Vinterprojekt: XJR1300

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Då var det dags igen för en liten uppdatering. Intresset verkar ha kallnat för tråden men jag slänger upp lite bilder ändå.

Hela härligheten:

DSC_0002.jpg


Den ser annorlunda och lite fetare ut baktill, men ett otränat öga skulle nog kunna tro att det är direkt från fabrik. Mycket nöjda med hur det blev.

DSC_0004.jpg


(höger slip-on inte satt på)

DSC_0009-2.jpg


...och finishen på fälgarna blev utmärkt. Svartpulverlack + klarlack är svårslaget.

DSC_0016-2.jpg


Som det är nu så saknas bara en röd stripe på fälgarna (skulle kosta ca 280kr för 4st ringar) men det får vänta tills lönen dyker upp mot slutet av månaden. Mätare är beställt och bör väl dyka upp om en vecka eller två på posten.

Ikväll blir det att spänna fast hojjen med lite spännband och plocka bort gaffeln. Kanske lyckas ta lite bilder på mock-up av gaffeln under helgen nån gång.

Diverse fästen kvar att tillverka (spoiler då främst) men annars börjar det närma sig...

Kommentarer / feedback / synpunkter / frågor osv. är mycket välkomna.
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Verkar som bitarna faller på plats.
Riktigt jävla snyggt.:tummenupp
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
inge kallt här inte.. jag kikar hela tiden, säkert många fler med mig.
snyggt med svingen :tummenupp
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Jag tittar! Men är lite dålig på att skriva o kommentera då jag oftast bläddrar i forumet samtidigt som jag gör 17 andra grejjer och har en kopp kaffe i handen. Det ser bra ut! Ni jobbar hårt ser jago ch det blir väldigt stilrent resultat. Försök få till litem er race känsla över hojjen så kommer den bli fet, exempel ta bort stänkskärm, lyftbåge? där bak osv. ensists cuts kanske finns, ta bort skjutspinnar osv. Vad blir det för färger?
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
:tummenupp Jag gillar denhär tråden.
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Man blir glad av alla dessa fina kommentarer. Tack! :D

Jag tittar! Men är lite dålig på att skriva o kommentera då jag oftast bläddrar i forumet samtidigt som jag gör 17 andra grejjer och har en kopp kaffe i handen. Det ser bra ut! Ni jobbar hårt ser jago ch det blir väldigt stilrent resultat. Försök få till litem er race känsla över hojjen så kommer den bli fet, exempel ta bort stänkskärm, lyftbåge? där bak osv. ensists cuts kanske finns, ta bort skjutspinnar osv. Vad blir det för färger?

Haha, det är ungefär samma här. Har lite svårt med sånt ibland.

Jo, det har blivit en del sena kvällar nere på farsans jobb med både blästring, måleri och annat, men det är definitivt värt all möda och slit när resultatet blir bra (och det blev det ju bevisligen :hihi).

Race-stuket kommer nog att lyftas fram när R1 gaffeln, FJ1100 bukspoilern och RD350 kåpan åker på. Ta bort stänkskärmar är det nog ingen tanke på. Farsan är lite konservativ (ingen direkt fighter-fantast, även om han uppskattar ett fint bygge) så det som sitter på hojjen kommer nog att sitta kvar, är nämligen fler i familjen (syster framförallt) som brukar åka med. Däremot har jag påpekat att den hade sett mycket najs ut om man plockade bort skjutspinnar och gjorde en enkel-kuts till den. Är ju tänkbart att man kanske framöver gör så att man kan byta mellan två olika kutsar för att variera mellan touring och det mer retro-superbike stuket. Finns många tänkbara lösningar, men farsan vill inte punga ut allt för mycket pengar, har redan kostat en hel del. ;)

Färgerna blir samma som är på hojjen nu. R1 framskärmen blir den blå-silveraktiga färgen och samma med kåpan. Bukspoilern blir nog blanksvart (som ram / fälgar) med en röd Yamaha dekal på sidan och kanske en röd stripe runt urtagningen fram på spoilern.
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Blir bra det där!

