Vintern kommer- dags låta pärlan stå

tommygunxs

Sporthojsnörd
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBX600 E 1983
Jag skall troligen snart ställa in min gamla mc för vintern. Om jag fattat vad som skall göras så är det laddare till batteriet

Kör motorcykeln varm, stäng av bränslet o låt den suga ut det som finns kvar i ledningen till förgasarna tills den självdör

sedan tappa av bränslet som är kvar i förgasarna med de där skruvarna

tanken skall vara nästan tom men med 98 oktan (det är plåttank). Skall jag hälla i en matsked motorolja i tanken o ruska motorcykel för få det att kladda ned i tanken för förhindra rost- går det att köra med den bensinen efter?

det är allt?
 

DogOnWheels

Har bara Yamaha’er
Gick med
4 Apr 2019
Ort
Nedre Rakvattnet, Knäckebröhult
Hoj
BT1100, XT660R, FJR1300
Jag skall troligen snart ställa in min gamla mc för vintern. Om jag fattat vad som skall göras så är det laddare till batteriet

Kör motorcykeln varm, stäng av bränslet o låt den suga ut det som finns kvar i ledningen till förgasarna tills den självdör

sedan tappa av bränslet som är kvar i förgasarna med de där skruvarna

tanken skall vara nästan tom men med 98 oktan (det är plåttank). Skall jag hälla i en matsked motorolja i tanken o ruska motorcykel för få det att kladda ned i tanken för förhindra rost- går det att köra med den bensinen efter?

det är allt?
Töm tanken helt och häll i ett par liter alkylatbensin för 2-taktsmotorer, kör motorn några minuter och låt stå till nästa säsong. Alkylatbensinen är långtidsstabil och mindre aggressiv än spritblandningen 95 & 98 oktan och oljeinblandningen skyddar lite från korrosion oxå.
 

Hamamatsu

Sporthojsnörd
Gick med
23 Sep 2024
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB500X '23
Töm tanken helt och häll i ett par liter alkylatbensin för 2-taktsmotorer, kör motorn några minuter och låt stå till nästa säsong. Alkylatbensinen är långtidsstabil och mindre aggressiv än spritblandningen 95 & 98 oktan och oljeinblandningen skyddar lite från korrosion oxå.
Grymt! Det där ska jag komma ihåg till när det är dags
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
För att utesluta risken för kondens i tanken, och därmed rost, så vill jag ha mina hojar fulltankade. Nu är ju de visserligen utsatta för nästintill museeiverksamhet och står still längre än en vinter.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag har aldrig krånglat så mycket. Ställt in hojen i garaget med full tank i mitten av november (med helt vanlig spritig handelsbensin), kanske underhållsladdat batteriet någon eller några gånger om det gått mer än en månad sen senaste körningen. Noll problem, mina hojar brukar starta hur fint som helst sen fram i februari/mars när det är dags för första turen för året.
 

bjare

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2024
Ort
Limhamn
Hoj
-99 Kawasaki Vulcan drifter 800
Efter allt snack om att insugsgummin och bränsleslangar läcker efter vinterförvaring men tätar sig efter återfuktning av bränsle - så dräneras här inga varken förgasare eller tankar.

Tankar fullt, tvättar och täcker.
På våren laddas batteriet, funkar det inte så köper jag nytt sen hej-o-i-väg.
Servicen sker löpande under högsäsongen på det som anses behövas. :)
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag har aldrig krånglat så mycket. Ställt in hojen i garaget med full tank i mitten av november (med helt vanlig spritig handelsbensin), kanske underhållsladdat batteriet någon eller några gånger om det gått mer än en månad sen senaste körningen. Noll problem, mina hojar brukar starta hur fint som helst sen fram i februari/mars när det är dags för första turen för året.
Jag gör precis likadant och har gjort det sedan 1992 och hitintills har dom alltid startat och funkat helt utan problem på våren när det är dags att börja köra igen
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag kör full tank för minimal kondens i tanken och dränerade förgasare för att minimera avlagringar på förgasarfordon som går med modern bensin.

Gräsklippare och veteranfordon som går sällan körs alltid på alkylat och får full tank och stängd bränslekran.

Moderna fordon med någorlunda tät plasttank och insprutning kan stå ett halvår utan vidare eftertanke.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Har en fundering om kondens i tanken. Kondens uppstår vid stora temperaturvariationer, framför allt så här års med stora svängningar mellan dag och natt.

Hur rädd för kondens i tanken bör man vara om hojen står inomhus i jämn temperatur?
 

Duce-666

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2022
Hoj
Honda
Har en fundering om kondens i tanken. Kondens uppstår vid stora temperaturvariationer, framför allt så här års med stora svängningar mellan dag och natt.

Hur rädd för kondens i tanken bör man vara om hojen står inomhus i jämn temperatur?
Ska du ställa hojen över vintern? Jag som många andra brukar fylla tanken med sås och låta stå. Kör du under höst/vinterom jag? Då är det bara köra på och mata hästen när den blir hungrig, jag har aldrig haft problem med kondens i tanken när jag gjort så.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Lät jobbigt.

Själv brukar jag köra in den i garaget, koppla ur batteriet, ladda den ca 3 gånger under vintern, rucka samtidigt lite i hojen så inte packboxarna i frangaffeln torkar.
Lång vinter i Norrbotten och det har funkat bra med alla hojjar jag haft.(jag är gammal som gatan så jag har hunnit avverka rätt många hojjar, 67 st hittills)
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Lät jobbigt.

Själv brukar jag köra in den i garaget, koppla ur batteriet, ladda den ca 3 gånger under vintern, rucka samtidigt lite i hojen så inte packboxarna i frangaffeln torkar.
Lång vinter i Norrbotten och det har funkat bra med alla hojjar jag haft.(jag är gammal som gatan så jag har hunnit avverka rätt många hojjar, 67 st hittills)
Så gammal är du inte! Har två personer över 80 bast i min grupp. Finns mycket att för dig innan du "nyser i säcken" att uppleva😘 PS. Älskar att läsa om dina "bravader"😀
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Jag skall troligen snart ställa in min gamla mc för vintern. Om jag fattat vad som skall göras så är det laddare till batteriet

Kör motorcykeln varm, stäng av bränslet o låt den suga ut det som finns kvar i ledningen till förgasarna tills den självdör

sedan tappa av bränslet som är kvar i förgasarna med de där skruvarna

tanken skall vara nästan tom men med 98 oktan (det är plåttank). Skall jag hälla i en matsked motorolja i tanken o ruska motorcykel för få det att kladda ned i tanken för förhindra rost- går det att köra med den bensinen efter?

det är allt?
Det där med förgasarna är riktigt, så har jag alltid gjort och det har funkat bra. Däremot bör tanken vara fylld, detta för att undvika kondens vilket ger vatten och rost. Detta plus att underhållsladda batteriet ett par gånger under vintern räcker bra.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag är lat nu för tiden så jag kör bara in hojarna och snöskotrarna i garaget laddar batteriet några gånger under vintern, har inte haft några problem med förgasarna av att bara stå över vintern. Skotern med Etek motorn är ju enkel med sitt konserveringsprogram av motorn men övriga skotrar och hojar ställs bara in.

Dock har jag köpt hojar som stått länge (har hara köpt en fungerande hoj) och då har jag fått rensa förgasarna ordentligt. Men jag har aldrig upplevt några problem av att hojarna stått en vinter. Vad som blir intressant är att se hur GSX:en kommer att klara förvaringen, fulltankad med 98 och bränslestabilisator sen i kör i svågerns garage och risken finns ju att den kommer att stå till nästa semester så den blir stående runt 10-11 månader.

Jag har dock varit med att ena snöskotern inte startade en av höstarna på bränslet som stått över sommaren utan fick huttas och fyllas på med en halv tank fräsch bensin så visst kan man ha otur och soppan är ju inte som förr.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Töm tanken helt och häll i ett par liter alkylatbensin för 2-taktsmotorer, kör motorn några minuter och låt stå till nästa säsong. Alkylatbensinen är långtidsstabil och mindre aggressiv än spritblandningen 95 & 98 oktan och oljeinblandningen skyddar lite från korrosion oxå.

Akrylatbensin är lite överdrivet över några vintermånader. Med det sagt kör jag en gammal veteran flakmoppe på det och röjsåg. Just att det är lagringsbeständigt och att maskinerna används sällan.

Med det sagt har jag aldrig haft några bekymmer med vanlig bensin i bilar och mc. Varken 95 oktan med 5% etanol eller 98/99 oktan med detsamma som saluförs nu. Inte ens efter närmare 1 år eller mer utan uppstart med full tank. 95 tankar jag numera inte i något fordon sedan man ökat till 10% etanol. Synd det inte finns etanolfri bensin på bensinstationerna numera.

Monstret som har en plasttank som enligt amerikanska forum riskerar att svälla pg a etanol med E10 som de använt längre i USA än här i EU. Där har jag alltid tankar 98 oktan och kört ner tanken till reserven varje höst inför vinteravställning. Aldrig haft några bekymmer hittills.

748:an som har ståltank har lämnats full tankad sedan jag köpte den för över 20 år sedan. Aldrig haft några bekymmer med uppstart på våren eller sommaren därefter som sagt.

Bägge motorcyklarna har insprutning och står i varmgarage så i princip är risken är kondens och temperaturskiften ganska begränsat. Det får man ta i beaktning också. Står motorcyklarna i ett oisolerat kallförråd är läget annorlunda.

Jag har däremot fungerat på akrylat om man hade ställt undan en motorcykel väldig länge, med avsikt att kunna ta fram och starta upp och varmköra utan avsikt att köra mer än någon mil. Det vill säga att man inte kör upp en hel tank på en säsong. Har dock ingen erfarenhet av akrylat för fyrtaktsmotorer. Om det är skadligt om motorn körts på vanlig bensin tidigare. Det kanske någon har koll på eller egna erfarenheter här?

Vad jag hört är att folk har fått problem med sina gräsklippare och röjsågar som körts på bensin men gått över till akrylat. Det må vara så på en enkel gräsklippare motor eller veteranmoped. Ganska enkla konstruktioner om något händer.

Hur som helst skulle jag inte komplicera saker allt för mycket för en vinterförvaring några månader. Tvätta rent motorcykeln, rengör kedja och smörj in, varmkör och se till att den är torr, kontrollera lufttryck och öka något, ställ upp på depåstöd om sånt finns, dra över ett överdrag som andas för att hålla den fin till våren och underhållsladda batteriet under vintern ett par gånger beroende på hur mycket motorcykeln självurladdar. Planera in service och underhåll så att det bara är att starta och köra när säsongen startar. That’s it.

För egen del på våren brukar det bara vara att starta upp på våren och göra ett besök på en bensinstation och kontrollera lufttrycket.

Inte riktigt vad jag förväntat mig av att äga italienska motorcyklar om någon hade frågat mig för 25 år sedan. Mycket är nog hur saker förbereds inför vinterförvaring, att det finns en tillsyn och såklart service utan att gå till överdrift.
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Jag har aldrig krånglat så mycket. Ställt in hojen i garaget med full tank i mitten av november (med helt vanlig spritig handelsbensin), kanske underhållsladdat batteriet någon eller några gånger om det gått mer än en månad sen senaste körningen. Noll problem, mina hojar brukar starta hur fint som helst sen fram i februari/mars när det är dags för första turen för året.
Jag ställer bara in hojen(arna) och underhållsladdar lite under vintern. Är det inte halka och drivis, så kanske jag kör en sväng även under vintern.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top