte utan att man skulle vilja ha en själv, men med brist på både pengar och båtplats så blir det väl svårt...:( Tid finns dock:D

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Hon väger ca 4 ton. Marshfart är ca 6 kn, då varvar hon 390-400 rpm. Ställbar propeller.

Det var jag som bogserade in er till Tenövarvet, jag kom i leden från Vaxholm när jag såg er minns jag. Det var en fin och solig dag. Minns att vi kopplade i leden där jag kom dunkandes. Kan ha varit 3 år sedan eller kanske 4 :va

Gick med
29 Sep 2007
Hoj
NC30
Hon väger ca 4 ton. Marshfart är ca 6 kn, då varvar hon 390-400 rpm. Ställbar propeller.

Det var jag som bogserade in er till Tenövarvet, jag kom i leden från Vaxholm när jag såg er minns jag. Det var en fin och solig dag. Minns att vi kopplade i leden där jag kom dunkandes. Kan ha varit 3 år sedan eller kanske 4 :va

Haha så det var du, jag tyckte väl att jag kände igen båten.:) Jo det var en riktigt fin dag och jag vill få det till att det var så länge sedan som 2004, kommer nämligen ihåg hur jag och killen som jag var med och hjälpte pratade om att Sveriges premiärmatch i fotbolls EM var senare på kvällen.

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Paxar en tur i sommar! Jag ska slå nytt rekord i mastklättring :yoparty
Fina bilder

Det ser jag fram emot! Jag ska inventera första-hjälpen-kudden :D

Vilken pärla Jyrgen! :) Kan tänka mig tändkuledunket är lite rogivande.

Jag har en kul anekdot, har faktiskt som liten parvel trampat på ett svänghjul på en sådan manick när gammelgubben försökte pilla ut tändpatronen, insatta vet att det är lite sot inblandat i sådana här tingestar... :rofl

Tack, jo det är ett rogivande och ljud. Samtidigt är det ngt levande över tändkuleljud med centrifuglaregulator som denna, de har nästan alltid en speciell rytm, en svag men ständig varians i mellan varje enskilt kolvslag från angasröret.

Snyggt med nya skylten Jörgen!:)

Det blev ju ingen tur förra året (bara arbete:D) men år ska jag med en sväng och skjuta salut för kungen.:yoparty

De får vi satsa på!

Å fi fan vilka minnen från sommaren.
Liggandes på fördäck med ett glas rött och titta på kvälssolen över Mysingen.:tummenupp

Var det inte en hel dunk vi slet med :va

Jag stämmer in i hyllningskören! Sjukt fin båt har du iaf.

Tack! Hon är en gammal passion, jag vart kär i henne redan som barn, men det var först senare, 1997 som jag fick chansen att köpa henne och påbörja renoveringen.

Haha så det var du, jag tyckte väl att jag kände igen båten.:) Jo det var en riktigt fin dag och jag vill få det till att det var så länge sedan som 2004, kommer nämligen ihåg hur jag och killen som jag var med och hjälpte pratade om att Sveriges premiärmatch i fotbolls EM senare på kvällen.

Oj, snart 5 år sedan!
Det var den sommaren jag var nere och kälsade på på ön Vinö (mellan Oskarshamn och Västervik) där hon är byggd. Det var på väg hem därifrån som jag mötte er. Körde bla 17 h i sträck från Loftahammar till Nämdö på vägen hem :D

Last edited:

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Bokar gärna in mig på en tur jag med. Min gudfar hade en tändkule båt när han hade hand om Stendörrens naturreservat. Jag var dock för ung då så jag insåg nog inte grejen. Då lockade wakeboard mer. Ska nog satsa på en segeltur till Gotland i sommar. Längesen man var ute på öppet hav.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Vad krävs egentligen effektmässigt ur en tändkula för en sån här båt? 20 hästar låter ju inte så mycket, så är det minimum vad som krävs eller kan man ha både mindre och större motorer i? Hur långsamt hade det gått om du bara haft en liten 10 hp i den?:va

frillan

TSIO-550
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki RGV 250- 97, Moto Guzzi 1200 Sport -10.
Det är bara att öppna upp en biljettkiosk vid båten, kundunderlag verkar ju finnas.

Hade man bara tid så skulle det vara mysigt att mysjobba med en sån fin båt. Putsa lite mässing, öl, putsa mer......

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Hade man bara tid så skulle det vara mysigt att mysjobba med en sån fin båt. Putsa lite mässing, öl, putsa mer......

"So what's the big fucking deal, he'll work for beer..."

En lättölsmatros påmönstrad? :D

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Snygg båt, fin puts.
Vad är det för överbyggnad som syns på några av de första bilderna?
Jag tycker att båten får finare linjer utan denna.

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Brukar smyga iväg me hojen te Klintemåla å köpa en glass på sommaren å sitta å kika utåt Vinö... Väldigt vacker båt!

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Vacker båt Jörgen :)

Kommer ihåg när man var mindre och fick följa med farfar ut på sjön... Om det så bara var en tur runt en liten udde så var det ändå en härlig känsla med stilla vatten och tuffande motor. Vilka minnen...

Håll henne i skick :tummenupp

Merovingian

Guest
Du vet att jag bjuder in mig själv i sommar med skagentoasten i hand. :tummenupp

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum