Vinterbil!

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
En såndäringa jävel (fast litet äldre) hade vi på isbanan.
På slutet låg så gott som alla yttre plastdetaljer (och några plåt :gnissla) i bagaget, den behövde minst 20L bensin i tanken för att gå öht och den gick på tre burkar under tomgång, men fjärde vaknade vid gas. :hihi
Odödliga mackapärer.

Själv harvar jag runt i en 745GL -88 som just passerat 52 000mil:
61286_146964838674271_100000822681089_201634_8155482_n.jpg
dom där e fula men underbart odödliga specielt b230f moton är odödlig! inte ens köra 20 tal mil utan vatten i kylaren döda den (packningen va så blåst att det spruta direkt :hihi)

efter en hel vinters misshandel va det bara hardyskiva och växellådsbusning som behövde bytas sen rulla den genom sbp. rätt imponerande för nått man köpt för 2000 spänn och försökt döda sen dag1 (tror den dräpte iaf 5 stolpar utan ens ett märke i fronten.)
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Hur är audi 100 q med 2.8 motorn att köra is med?
 
Last edited:

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Hur är audi 100 q med 2.8 motorn att köra is med?

Var några klasskamrater som chöpte 100 q med turbosnurra. Den var riktigt busig.
I ett par dagar.
Sedan planterade den skrytsammaste av dem bilen med bakdörren först i en telefonstolpe. Stolpen gick av. "Det är bara rikta"
Chassit var som en banan.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Hade en 2,6q i flera år. Snuskigt roligt på vintern! Givetvis inte som en Lancer EVO, men överraskande skoj.
Okej låter ju skitbra. är 2,6 samma block? tänkte på viktfödelningen..

Nä de fattar jag med men en evo kostar inte 5 papp å jag vågar inte leka med mer än jag kan skratta åt fälla en stolpe med.

Låter som jag ska satsa på den då!
 

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Okej låter ju skitbra. är 2,6 samma block? tänkte på viktfödelningen..

Nä de fattar jag med men en evo kostar inte 5 papp å jag vågar inte leka med mer än jag kan skratta åt fälla en stolpe med.

Låter som jag ska satsa på den då!

Skaffa även en sån här och kontakta varfritt oljebolag och hör vad 30 kubikmeter motorolja kostar.
 

Bifogat

  • 606-604-792.jpg
    606-604-792.jpg
    22.4 KB · Visningar: 71

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nån som vet hur en merca w124 (sent '80-tal/tidigt '90 E-klasse) är att sladda med?

Edit: Efter en provkörning kan jag raportera att: VILKEN JEVLA BUSS!:D Sjukligt trött och halvt omanövrerbar, trodde den skulle vara någorlunda lik en BMW e34 med lite mindre pulver och lite svampigare fjädring, men det fanns inte en suck till likhet nånstans, fast det är rätt snarlik storlek på bilarna känns mb'n minst dubbelt större. Helt oförutsägbar med. Pluss att den var väldigt stabil i bakändan samtidigt som den inte drev på alls. Inget vidare att sladda med faktiskt. :gnissla

Kan inte annat än skratta åt att en så dyr bil som en e-klasse kan vara så hemsk. :hihi (var inte bekväm heller)
 
Last edited:

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Nån som vet hur en merca w124 (sent '80-tal/tidigt '90 E-klasse) är att sladda med?

Edit: Efter en provkörning kan jag raportera att: VILKEN JEVLA BUSS!:D Sjukligt trött och halvt omanövrerbar, trodde den skulle vara någorlunda lik en BMW e34 med lite mindre pulver och lite svampigare fjädring, men det fanns inte en suck till likhet nånstans, fast det är rätt snarlik storlek på bilarna känns mb'n minst dubbelt större. Helt oförutsägbar med. Pluss att den var väldigt stabil i bakändan samtidigt som den inte drev på alls. Inget vidare att sladda med faktiskt. :gnissla

Kan inte annat än skratta åt att en så dyr bil som en e-klasse kan vara så hemsk. :hihi (var inte bekväm heller)

Beror ju på modell. 200an är ju stendöd. En e34 520 likaså. 230/220n är så gott som stendöd. 260/280 är lika tråkiga som en 525 ungefär.

320n jag hade gick däremot utmärkt att sladda med bara man fimpade säkringen till antispinnen.
Komfort är högst personligt. Jag tycker W124 är mycket skönare än E34.
Att en E34 är roligare att sladda med är inte så konstigt med tanke på att 5-serie alltid varit mer sportbetonad än E-klasse. W124 är duktiga på att understyra också vilket kan göra dem lite lömska innan man är van.
En merca ska åkas, inte köras.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Beror ju på modell. 200an är ju stendöd. En e34 520 likaså. 230/220n är så gott som stendöd. 260/280 är lika tråkiga som en 525 ungefär.

320n jag hade gick däremot utmärkt att sladda med bara man fimpade säkringen till antispinnen.
Komfort är högst personligt. Jag tycker W124 är mycket skönare än E34.
Att en E34 är roligare att sladda med är inte så konstigt med tanke på att 5-serie alltid varit mer sportbetonad än E-klasse. W124 är duktiga på att understyra också vilket kan göra dem lite lömska innan man är van.
En merca ska åkas, inte köras.

