Vinterns händelser resulterade i detta...

Marlboro_man

Bygger fighter...
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Tranemo
Hoj
R1 -99 Fighter
Tjena alla glada! (Och alla andra med för den delen)
Jag har inte varit så aktiv här, men tänkte i alla fall visa lite vad som hänt under vintern och tidiga våren i mitt garage.
Köpte tidigt förra våren en CBR 900RR från -98, som hade klotat och blivit reparerad. Snyggt jobb visserligen, skön färg å så, men det ska ändras på!
Så här såg det ut innan jag startade.


Ett tag åkte jag bara med hojen, enda modifikationerna var ett slipon. Det var ju inge skoj, så jag lämnade hojen för dynojetting.
Sen såg det ut så här!


Åkte med hojen resten av säsongen med dynojet-kit och ett Akrapovic helsystem. Blev lite skum effektkurva, men skojigt blev det.
Därefter tog säsongen slut, och då började det rivas lite i grejorna. Nedan följer lite bilder på arbetets gång.
Första uppgiften blev en annan bakdel, och för att få fast den, en rejäl ny bakram.


Sen måste man ju så klart göra nåt kul med huvudramen och svingen också, så jag smörjde in armbågarna ordentligt, grabbade tag i en polare och polermaskinen och låste in hela klabbet i garaget ett par dagar. Jobbigt, men det blev ganska så bra!


Jaha, så långt klart. Vad gör man sen då? Jo, man skaffar en massa grejor på näten, och när allt kommit så börjar racet för att hinna klart innan säsongen börjar. En begagnad tank skaffades, liksom kåpa, bromsledningar, och annat smått och gott. Och när man ändå håller på, så passar man på att bygga ett avgassystem som går upp genom svingen, bredvid stötdämparen och har en "ljuddämpare" monterad under rumpan på den stackarn som ska köra.
Såhär ser det ut under inpassning. Jädrar va gôtt me tejp!


Sen var det mest en fråga om att plocka ihop allt, efter att vi bott i en lackbox under ett halvt dygn.
Lite bilder under processens gång...




Och när dagen är slut, så ser hojen ut såhär. På bilden saknas dock frontkåpan, som inte kommit vid fototillfället. Ska dessutom till motorbåge, krashpuckar, skrap och lite eloxerade skruvar här och där. Kommer lite mer bilder på detta så fort det anlänt och monterats. Hojen är i dagsläget besiktigad i detta utförande, förutom avgassystemet, som kanske är lite grann åt det högljudda hållet, eftersom det är en kortad slipon-dämpare... =)
Annars gick hojen igenom med blankt papper, tack vare e-märkt belysning överallt, och genomtänkta detaljlösningar.



Som sagt, fler bilder kommer inom kort, så fort allt har anlänt och byggts färdigt.
Tjipp!
 

Marlboro_man

Bygger fighter...
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Tranemo
Hoj
R1 -99 Fighter
Vi körde på med 320-papper på excentermaskin, och sedan olika polervaxer på lumpskiva monterad på vinkelslip med variabel hastighet. Tog betydligt mindre tid än vi trott, kan jag tillägga.
 

teppe

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Ort
stockholm
Hoj
R6
Ser bra ut :) själv funderat på och göra min till streetfighter och nu blev ma inte mindre sugen.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
hoppsan
my.php
 

Marlboro_man

Bygger fighter...
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Tranemo
Hoj
R1 -99 Fighter
Hej hopp. Här kommer lite fler bilder. Trodde jag hade supit sönder min fina kamera.. Men nej då! Det va ju bara batterierna..

Lämnade hojen på ny dynojetning o när jag hämtar den!!!!


DEN HAR KRYMPT.:huvet

Neee. Här kommer lite bilder. Dom får tala för sig själva.












Som sagt.. Har lite kvar. Avgassystemet skall lindas, rödeloxerade motorskruv, nytt instrument, skrap o lite sjyssta styrändar. Sedan skall det nog vara klart för denna sommaren.
Vill tillägga att vi har tillverkat eller modifierat allt själva. Lacken är också lagd av oss. Inget har alltså lämnats bort på "entrepenad".
Visserligen har en del grejor köpts färdiga, men det är endast frontkåpa, hugger och broms-slangar.
Känns skönt att ha gjort allt själva...
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Grattis, du har genom en vinters arbete sänkt värdet på din hoj med kanske 15.000,- jämfört med om den vore orginal:tummenupp





( jag menar allvar, men är inte allvarlig )
 

Marlboro_man

Bygger fighter...
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Tranemo
Hoj
R1 -99 Fighter
Grattis, du har genom en vinters arbete sänkt värdet på din hoj med kanske 15.000,- jämfört med om den vore orginal:tummenupp





( jag menar allvar, men är inte allvarlig )

Oki.. Inte för att vara sån men....

För det första så framgår det i texten att den var klotad innan jag köpte den. Så någon orginallack osv var det inte på den.
Dessutom har jag inte använt NÅGOT av det som satt på hojen orginal.
Köpt begagnade delar. Så som... Tank, framskärm, bakdel all belysning. Byggt bakramen själv. Så jag kan sälja detta kit fristående om jag vill. Då snackar vi snarare om värdehöjning. Inte sant??
Dessutom handlar det ju oxå vem som köper hojen. En mycket välbyggd fighter. Med alla orginaldelar kvar, gör att köparen själv kan välja om han/hon vill köra sport eller fighter.. Eller har jag fel?
Dessutom byggde jag inte för att höja värdet för eventuella köpare, utan för att höja värdet för mig själv.
Hojen skall köras inte säljas.

Jag menar oxå allvar men e inte så vidare allvarlig.:pannkyss
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag tror du borde göra en motortvätt. :tungan

Ser riktigt bra ut! Jag skulle verkligen inte skämmas om jag körde runt på den!
Kanske borde sänka framljuset lite dock som nån sa. :tummenupp
 

Marlboro_man

Bygger fighter...
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Tranemo
Hoj
R1 -99 Fighter
Sänk ned framlyset 6-7 cm, så kommer helheten bli mycket bättre. Annars ett riktigt vrålåk! :tummenupp

Tjena. Jo tanken e att sänka front kåpan en bit så den täcker både övre o undre gaffelkronor. Men har inte fått mitt nya instrument ännu. Så för att det skall se hyffsat bra ut med orginal mätaren så placerade vi den där. O besiktningen blev nöjda o glada. Tack förresten!

Jag tror du borde göra en motortvätt. :tungan

Ser riktigt bra ut! Jag skulle verkligen inte skämmas om jag körde runt på den!
Kanske borde sänka framljuset lite dock som nån sa. :tummenupp

Ja jag vet.:tungan . Men orka! Vill ju ut o vara snyggast i stan ju.!
( O det e jag )
 
Last edited:

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Vad byggde du avgaset i för material?
 

Marlboro_man

Bygger fighter...
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Tranemo
Hoj
R1 -99 Fighter
Vad byggde du avgaset i för material?

Avgaset byggdes i vanliga aluminiserade rör. Dvs. Typ "simons". 2", får inte plats med större mellan svingen o stötdämparen.
Sugen på att bygga?
Fråga om du undrar något eller vill ha tips o idéer.

Hoj!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top