Ang fälgstripes så gå in på Reklamteam i Piteå(ligger vid gamla öhmans motor) och säg att du vill ha fälgstripes och hur breda så kan jag garantera att det blir bra mkt billigare än 280kr... :) Sen om du frågar snällt kanske du kan få nån extra stripe ifall det skulle skita sig.(Rätt knepigt att montera stripes...:gnissla )

Snacka med Jeppe, det är lillebror min, han vet vad det handlar om. Han har gjort mina.:tummenupp
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Kul att se fler som inriktar sig på att lösa "felen" på annars så fräna hojar!
Jag hade antagligen nöjt mig med svingen och gaffeln då bara bilden på den monterade svingen gör att hojen pratar ett helt annat språk!

Skitsnyggt!!

-Om du är intresserad av att framöver bli av med orig. svingen, gaffeln och hjulen så tar jag gladeligen emot lite mått på:
Avstånd styrkronor
Totlängd gaffelben
Bredd på svingarmsinfästning
CC mått mellan svinglagring och hjulaxel
Och till sist totalvikten på hjul med bromsar och däck.

Lycka till med resten av bygget!
-Behöver du original frostade kåpskruv med jätteskalle till RD350kåpan så har jag nya liggandes(svindyra) som jag kanske kan bidra med!?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Blir bra det där!

Ang fälgstripes så gå in på Reklamteam i Piteå(ligger vid gamla öhmans motor) och säg att du vill ha fälgstripes och hur breda så kan jag garantera att det blir bra mkt billigare än 280kr... :) Sen om du frågar snällt kanske du kan få nån extra stripe ifall det skulle skita sig.(Rätt knepigt att montera stripes...:gnissla )

Snacka med Jeppe, det är lillebror min, han vet vad det handlar om. Han har gjort mina.:tummenupp

Just ja, fanns ju dom också. Svängde bara förbi på Reklam & Skylt uppe på backen (vid billackeringen) efter att vi varit och krängt på backdäcket och hörde vad han skulle ta för ett set med stripes. Får ta och kika förbi hos dom då kanske. Möjligt att dom har bättre saker för att göra stripes och dylikt är killen på Reklam & Skylt och på så sätt blir billigare.

Din bror jobbar hos reklamteam? Får väl konsultera han isåfall. Tack för tipset! :tummenupp

Kul att se fler som inriktar sig på att lösa "felen" på annars så fräna hojar!
Jag hade antagligen nöjt mig med svingen och gaffeln då bara bilden på den monterade svingen gör att hojen pratar ett helt annat språk!

Skitsnyggt!!

-Om du är intresserad av att framöver bli av med orig. svingen, gaffeln och hjulen så tar jag gladeligen emot lite mått på:
Avstånd styrkronor
Totlängd gaffelben
Bredd på svingarmsinfästning
CC mått mellan svinglagring och hjulaxel
Och till sist totalvikten på hjul med bromsar och däck.

Lycka till med resten av bygget!
-Behöver du original frostade kåpskruv med jätteskalle till RD350kåpan så har jag nya liggandes(svindyra) som jag kanske kan bidra med!?

Hehe, ja, originalsvingen är väl ingen direkt skönhet, detsamma kan ju sägas om gaffeln (bedrövlig finish). Vi blev riktigt nöjda med hur svingen blev, men vi tycker nästan att det är synd att skymma svingen med fotpinnar och slip-ons. Man skulle ha haft ett vackert 4-2 undertail helsystem från Yoshimura (eller nåt annat märke) i kolfiber med ovala burkar, det hade varit sexigt. Men det kräver ju lite mer pengar och en hel del mer arbete med hojjen för att få på plats.

Ett projekt för en annan gång kanske? :D

Vad gäller att bli av med originaldelarna så tror jag inte det kommer på tal. Farsan har alltid tagit för vana att behålla originaldelar, varesig det rört sig om hojdelar, bildelar eller båtdelar. Rätt vad det är så ska man sälja eller så går något sönder och då vill man inte sitta i sjön utan att kunna göra något åt det.

Vad gäller mått och dylikt så kan vi gladeligen ta fram det. När du säger "avstånd" styrkronor, menar du CC mellan gaffelbenen eller avstånt mellan styrstolpe och centrumhålet för gaffelben?

Kan ta fram mått under dagen på det du ville veta, någon exakt vikt på hjul (med skivor och däck) tror jag inte jag kan ge men en god uppskattning bör jag kunna ordna (så när som på ett par hundra gram).

