Vinterns modifieringar! 1195 cc, större turbo mm. mm.

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Vet inte riktigt än om allt är GO för söndagens tur... kanske, kanske inte. Glömde ju bort att det är mors dag, och även jag har en mor som verkar vilja ha dit mig. Vi får se om jag kan snacka mig ur det :)

hubbahubba, om det inte vore för din mamma så hade du ju inte funnits vetty, så henne skall man inte skita i. bjud na på en tur istället :D
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
hubbahubba, om det inte vore för din mamma så hade du ju inte funnits vetty, så henne skall man inte skita i. bjud na på en tur istället :D

Det har du ju rätt i :) Hehe, jag tror att hon totalvägrar om jag erbjuder henne en tur på hojen :D



Tog en liten sväng idag för att testa dumpen, och HELVETE vad den tjuter! Får nog börja använda hörselskydd... :D Många som vänder på huvudet också. Verkar inte vara många som är vana vid att hojar tjuter och pyser och håller på :D
 

Öla1

Nu på 3 + 1 cylindrar
Gick med
20 Nov 2005
Ort
Halmstad
Hoj
Speed Triple -02, XT 600E -91
Kom igen nu lahi! Uppdatering!! Jag vet att det har hänt en hel del sen senast, både bra och mindre bra. Tycker du får dela med dig till dina trogna fans här på SH :tummenupp
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Kom igen nu lahi! Uppdatering!! Jag vet att det har hänt en hel del sen senast, både bra och mindre bra. Tycker du får dela med dig till dina trogna fans här på SH :tummenupp

Hehe, okejj då!

Var hos MP-Racing och bänkade häromdagen, men det blev inte som det skulle, så jag ska dit nästa vecka igen och fortsätta. Blir lite felsökning eftersom det fattas en massa effekt, och antagligen är det kammarna.
Verkar som jag fått dem fel, trots att jag kontrollmätte dem 3 gånger innan jag skruvade på locket... Jag kanske var full eller nått. Hoppas att det bara är det. Kurvan var nästan identisk med Silverryggens när hans kammar stod fel, fast min kurva var 50 hästar högre. Han tajmade om dem från 102/någonting till 109/109 och fick +47 hästar på det :D

Första repan eldades halva mitt bakdäck upp, det spann som fan. Men tillslut lyckades vi spänna ner den ganska bra, men det spann nog lite ändå. Men inte mycket. Vid en liten lätt gasning upp till 7500 varv så gav den 250 hk på hjulet med mycket hjulspinn. Nästa repa, när vi spänt ner den mer, gav han fullt och effekten ökade bra ända upp till 7500 varv, och efter det var kurvan helt vågrät. Samma effekt vid 7500 som vid 10500, dvs. 252 hk. Kass... Verkar precis som den inte andas. Antagligen kammarna som står fel som jag skrev innan. Innan hade jag toppeffekt vid 9500, och ska försöka få det lite längre upp i registret nu, så jag har många varv kvar där effekten ska öka mycket. Nu är det ju 3000 varv där det inte händer ett skit... Laddade ändå 1,3 bar, och KKK:n räcker för många fler hästar så den tar inte slut. Med förra setupen hade jag 257 hk vid 1,1 bar. Så det är något som inte stämmer. Toppen har fått en ordentlig och bra portning av Mats så den flödar ganska bra. Nästa vecka ska jag till MP-Racing igen, och han ska få kontrollmäta mina kammar och kanske tajma om dem om det behövs. Sen ska det bänkas igen... Några 250 hästar nöjer jag mig inte med. Mesigt för fan! Uppdatering kommer när jag har något att komma med!

