Vinkelslip?

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jag komemr nog använda slipen väldigt sällen.
Men fan, kan ju inte köpa en slip på Biltema för 199 pix!?!? Det skulle inte kännas bra även om den funkade.

Edit: De har en 180 mm för 450.- också. Är en sån ett alternativ? :grupptjöp? Markus?

Jag har en Biltema kap.
Låter mycket men håller bra.

Köp riktiga kapskivor bara.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Ja ja och en fil av högsta kvalitet krävs ju också...

Ja, alltså, jag har skränktång till bågsågen och klingan.

Men när jag läste skränktång och fogsvans i samma mening insåg jag hur ofta jag antagligen, ibland, kanske saknat en liten till fogsvansarna.

Kanske skaffar en till japansågen och silkeyn samtidigt, när ändå byxorna är nere sas.:)
 

Embargo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
Does not compute.

Eller jo, vikten av att ha en vinkelslip eller tre i arsenalen förstår jag (biltemas är ok, man lider bara av ljudet tills man blivit döv ... vilket med hörselkåpor från samma butik torde gå rätt fort). Men fogsvans?

Hur meckar man hoj med fogsvans?!?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Does not compute.

Eller jo, vikten av att ha en vinkelslip eller tre i arsenalen förstår jag (biltemas är ok, man lider bara av ljudet tills man blivit döv ... vilket med hörselkåpor från samma butik torde gå rätt fort). Men fogsvans?

Hur meckar man hoj med fogsvans?!?

Man kan ha den som shims när svingen skall dit t.ex.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Makita, Festo kan man bara ha i fantasin om man vill vara komplett..

Fast du kan inte skriva Makita i samma mening som Festool som jag antar att ni menar.
Makita är ungefär lika porrigt som Dewalt, inte alls med andra ord. De gör helt ok grejer men ska man använda det dagligen eller nära nog dagligen så duger det inte till. Dewalt har förvisso några proffsserier men det är inget för hemanvändaren men prylarna är bra men inte i klass med Festool eller Flex.
Lite som spikpistoler, vill man ha det bästa köper man Hilti och näst bäst Senco och sen neråt mot Paslode osv, fastän priserna inte alltid visar riktigt rätt.
Flex är överlägset bäst när det kommer till vinkelslipar, det finns en anledning till varför uthyrarna kör Flex. Men det är ju sjukt dyrt, 5-6000:- för en slip är lite väl saftigt.


Men varför en 180mm? Det är väldigt sällan man har användning för så stor och den blir bra jävla klumpig där en 125:a hade räckt. Min 180 tar jag fram ett par gånger per år och sen har jag en ännu större (225?) som används när det ska kapas Leka-block och inget annat i stort sett.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Fast du kan inte skriva Makita i samma mening som Festool som jag antar att ni menar.
Makita är ungefär lika porrigt som Dewalt, inte alls med andra ord. De gör helt ok grejer men ska man använda det dagligen eller nära nog dagligen så duger det inte till. Dewalt har förvisso några proffsserier men det är inget för hemanvändaren men prylarna är bra men inte i klass med Festool eller Flex.
Lite som spikpistoler, vill man ha det bästa köper man Hilti och näst bäst Senco och sen neråt mot Paslode osv, fastän priserna inte alltid visar riktigt rätt.
Flex är överlägset bäst när det kommer till vinkelslipar, det finns en anledning till varför uthyrarna kör Flex. Men det är ju sjukt dyrt, 5-6000:- för en slip är lite väl saftigt.


Men varför en 180mm? Det är väldigt sällan man har användning för så stor och den blir bra jävla klumpig där en 125:a hade räckt. Min 180 tar jag fram ett par gånger per år och sen har jag en ännu större (225?) som används när det ska kapas Leka-block och inget annat i stort sett.

Som icke egen företagare eller anställd inom bygg så finnar jag att jag har rätten i att ha åsikter genom hela spektrat av verktyg faktiskt. Som lekman har jag rätten att få välja vad jag prioriterar. För mig är behovet direkt knutet till behövd hållbarhet och pris.

som snickare så kan man som anställd behovskräva kvalitet och som egen välja fritt beroende på sitt samvete i hur man fakturerar.

men jag sitter nöjd i mina val som lekman, och min vinkelslip är blå, och den har hållit alla 3 gånger jag använt den. Men jag har slitit ut 1 grön och 1 blå Bosch skruvdragare och en DeWalt,, det säger nog mer om mitt renoveringsbehov än om kvaliteten på verktygen.
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Som icke egen företagare eller anställd inom bygg så finnar jag att jag har rätten i att ha åsikter genom hela spektrat av verktyg faktiskt. Som lekman har man rätten att få välja vad jag prioriterar. För mig är behovet direkt knutet till behövd hållbarhet och pris.

som snickare så man som anställd behovskräva kvalitet och som egen välja fritt beroende på sitt samvete i hur man fakturerar.

men jag sitter nöjd i mina val som lekman, och min vinkelslip är blå, och den har hållit alla 3 gånger jag använt den. Men jag har slitit ut 1 grön och 1 blå Bosch skruvdragare och en DeWalt,, det säger nog mer om mitt renoveringsbehov än om kvaliteten på verktygen.

Kan inte annat än hålla med, ville bara påpeka att Makita är dynga om man jämför med Festool. Sistnämnda är dock helt onödigt för lekmän, och även för mig. I en verkstad där grejerna används dagligen är de prisvärda, annars kan man köpa dem för deras egensinniga konstruktioner.
Jag ville inte klanka ner på dina inköp, så var det inte :krama
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Kan inte annat än hålla med, ville bara påpeka att Makita är dynga om man jämför med Festool. Sistnämnda är dock helt onödigt för lekmän, och även för mig. I en verkstad där grejerna används dagligen är de prisvärda, annars kan man köpa dem för deras egensinniga konstruktioner.
Jag ville inte klanka ner på dina inköp, så var det inte :krama


Fan jag måste vara sämst på att formulera mig , jag tolkade inget i ditt inlägg, försökte bara förklara att man inte behöver en Globalkniv för skära Julskinka med en gång om året när en Fiskars håller för det.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top