Nåja, nu är det dags att arbeta.
 
Last edited:

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Vad gäller att bli av med originaldelarna så tror jag inte det kommer på tal. Farsan har alltid tagit för vana att behålla originaldelar, varesig det rört sig om hojdelar, bildelar eller båtdelar. Rätt vad det är så ska man sälja eller så går något sönder och då vill man inte sitta i sjön utan att kunna göra något åt det.

Vad gäller mått och dylikt så kan vi gladeligen ta fram det. När du säger "avstånd" styrkronor, menar du CC mellan gaffelbenen eller avstånt mellan styrstolpe och centrumhålet för gaffelben?

Kan ta fram mått under dagen på det du ville veta, någon exakt vikt på hjul (med skivor och däck) tror jag inte jag kan ge men en god uppskattning bör jag kunna ordna (så när som på ett par hundra gram).

Nåja, nu är det dags att arbeta.

Jag förstår resonemanget helt och hållet. -Jag brukar försöka göra lika dant men ekonomin brukar få mig att sälja. Som mina originalhjul till TT600R'en jag knåpat ihop.

Ska ni behålla delarna behöver du inte bekymra dig om alla mått osv. Det vore dock väldans kul med vikten på i alla fall ett komplett bakhjul så jag har en modern referens.
Mina hjul väger elefant ungefär, och det finfina breddade hjulet som jag köpte av 2taktarn är ju inte lättare precis:D
Jag gillar designen på originalhjulen stenhårt, men framöver kanske det skulle vara på sin plats med lättare saker på Kawan.

Jag följer tråden med stort intrese då XJR 1300 är en av dem snyggaste hojar som finns:tummenupp
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
tänk vad coolt o dra upp avgasspoffenröret genom svingen och göra en dämpare under cutsen.. det skulle jag lätt gjort. :tummenupp
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag förstår resonemanget helt och hållet. -Jag brukar försöka göra lika dant men ekonomin brukar få mig att sälja. Som mina originalhjul till TT600R'en jag knåpat ihop.

Ska ni behålla delarna behöver du inte bekymra dig om alla mått osv. Det vore dock väldans kul med vikten på i alla fall ett komplett bakhjul så jag har en modern referens.
Mina hjul väger elefant ungefär, och det finfina breddade hjulet som jag köpte av 2taktarn är ju inte lättare precis:D
Jag gillar designen på originalhjulen stenhårt, men framöver kanske det skulle vara på sin plats med lättare saker på Kawan.

Jag följer tråden med stort intrese då XJR 1300 är en av dem snyggaste hojar som finns:tummenupp

Jo, ekonomin såg ju helst att man sålde sakerna men man vet någonstans bak i huvudet att det kan vara bra att ha kvar.

Vad gäller fälgarna så kan jag bara uppskatta på ett ungefär. Bakfälg med drev, skiva och däck väger omkring 15kg skulle jag tro. R1 fälgarna är betydligt lättare. Framfälgen kan väga omkring 10-11kg. Är inga lättade magnesium fälgar direkt...

Designen är det inget fel på och skulle säkert göra sig fint på en Kawa.

tänk vad coolt o dra upp avgasspoffenröret genom svingen och göra en dämpare under cutsen.. det skulle jag lätt gjort. :tummenupp

Det hade varit något.

DSC_0003.jpg


Sådär ser det ut utan slip-on. Ser ju betydligt renare ut, och man skulle ju nästan önska man hade ett under-seat system.

Sen var ju något tvunget att gå snett (av). Den 10:e bulten till skivorna på framfälgen gick skallen av vid efterdragning. Jag tyckte jag tog det lugnt och metodiskt när jag gjorde det men så hörde jag ett *plink* och trodde jag halkade med torx-nyckeln. Men icke, skallen hade gått rakt av.

DSC_0005-1.jpg


Bara att borra ut. Får ta och kika förbi Herr Marklund kanske och fråga om han har en bult eller två att avvara.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag är ju gammal så jag får med ålderns rätt hålla med farsgubben Din - lite grand:)

Som stuket blir just nu tycker jag den är helt rätt! Visst är underseat-pipor snyggt, men jag tycker ändå att XJR-stuket ska behållas. Era Vince-pipor döljer ju också svingens "ram" och följer linjen från tank och bakram.