En liten film från bänken blev det iallafall, trots dåligt resultat. Jag fick hålla en kartongbit vid avgasröret så hojen inte skulle stänka ner hans nymålade vägg :D När han släpper gasen hör ni ett litet tjut. Det är den nya dumpen :D Så kan det ju inte låta. Jaja, här är filmen:
[YOUTUBE-ID]rabVc-GNB5w[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Vad jobbigt det blev... Var hos MP-Racing i måndags och justerade kammarna och bänkade igen. Trodde att kammarna hade hamnat fel innan, men det hade de inte gjort. Låg på 110,5/111,5, men vi gradade upp dem till 114/114 när vi ändå var där och rotade. Upp i bänken igen, men det blev ingen skillnad alls i toppeffekt. Vid förra bänkningen för två veckor sedan var kurvan spikrak mellan 7500 och 10500 varv, den ökade ingenting. Men nu efter vi tajmade om kammarna så gick den mycket fetare vid lite högre ladd, så den misstände efter 7000 varv. Effekten blev bara en halv hästkraft mer än innan :huvet Skit också. Mellan 5000 och 6500 varv åkte airfuelen utanför skalan, dvs. under 10:1, och från 6500 varv och uppåt låg den på 10,5:1. Åt helvete för fett. Kurvan fick spikar neråt med tapp på ca 30 hästar varje gång den missade (för att den gick för fett), och frågan är om den kanske inte kunde återhämta sig så den kunde lämna mer effekt? Blev bara 253 på hjulet... :mad: :huvet Om jag leanar ut den till kanske 12,5:1, hur mycket går det att hämta där? Finns det någon chans att få 50 hästar till om man får bort misständningarna? Kanske någon med erfarenhet av sådant kan svara på det?
Men vid 5200 varv hade jag iallafall 40 hästar mer på hjulet än med förra setupen (120 nu, 80 innan). Alltid något, även om det hade varit roligt att få rätt på toppeffekten också.
 

Alstar3

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Ort
Ute på vischan
Hoj
Rsv1000R Factory
Vad jobbigt det blev... Var hos MP-Racing i måndags och justerade kammarna och bänkade igen. Trodde att kammarna hade hamnat fel innan, men det hade de inte gjort. Låg på 110,5/111,5, men vi gradade upp dem till 114/114 när vi ändå var där och rotade. Upp i bänken igen, men det blev ingen skillnad alls i toppeffekt. Vid förra bänkningen för två veckor sedan var kurvan spikrak mellan 7500 och 10500 varv, den ökade ingenting. Men nu efter vi tajmade om kammarna så gick den mycket fetare vid lite högre ladd, så den misstände efter 7000 varv. Effekten blev bara en halv hästkraft mer än innan :huvet Skit också. Mellan 5000 och 6500 varv åkte airfuelen utanför skalan, dvs. under 10:1, och från 6500 varv och uppåt låg den på 10,5:1. Åt helvete för fett. Kurvan fick spikar neråt med tapp på ca 30 hästar varje gång den missade (för att den gick för fett), och frågan är om den kanske inte kunde återhämta sig så den kunde lämna mer effekt? Blev bara 253 på hjulet... :mad: :huvet Om jag leanar ut den till kanske 12,5:1, hur mycket går det att hämta där? Finns det någon chans att få 50 hästar till om man får bort misständningarna? Kanske någon med erfarenhet av sådant kan svara på det?
Men vid 5200 varv hade jag iallafall 40 hästar mer på hjulet än med förra setupen (120 nu, 80 innan). Alltid något, även om det hade varit roligt att få rätt på toppeffekten också.


Måste säga att din båge är NICE!! Sträckläste hela tråden en kväll... Men vad hände sen då?:va Blev det mer effekt?
 
Last edited:

ramram

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2008
Ort
SKövde och ibland Norra Bali
Hoj
Hayabusa Turbox2
Vad jobbigt det blev... Var hos MP-Racing i måndags och justerade kammarna och bänkade igen. Trodde att kammarna hade hamnat fel innan, men det hade de inte gjort. Låg på 110,5/111,5, men vi gradade upp dem till 114/114 när vi ändå var där och rotade. Upp i bänken igen, men det blev ingen skillnad alls i toppeffekt. Vid förra bänkningen för två veckor sedan var kurvan spikrak mellan 7500 och 10500 varv, den ökade ingenting. Men nu efter vi tajmade om kammarna så gick den mycket fetare vid lite högre ladd, så den misstände efter 7000 varv. Effekten blev bara en halv hästkraft mer än innan :huvet Skit också. Mellan 5000 och 6500 varv åkte airfuelen utanför skalan, dvs. under 10:1, och från 6500 varv och uppåt låg den på 10,5:1. Åt helvete för fett. Kurvan fick spikar neråt med tapp på ca 30 hästar varje gång den missade (för att den gick för fett), och frågan är om den kanske inte kunde återhämta sig så den kunde lämna mer effekt? Blev bara 253 på hjulet... :mad: :huvet Om jag leanar ut den till kanske 12,5:1, hur mycket går det att hämta där? Finns det någon chans att få 50 hästar till om man får bort misständningarna? Kanske någon med erfarenhet av sådant kan svara på det?
Men vid 5200 varv hade jag iallafall 40 hästar mer på hjulet än med förra setupen (120 nu, 80 innan). Alltid något, även om det hade varit roligt att få rätt på toppeffekten också.

Tror absolut att A/F bor ligga pa 12.5-12.8. Korde min Busa for fett i ett ar med en lambda pa 0.70-0.74. Var uppe hos 'master' och rattade till detta till 0.81-0.83 (dvs en A/F pa over 12 iallafall). Vi fick ut ca 15-20 hk mer vid samma laddtryck dvs max ca 372hk med 1.2bar (forut var det 357hk).
Det som ar imponerande ar att det gar kora den pa 0.65l/mil vid 130km/t konstant (=GPS verklig fart) nu. Forut gick den ej under 0.8l/mil hur man an gjorde. Sen att den gav 404Nm vid 1.35bar ar ju inte helt fel det heller med en 'liten' KKK24/MCX400 :D .
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Måste säga att din båge är NICE!! Sträckläste hela tråden en kväll... Men vad hände sen då?:va Blev det mer effekt?

Tackartackar! :) Skoj att du gillar den!
Jag har inte hunnit bänka igen, så jag vet inte om det blev mer eller inte. Har jobbat alldeles för mycket.... har kört sammanlagt 10 mil på 3 veckor. Det jag hann märka är att kopplingen har en tendens att slira lättare än innan, så kanske det blev mer tryck i bitarna. Jag uppdaterar så fort jag blästrat skivorna, bänkat och har något att komma med!

Tror absolut att A/F bor ligga pa 12.5-12.8. Korde min Busa for fett i ett ar med en lambda pa 0.70-0.74. Var uppe hos 'master' och rattade till detta till 0.81-0.83 (dvs en A/F pa over 12 iallafall). Vi fick ut ca 15-20 hk mer vid samma laddtryck dvs max ca 372hk med 1.2bar (forut var det 357hk).
Det som ar imponerande ar att det gar kora den pa 0.65l/mil vid 130km/t konstant (=GPS verklig fart) nu. Forut gick den ej under 0.8l/mil hur man an gjorde. Sen att den gav 404Nm vid 1.35bar ar ju inte helt fel det heller med en 'liten' KKK24/MCX400 :D .

Ja, jag pratade med Marklund för några veckor sedan om det, och han tyckte jag pratade som en jänk, dvs. A/F och inte lambda :D Men han brukar ligga runt lambda 0,80, och det motsvarar ca 11,8:1, så runt 12:1 ska jag försöka hamna.
 
Last edited:

ramram

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2008
Ort
SKövde och ibland Norra Bali
Hoj
Hayabusa Turbox2
Tackartackar! :) Skoj att du gillar den!
Jag har inte hunnit bänka igen, så jag vet inte om det blev mer eller inte. Har jobbat alldeles för mycket.... har kört sammanlagt 10 mil på 3 veckor. Det jag hann märka är att kopplingen har en tendens att slira lättare än innan, så kanske det blev mer tryck i bitarna. Jag uppdaterar så fort jag blästrat skivorna, bänkat och har något att komma med!



