Vindskyddad mc för storväxta

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Ibland får jag för mig att jag skulle vilja ha en mc med vindskydd för att det ska bli bekvämare på längre resor. Finns det någon mc där storväxta slipper känna vinden?
Jag har provkört några varianter genom åren utan att bli nöjd, oftast för att vinden hamnar på hjälmen så det blir värre än utan ruta.
Ska jag ge upp tanken och inse att det inte är skyddande som en bil?

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
BMW:s hojar m kåpa alt. vindruta brukar funka bra - jag är 190 och GS med ruta i högsta läge funkar för mig

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Såg en relativt ny Goldwing i fredags, som på något vis imponerade.
Såg verkligen regal ut.

Men tusan, sån kan man ju inte ha...

Laborera lite med rutor bara, kanske inte på MT:n, men det finns ju annat att utgå ifrån. Typ en NT1100 kanske?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Harley har faktiskt lyckats jäkligt bra med kåpan på electra/ultra. Nu vet jag inte hur lång du är, men jag som är 182cm upplever att man sitter väldigt skyddat där bakom. Och hojen i sig är så brutalt bekväm att åka långt på att tjejen brukar sitta och sova bakom mig :hihi

HD är ju även sällsynt bra när det kommer till utbudet på eftermarknadstillbehör och delar, så vill du ha en högre, lägre eller rentav annorlunda formad ruta istället för original så är det inga som helst problem att hitta.

Last edited:

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Alltid ett problem rutan, på min fd Multi 1260 bytte jag till en Shortie då det var för mkt oljud med standardrutan. På min nuvarande KTM 1290 GT har jag även här beställt en shortie av samma anledning. Hellre ren luft än bullrigt/turbulent, kan ta att jag blir av med lite vindskydd.

Men, provkörde förra våren en Multistrada V4, där funkade rutan perfekt för mig iaf.
En annan hoj som funkade fint var HD pan american.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag slår ett slag för FJR, där sitter du väl ombonad, samtidigt som den är förvånansvärt kul att köra. Kåpglaset är dessutom elektroniskt höj och sänkbart, knapp på styret, så man kan ställa om det lite beroende på vädret. Spöregnar det tex är det bara att dra upp det max, sen vrider man på rullen och sitter torrt och fint.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Jag vet inte vad jag vill ha egentligen. Det funkar bra med MT09 ända tills jag kommer upp i dryga 100 och håller farten några mil. Då tycker jag att det är obekvämt. Provade en Hayabusa förra sommaren, men den kändes klumpig.

Jag är bara 1,86, 115 kg, men de flesta cyklar verkar byggda för halvportioner. Kanske inte så konstigt när det är japaner och italienare som bygger dem.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jag vet inte vad jag vill ha egentligen. Det funkar bra med MT09 ända tills jag kommer upp i dryga 100 och håller farten några mil. Då tycker jag att det är obekvämt. Provade en Hayabusa förra sommaren, men den kändes klumpig.

Jag är bara 1,86, 115 kg, men de flesta cyklar verkar byggda för halvportioner. Kanske inte så konstigt när det är japaner och italienare som bygger dem.
Ninja 1000sx är fin och har en justerbar ruta. Funkade bra när jag åkte långt. Jag har liknande mått som du och har också råkat ut för samma problem på andra hojar.
Denna låste problemet för mig. Inte vacker men gör underverk När den är rätt justerad.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
BMW har kåpor gjorda för verkligheten, sedan får du laborera med ruta, flärp och hjälm tills du är nöjd.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Ninja 1000sx är fin och har en justerbar ruta. Funkade bra när jag åkte långt. Jag har liknande mått som du och har också råkat ut för samma problem på andra hojar.
Denna låste problemet för mig. Inte vacker men gör underverk När den är rätt justerad.
Jag hade nån liknande ruta på min Transalp och den funkade i en hastighet, sen bytte man väg och hastigheten sjönk så fick man ställa om den.
--
Tyvärr blir jag åksjuk på BMW. De förmedlar inte vägkänslan som jag vill.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag är 193cm, och sitter otroligt skönt på min K1300S, och det spelar ingen roll hur fort det går, man lider aldrig av fartvinden. Sen var ju min FJR mer ombonad, man är lite mer utsatt för vädret på BMWn, men det blir aldrig jobbig turbulens, om man inte verkligen sträcker sig upp så mycket det går i 200.

