Vinterdäck sporthoj

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
CBR600F fighter stunt
130 är väl lite väl smalt att ha bak?
Mönstret såg ganska bra ut iaf, men jag skulle nog ha satsat på ett däck med dubb i, min spinner med dubbat crossdäck, o du har ju nästan 3ggr så många hästar som jag har... Så koppla upp den på bakhjujlet utan dubb borde sluta med att den bara spinner;)

Men ett sånt dära metzeler karoo med dubb borde väl fungera bra, eller en uppsättning dubbade crossdäck om du hittar nåt tillräckligt brett.

Men ska du köra där det är asfalt mest eller nästan bara på snö/packad snö/ is?

Känns som du vet vad jag skall ha hojen till:)

Alltså man vet ju aldrig riktigt hur vintern blir här i Falun men jag är ute efter samma funktion som när man sätter på vinterdäcken på bilen.
Kommer åka på samma ställen som bilarna kör

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
IRC Urban Snow

Blev nyfiken och googlade lite på IRC Urban Snow
http://www.dacktest.com/motorcykeldaeck/irc_tire/urban_snow_sn_23/index.html
http://scooterdoctors.forum24.se/scooterdoctors-about738.html
Dubbex har på nåt underligt sätt lyckats klämma in dubbar i däcken också.
http://www.dubbex.se/gallery_30.html

Det verkar ju främst vara ett mopeddäck och mopedister som recenserar men jag tror det bör fungera bra som MC-däck för oss på sydligare breddgrader och blev lite sugen. Funderar mest hur ett 130-däck passar på en 4.5" fälg? Jag kanske bara köper ett framdäck och kränger på ett regndäck bak... :va

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
CBR600F fighter stunt
Har hittat däck nu på Dubbex.se.
Verkar va en sjukt bra kille att ha att göra med som jobbar där.
Skall beställa Metzeler KarooT 150/70-17 och TKC80 120/90-17 så får han dubba i med det han rekommendera.
Bak 3-3,5mm utstick crossdubb och bildubb fram.
Sjukt bra pris då drygt 3000kr för ett par.

Blir intressant, får skriva hur dom funkar sen när jag fått hem och testat.

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
CBR600F fighter stunt
Går det att kränga på Metzeler KarooT 150/70-17 på en en cbr bakfälg?

180/55/70 är originaldäcken på den fälgen.

Min slutsats efter att ha dammsugit nätet är att många är bra på att gissa och tro, men hypoteser är inte mycket värde för mig om dom inte är testade i praktiken.

Så efter att fått lite hopp då en gubbe jag hitta kör 160 däck på 5,5 fälg.och en annan fattig student som verkligen lacka ur på spåfolket och tog saken i egna händer.
Klämde på 150däck på 155mm fälg, vet dock inte hur han mätte den men hans kommentar var.

Det fungerade utmärkt vill jag bara upplysa alla om =)

Vi snackar ju inte knäskrap utan stunt och trimmat moppebuskörning.
Går det att montera så går det att åka på, frågan är ju bara hur bra.
Vem vet kanske funkar det ännu bättre att stunta med lite plattare profil på dom här däcken.

Säger däckkillen idag att det går att montera så kommer jag ge er ett utlåtande om hur jävla kul jag har sen när jag fått hem sulorna.

Dags att ta till handling och ta dö på massa hypoteser nu :yoparty

Last edited:

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Hoj
BRrrraaaaaaap
Min slutsats efter att ha dammsugit nätet är att många är bra på att gissa och tro, men hypoteser är inte mycket värde för mig om dom inte är testade i praktiken.

Så efter att fått lite hopp då en gubbe jag hitta kör 160 däck på 5,5 fälg.och en annan fattig student som verkligen lacka ur på spåfolket och tog saken i egna händer.
Klämde på 150däck på 155mm fälg, vet dock inte hur han mätte den men hans kommentar var.

Det fungerade utmärkt vill jag bara upplysa alla om =)

Vi snackar ju inte knäskrap utan stunt och trimmat moppebuskörning.
Går det att montera så går det att åka på, frågan är ju bara hur bra.
Vem vet kanske funkar det ännu bättre att stunta med lite plattare profil på dom här däcken.

Säger däckkillen idag att det går att montera så kommer jag ge er ett utlåtande om hur jävla kul jag har sen när jag fått hem sulorna.

Dags att ta till handling och ta dö på massa hypoteser nu :yoparty
Kul med folk som agerar :tummenupp

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Jag köpte bildubbade däck från dubbex till ktmen. Jag kan säga att dubben i bakdäcket försviner ganska snabbt på asfalt, och de lär ju inte sitta kvar längre på en CBR. Men kul är det :tungan

Hur är de att köra is med? Bra eller anus? Hur är de jämfört med finndubb?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Bildubb eller finndubb? Det är två helt olika användningsområden. Bildubb på is är helt ointressant, du kan lika gärna sladda runt med odubbade däck i 5 minuter. Sen tröttnar du i båda fallen.

