Vinö, Tändkuledäckaren.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Du visade en kul film när jag och Isaac var över förra nyår där någon TV4 reporter ställde kamerastativet på durken och påmanade uppstart med tveksamt stabil film som resultat.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vad krävs egentligen effektmässigt ur en tändkula för en sån här båt? 20 hästar låter ju inte så mycket, så är det minimum vad som krävs eller kan man ha både mindre och större motorer i? Hur långsamt hade det gått om du bara haft en liten 10 hp i den?:va
På snipor brukar man räkna att motorn skall ge lika många hästkrafter som skrovet är långt i meter.
Då går den lika många knop som den har hästkrafter.

För att slippa ligga på fullgas, så brukar man montera en motor som ger 50-100% mer effekt än nödigt.

En sexmeters snipa skall därför ha en motor på 9-12 hästkrafter, så gör den 6 knop.

Ger man då fullgas med tolvhästaren, så gör den: Sex knop.
Mer effekt gör bara att båten gräver ner sig.

Andra båtar vet jag ingenting om.
Edit: Det enda som är coolare än tändkulor är ångmaskiner:
[YOUTUBE-ID]fNVPCcWvRIk[/YOUTUBE-ID]

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
På snipor brukar man räkna att motorn skall ge lika många hästkrafter som skrovet är långt i meter.
Då går den lika många knop som den har hästkrafter.

För att slippa ligga på fullgas, så brukar man montera en motor som ger 50-100% mer effekt än nödigt.

En sexmeters snipa skall därför ha en motor på 9-12 hästkrafter, så gör den 6 knop.

Ger man då fullgas med tolvhästaren, så gör den: Sex knop.
Mer effekt gör bara att båten gräver ner sig.

Andra båtar vet jag ingenting om.
Edit: Det enda som är coolare än tändkulor är ångmaskiner:
[YOUTUBE-ID]fNVPCcWvRIk[/YOUTUBE-ID]

Jag förstår... Tack för utförligt och vettigt svar!:tummenupp

Och ja, ånga är skiten!:yoparty Tändkula är tufft, men ånga är fan snäppet värre. Vore jag rik skulle jag skaffa ångslup, definitivt!

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag förstår... Tack för utförligt och vettigt svar!:tummenupp

Och ja, ånga är skiten!:yoparty Tändkula är tufft, men ånga är fan snäppet värre. Vore jag rik skulle jag skaffa ångslup, definitivt!
Funderat på semesterresa till Småland?
Ångbåten "Thor" i Växjö, följt av Ohsabanan några mil längre norrut?
[YOUTUBE-ID]0gRgBkbAYTc[/YOUTUBE-ID]

Jubileum i år, med många tändkulor och liknande.
Klippt från www.ohsabanan.com

År 2010 fyller Ohsabanan 100 år och samtidigt fyller museiföreningen 40 år.
Ohsabanans 100-årsjubileum firar vi med en stor jubileumsvecka i juli 2010.
Den 10 juli inleds jubileet med ett evenemang i Ohs Bruk. Det blir bl.a. en fordonsparad,
tågtrafik och aktiviteter av olika slag för både barn och vuxna.

Den 11 till 18 juli kör vi daglig trafik med en rejält utökad tidtabell.
Förutom våra ordinarie tåg körs ett "historiskt tåg", ett eftermiddagståg till Bor och grilltåg.
Det blir möjligt att åka från Bor till Ohs Bruk och åter över dagen med anslutning i Bor till Krösatågen.
Under jubileumsveckan kommer det att finnas möjlighet till logi och måltider i Ohs Bruk.

Program, tidtabeller m.m. meddelas senare på denna hemsida och i föreningstidskriften Rälsbiten.
Men reservera redan nu perioden 10 till 18 juli 2010 för ett besök på Ohsabanan.

Välkomna!
Jubileumskommittén

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Funderat på semesterresa till Småland?
Ångbåten "Thor" i Växjö, följt av Ohsabanan några mil längre norrut?
[YOUTUBE-ID]0gRgBkbAYTc[/YOUTUBE-ID]

Jubileum i år, med många tändkulor och liknande.
Klippt från www.ohsabanan.com

År 2010 fyller Ohsabanan 100 år och samtidigt fyller museiföreningen 40 år.
Ohsabanans 100-årsjubileum firar vi med en stor jubileumsvecka i juli 2010.
Den 10 juli inleds jubileet med ett evenemang i Ohs Bruk. Det blir bl.a. en fordonsparad,
tågtrafik och aktiviteter av olika slag för både barn och vuxna.