Ja, jag pratade med Marklund för några veckor sedan om det, och han tyckte jag pratade som en jänk, dvs. A/F och inte lambda :D Men han brukar ligga runt lambda 0,80, och det motsvarar ca 11,8:1, så runt 12:1 ska jag försöka hamna.

Tyvarr sa loggade vi inte lambdan nar vi bromsade hos Marklund men jag skrev ner ungefarliga varden under de 15 bromsningar pa en formiddag:
1000-3000 varv ca 0.84-0.85
3000-5000 varv ca 0.81-0.82
5000-10000 varv ca 0.80-0.81

Sen att det blev 402hk/404Nm vid 7000varv och 410hk/395Nm vid 7300 varv med 1.35-1.4bar ladd ar valdans kul. Tror dock att MXC400/KKK24 turbon ar ratt 'maxad' nu.
Sen gar hojen klockrent pa alla varv + att det gar kora den under 0.65l/milen pa landsvag (105kg forare+full packning-sidavskor-tandvaska-stor stormbag pa pakethallaren)=urkul....
Nya specialbygga SU406 Ohlinaren och GSXR1000 K5 gaffeln med Ohlins FG119kit (105N/mm fjadrar) gor att gar svanga bra oxa---Touring och lite smasport.
:D :yoparty . Fick dock mitt forsta 'haveri' efter 3000turbomil och 30-35 bromsninsgar i bank- topplockpackningen gick men det ar bara byta....:näsblod
Det ar den perfekta touringhojen nu....
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
jaaaa Lasse, vad hände med bänkningen.
nu måste du väl ändå jobbat ihop stålarna och haft tiden för en slutlig bänkning. du vet du har ju ett ansvar mot oss hungriga här på SH att leverera också juh:D :D :D
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Ja hur går det va va va !:D
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Dax för update nu va??

Har du kvar din gammla turbo? Kanske är till salu?


Steen
 
Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Hehe, fan vad ni är på :D Blev ingen mer bänkning eftersom han som har bänken gick in i väggen ordentligt och var sjukskriven ett par månader... :gnissla Och nu är det för kallt och blåsigt för att köra dit, så det får bli till våren istället.
Men jag upptäckte efter senaste bänkningen (då den inte gav med effekt än innan) att laddtrycksmätaren var felkalibrerad så jag laddade inte alls 1,3 utan bara 1,1 (som innan). Dessutom hade jag tydligen bara 1,2 bar i bakdäcket... så det var ju platt som en pannkaka, och jag antar att det stjäl en del effekt. Spinner som fan då. Tyckte att det såg lite slappt ut när jag kom hem, så jag mätte trycket...
Så jag har inga nya effektsiffror att bjuda på! Den gick lite fett innan, så jag monterade en extra packning i bränsletrycksregulatorn för att få ner soppatrycket. Gick inte att justera ner mer på skruven och den surade ner sig om jag körde på jämn gas under 50 km/h mer än några minuter.
Blev övertygad om att airfuelen låg på en bra nivå efter modifieringen, så jag höjde laddtrycket till ca 1,6 bar och så har jag kört resten av sommaren och hösten :) :) Hjular fint!
För en vecka sedan ställde jag in hojen i garaget igen och nu ser den ut som på bilderna nedan! Kåporna passar fint, men turbogrejorna sitter inte där just nu. Om kåporna passar med turbogrejorna på plats vågar jag inte ta reda på än :D Underdelen sitter inte på på dessa bilder, den måste breddas först. Jag svetsade ihop en ny bakram häromdagen eftersom den nya bakdelen inte passade på den gamla bakramen. Framlamporna kommer att gömmas undan (småsmå projektorlampor) under nosen så hojen ser ut som en ren rejshoj när lamporna är avstängda.
 