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
BMW har kåpor gjorda för verkligheten, sedan får du laborera med ruta, flärp och hjälm tills du är nöjd.

Som han sade.

BMW generellt kan fås att fungera med ganska enkla medel, FJR har nämnts och funkar för vissa. Varken GoldWing eller Pan European är helt problemfria när det gäller turbulens, mrn kan ses som ett grundämne att arbeta vidare på.

De flesta adventurehojar man försöker sätta "hög touringruta" på funkar oftast bättre om man i stället kapar ner originalrutan till ett minimum.
Pröva att skruva bort originalrutan för att se om det blir bättre.

Bästa tipset är att försöka få till ett "laminerat luftflöde" som har chans att hänga ihop någon decimeter extra när det släppt kanten på rutan. Då har du möjlighet att få behålla några hjärnceller lite längre och inte skaka sönder skallen i onödan.

Ytterligare en förbisedd källa till turbulens uppe vid skallen är luft som pressas upp genom gaffelbrunnarna på kåphojar. Dessa luftströmmar kan störa, och påverkas inte hur mycket man än labbar med själva rutan.

Man kan pröva att proppa ner tvättsvampar i gaffelbrunnarna för att täta till luftflödet och se om man märker skillnad på luftflödet.
Självklart ingen permanent lösning, men kan ge indikation på var man skall arbeta vidare.

Och, ja - det går att styra ändå.

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
z1000sx har jag haft, tyckte den var Ok men inte bra på motorväg, tycker man sitter för rakt upp för att skyddas av rutan. Jag e 179cm.

Faktum är att jag tycker jag har mindre vindbrus på min ZX6R men då är körställningen också väldigt framlutad men minimal ruta. Den har dock andra nackdelar som ont i hela kroppen efter någgra timmar i sadeln.

Den hoj jag haft som jag kunde köra motorvägsfart med uppfällt hjälmvisir och ingen vind i ansiktet är en BMW K1600GTL.
Där sitter du som en kung men den hojen har andra nackdelar för min smak, jäkligt stor o tung o bökig när man ska baxa runt den stilastående.

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Alltid ett problem rutan, på min fd Multi 1260 bytte jag till en Shortie då det var för mkt oljud med standardrutan. På min nuvarande KTM 1290 GT har jag även här beställt en shortie av samma anledning. Hellre ren luft än bullrigt/turbulent, kan ta att jag blir av med lite vindskydd.

Men, provkörde förra våren en Multistrada V4, där funkade rutan perfekt för mig iaf.
En annan hoj som funkade fint var HD pan american.
Samma för mig på Tenere 700. Orginalrutan är så otroligt kass men med en kortare försvinner mesta av turbulensen och man får fri vind.

Till trådstartaren kan jag säga att ska man åka bekvämt i högre hastigheter än 100km/h så är det sporthoj som gäller. Helt tysta och otroligt bra aerodynamik på hela hojen.

Dock sitter man som en fällkniv så det blir andra problem. Dagens sporthojar är också gjorda för piloter som är max 170cm höga typ, dvs spanjorer och italienare.

Jag skulle rek att prova hojar. Jag kommer försöka testa så mycket olika hojar framöver. Dock även fast jag är nöjd med min T7 just nu så kan det ju finnas något bättre.
För din del låter det som du fått bra förslag, lite större touringhojar som lutar åt det sportiga hållet borde funka bra.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA