Vinterns stora test i Sepang!

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Och så de gröna:

Shinya Nakano: 2:04.906 - 30 laps
"My main target today was to confirm the settings from my first test on the ZX-RR at Sepang just a couple of weeks ago and to evaluate settings and chassis stiffness options to improve the rear end control on acceleration; the bike now feels more stable exiting the turns. I'm now at my second test with Kawasaki and I feel more relaxed on the bike. I am also learning to understand the machine and the way the team works and, over the course of the next two days, this should help me improve my lap times."

Alex Hofmann: 2:05.506 - 46 laps
"I was happy to stop a little early as I was in trouble with jet lag with the time change from Europe. I didn't have a lot of energy but I'm sure I'll be okay tomorrow. I mainly worked on getting a base setting with the new chassis so that we have a direction to go in over the next two days, to find a set-up that suits my style. I tried a different swinging arm and rear linkage set-up to improve the balance of the bike so that I can feel more comfortable; we're definitely heading in the right direction."

Harald Eckl - Team Manager
"Today's test programme was aimed at confirming the data from the previous test and establishing the base settings for each rider. Now we've done this we can move forward over the next two days as we start testing chassis and engine options, as well as evaluating more tyres from Bridgestone. Considering that the track temperature was extremely hot, and the surface really slippery, today our lap times were encouraging. Shinya made a good step forward with some chassis settings for the rear end and I'm confident that there is more to come from both riders as the test progresses."

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Chris Ash skrev:
Neil Hodgson och Xaus råimponerar ju inte....

Det är väl första gången på Sepang för dem eftersom SBK inte kör där och Ducati inte testat där tidigare i år. Nytt team dessutom.

Samuel_LJackson

back on track
Gick med
31 Oct 2003
Hoj
R1
Masonit skrev:
Jag tror Edwards blir farlig. Han kör fort å säkert. Plockar många poäng.

\Masonit

Colin Edwards #45, second (2'02"693): “I really am extremely satisfied with my bike: it is a pleasure to ride it. Today though, I didn’t really give my best, because I was mainly concentrated on testing the 16.5 front tyre. My impression is very positive. One thing I would like everybody to know is that the real Colin is this one: last test in Sepang I wasn’t in shape at all, but when I am, I can assure great fun!”

Självförtroendet är det i alla fall inget fel på...men jag tror på honom, nu kan han visa vad han går för!

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Samuel_LJackson skrev:
Colin Edwards #45, second (2'02"693): “I really am extremely satisfied with my bike: it is a pleasure to ride it. Today though, I didn’t really give my best, because I was mainly concentrated on testing the 16.5 front tyre. My impression is very positive. One thing I would like everybody to know is that the real Colin is this one: last test in Sepang I wasn’t in shape at all, but when I am, I can assure great fun!”

Självförtroendet är det i alla fall inget fel på...men jag tror på honom, nu kan han visa vad han går för!

Colin är en typisk amerikan med lite käft, men jag har aldrig uppfattat honom som störande kaxig, han har ett bra självförtroende helt enkelt, och är en jävel på att köra. Mycket möjligt att han blir årets överraskning.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Chris Ash skrev:
Colin är en typisk amerikan med lite käft, men jag har aldrig uppfattat honom som störande kaxig, han har ett bra självförtroende helt enkelt, och är en jävel på att köra. Mycket möjligt att han blir årets överraskning.

Han snackar mycket. Men inte skit. Synd att Roberts inte kör Yamaha eller Honda. Hade varit kul med en jämn amerikansk uppgörelse.

Ser ut som om Xaus och Hodgson övertar jumboplatserna från Kawasaki. Knappast vad Ducati hade tänkt sig. Kanske har man gjort en felsatsning att ta in så många av sina Superbikeförare i MotoGP? Hade kanske varit smartare att satsa på ett par 250-dito?

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Han snackar mycket. Men inte skit. Synd att Roberts inte kör Yamaha eller Honda. Hade varit kul med en jämn amerikansk uppgörelse.

Ser ut som om Xaus och Hodgson övertar jumboplatserna från Kawasaki. Knappast vad Ducati hade tänkt sig. Kanske har man gjort en felsatsning att ta in så många av sina Superbikeförare i MotoGP? Hade kanske varit smartare att satsa på ett par 250-dito?

