Vinterprojekt: XJR1300

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Den här gillar jag skarpt :tummenupp Precis i min smak. Har alltid gillat XJR:n liksom lagom modernt men ändå 'rätt' modell av hoj. Har du måtten på R1:ans gaffelben, total längd, övre och undre diameter?

/U

Måtten är 50mm för övre kronan och 54mm för undre kronan vill jag minnas. Kan kolla imorn, ska ändå ut i garaget och hålla på med lite småpyssel. Vad gäller längden är jag osäker, runt 730mm har jag för mig.

Stiligt! Säg nu åt far din att han ska köra den på jobbet på nästa måndag så man får kika på den live(jobbar inte fm förrän då).

Haha, får ta att göra det. Lite finjusteringar kvar att göra men det blir väl förmodligen en provtur imorn. Ska svarva nya styrstoppar eftersom dom vi monterade blev nog så tighta (väldigt lite styrutslag). Ska göra klart alla finjobb nu i veckan så förhoppningsvis är allt 100% mot helgen.

Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Knuffade ut hojen ur garaget och tog lite bilder i solskenet. Passade även på att sätta dit stripe på tank och kuts...

DSC_0003-2.jpg

DSC_0007-2.jpg

DSC_0013-3.jpg

DSC_0023.jpg

DSC_0016-3.jpg

DSC_0004-3.jpg

Bara tuta och köra! :tummenupp

walpen

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2004
Hoj
1986 Yamaha SRX-6
den är så jäkla klockren, fan vad jag är imponerad, klart lyft måste jag säga

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
den är så jäkla klockren, fan vad jag är imponerad, klart lyft måste jag säga

Måste hålla med att stripen gjorde en väldig skillnad. Balanserade ut det röda mer över hela hojen, jämfört med före då det röda mer eller mindre bara fanns på nedre delen av den.

Ska och svarva nya styrstoppar nu, sen kommer en riktig elektriker på onsdag och fixar mätaren. :yoparty

XJR Danne

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2003
Hoj
XJR 1300 -05
Såhär borde Yamaha ha byggt XJR:en från början ju. Det första jag störde mig på med min XJR var framgaffeln. Det andra svingen. Det tredje att jag höll på att sätta mig på fel hoj då jag var ute och körde med några bekanta. Det tredje är åtgärdat, men det är ju såhär en XJR skall se ut.. fet framgaffel med riktiga komponenter och 190 bakdäck med maffig sving. I mitt tycke. :) Grattis till ett supersnyggt och rent bygge! M.v.h. Daniel

Mr.lundberg

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2008
Hoj
ZX-10R -11, RS250 -00
såg hojen eran på wheels i umeå under helgen, måste säga att den var redigt fin i verkligheten. Har följt eran tråd så det var extra roligt att se den live

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
såg hojen eran på wheels i umeå under helgen, måste säga att den var redigt fin i verkligheten. Har följt eran tråd så det var extra roligt att se den live

Trevligt!

Var ju tvugna att åka dit, dels på grund av vädret och dels på grund av att vi inte var välkomna in på området med hojen förra sommaren (utan någon anledning). I år fick vi dock komma in och det tycktes vara fler än du som tittade. Var riktigt kul. :)

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Hoj
XJR1300
Hej! Vilket häftigt projekt.
Själv skulle jag också vilja ha en sådan framgaffel, dock en svart.
Hoppas ni inte har något emot att jag ställer några frågor om gaffeln.
Har frågat några engelsmän lite innan. De tycker man skall byta ut fjädrarna i gafflarna
då XJRen är så mycket tyngre. Vad säger ni om det?
Hade tänkt behålla XJR hjulet, det skall ju också funka. Men det ser värre ut med framskärmen.
Men det är alltså gaffelkronorna som måste bytas ut, jag ser att ni kompenserat den lägre
höjden på gaffeln med lite högre gaffelkrona. Hur är köregenskaperna på den nu?
Ja, det var allt tillsvidare. Jag försöker ta reda på så mycket om ett gaffelbyte som möjligt
för att själv våga ta steget framöver.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Hej! Vilket häftigt projekt.
Själv skulle jag också vilja ha en sådan framgaffel, dock en svart.
Hoppas ni inte har något emot att jag ställer några frågor om gaffeln.
Har frågat några engelsmän lite innan. De tycker man skall byta ut fjädrarna i gafflarna
då XJRen är så mycket tyngre. Vad säger ni om det?
Hade tänkt behålla XJR hjulet, det skall ju också funka. Men det ser värre ut med framskärmen.
Men det är alltså gaffelkronorna som måste bytas ut, jag ser att ni kompenserat den lägre
höjden på gaffeln med lite högre gaffelkrona. Hur är köregenskaperna på den nu?
Ja, det var allt tillsvidare. Jag försöker ta reda på så mycket om ett gaffelbyte som möjligt
för att själv våga ta steget framöver.

Tvärt om, fråga på. Bara roligt att dela med sig. :)

Jag kan hålla med om att fjädrarna borde bytas, XJR:en är ju trots allt en hel del kilon tyngre. Vore det en Hayabusa-gaffel så kan man nog kunnat nöja sig med originalfjädrar. Men farsan tycker då att det fungerar men det hade säkert inte skadat med lite mer "spänst" i fjädrarna.

Hjulet ska nog inte vara något problem att behålla, bara göra distanser och byta lager (alternativt ny hjulaxel) så är det klart. Skärmen kan vara värre, i alla fall utseendemässigt. Tycker själv det är värt 500kr för en beggad R1-skärm.

Man kan nog behålla vanliga "platta" kronor, det beror helt på vilket stuk man vill ha och vilka köregenskaper man är ute efter. I och med att gaffeln är droppad 60mm i övre kronan så behålls originallängden på framgaffeln, skulle man bara skruva på gaffeln med standardkronor så blir det en ganska kraftig framåtlutning på hojen, vilket kan bli wobbligt utan en styrdämpare.

Är det något mer så är det bara att skriva här eller skicka ett PM. :tummenupp

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...