Den 11 till 18 juli kör vi daglig trafik med en rejält utökad tidtabell.
Förutom våra ordinarie tåg körs ett "historiskt tåg", ett eftermiddagståg till Bor och grilltåg.
Det blir möjligt att åka från Bor till Ohs Bruk och åter över dagen med anslutning i Bor till Krösatågen.
Under jubileumsveckan kommer det att finnas möjlighet till logi och måltider i Ohs Bruk.

Program, tidtabeller m.m. meddelas senare på denna hemsida och i föreningstidskriften Rälsbiten.
Men reservera redan nu perioden 10 till 18 juli 2010 för ett besök på Ohsabanan.

Välkomna!
Jubileumskommittén

Det där lät ju riktigt intressant! Styra upp nånting?:)

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Det är det här som är den sanna anala magnetismen.
Det är en riktig rövmagnet den där båten. Den kommer nog se ut som en Fillipinsk flyktingbåt i sommar.
du har nog 180 i iq.:D

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tändkula is the shit!

Hur startar du? tryckluft? Ser att du har en brännare där uppe iaf.

Jo jag har en ny tryckluftstartanordning med tank, men jag startar henne för hand. Ska dock montera i tryckluftstarten när jag klurat ut den bästa placeringen av tanken

Det är bara att öppna upp en biljettkiosk vid båten, kundunderlag verkar ju finnas.

Hade man bara tid så skulle det vara mysigt att mysjobba med en sån fin båt. Putsa lite mässing, öl, putsa mer......

Det är underbart! Det är inte sällan så jag framlider en solig dag på semestern.

Fantastiskt vacker båt.

Tack!

Snygg båt, fin puts.
Vad är det för överbyggnad som syns på några av de första bilderna?
Jag tycker att båten får finare linjer utan denna.

Det är en uppfällbar styrhytt, original. Jag har renoverat den. De flesta däckare hade såna uppfällbara styrhytter. Min är lite extra påkostad med speglar etc, det var nog beroende på att båtbyggarna Källgrens byggde just denna båt åt sig själva. Normalt har jag styrhytten ihopfälld.

Dessa styrhytter använde fiskarna när det var regn och snöglopp. Rätt kul när man ligger bredvid en Bavaria eller nåt liknande i farlednen, så börjar det regna. De börjar chasa med regnkläder som korvar över deras ben till sig när de ska på. När rayban-människorna äntligen är klara och påklädda så återgår de till att tjuvtitta på tändkulebåten som ligger bredvid.
De får alltid såna tefatsögen när fiskebåten nu helt plötsligt fått styrhytt och ägaren står inuti densamma i den goa motorvärmen och dricker kall öl! :D

Brukar smyga iväg me hojen te Klintemåla å köpa en glass på sommaren å sitta å kika utåt Vinö... Väldigt vacker båt!

Ja där är fint, min båt är byggd i båtbyggeriet som fortfarande står kvar på ön. De har ett tändkuledrivet sågverk kvar därute!

Vacker båt Jörgen :)

Kommer ihåg när man var mindre och fick följa med farfar ut på sjön... Om det så bara var en tur runt en liten udde så var det ändå en härlig känsla med stilla vatten och tuffande motor. Vilka minnen...

Håll henne i skick :tummenupp

Tack, jo hon är en passion, så hon ska fortsätta att bli finare för varje år.

Du vet att jag bjuder in mig själv i sommar med skagentoasten i hand. :tummenupp

:tuttar

Du visade en kul film när jag och Isaac var över förra nyår där någon TV4 reporter ställde kamerastativet på durken och påmanade uppstart med tveksamt stabil film som resultat.

Jo det är riktigt, jag har en avspelning från ngt tv4-program och ett annat från "Kasta loss" där min båt är med. Men de är båda på VHS :gnissla

Det är det här som är den sanna anala magnetismen.
Det är en riktig rövmagnet den där båten. Den kommer nog se ut som en Fillipinsk flyktingbåt i sommar.
du har nog 180 i iq.:D

Ända mot ända kan inget hända!:tuttar

Jag kan fö berätta att några vänner med rockband skulle spela på Harö krog, när jag kom dit med fanclub och närmast sörjande var vi 22 pers ombord. På kajen var redan mycket folk, där stod bla en ngt bedagad slightly intoxicated kvinna och stirrade häpet men lysted på alla brunbrända på den propfulla båten. Plötsligt utbrast hon: "Tack för att ni valde Sverige!!" :D

Jag följer med som skeppsläkare....