Hodgson har iaf kört 500'a innan. Men som sagt, vare sig hodgeson eller Xaus har gjort sådär mycket ifrån sig i sbk, de låg ju i toppen för att edwards och bayliss drog liksom..
Men, så illa så att de hamnar i botten tror jag inte de blir, nytt team, nya banor, nya hojar.. Det bevisar väl bara att de inte är rossi, men inte helt värdelösa.
Dock hade det varit roligt om de gett någon 250-åkare chansen i år. Fast helt säker på vem vetifanken, De Puniet tror jag hade vart den som gjort bäst ifrån sig på de större mopparna.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
oFFkeFF skrev:
Hodgson har iaf kört 500'a innan. Men som sagt, vare sig hodgeson eller Xaus har gjort sådär mycket ifrån sig i sbk, de låg ju i toppen för att edwards och bayliss drog liksom..
Men, så illa så att de hamnar i botten tror jag inte de blir, nytt team, nya banor, nya hojar.. Det bevisar väl bara att de inte är rossi, men inte helt värdelösa.
Dock hade det varit roligt om de gett någon 250-åkare chansen i år. Fast helt säker på vem vetifanken, De Puniet tror jag hade vart den som gjort bäst ifrån sig på de större mopparna.

Hodgson tror jag nog kan bli snabb. Betydligt mer tveksam till Xaus som jag tippar kommer fightas med Roberts, Byrne och Kurtis.

Akesson

f.d Bandagsfreak
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1-01, no more
Bj.O.rn skrev:
Och fjolårshojar..

/B

Ducati kör sina nya 2004 hojar nu på sepang!

Och inte så konstigt att Hodgson inte fick några bra tider då han krascha efter ett par timmar !

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Nyteknik skrev:
Det blir det. Fast med Hayden. Roberts? :hihi :lol :rofl

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
oFFkeFF skrev:
Ingen pajkastning nu, jag lovar!

Detta är ju intressant. Hur kan detta komma sig? 250 ska ju vara plantskola för MotoGP, vilket många på SH brukar poängtera, så varför väljer MotoGP-teamen att kategoriskt "befordra" förare från SBK, AMASB och SS600? Har 250 spelat ut sin roll?

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
valmers skrev:
..

Detta är ju intressant. Hur kan detta komma sig? 250 ska ju vara plantskola för MotoGP, vilket många på SH brukar poängtera, så varför väljer MotoGP-teamen att kategoriskt "befordra" förare från SBK, AMASB och SS600? Har 250 spelat ut sin roll?

Det tror inte jag. Jag tror bara att det nya MotoGP -reglementet har öppnat dörrarna till fler kakor att plocka russinen ur. Innan har det funnits talanger i fyrtaktsdisciplinerna som aldrig känts aktuella förut, men iom de nya fyrtaktshojarna så är ju hela världen tillgänglig att hitta nya stjärnor i.

250 har definitivt en roll att spela tills de bevisar motsatsen. Skulle de nästa år befodra de tre bästa 250-åkarna och de alla hade harvat runt i botten så är det nog värre.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
valmers skrev:

SS600? Pitt är ju den enda som gått den vägen och han fick ju foten av Kawasaki. Ingen i startfältet från SS600 i år.

USA? Två från USA de senaste fyra åren, Hopkins från Formula Extreme och Hayden från AMA i fjol. Kurtis pga nepotism i år.

SBK? Bayliss, Edwards och nu Xaus och Hodgson. Bayliss och Edwards för att de bevisat vad de kan på en SBK. Xaus för att han är spanjor i ett spanskt team. Hodgson för att han var snabbare än Xaus förra året.

BSB? En förare i Byrne i år.

250? Melandri som kom från 250 förra året och bevisade att han kommer vara med i toppen här också, kommer bli ännu vassare i år.

Alla andra förare har kommit via 250.

Talangerna i 250 är ju extremt unga och det kommer nog komma upp fler från denna klass till MotoGp de närmaste åren. de Puniet, Poggiali, Pedrosa, ELias etc har alla talang nog för att komma upp i MotoGP.

ELler anser du att BSB är lika bra som 250?

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Goodstuff skrev:
SS600? Pitt är ju den enda som gått den vägen och han fick ju foten av Kawasaki. Ingen i startfältet från SS600 i år.

USA? Två från USA de senaste fyra åren, Hopkins från Formula Extreme och Hayden från AMA i fjol. Kurtis pga nepotism i år.

SBK? Bayliss, Edwards och nu Xaus och Hodgson. Bayliss och Edwards för att de bevisat vad de kan på en SBK. Xaus för att han är spanjor i ett spanskt team. Hodgson för att han var snabbare än Xaus förra året.

BSB? En förare i Byrne i år.

250? Melandri som kom från 250 förra året och bevisade att han kommer vara med i toppen här också, kommer bli ännu vassare i år.

Alla andra förare har kommit via 250.