Bifogat

  • IMG_0183 (Medium).JPG
    IMG_0183 (Medium).JPG
    73.7 KB · Visningar: 157
  • IMG_0182 (Medium).JPG
    IMG_0182 (Medium).JPG
    64.2 KB · Visningar: 115
  • IMG_0179 (Medium).JPG
    IMG_0179 (Medium).JPG
    75.8 KB · Visningar: 137

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Hehe, fan vad ni är på :D Blev ingen mer bänkning eftersom han som har bänken gick in i väggen ordentligt och var sjukskriven ett par månader... :gnissla Och nu är det för kallt och blåsigt för att köra dit, så det får bli till våren istället.
Men jag upptäckte efter senaste bänkningen (då den inte gav med effekt än innan) att laddtrycksmätaren var felkalibrerad så jag laddade inte alls 1,3 utan bara 1,1 (som innan). Dessutom hade jag tydligen bara 1,2 bar i bakdäcket... så det var ju platt som en pannkaka, och jag antar att det stjäl en del effekt. Spinner som fan då. Tyckte att det såg lite slappt ut när jag kom hem, så jag mätte trycket...
Så jag har inga nya effektsiffror att bjuda på! Den gick lite fett innan, så jag monterade en extra packning i bränsletrycksregulatorn för att få ner soppatrycket. Gick inte att justera ner mer på skruven och den surade ner sig om jag körde på jämn gas under 50 km/h mer än några minuter.
Blev övertygad om att airfuelen låg på en bra nivå efter modifieringen, så jag höjde laddtrycket till ca 1,6 bar och så har jag kört resten av sommaren och hösten :) :) Hjular fint!
För en vecka sedan ställde jag in hojen i garaget igen och nu ser den ut som på bilderna nedan! Kåporna passar fint, men turbogrejorna sitter inte där just nu. Om kåporna passar med turbogrejorna på plats vågar jag inte ta reda på än :D Underdelen sitter inte på på dessa bilder, den måste breddas först. Jag svetsade ihop en ny bakram häromdagen eftersom den nya bakdelen inte passade på den gamla bakramen. Framlamporna kommer att gömmas undan (småsmå projektorlampor) under nosen så hojen ser ut som en ren rejshoj när lamporna är avstängda.

awwafaaaaan!!!! då får vi väl la vänta på våren då :huvet
vad är det för arsele som sitter på?
 

gsxr1100

black devil
Gick med
12 Jul 2007
Ort
norge sarpsborg(nær svinesund)
Hoj
hayabusa turbo2000 suzuki gsxr1100
har nå lest fra side 1-17 sier bare en ting helt rått prosjekt.tenkte jeg skulle begynne med hayabusaen min straks å.er et mr turbo kit på den som skal av å moddes med turbo+kjøler div andre ting.skal inom biltilsynet å høre hva de har å si om godkjenning he he.lykke til videre.

mvh glenn
norge
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
awwafaaaaan!!!! då får vi väl la vänta på våren då :huvet
vad är det för arsele som sitter på?

Japp, till våren får det bli! Jag är ganska nöjd med draget nu på 1,6 bar iallafall, så det räcker nog en stund.

Baken är från en Honda RS 250 -04

har nå lest fra side 1-17 sier bare en ting helt rått prosjekt.tenkte jeg skulle begynne med hayabusaen min straks å.er et mr turbo kit på den som skal av å moddes med turbo+kjøler div andre ting.skal inom biltilsynet å høre hva de har å si om godkjenning he he.lykke til videre.

mvh glenn
norge

Tackar :) Skoj med turbobygge! Hayabusan är ju som gjord för överladdning. Hehe, bilprovningen kan kanske ha lite och säga om ditt bygge. Men i Norge godkänner de ju turbo-BMW:s med 800 hästar och mer. Ser lite roligt ut med 600 kW i papperna på en produktionsbil som har 200 kW original :D Reggat och klart. Det är ganska kört i Sverige... Så det kanske går att regga din hoj med turbo i Norge?
 
Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top