Var en 200 jo, men den är ändå betydligt tröttare än en 520, ~110hk i mercan, 150hk i 520. Dock vettefan om dom siffrorna ens gör rättvisa, den vara faktiskt obeskrivligt seg, kanske var nått fel på just det exemplaret dock, för sådär trött skall fan inte en personbil med 2 liters maskin vara. Vinterbil behöver inte vara så våldsam egentligen, så en 2.0:a ska fasen borda räcka, men den där var verkligen för trött. Hade väl väntat mig att den skulle vara tråkigare än en e34, men inte så mycket som det är frågan om.

Tyckte stolarna var rätt taskiga, mest pga att det inte gick att sänka tillräckligt så man satt som i en jäkla paketbil. Tyst var den dock, riktigt otroligt.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Vart en gammal surförti för mig med tillslut. :)
Billig och förvånansvärt vettigt skick ändå vad det verkar. Blev riktigt förvånad över hur bra dom är att sladda med.
115hk volvo verkar vara en raket jämfört med 110hk merca med, neh måste nog vart nått väldigt fel på den tysken. :gnissla

20101221395.jpg


20101221396.jpg


20101221397.jpg


Ctek-laddaren får arbeta lite dock, batteriet verkar lite tveksamt. :/

Nu ska det bara svetsas diff så fort det går så ska den få smaka. :tummenupp
 

/J

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2004
Ort
Skogen
Hoj
GSX400
Finns bara en billig rolig vinterbil, gamla hederliga merca 190. :yoparty

Trötta är dom men satan vad det går att köra fort och kontrollerat med dom, efter kapade fjädrar brukar det bli riktigt bra även om det är äkta fulmek. Släpper precis när man vill och inga problem att få tillbaka fästet om det någon gång håller på att gå åt helvete.

En polares rekord är 150/160knyck genom en kurva på ett industriområde, varvstopp och fullt ställ. :yoparty

Odödliga är dom också, vi har försökt ta död på tre stycken nu men det lyckades inte förrän den ena slog av 5 träd och den andra blev påkörd i sidan, den tredje rullar fortfarande. Skulle skiten koka så är det bara att hälla i lite vatten, lyser oljelampan så fyller man på någon liter när man har tid/lust eller ork.

Fan nu blev jag ju sugen på att skaffa en och jag som inte har råd. :(
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Nån som vet ifall det finns någon 20p kurs i att köpa Subaru? Verkar ju halvt omöjligt att hitta ett rimligt objekt, är dom inte missköt defekta och oskäligt hög mätarställning så är dom friskt prissatta... De enda prisvärda verkar vara nyare men roligare med ett billigare vettigt objekt som man kan ha lite slit i sladd med.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Nån som vet ifall det finns någon 20p kurs i att köpa Subaru? Verkar ju halvt omöjligt att hitta ett rimligt objekt, är dom inte missköt defekta och oskäligt hög mätarställning så är dom friskt prissatta... De enda prisvärda verkar vara nyare men roligare med ett billigare vettigt objekt som man kan ha lite slit i sladd med.

Miltal är inget du behöver stirra dig blind på när det gäller en Subaru, de är kända för att rulla långt.
Friskt prissatta hänger liksom lite ihop med det samt den kvalité det är på dessa bilar. Vilken budget har du och vad ska du ha den till? Lekbil till vintern eller en bruksbil som ska funka på sommaren också?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Jo fast dom rostar =) Helt problemfria är dom inte, känner folk med dem och både delar o felsökning kan vara lite trixigt. Att de är bra bilar har jag förstått och det är fyrhjulsdriften som lockar, kör nu en skottsäker Camry men när det erbjuds vinter vore det kool med lite framkomlighet.

Alltså ska jag ha en slit o släng så tittar vi på max 20-40 men där är det svårt att hitta något vettigt objekt, där är det ju bara klättrandet som lockar resten av bilen är ju inte så mkt att hänga i julgranen.

Sen finns det en gråzon vid 60-100 med slukörda GT, Legacy och Forester. Men kollar man på 120-140 så kan man helt plötsligt hitta 06-08 Imprezor á 160 kusar utan särskilda mil på mätaren och mångdubbel utrustning jämtemot 60-100 bilarna. Postbilar går bort alla dagar i veckan, har prövat många ggr och det är värdelöst.

Så visst vid rätt inbyte så skulle en 2.0R Sport som dom kallar dem funka men roligast har man med en billigare bil på vintern =)
 

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Ort
Kälma
Hoj
Upcoming
Nu är det dags igen!
Köpte vinterbil i veckan, 945 -95, 45 000 mil. All el fungerar! Stolsvärme, farthållare och även bakrutetorkaren, det är ingen skit.
1500:- och med halvkassa vinterdäck, sommardäcken däremot har inte gått mycket.

IMAG0298.jpg
Vad ska man ha för frekkt på taket? Takräcke finnes.

IMAG0300.jpg
Lastutrymmet är ju GIGANTISKT!
De har till och med byggt så att man kan köra runt med två dunkar 5-8 på ett stabilt sätt, varför görs inte dessa bilar längre..?
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top