Talangerna i 250 är ju extremt unga och det kommer nog komma upp fler från denna klass till MotoGp de närmaste åren. de Puniet, Poggiali, Pedrosa, ELias etc har alla talang nog för att komma upp i MotoGP.

ELler anser du att BSB är lika bra som 250?
Lugn i stormen nu gringubbe. Jag ställde bara frågan.
Enligt din egen summering har åtta förare kommit från klasserna jag räknade upp de senaste fyra åren. Hur många har kommit från 250?

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Nr:18 skrev:

Därför att de stora fyrtaktarna kräver sådan stor budget att det blir viktigare med en förare som tar med sig en stor pengapåse snarare än talang. MotoGP riskerar att hamna i F1-fällan om drift- och utvecklingskostnaderna tillåts skena iväg. Det blir som på julrean. När en affär är tillräckligt populär för att kunna leva på sitt namn snarare än sitt innehåll rear de bara ut en massa skit till små rabatter. De verkliga fynden gör man i små butiker utanför centrum där de vet att de måste sänka priserna rejält för att få sakerna sålda. Samtidigt är teknikutvecklingen en del av det som gör MotoGP så spännande. Just av den anldeningen att MotoGP ser ut som det gör idag har 125 och 250 ett än mer större berättigande än vad det hade för tre år sedan på GP1-tiden. Fyrtakt som ersättare för 125 och 250 tror jag först på då drift- och utvecklingskostnaderna ligger på samma nivå som för tvåtaktsdito.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
valmers skrev:
Lugn i stormen nu gringubbe. Jag ställde bara frågan.
Enligt din egen summering har åtta förare kommit från klasserna jag räknade upp de senaste fyra åren. Hur många har kommit från 250?

Jag var inte grinig. Bara gjorde en uppräkning av förarna.

Från 250 de senate fyra åren, om jag räknat rätt, har följande förare kommit.

Rossi
Melandri
Nakano
Alex Hoffman
McWilliams

Kato

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
valmers skrev:

Kategoriskt? Det är väl egentligen bara Ducati som verkligen lyfter ur sitt folk ur WSBK, men det har ju mer att göra med att man lämnar det mästerskapet.
Kiyonari blev ganska snabbt förpassad från motoGP. Pitt hamnar i ett team som bara kör några få wildcard-starter.
Edwards och Bayliss är två ruskigt snabba förare från WSBK, ser du någon annan där just nu som skulle kunna ta klivet till motoGP? Nja.
Kurtis Roberts, tja din favoritfamilj, tror du han verkligen kommer ta klivet upp till toppen och imponera på de andra teamen?
Hayden, tja, solklart en av de sämre hondaförarna än så länge...
Xaus ser jag som den största chansningen i motoGP någonsin, kör som en vilde och vurpar alldeles för ofta.
Nr:18 får ju tro att de mindre prototypklasserna spelat ut sin roll, men det gör vare sig yamaha eller honda som i år både två satsar betydligt mer i 250 än man gjort på ett bra tag, kanske för att man insett att det inte gick så bra att lyfta folk från ss600(samt som Hondabossen sa, varför plocka folk till motoGP som kör långsammare än 125-killarna..)
Hur många fabriksteam kör Honda i WSBK? Noll var det va? Hur många fabriks-rsw går det i 250-vm i år? Fyra...
De Puniet körde lika fort med sin 250 på valencia häromdagen, som Hodgson körde på valencia-wsbk förra året.

Dessutom, med planerna att göra om SS600 till ännu mer standard, både i EM och VM, så är det nog en bra bit kvar innan de mindre prototypklasserna gjort sitt.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
valmers skrev:
Det blir det. Fast med Hayden. Roberts? :hihi :lol :rofl

Hayden är galjonsfigur i Hondas fabriksteam. En plats som han har övertagit efter Spencer, Gardner, Doohan och Rossi. Jag tror han med rätta är och kommer bli byxis av den press HRC, åskådare och journalister utsätter honom för. Han kör fältets bästa hoj, men istället för att vara snabbast är han 1,5 sek efter Biaggi och 1,0 sekund långsammare än Edwards. Checa är inte mer än 0,6 sek efter Hondas försteförare. Så inte är det mycket som talar för att Hayden kommer bli årets titelutmanare eller ens besöka pallen. Därtill finns det alltför många namn att rada upp som är både snabbare, mer rutinerade och hungrigare.

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Akesson skrev:
Ducati kör sina nya 2004 hojar nu på sepang!

Och inte så konstigt att Hodgson inte fick några bra tider då han krascha efter ett par timmar !

D'antin skulle väl leasa fjolårsmaterial som jag fattat det..

/B

Nyheter
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...