På snipor brukar man räkna att motorn skall ge lika många hästkrafter som skrovet är långt i meter.Vad krävs egentligen effektmässigt ur en tändkula för en sån här båt? 20 hästar låter ju inte så mycket, så är det minimum vad som krävs eller kan man ha både mindre och större motorer i? Hur långsamt hade det gått om du bara haft en liten 10 hp i den?
På snipor brukar man räkna att motorn skall ge lika många hästkrafter som skrovet är långt i meter.
Då går den lika många knop som den har hästkrafter.
För att slippa ligga på fullgas, så brukar man montera en motor som ger 50-100% mer effekt än nödigt.
En sexmeters snipa skall därför ha en motor på 9-12 hästkrafter, så gör den 6 knop.
Ger man då fullgas med tolvhästaren, så gör den: Sex knop.
Mer effekt gör bara att båten gräver ner sig.
Andra båtar vet jag ingenting om.
Edit: Det enda som är coolare än tändkulor är ångmaskiner:
[YOUTUBE-ID]fNVPCcWvRIk[/YOUTUBE-ID]
Funderat på semesterresa till Småland?Jag förstår... Tack för utförligt och vettigt svar!
Och ja, ånga är skiten! Tändkula är tufft, men ånga är fan snäppet värre. Vore jag rik skulle jag skaffa ångslup, definitivt!
Funderat på semesterresa till Småland?
Ångbåten "Thor" i Växjö, följt av Ohsabanan några mil längre norrut?
[YOUTUBE-ID]0gRgBkbAYTc[/YOUTUBE-ID]
Jubileum i år, med många tändkulor och liknande.
Klippt från www.ohsabanan.com
År 2010 fyller Ohsabanan 100 år och samtidigt fyller museiföreningen 40 år.
Ohsabanans 100-årsjubileum firar vi med en stor jubileumsvecka i juli 2010.
Den 10 juli inleds jubileet med ett evenemang i Ohs Bruk. Det blir bl.a. en fordonsparad,
tågtrafik och aktiviteter av olika slag för både barn och vuxna.
Den 11 till 18 juli kör vi daglig trafik med en rejält utökad tidtabell.
Förutom våra ordinarie tåg körs ett "historiskt tåg", ett eftermiddagståg till Bor och grilltåg.
Det blir möjligt att åka från Bor till Ohs Bruk och åter över dagen med anslutning i Bor till Krösatågen.
Under jubileumsveckan kommer det att finnas möjlighet till logi och måltider i Ohs Bruk.
Program, tidtabeller m.m. meddelas senare på denna hemsida och i föreningstidskriften Rälsbiten.
Men reservera redan nu perioden 10 till 18 juli 2010 för ett besök på Ohsabanan.
Välkomna!
Jubileumskommittén
Det ser jag fram emot! Jag ska inventera första-hjälpen-kudden
Tändkula is the shit!
Hur startar du? tryckluft? Ser att du har en brännare där uppe iaf.
Det är bara att öppna upp en biljettkiosk vid båten, kundunderlag verkar ju finnas.
Hade man bara tid så skulle det vara mysigt att mysjobba med en sån fin båt. Putsa lite mässing, öl, putsa mer......
Fantastiskt vacker båt.
Snygg båt, fin puts.
Vad är det för överbyggnad som syns på några av de första bilderna?
Jag tycker att båten får finare linjer utan denna.
Brukar smyga iväg me hojen te Klintemåla å köpa en glass på sommaren å sitta å kika utåt Vinö... Väldigt vacker båt!
Vacker båt Jörgen
Kommer ihåg när man var mindre och fick följa med farfar ut på sjön... Om det så bara var en tur runt en liten udde så var det ändå en härlig känsla med stilla vatten och tuffande motor. Vilka minnen...
Håll henne i skick
Du vet att jag bjuder in mig själv i sommar med skagentoasten i hand.
Du visade en kul film när jag och Isaac var över förra nyår där någon TV4 reporter ställde kamerastativet på durken och påmanade uppstart med tveksamt stabil film som resultat.
Det är det här som är den sanna anala magnetismen.
Det är en riktig rövmagnet den där båten. Den kommer nog se ut som en Fillipinsk flyktingbåt i sommar.
du har nog 180 i iq.
Jag följer med som skeppsläkare....
Är platsen som Kölsvin tagen?
Jag börjar få fläskpattar.
Kan jag vara kuttersmycke/galjonsfigur?
Resten av kvällen ägnade jag åt att passa in, borra och montera de nya namnskyltarna.
Med tanke på intresset härifrån får du ha ett löstagbart "S" och döpa henne till Svinö när du skjutsar Sporthojare!
Perfekt, då ska jag bara hitta en maskinist och styrman, så kan jag arrangera bollhav i lastrummet och vara höggradigt berusad heela tiden
Jag har en skiva med Tändkuledunk dunk dunk - Från Lysekil.
tex : Skandiamotor på 5 hk med frislagsregulator av typ 31 S (1914)
-- Bolinder 25 hk 1-cyl, typ W7 (1950)
Underbart ljud.Nostalgi .Kanske ses på havet i sommar.
Själv seglar jag "plast". Men det e´ju alltid gamla fina båtar man kollar på. .
Ikväll var jag nere och skotade snö från taket. Det är nu så mycket snö att det når upp till pressenningsslutet som är 60cm ovanför marken. riktig igloo-känsla i båthuset.
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|