Det är många rätt på Ert bygge, se nu till att updatera tråden ändå till the bitter end:tummenupp
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag är ju gammal så jag får med ålderns rätt hålla med farsgubben Din - lite grand:)

Som stuket blir just nu tycker jag den är helt rätt! Visst är underseat-pipor snyggt, men jag tycker ändå att XJR-stuket ska behållas. Era Vince-pipor döljer ju också svingens "ram" och följer linjen från tank och bakram.

Det är många rätt på Ert bygge, se nu till att updatera tråden ändå till the bitter end:tummenupp

Hehe, jag får nog lov att hålla med också även fast jag är ung och dum. :hihi

Och visst ska det sitta dubbla burkar på en XJR. Nyare modellerna med bara en burk tappar lite av symmetrin. Dubbla stötdämpare = dubbla ljuddämpare. Asymmetri passar en del hojjar fint (se Triumph Speed Triple), men andra inte lika bra.

Svängde förbi Reklamteam i stan efter en resa till Luleå och Yamaha Center (beställt skruv) och fick med mig några remsor med vinyl för att provgöra stripes.

Efter några minuters klippande och klistrande på fri hand.

DSC_0004-38.jpg


(blå syns mellan svingarmsrören)

Farsan var övertygad om att ta det röda så fort han klev in genom dörren till garaget, och så får det bli! :tummenupp
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Trevligt att det löste sig med stripsen... :)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Trevligt att det löste sig med stripsen... :)

Jodå, det löser sig nog. Jag fick några småremsor av bror din för att kolla hur färgerna stämde mot fälgen, tyvärr var han lite upptagen för att skära till några då jag var förbi. Blir nog att kika in imorn (idag) eller i dagarna framöver och köpa en uppsättning med stripes. Var ju inga jättesummor det handlade om.

Man får tacka för tipset. :)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
grymt bygge på en redan grym hoj! blir skitcoolt det där,STORT lycka till! :tummenupp

Man tackar (å farsans vägnar också)! :D

Svängde förbi idag hos Reklamteam för att ordna stripes. Han var ytterst generös. Bad om 5-10 stripes men fick 30. Bad också han göra ett par Yamaha dekaler med stämgafflarna på sidan om. Fick även med mig en liten spillbit med röd vinyl för att lägga in i öppningen på spoilern. Pris för hela kalaset? 100kr!

Blev nästan illa berörd av att betala så lite för mig, men det skall föras vidare att det är kanonservice och bra bemötande hos Reklamteam! :tummenupp

Och vad gör man med stripes om inte sätta på dom? Fram med trasa och T-röd för att göra rent, efter det var det bara att börja kleta på remsorna... på fri hand (tål att tilläggas)...

Efter några om och men så lyckades jag få till det riktigt hyggligt i slutändan. Hade inga som helst verktyg mer än sax och fingertoppar för att sätta på dem. Resultat?

DSC_0001-34.jpg


Det var relativt enkelt att få på det på framfälgen som saknar däck då man kunde följa en kant på sidan av fälgen och använda den som riktlinje. På bakfälgen var det värre men det gick även där efter lite besvär.

Ända sedan kronorna kom tillbaka från fräsning har jag varit ivrig att haka på gaffeln på hojen och idag beslutade jag mig för att ta steget... blir rätt maffigt tror jag...

DSC_0005-24.jpg


DSC_0010-14.jpg


Sidovy. Vinkeln på gaffeln är ju inte riktigt så skarp när däcket, alla lager och styrstolpen kommer på plats.

DSC_0013-17.jpg


Ska passa på nu i veckan (helgen, tacka gud för påsk!) att försöka göra fästen för bukspoilern. Kapade till den så att den går jäms med ramröret nu så nu återstår bara lite bockning och böjning av rostfritt plattjärn.

Mer bilder dyker kanske upp mot helgen (fredag / lördag).
 
Last edited:

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Blev ju sketasnyggt det där!

Lite bättre än 280kr :hihi

Är ett riktigt trevligt gäng och inget är nånsin några problem, sånt är kul :tummenupp
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top