Perfekt, då ska jag bara hitta en maskinist och styrman, så kan jag arrangera bollhav i lastrummet och vara höggradigt berusad heela tiden

Är platsen som Kölsvin tagen?

Jag dricker inte så mycket vin, men förra gick sönder när ja runda Hembränningen, skäret utanför Blymöja du vet. Så det går nog ner en till.
Jag börjar få fläskpattar.
Kan jag vara kuttersmycke/galjonsfigur?

Vi kanske skulle sy fenderskydd i syndigt svart spets, Tant Raffa-style.

Ikväll var jag nere och skottade snö från taket. Det är nu så mycket snö att det når upp till pressenningsslutet som är 60cm ovanför marken. riktig igloo-känsla i båthuset.

Resten av kvällen ägnade jag åt att passa in, borra och montera de nya namnskyltarna.

Bifogat

• IMG_1330.JPG
    IMG_1330.JPG
    78.6 KB · Visningar: 80
  • IMG_1331.JPG
    IMG_1331.JPG
    77.7 KB · Visningar: 1,628
  • IMG_1335.JPG
    IMG_1335.JPG
    86.9 KB · Visningar: 1,778
  • IMG_1336.JPG
    IMG_1336.JPG
    99.5 KB · Visningar: 591
  • IMG_1343.JPG
    IMG_1343.JPG
    82.2 KB · Visningar: 522
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Perfekt, då ska jag bara hitta en maskinist och styrman, så kan jag arrangera bollhav i lastrummet och vara höggradigt berusad heela tiden

Jag är en extremt lojal och smörig liten hantlangare och lovar att tilltala eder medelst ett nautiskt "Aye Cap'n!" vid varje minsta lilla order om jag får agera något av det!:tuttar

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag kan sköta maskin, efter du har monterat tryckluftsstarten.

Då finns det ju tryckluft till en liten tuta också!

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Tack Jörgen! Snygg båt och trevlig läsning du bjuder på! Fina bilder.

vill ha

Dysleksiker
Gick med
14 Aug 2007
Hoj
KTM 950SM No Pimp Edition
Musik

Jag har en skiva med Tändkuledunk dunk dunk - Från Lysekil.
tex : Skandiamotor på 5 hk med frislagsregulator av typ 31 S (1914)
-- Bolinder 25 hk 1-cyl, typ W7 (1950) :tummenupp
Underbart ljud.Nostalgi .Kanske ses på havet i sommar.
Själv seglar jag "plast". Men det e´ju alltid gamla fina båtar man kollar på. .

Bifogat

• Tändkuledunk - fram.jpg
    Tändkuledunk - fram.jpg
    25.4 KB · Visningar: 82
Last edited:

Magnus_GSXR

Nu med moped
Gick med
29 Jul 2007
Hoj
Crescent Standard Special 1279-1 Med ställbart munstycke
Går tändkulan på "vanlig" diesel från macken eller kräver den tyngre oljekvaliteter?

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Jag har en skiva med Tändkuledunk dunk dunk - Från Lysekil.
tex : Skandiamotor på 5 hk med frislagsregulator av typ 31 S (1914)
-- Bolinder 25 hk 1-cyl, typ W7 (1950) :tummenupp
Underbart ljud.Nostalgi .Kanske ses på havet i sommar.
Själv seglar jag "plast". Men det e´ju alltid gamla fina båtar man kollar på. .

Den skivan har jag oxå.

Eller om det var den andra :va

I bilen måste jag erkänna att jag tröttnar ganska fort.

Roligare var det när en bekant (gubbe1) skulle hämta en annan gubbe med sin bil, med denna cd'n på ganska högt, så ta den andra gubbens tant -Du, gubbe1's bil går nog på sista versen nu. :D

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ikväll var jag nere och skotade snö från taket. Det är nu så mycket snö att det når upp till pressenningsslutet som är 60cm ovanför marken. riktig igloo-känsla i båthuset.

Smart att dra skotlinor över taket så att du kan dra ner snön på så vis!

Båtägare är bra knepiga!

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...