BMW har kåpor gjorda för verkligheten, sedan får du laborera med ruta, flärp och hjälm tills du är nöjd.
Som han sade.
BMW generellt kan fås att fungera med ganska enkla medel, FJR har nämnts och funkar för vissa. Varken GoldWing eller Pan European är helt problemfria när det gäller turbulens, mrn kan ses som ett grundämne att arbeta vidare på.
De flesta adventurehojar man försöker sätta "hög touringruta" på funkar oftast bättre om man i stället kapar ner originalrutan till ett minimum.
Pröva att skruva bort originalrutan för att se om det blir bättre.
Bästa tipset är att försöka få till ett "laminerat luftflöde" som har chans att hänga ihop någon decimeter extra när det släppt kanten på rutan. Då har du möjlighet att få behålla några hjärnceller lite längre och inte skaka sönder skallen i onödan.
Ytterligare en förbisedd källa till turbulens uppe vid skallen är luft som pressas upp genom gaffelbrunnarna på kåphojar. Dessa luftströmmar kan störa, och påverkas inte hur mycket man än labbar med själva rutan.
Man kan pröva att proppa ner tvättsvampar i gaffelbrunnarna för att täta till luftflödet och se om man märker skillnad på luftflödet.
Självklart ingen permanent lösning, men kan ge indikation på var man skall arbeta vidare.
Och, ja - det går att styra ändå.