Vinterdäck 2012 (dubb, dubbfritt nordiskt samt europeiskt)

Vilken typ av däck använder ni på vintern?

• Antal röstningar
    0

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Vilken typ av vinterdäck kör ni på här på forumet och vilka erfarenheter har ni? Tänkte köpa nya vinterdäck. Mer eller mindre tvungen till det. Plockade av de gamla från fälgarna i våras för att jag tänkte köpa nya och lägga ut de gamla på blocket vid den här tiden på året. Nu slippar jag det besväret eftersom de skänktes iväg istället. Ett bekymmer mindre.

På min mammas bil monterade vi här om året Nokian Hakkapeliitta R. Ett riktigt bra dubbfritt vinterdäck på vinterväglag. Har själv mina reservationer på torr eller våt asfalt i högre farter. Funderar på att montera Nokian WR D3 på min bil som är ett europeiskt vinterdäck. Inte lika bra på vinterväglag, men stabilare i högre farter på torr, våt asfalt. Den typen av vinterväglag det oftast råder här nere frånsett de två senaste vintrarna det vill säga. Funderar eventuellt på att åka ner till alperna under vintern så det kan vara trevligt med ett högfartstabilt vinterdäck. Dubbdäck är ju uteslutet om man inte vill stå vid tyska gränsen och rycka ut dubben.

sportbike

Guest
Jag kör på Kumho KW31, snarlika Hakkapelitta R, helnöjd.

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Mina erfarenheter är att även ett slitet dubbdäck greppar bättre än ett nytt friktionsdäck ..
Jag har haft både och men aldrig varit så missnöjd som med dubbfritt .

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Jag kör för närvarande på Pirelli Carving Edge. Helnöjd med dessa, och tycker att de mäter sig bra med föregående Hakka4. Det skiljer dock rätt bra på bilarna de har använts på, då Hakka4 satt på en T4 och Carving Edge sitter på ett jävla mähä till Scenic.

Har också halvbra erfarenheter av dubbfritt, så det går bort för mig.

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Hur vet man om däcken är Europeiska eller Nordiska? Norden ligger ju förövrigt i Europa :p
Jag kommer Nokian däck från däckonline i år.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nordman 4.
Nokians gamla däck, producerat av Nokians fabrik i Ryssland.
Halva priset mot Nokians nya.
Går det, så bör man gå ner i bredd och upp i profil på vinterdäcken.

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Kör Hakka R sedan några säsonger. Kanon med quattro. Dubbdäck är bättre men bullrigare. På min förra quattro hade jag dubbfria "kinapuckar", stenhårda under 10 minus, annars halvbra.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Läste på lite mer och såg att Nokian hade två typer av WR däck - D3 och A3. Valet blev A3 som har ett asymmetriskt mönster till skillnad från D3. Har erfarenhet sedan tidigare av däck med pilformade mönster. När de slits lite kan man få klackar som gör att det uppstår ett olidligt buller.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Mina dubbfria Continental WinterContact med fälgar stals ur mitt garage och då ersättningen från försäkringsbolaget bara hade räckt till drygt ett nytt däck på fälg fick jag fynda på Blocket istället och i.o.m det blev det dubb återigen.

Jag var väldigt nöjd med de dubbfria och tyckte det var skönt att slippa dånet från dubbarna då man i ärlighetens namn kör huvuddelen av milen på ren asfalt när man bor i sthlm.

De gånger jag gav mig upp mot dalarna eller körde i snö å elände härhemma körde jag möjligen en smula lugnare men jag upplevde ändå att de hade väldigt bra grepp. Ja, jag vet att dubb är bättre på nyspolad is men skulle det bli svartis på vägarna hade jag kunnat låta bilen stå den gången. För 99 av 100 "vinterdagar" var de dubbfria riktigt bra.

Men som sagt, nu är det dubbdäck som gäller igen.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Dubbdäck, vad det är för däck har jag ärligt talat inte kollat. De låg i bagagen på bilen när jag köpte den, ser nästan oanvända ut, men det gjorde vinterdäcken till förra vinterbilen med, och de var från början av 90-talet. >.<
Med tanke på att det satt billiga kinadäck på som sommardäck så har jag inga stora förhoppningar på vinterdäcken heller... Fars reaktion på när jag sa att det var värdelösa sommardäck var "De är ju inte alls slitna!" ... Nej... Vad fan har det med saken att göra? :huvet

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Näst senaste Nordfrost till Saaben, behövs när man åker på skidsemester och ska ta sig fram på oplogade vägar till sommarstugan. Det svider lite när man sitter och matar motorväg men sen kommer jag på att jag betalar runt 300:-/däck istället för de 15-1600 de kostar i butik.

