Vinterdäck sporthoj

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Falun
Hoj
CBR600F fighter stunt
Är det bästa alternativet Pirelli Scorpion Sync dubbade hos Dubbex eller finns det andra alternativ som är bättre.
 

per7

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Täby
Hoj
zx7r-96 och CB500 Four K1 1975
Hej! Läste en gång i Performance Bikes att man provade regndäck ( alltså racedäck) för vinterföre. Iofs i England men det kan bli kallt där med. Dom hade i alla fall ordentligt med grepp i kylan och om de skulle gå att dubba så borde det kunna vara värt att undersöka.
Gooooood luck........Per:squid
 

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Falun
Hoj
CBR600F fighter stunt
Hej! Läste en gång i Performance Bikes att man provade regndäck ( alltså racedäck) för vinterföre. Iofs i England men det kan bli kallt där med. Dom hade i alla fall ordentligt med grepp i kylan och om de skulle gå att dubba så borde det kunna vara värt att undersöka.
Gooooood luck........Per:squid

Tanken har slagit mig med, skall kolla upp det.
 

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T

#46

HMCK`s BanGeneral
Gick med
16 Dec 2007
Ort
Hudiksvall
Hoj
Kawasaki ZX10 Husaberg 570, Yamaha XV 1600 Wildstar, Kina-Minimoto 50cc x 2
http://www.ddp.nu

Kolla här, dom kan fixa det mesta...


Japp dom stod på mässan och visade olika dubbdäck.
Annars är Bestgrip riktigt bra dubb. Enda nackdelen med dessa dubbar är att du måste ha ordentligt med gummi att skruva i dubben i.
Men Bestgripdubbarna håller och sitter riktigt bra i däcket.

Men att säga vilka däck/dubb du skall ha är svårt:va
Allt beror på vilket underlag du skall köra på!
Ska du köra enbart ren is är hårda däck med finndubb bäst, men dessa går av om du kör på något hårt tex asfalt.
Vill du blanda vinterväg och is är endurodubbade däck bäst. 7-8 mm utstick och ca 300 dubbar. Hårda däck går bra eftersom du endast kör på dubbarna = skithalt på asfalt!
Skall du blanda asfalt med vinterväg är nog mjukt däck med små dubbar/kort utstick likt som bilar har det bästa. Det är inte bra på något underlag men inte heller sämst.
Hemmagjorda dubbar som inte har en härdad spets håller ej. Likaså om gängorna är för små så lossnar dubben om man ej limmar dem med speciellt lim.

Har du provat att dubba själv någon gång så förstår du varför ett dubbdäck är så dyrt!!

Per

Hej! Läste en gång i Performance Bikes att man provade regndäck ( alltså racedäck) för vinterföre. Iofs i England men det kan bli kallt där med. Dom hade i alla fall ordentligt med grepp i kylan och om de skulle gå att dubba så borde det kunna vara värt att undersöka.
Gooooood luck........Per:squid


Ja testa med ett par mjuka regndäck med stora klackar på.
Köp en påse skruvdubb från Betsgrip med litet utstick och skruva i!:tummenupp
 
Last edited:

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Ja testa med ett par mjuka regndäck med stora klackar på.
Köp en påse skruvdubb från Betsgrip med litet utstick och skruva i!:tummenupp

Räcker gummit i ett gat-/rejsdäck för bestgrip och liknande skrudubbar??

edit: Jag bidrar med bilder på bildubbade crossdäck efter 2 rundor på asfalt. Tur att dom inte var så dyra :tungan
 

Bifogat

  • 20101121236.jpg
    20101121236.jpg
    232.5 KB · Visningar: 265
  • 20101121237.jpg
    20101121237.jpg
    236.7 KB · Visningar: 228
Last edited:

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Har kört alla vintrar med Michelin pp och klarat det bra, kör på M5or i år så vi får se hur det går:tungan

Dubbat är bra om det är konstant is eller snöbeläggning:tummenupp, men skall man sen ut på isfria vägar så är dom inte så spexiga:jisses
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Har kört alla vintrar med Michelin pp och klarat det bra, kör på M5or i år så vi får se hur det går:tungan

Dubbat är bra om det är konstant is eller snöbeläggning:tummenupp, men skall man sen ut på isfria vägar så är dom inte så spexiga:jisses

Kanske funkar i Skåne men...
 

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Ort
Björkarnas stad
Hoj
919 turbo
Jag har sett däck med liknande möster som på ett bilvinterdäck hos en handlare i stan, troligtvis svindyra.
Pröva att ringa NorrlandsMC i Umeå som tog hem däcket eller Mekanikern John på Ride i Umeå som köpte/testade det.
Vad jag förstår va de ett "Vinter-touring-däck"
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Fick svar från DDP.nu:

"Hallå!