Precis sm finndubb på gatan också blir pannkaka.

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
Regndäck är kanske inte tänkta att användas på vinter men det fungerar.
Har dubbat ett par uppsättningar med kort skruvdubb och 2 komp lim.

Trotts kyla och snö börjar vattnet på däcken att ryka efter att man kört en runda.

Något högre profil kan hjälpa jättemkt om man redan ligger på gränsen till för smala däck ...

Här är ett exempel.

Bifogat

• P1000435.jpg
    P1000435.jpg
    256.7 KB · Visningar: 144

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
CBR600F fighter stunt
Bildubb eller finndubb? Det är två helt olika användningsområden. Bildubb på is är helt ointressant, du kan lika gärna sladda runt med odubbade däck i 5 minuter. Sen tröttnar du i båda fallen.

Precis sm finndubb på gatan också blir pannkaka.

Vi skall blanda i lite regälare skruvdubbar med i framdäcket nu för att det skall bita bättre och spara några vurpor när man kör slår ner lite snett från bakhjulet.
Bakhjulet tror jag kommer bita rätt bra med crossdubben, frågan är väll hur länge dom biter.
Risken är väll att dom tar slut jävligt fort men då har man ju kul fram tills dess.
Och nästa frågetecken är ju hur dom är att köra på med den profil som blir med 150 däck på 5,5fälgen.

Är jävligt spänd på hur det kommer funka, kan ju bli ett jävligt dyrt experiment eller också förbannat kul med många avundsjuka hojåkare som står och glor på en.

Det återstår att se men kunde jag ut med sommardäck och köra på kalla lite isiga vägar så funkar nog det här bättre i alla fall.

Det skall dåna i Falun igen snart kan jag lova:D

Kommer bilder och utvärdering när jag fått dom och kör premiärturen.

Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz

030315b1.jpg

Lätt lastbilsdubb(eller bildubb som alla kallar dom för här på tråden) Not mitt tidigare inlägg här på tråden ang skillnaden(reglering i lag ang bildubb)
vinterb6.jpg

Korta endurodubb bak
vinterb6slr.jpg

...och sen ut på isvägarna i skärgården
030223b2.jpg

030223b6.jpg

030223b5.jpg

...jodå, funkade det också med lite anus

På tal om finndubb. Endast för is(inte ens på skoterspår)
090228b10.jpg

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det skall dåna i Falun igen snart kan jag lova:D.

Det är nog inte helt lätt att hitta däck som du kan träna strunt med. Jag har kört endurodubbade däck på en TZR250 och den var ändå svår att få upp på bakhjulet för det span ganska mycket på de flesta underlag i kombination med lägre tyngdpunkten relativt en crosshoj så behövdes det ganska mycket våld att få upp den. Slog till och med över en gång för att jag våldade och när jag väl fick höjd på hojen så började däcket greppa och därefter gick allting för snabbt för mina reflexer. Skönt åtminstone att man glider bra när man kraschar i snön. :D

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
CBR600F fighter stunt
Det är nog inte helt lätt att hitta däck som du kan träna strunt med. Jag har kört endurodubbade däck på en TZR250 och den var ändå svår att få upp på bakhjulet för det span ganska mycket på de flesta underlag i kombination med lägre tyngdpunkten relativt en crosshoj så behövdes det ganska mycket våld att få upp den. Slog till och med över en gång för att jag våldade och när jag väl fick höjd på hojen så började däcket greppa och därefter gick allting för snabbt för mina reflexer. Skönt åtminstone att man glider bra när man kraschar i snön. :D

Yes jag har inte räknat med samma grepp som en solig sommardag med asfalt men får man bara upp skrotet i luften kan man ju bromsa ner farten sen till behaglig nivå på bakhjulet om det inte blir för vingligt.
Funkar då på regniga vägar på sommaren.

Blir intressant men som sagt jag kommer med utvärdering när jag testat så får vi se hur det funkar.

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
CBR600F fighter stunt
Det funkar

Hej det funkar fint med däcken från jag beställde från Dubbex

Var lite kämpigt när det var en 1dm snö och oplogat med snöstorm och nada sikt. Vart en vurpa men på lite större plogade vägen med packad snö var fästet helt ok och det gick att dra på en hel del. Dock får man ju anpassa körstilen lite och köra med lite ställ men jag klagar inte.

Bara kul :D

Kommer bilder eventuellt lite film längre fram men bilder på hojen har jag i alla fall här för den som är nyfiken.
Och backdäcket sitter klockrent fast det är 150 däck med en tjock slang.

Dom funkade riktigt bra på asfalt med tunt isskickt på

Bifogat

• 20110106003ny.JPG
    20110106003ny.JPG
    52.3 KB · Visningar: 149
  • 20110106004ny.JPG
    20110106004ny.JPG
    57.5 KB · Visningar: 140
  • 20110106005ny.JPG
    20110106005ny.JPG
    52.7 KB · Visningar: 156
Last edited: