Marlboro_man
Bygger fighter...
Tjena alla glada! (Och alla andra med för den delen)
Jag har inte varit så aktiv här, men tänkte i alla fall visa lite vad som hänt under vintern och tidiga våren i mitt garage.
Köpte tidigt förra våren en CBR 900RR från -98, som hade klotat och blivit reparerad. Snyggt jobb visserligen, skön färg å så, men det ska ändras på!
Så här såg det ut innan jag startade.
Ett tag åkte jag bara med hojen, enda modifikationerna var ett slipon. Det var ju inge skoj, så jag lämnade hojen för dynojetting.
Sen såg det ut så här!
Åkte med hojen resten av säsongen med dynojet-kit och ett Akrapovic helsystem. Blev lite skum effektkurva, men skojigt blev det.
Därefter tog säsongen slut, och då började det rivas lite i grejorna. Nedan följer lite bilder på arbetets gång.
Första uppgiften blev en annan bakdel, och för att få fast den, en rejäl ny bakram.
Sen måste man ju så klart göra nåt kul med huvudramen och svingen också, så jag smörjde in armbågarna ordentligt, grabbade tag i en polare och polermaskinen och låste in hela klabbet i garaget ett par dagar. Jobbigt, men det blev ganska så bra!
Jaha, så långt klart. Vad gör man sen då? Jo, man skaffar en massa grejor på näten, och när allt kommit så börjar racet för att hinna klart innan säsongen börjar. En begagnad tank skaffades, liksom kåpa, bromsledningar, och annat smått och gott. Och när man ändå håller på, så passar man på att bygga ett avgassystem som går upp genom svingen, bredvid stötdämparen och har en "ljuddämpare" monterad under rumpan på den stackarn som ska köra.
Såhär ser det ut under inpassning. Jädrar va gôtt me tejp!
Sen var det mest en fråga om att plocka ihop allt, efter att vi bott i en lackbox under ett halvt dygn.
Lite bilder under processens gång...
Och när dagen är slut, så ser hojen ut såhär. På bilden saknas dock frontkåpan, som inte kommit vid fototillfället. Ska dessutom till motorbåge, krashpuckar, skrap och lite eloxerade skruvar här och där. Kommer lite mer bilder på detta så fort det anlänt och monterats. Hojen är i dagsläget besiktigad i detta utförande, förutom avgassystemet, som kanske är lite grann åt det högljudda hållet, eftersom det är en kortad slipon-dämpare... =)
Annars gick hojen igenom med blankt papper, tack vare e-märkt belysning överallt, och genomtänkta detaljlösningar.
Som sagt, fler bilder kommer inom kort, så fort allt har anlänt och byggts färdigt.
Tjipp!
Jag har inte varit så aktiv här, men tänkte i alla fall visa lite vad som hänt under vintern och tidiga våren i mitt garage.
Köpte tidigt förra våren en CBR 900RR från -98, som hade klotat och blivit reparerad. Snyggt jobb visserligen, skön färg å så, men det ska ändras på!
Så här såg det ut innan jag startade.
Ett tag åkte jag bara med hojen, enda modifikationerna var ett slipon. Det var ju inge skoj, så jag lämnade hojen för dynojetting.
Sen såg det ut så här!
Åkte med hojen resten av säsongen med dynojet-kit och ett Akrapovic helsystem. Blev lite skum effektkurva, men skojigt blev det.
Därefter tog säsongen slut, och då började det rivas lite i grejorna. Nedan följer lite bilder på arbetets gång.
Första uppgiften blev en annan bakdel, och för att få fast den, en rejäl ny bakram.
Sen måste man ju så klart göra nåt kul med huvudramen och svingen också, så jag smörjde in armbågarna ordentligt, grabbade tag i en polare och polermaskinen och låste in hela klabbet i garaget ett par dagar. Jobbigt, men det blev ganska så bra!
Jaha, så långt klart. Vad gör man sen då? Jo, man skaffar en massa grejor på näten, och när allt kommit så börjar racet för att hinna klart innan säsongen börjar. En begagnad tank skaffades, liksom kåpa, bromsledningar, och annat smått och gott. Och när man ändå håller på, så passar man på att bygga ett avgassystem som går upp genom svingen, bredvid stötdämparen och har en "ljuddämpare" monterad under rumpan på den stackarn som ska köra.
Såhär ser det ut under inpassning. Jädrar va gôtt me tejp!
Sen var det mest en fråga om att plocka ihop allt, efter att vi bott i en lackbox under ett halvt dygn.
Lite bilder under processens gång...
Och när dagen är slut, så ser hojen ut såhär. På bilden saknas dock frontkåpan, som inte kommit vid fototillfället. Ska dessutom till motorbåge, krashpuckar, skrap och lite eloxerade skruvar här och där. Kommer lite mer bilder på detta så fort det anlänt och monterats. Hojen är i dagsläget besiktigad i detta utförande, förutom avgassystemet, som kanske är lite grann åt det högljudda hållet, eftersom det är en kortad slipon-dämpare... =)
Annars gick hojen igenom med blankt papper, tack vare e-märkt belysning överallt, och genomtänkta detaljlösningar.
Som sagt, fler bilder kommer inom kort, så fort allt har anlänt och byggts färdigt.
Tjipp!