Ja, det är rätt firma, fast det var en bit asfalt som vi fräste igenom. Vi kan få fram det mesta i däckväg, och sedan dubba dessa.
De som diskutionen handlar om skulle jag rekomendera ett däck med lite mindre utstick, säg 4-5 mm.

Mvh Jim, DDP.nu"


-----Original Meddelande-----
Från: "[Vincent H]>
Skickat 2010-11-22 23:16:16
Till: info@dubbdacksproffsen.se
Ärende: Rätt firma ?

Hej,

Var det ni som var på Mc-mässan i Göteborg för några år sedan och visade en trädgårdsplatta av betong som ni fräst igenom med ett dubbat bakdäck?

Det pågår en diskussion om dubbade hojdäck på sporthoj.com där folk vill ha tag i bra dubbdäck:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=234729
 

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Falun
Hoj
CBR600F fighter stunt
Fick svar från DDP.nu:

"Hallå!

Ja, det är rätt firma, fast det var en bit asfalt som vi fräste igenom. Vi kan få fram det mesta i däckväg, och sedan dubba dessa.
De som diskutionen handlar om skulle jag rekomendera ett däck med lite mindre utstick, säg 4-5 mm.

Mvh Jim, DDP.nu"


-----Original Meddelande-----
Från: "[Vincent H]>
Skickat 2010-11-22 23:16:16
Till: info@dubbdacksproffsen.se
Ärende: Rätt firma ?

Hej,

Var det ni som var på Mc-mässan i Göteborg för några år sedan och visade en trädgårdsplatta av betong som ni fräst igenom med ett dubbat bakdäck?

Det pågår en diskussion om dubbade hojdäck på sporthoj.com där folk vill ha tag i bra dubbdäck:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=234729

Har mailat dom om pris på ett par vintersulor nu får se om dom svarar idag då.
Är dom inte för dyra så köper jag dom rakt av.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Bildubb är ju reglerade idag i vikt(miljöns skull). Vet inte hur korta dom är, men korta är dom och sitter fast gör dom förmodligen inte heller.

Jag har istället kört en hel del på sk "lätt lastbilsdubb" Totallängden på dom brukar vara allt mellan 11-13 mm.(För att jämföra längden, så är tex korta endurodubb ca 16 mm och långa ca 22-26mm.)

Med utstick på ca 2 mm, så är det ju bara att räkna bakvägen hur mycket gummi man behöver. Med det utsticket så spinner det som tusan, men man slipper vandrandet på vägen såsom långa dubb gör.

Dubben har skjutits in av dom lokala däckgubbarna, inget limmande. Hojarna har gått en hel del på större vägar, vilket är många gånger snö/isbelagd asfalt och ren asfalt. Torrvikt på hojen ca 240 kilo + full tank 25 liter(dessutom nån gång med packning på också)....så är det ett gott betyg eftersom dubben suttit fast på dom flesta hojarna.


Ser att nämnda ddp säljer Pirelli MT21. Provade en gång för skojs skull ett bakdäck av nämnda soretn, men den klarade inte kylan. Började spricka redan efter 70 mil.
080324b1.jpg



Jo ang skruvdubbar, till en landsvägshoj så behöver man nog en ca 400-500 dubb. Förutom att man får göra jobbet själv, så blir det ganska dyra däck?
 

#46

HMCK`s BanGeneral
Gick med
16 Dec 2007
Ort
Hudiksvall
Hoj
Kawasaki ZX10 Husaberg 570, Yamaha XV 1600 Wildstar, Kina-Minimoto 50cc x 2
Räcker gummit i ett gat-/rejsdäck för bestgrip och liknande skrudubbar??


Går man in på Bestgrips hemsida så står det där hur mycket gummi det behövs för dom olika dubbarna. Men en sort med lagomt mycket utstick = inte så mycket djup borde funka i ett regndäck med rejäla nabbar. Dom har allt från värsta endurodubbarna till minidubbar för cykeldäck och skor.
Själv har jag flera olika sorter av dessa dubbar och skruvar i och ur dom efter säsong.
 

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Falun
Hoj
CBR600F fighter stunt
Bildubb är ju reglerade idag i vikt(miljöns skull). Vet inte hur korta dom är, men korta är dom och sitter fast gör dom förmodligen inte heller.

Jag har istället kört en hel del på sk "lätt lastbilsdubb" Totallängden på dom brukar vara allt mellan 11-13 mm.(För att jämföra längden, så är tex korta endurodubb ca 16 mm och långa ca 22-26mm.)

Med utstick på ca 2 mm, så är det ju bara att räkna bakvägen hur mycket gummi man behöver. Med det utsticket så spinner det som tusan, men man slipper vandrandet på vägen såsom långa dubb gör.

Dubben har skjutits in av dom lokala däckgubbarna, inget limmande. Hojarna har gått en hel del på större vägar, vilket är många gånger snö/isbelagd asfalt och ren asfalt. Torrvikt på hojen ca 240 kilo + full tank 25 liter(dessutom nån gång med packning på också)....så är det ett gott betyg eftersom dubben suttit fast på dom flesta hojarna.


Ser att nämnda ddp säljer Pirelli MT21. Provade en gång för skojs skull ett bakdäck av nämnda soretn, men den klarade inte kylan. Började spricka redan efter 70 mil.
080324b1.jpg



Jo ang skruvdubbar, till en landsvägshoj så behöver man nog en ca 400-500 dubb. Förutom att man får göra jobbet själv, så blir det ganska dyra däck?

Vill hemst gärna veta vilka däck som du använt?
Sen vill jag veta hur mycket dubb som gått åt per däck.

Hur mycket dubb borde man ha om man dubbar ett regndäck?
 
Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Vill hemst gärna veta vilka däck som du använt?
Sen vill jag veta hur mycket dubb som gått åt per däck.

Hur mycket dubb borde man ha om man dubbar ett regndäck?


Jag har använt mest Metzeler Karoo 2 offroaddäck när det varit lastbilsdubbat . Rallydubbat som kräver crossdäck har jag provat med billiga Cheng Shin samt ett bakdäck fram ett Vietnam(det var enda däck där klackarna på sidan rymdes) Cheng Shin är helt okej för pengarna.

Kräver en ca 300 dubb bak(lite mindre på en lättare hoj) och ca 200-220 dubb fram.

Ovanstående funkar inte på regndäck(för lite gummi/höjd på klackarna)

Karoo2 däck fram, 192 dubb
vinterb6vara2.jpg


Karoo2 däck bak, 306 dubb(fulldubbat, ingen plats för kompletteringsdubb)
vinterb6varabak2.jpg


Nedan, utstick på ca 4-5 mm, vandrar när man kör asfalt/isbelagd asfalt.

Vietnam crossdäck, ett bakdäck fram. ca 190 rallydubb
vinterb6vara.jpg


Cheng Shin crossdäck bak, ca 270 rallydubb
vinterb6varabak.jpg
 

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Falun
Hoj
CBR600F fighter stunt
Nån som har erfarenhet av IRC Urban Snow?
Finns i 100/80-17 & 130/70-17
Skulle det gå att få på en cbr 600-02


Mina tankar om att jag skall stunta lite om jag hittar nått ställe som är skapligt rent från snö så kanske det är bättre alternativ än dubbat. Men om vi utgår i från att jag kommer bruka det lite inne i stan och till och från jobbbet med så vad skall man föredra, dubbat eller odubbat?

Som sagt jag kräver inte superfäste jag kräver bruklighet efter allmänna vägar och stadskörning i dalatrakterna och att jag kan få köra lite stunt även i vinter
 

Bifogat

  • IRC_urban_snow_3-50_10.jpg
    IRC_urban_snow_3-50_10.jpg
    41.1 KB · Visningar: 104
Last edited:

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Nån som har erfarenhet av IRC Urban Snow?
Finns i 100/80-17 & 130/70-17
Skulle det gå att få på en cbr 600-02


Mina tankar om att jag skall stunta lite om jag hittar nått ställe som är skapligt rent från snö så kanske det är bättre alternativ än dubbat. Men om vi utgår i från att jag kommer bruka det lite inne i stan och till och från jobbbet med så vad skall man föredra, dubbat eller odubbat?

Som sagt jag kräver inte superfäste jag kräver bruklighet efter allmänna vägar och stadskörning i dalatrakterna och att jag kan få köra lite stunt även i vinter
130 är väl lite väl smalt att ha bak?
Mönstret såg ganska bra ut iaf, men jag skulle nog ha satsat på ett däck med dubb i, min spinner med dubbat crossdäck, o du har ju nästan 3ggr så många hästar som jag har... Så koppla upp den på bakhjujlet utan dubb borde sluta med att den bara spinner;)

Men ett sånt dära metzeler karoo med dubb borde väl fungera bra, eller en uppsättning dubbade crossdäck om du hittar nåt tillräckligt brett.

Men ska du köra där det är asfalt mest eller nästan bara på snö/packad snö/ is?
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top