Vinkelslip?

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Använder mina grejer dagligen men jag kan inte rättfärdiga att köpa festool som egen företagare.
Om man enbart sysslar med finsnickeri så kanske det fungerar men har man lite mer grovgöra så är festool överreklamerat. Fina maskiner men på tok för dyrt.
Gersågar och lasrar är dewalt riktigt grymma på.

Min ena dewalt skruvdragare (nästan halva priset mot en 18v festool) har fungerat i tre år nu men det är väl dags att köpa nytt snart. Funderar på bosch blå faktiskt (har en gammal bosch blå vinkelkap som fortfarande fungerar utmärkt).
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Men varför en 180mm? Det är väldigt sällan man har användning för så stor och den blir bra jävla klumpig där en 125:a hade räckt. Min 180 tar jag fram ett par gånger per år och sen har jag en ännu större (225?) som används när det ska kapas Leka-block och inget annat i stort sett.
Där håller jag med. 125mm är en mångsidig och lätthanterad storlek. 180mm är ett stort tungt as (väger kanske det dubbla) som man inte direkt ger sig på mycket till finlir med.

Farsan har någon 125mm vinkelslip han köpt billigt på ÖoB eller något liknande ställe. Den har väl hängt med i tio år och funkat ok till det mesta han har behövt använda den till (mindre kap-, slip- och borstarbeten). När han skulle slänga ut oljetanken och försökte sig på att kapa den för att få ut den genom dörren till pannrummet var dock den vinkelslipen lite väl klen. Då hade han en kompis som tog med sig en större vinkelslip och det var gjort tämligen snabbt.

En större vinkelslip kan ha fördelar i och med högre effekt, större kapdjup och att den högre vikten kanske gör den stabilare i vissa situationer. Men vet man inte direkt med sig att man kommer behöva just dessa egenskaper så klarar man sig med en mindre modell.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Fast du kan inte skriva Makita i samma mening som Festool som jag antar att ni menar.
Makita är ungefär lika porrigt som Dewalt, inte alls med andra ord. De gör helt ok grejer men ska man använda det dagligen eller nära nog dagligen så duger det inte till. Dewalt har förvisso några proffsserier men det är inget för hemanvändaren men prylarna är bra men inte i klass med Festool eller Flex.
Lite som spikpistoler, vill man ha det bästa köper man Hilti och näst bäst Senco och sen neråt mot Paslode osv, fastän priserna inte alltid visar riktigt rätt.
Flex är överlägset bäst när det kommer till vinkelslipar, det finns en anledning till varför uthyrarna kör Flex. Men det är ju sjukt dyrt, 5-6000:- för en slip är lite väl saftigt.


Men varför en 180mm? Det är väldigt sällan man har användning för så stor och den blir bra jävla klumpig där en 125:a hade räckt. Min 180 tar jag fram ett par gånger per år och sen har jag en ännu större (225?) som används när det ska kapas Leka-block och inget annat i stort sett.

Han har ju precis byggd hus och nu är det vår och grillen behöver en stensatt plätt att stå på.

Så jag sätter min peng på att det skall skäras sten.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Vad ska du ha den till? Det kanske står i tråden men jag orkar inte.

Jag är villaägare, då kan man ha en vinkelslip till en hel massa. Tänkte börja med att kapa ner ett gäng gamla staketstolpar, skära till marksten till terrassen, kapa av ett gäng armeringsjärn som sticker ut ur en vägg i garaget.
Tror en vinkelslip är ett klart underskattat verktyg.

Lär ju impa fett på nyårsmiddagen när man drar fram den för att tranchera entrecoten om inte annat. Nu blev det tyvärr bara en grön Bosch, men till nyår skall att tjaxa mig en flott tigersåg till köttet.
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Har sett en grön Bosch i en fin väska på Ö&B för en femhundring, är det ett bra pris?
Vad gav du, Starstriker?
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Allt som bara används några gånger per år köps på Feltema..

Alla kvitton sparas och om det knasar så byter man bara ut den mot en ny.


Det som används mer eller mindre dagligen är bara gula, en villfarelse kanske men så funkar jag.

Njae, det som används dagligen bör vara svart/orangea Protool (dyrare festool), tysk kvalietät när den är som hävast.

Fast för hemmabruk kommer man långt med makita tex.

De facto brukar jag en ca 25 år gammal grön bosch vinkelslip själv och den funkar fint, har överlevt flertalet husbyggen & bil-/mcrenoveringar genom åren. Trots att allt annat grönt bosch (borrmaskiner, skruvdragare, sågar) jag använt desintegrerats i näven närmast omedelbart har denna bara inte dött ut än.Kanske var bättre förr ändå? :va
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Njae, det som används dagligen bör vara svart/orangea Protool (dyrare festool), tysk kvalietät när den är som hävast.

Fast för hemmabruk kommer man långt med makita tex.

De facto brukar jag en ca 25 år gammal grön bosch vinkelslip själv och den funkar fint, har överlevt flertalet husbyggen & bil-/mcrenoveringar genom åren. Trots att allt annat grönt bosch (borrmaskiner, skruvdragare, sågar) jag använt desintegrerats i näven närmast omedelbart har denna bara inte dött ut än.Kanske var bättre förr ändå? :va
Då har vi nästan samma boscherfarenhet.
Eftersom de flesta är eniga om att det är bra grejor, så har jag flera gånger köpt bosch när jag vill ha lite bättre grejor.
De brinner nästan alltid upp.
Skräpverktyg brukar hålla betydligt längre för mig och de är tillräckligt billiga för att slänga och köpa nytt när de krånglar.
Vilket inte hindrar att jag lägger oproportionerligt mycket tid på att laga dem, med dåligt resultat.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top