Sen köpte jag en uppsättning nästan nya dubbdäck till andrabilen och det var något märke jag inte kände igen. Men de skulle vara överjävligt bra i greppet men högljudda på asfalt, vilket jag skiter fullständigt i då jag ändå alltid har två lurar i öronen.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Åkte taxi med ett av de större bolagen i stan idag. Dagen till ära fick jag ägaren till företaget bakom ratten. Hörde mig för lite vad de körde på för däck på vintern. Dubbfria regummerade vinterdäck på Michelin stommar var svaret. Kostar ca 300- 400 per däck. De hade bara haft ett däck på alla år där det uppstått en "bubbla" på utsidan. Inga missöden där slitbanan lossnat från stommen som man annars hört talas om. På minuskontot var något högre ljudnivå från däcken.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ässä regummi dubb på bmw'n, har väl sisådär en 5-6 år på nacken, men biter bra än, trotts att ett gäng dubbar saknas.

Kör med "året runt" yokohama A/T+S däck på pickisen, vilket ju går ok om man kan köra, men greppar just sämre på halt väglag än vad bimmern gör med sommarsulorna.

Skall man köra hårt där det är halt skall man ha dubb, skall man bara köra hårt där det är saltat funkar det hur bra som hellst utan, långsamt kan man fast köra på sommardäck om man inte är helt hopplös, ända anledningen jag skulle köra på dubbfritt var om jag skulle köra samma däck året runt.

Last edited:

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Jag diggar Nokias Hakkapelitta. Aldrig haft några grepp-problem. Kör med ganska smala 185 där standard är 205. Går som på räls. Undviker höga hastigheter i rondeller och skarpa kurvor på vintern då det är barmarkså håller sig däcken skarpa längre! :mattias

/KaliZ

Ronin

Medslem
Gick med
23 May 2004
Hoj
KawaHonda
Kör centraleuropeiskt ContiWintercontact på bakhjulsdriven MB. Varför? Tja, den första uppsättningen fick jag med på köpet när jag köpte förra bilen av samma märke. Tänkte att "detta kan väl inte gå", men blev överraskad av hur bra det faktiskt fungerade tack vare anti-spinn och sladd. Körde ändå de 2 värsta vintrarna på länge med dessa utan problem. När jag nu bytte så blev det samma lösning igen. Tidigare har jag mest kört dubbat förutom en säsong på nordiska dubb-fria. Dessa var dock värdelösa på "normal" Svensk salt-slaskig vinterväg då de var alldeles för mjuka och svajiga.

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Dånet? kör du Fiat eller? har dubbade 225:eek:r i min BMW 318 & det stör inte alls...

Mina dubbfria Continental WinterContact med fälgar stals ur mitt garage och då ersättningen från försäkringsbolaget bara hade räckt till drygt ett nytt däck på fälg fick jag fynda på Blocket istället och i.o.m det blev det dubb återigen.

Jag var väldigt nöjd med de dubbfria och tyckte det var skönt att slippa dånet från dubbarna då man i ärlighetens namn kör huvuddelen av milen på ren asfalt när man bor i sthlm.

De gånger jag gav mig upp mot dalarna eller körde i snö å elände härhemma körde jag möjligen en smula lugnare men jag upplevde ändå att de hade väldigt bra grepp. Ja, jag vet att dubb är bättre på nyspolad is men skulle det bli svartis på vägarna hade jag kunnat låta bilen stå den gången. För 99 av 100 "vinterdagar" var de dubbfria riktigt bra.

Men som sagt, nu är det dubbdäck som gäller igen.

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Påbörjar andra säsongen på ett set Goodyear Ultra Grip Ice + (dubbfritt anpassat för nordiska förhållanden) och är helnöjd än så länge.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ganska meningslös poll eftersom vårt land är så långt. I Skåne skulle det aldrig falla mig in att köpa dubbade vinterdäck och i Norrbotten så är dubbdäck det enda vettigt alternativet.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA