Har du någonsin provat (vinter)enduro?I snö har du ingen som helst glädje av dubbarna, dom hjälper enbart på is/rejält hårt packad snö. Vanliga grova däck kommer du långt med. Sen handlar resten om körteknik.
Inte i modern tid, men det blir många hundra mil trampcykel vintertid varje år, på minst sagt blandat underlag, från djup modd till snöig grusväg och plogad asfalt, så viss erfarenhet av tvåhjuling och vinterväglag har jag trots alltHar du någonsin provat (vinter)enduro?
Säsongen är igång på riktigt nu. Denna dagen var nog den värsta jag varit med om. Fullständigt kaos i trafiken. Lastbilar körde fast överallt och det tog 90 minuter att köra 20km. Höll mig på hjulen men frös om tårna.
Hahaha Du får ga en whiskeyflaska MED whiskey i som avluftare till vevhuset som du får zippa på varannan kilometer. Du är king, men ser jävligt kallt ut. HahahSäsongen är igång på riktigt nu. Denna dagen var nog den värsta jag varit med om. Fullständigt kaos i trafiken. Lastbilar körde fast överallt och det tog 90 minuter att köra 20km. Höll mig på hjulen men frös om tårna.
Jag kör inte för att jag är körkåt. Jag kör för att jag inte vill ha bil och inte pallar att ta bussen.Har inte läst hela tråden men tycker inte att du ska köra på vintern. Det är för mycket risk i det. Hur vet jag det?
Jo för att jag vaknade en morgon i Mars för 12 år sedan körkåt som fan då jag givetvis körde R1:an. +3 grader ute så inga problem!
Ut från garaget i Kungsbacka mot Götelaborg! På motorvägspåfarten.
Ettan… FULL jäVLA PUnG! Tvåan… Fullare mer Djäuvla PuNg!
Får dock snabbt slå av då det är bilkö och jag glider in mellan köerna mellan en lastbil på höger sida och bilar på vänster. Hela jävla mittendelen av vägen var ren is och snö!!! Rena turen jag höll mig på hjulen. Jag vågar inte tänka vad som hänt om det INTE var kö och jag slagit av. Kanske hade jag korsat strängen i 150-160 Blås.
Man gör sånt när man är ung och körkåt, man tänker med pungen istället för huvudet.
Vänta tills det är torrt och iaf + 7-8 grader.
my two 50Cent.
Haha! Var idag värsta dagen? Igår morse måste väl varit 10ggr värre än idag eftermiddag? Iofs åker du ut från stan och jag in ? Tog mig nästan 3 timmar från Lilla Edet till Frölunda igår. Hade dock gått fortare på hojSäsongen är igång på riktigt nu. Denna dagen var nog den värsta jag varit med om. Fullständigt kaos i trafiken. Lastbilar körde fast överallt och det tog 90 minuter att köra 20km. Höll mig på hjulen men frös om tårna.
Det var rätt illa i förrgår morse också men igår var klart tuffast för hojkörning, enligt mig.Haha! Var idag värsta dagen? Igår morse måste väl varit 10ggr värre än idag eftermiddag? Iofs åker du ut från stan och jag in ? Tog mig nästan 3 timmar från Lilla Edet till Frölunda igår. Hade dock gått fortare på hoj
Jag körde hoj året runt i slutet på 90-talet när jag bodde i Stenungsund. Men då var jag 18 och bodde utanför samhället. Idag kör jag knappt under 15 grader ?
Jag ser dock inga problem med att köra hoj vintertid om man klär sig varmt. Men jag sitter hellre tillbakalutad med en kaffe i knät och öppnar rutan lite för att få in lite frisk morgonluft i den varma bilen
Jag kör också odubbat. Funkar väldigt bra. Hade varit coolt med skidor de värsta dagarna men är svårt att hitta bra hojar med skidor och har man bara en vinterhoj vill man gärna kunna plocka av skidorna smidigt från dag till dag.Hemvärnet kör med skidor och odubbat vad jag förstått. Men med tanke på vinterkörning... Vad ska man ha för stövlar? Kläder kan man ju alltid dra på flera lager men motorcykelstövlar är ju smala och tajta - man fryser som fan. Skoterkängor eller bara dom fetaste jaktstövlarna man får tag på? Eller tre storlekar för stora och flera lager raggsockor? Batteridrivna värmesulor?
Var hittar du skidorna?Funderar på att köpa skidor. Farfars bror körde sin Husqvarna till jobbet året om på sextiotalet. Fem mil. Med skidor. Gav bort hojen när han fick råd med bil. Skidor finns det ju att köpa såg jag. Har köpt mig en Himalayan och dom finns det ju skidor till. När de inte används hänger de ju bara bredvid.
Ska nog ta och byta mina äventyrsstövlar då. För de är rena skräpet. Vattentäta var dom i några månader men nu är de snarare tvärtom... ?
Jag kör bara sjuttioväg till jobbet. Genom skogen. Knappt någon trafik. Bara jag och två till och en kvinna som cyklar i princip varje dag det är möjligt. Hon håller värmen uppe iallafall.
Dom som säljer RE sa att han kan ordna skidor.Var hittar du skidorna?
Hade varit kul att veta pris och funktion. Hör gärna av dig om du får mer info.Dom som säljer RE sa att han kan ordna skidor.
Finns nog annars här: https://mctouring.se/mc-skidor/
24hp på 200kg hoj går dock bort. Min vinterhonda har 39hp på 185kg fulltankad. Låg vikt är sjukt viktigt för vinterkörning. Sen använder jag även min vinterhoj som firmahoj/brukshoj där jag kör långa sträckor med tunga väskor med verktyg. Då räcker inte 39hp.Himalayan med skidor.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|