Visa era altaner? :-)

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Bygger altan o är lite för mycket away från SH just nu. :rodnar

Men visa upp hur ni gjort! Är på G att lägga trallen o har väl lite funderingar gällande hur jag bör lägga trallen så kapningarna (kortsidan av trallen) inte blir allt för tydliga.

Däcket är ca 8x8 meter så det blir liksom något i stil med 5m + 3m trallvirke.

Vad skulle ni köra? Huller om buller i något osagt mönster? Eller allting följer en linje och kapningarna ligger i rad?

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Absolut inte kapningarna i rad, då får du en svag punkt i hela verandan.
Bättre då att köra de omlott... alltså 5x3 och nästa 3x5 och sen nästa 5x3 osv osv.

Det är i alla fall vad jag fått lära mig. Då bär den hela brädan upp den som har skarv så att säga.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Japp, förstår. Har gjort "på raken" med bärlinorna. Det är 8x8 m brett med cc60. Alla står på stödplintar såklart på kappunkten. Jag har även stödbärlinor mellan varje bärlina. Så inget skall vrida på sig eller ens röra på sig mycket.

Har använt 45x220-reglar så det borde ju förhoppningsvis ligga på plats av sin egen tyngd oxå.

För trallen vill jag ju ha helst inte ha för tydlig skarv som sagt... och det är huvudsyftet. Ligger kvar på plats gör det. Jag tänker bara rent etetiskt, om en lång rak linje blir för fult eller man som sagt ska ha det omlott. Jag tycker omlott blir lite som att "den här killen har nog glömt o följa en ritning" :)

Förresten, en sak jag missat tror jag. Ska man lägga en regel dubbelt ut på ytterkant för att kunna spika en "ram" runt altanen? Eller räcker en 45mm regel? Känns nog lite tunt för att skruva dubbelt i.

Eller skita i "ramning" helt.

Kymi

´Nte redit redi
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
Xr 650R
Nä,bara börja lägg trallen du,den biten som blir över när du sågat,den börjar du med sen.På det viset får du skarvarna förskjutna och det ser mer "rätt" ut.Precis som när du lägger vanligt golv.Generalskarvar rätt igenom trädäcket,DÅ ser det ut som om man inte följt en ritning.Räcker med en planka i ytterkant,särskilt som d kör med 9",överdrivet för ett altangolv,men det håller :)

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
grejen med omlott är just det att ögat inte får nån rak linje att följa vilket för att du inte ser skarvarna efter ett tag...

Se till att skaffa ändträskruv för alla ändra bara så det inte spricker..

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
Husa 650.
Grannen till mitt förra kontor byggde veranda med brädorna i rak linje mitt på, Det såg förjävligt ut. Do not!:tummenner

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
24 växlad Trek
Självklart ska du göra en ram så man slipper se ändträt på sidorna. Det kan inte vara mycke mera jobb å det ser mycket bättre ut. Jag håller med resten, ingen generalskarv. Syrran har ett klickgolv som är lagt så, behöver jag säga att det ser för jävligt ut.

Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag har precis blivit klar med trädäcket på min terass. Hade två polacker här som fixade det, för skulle jag gjort det själv skulle det tagit till november typ.

De har lagt trallvirket omlott, med en ram längs kanterna och med en planka i 45 grader i vinklarna. Kan ta några bilder senare. Det blev riktigt bra faktiskt.

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 950 SM
"Klar" förra sommaren (blir man någonsin klar med något egentligen?)
Skarvarna lagda omlott.

Bifogat

• P1000444.jpg
    P1000444.jpg
    104.6 KB · Visningar: 1,476

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Sålda ZX10R -04:A, GSX1100RW, XL600
Har en stor alltan och det är oslagbart! 4,30m x 12,50m var av 2/3 under tak!
Kan varmt rekomendera att lägga några extra kronor på en stor alltan och att inte göra den smalare än 4m då det underlättar när det skall sitta mycket folk runt ett bord!
Alltan.jpg

Ronny

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR -18, Honda CBR600RR -08
Här är bild från mitt altanbygge, ca.55 kvadrat.
170 virke till bärlinor, 70 virke till strö och ett lusthus på hörnan.

Bifogat

• P6100022.jpg
    P6100022.jpg
    254 KB · Visningar: 6,027
  • P8050085.jpg
    P8050085.jpg
    247.4 KB · Visningar: 634

Fräd

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Hoj
Japanskt och Österrikiskt
Jag och farsgubben håller precis på och river ena altanen och konverterar till inglasat istället. Slänger upp lite bilder sen när det börjar ta sig! :)

Shadow

"Bhyggde?!.. nää!..."
Gick med
7 Aug 2008
Hoj
2007 Honda CBR600RR
Bug och bock. När det gäller jobbet skall jag inte ta all ära, ramen byggdes av snickare, men däckningen gjorde jag själv. När det kommer till omgivande miljö samt utsikten så var den där redan från början. :tungan

hehe ok, men ändå! väldigt bra val av plats, ser ut som något ställe som skulle kosta en brutalt stor peng:tungan Och så blev det ju snyggt med trappan ner till stället:tummenupp

EDIT:
Var någonstans i långa landet falukorv är detta?

EDIT2:
något du skulle kunna ha är ju glasskivor under räcket mellan staketpinnarna för att få det att se ännu lyxigare ut!:D eller du kanske redan har det?:brynad

Last edited:

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 950 SM
hehe ok, men ändå! väldigt bra val av plats, ser ut som något ställe som skulle kosta en brutalt stor peng:tungan Och så blev det ju snyggt med trappan ner till stället:tummenupp

EDIT:
Var någonstans i långa landet falukorv är detta?

EDIT2:
något du skulle kunna ha är ju glasskivor under räcket mellan staketpinnarna för att få det att se ännu lyxigare ut!:D eller du kanske redan har det?:brynad

Funderar forfarande på hur räcket skall se ut. Inte klar där än. Gillar glas, eller segelduk som man kan skjuta undan. Ligger i huddinge / vidja. 10 år innanför tull räckte för att man skulle vilja ha ett avbrott i skogen.

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Det har blivit några altaner genom åren...Oftast blir det med en ram runt så att säga.... Klart roligare än att se ändträt... Ett tips är att köra med rostfria runda stänger som går in i räckes-stolparna... 3-4 st i höjd.. Det blir rätt snyggt. Men det beror ju lite på hustypen förståss.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Nu har jag inga bilder på mitt trädäck men jag tycker det är snyggt att bryta trenden och lägga två mötande 45-graders golv mot varandra. Det kräver lite mer ibland och det KAN bli mer spill men inte alltid. Har du 8m däremot så blir det svårt att hitta längder som funkar. Men man kan lägga det i tre olika mötande fack.
En grej till, lägg inte stort mellanrum mellan trallen då det bara ser illa ut och sen så krymper det något med tiden. Ett knivblad/en tumstocksbit mellan är max vad som behövs för avrinningen. Helt ihop är inte heller någon höjdare då man lättare ser om trät kurvar sig.

Shadow

"Bhyggde?!.. nää!..."
Gick med
7 Aug 2008
Hoj
2007 Honda CBR600RR
Funderar forfarande på hur räcket skall se ut. Inte klar där än. Gillar glas, eller segelduk som man kan skjuta undan. Ligger i huddinge / vidja. 10 år innanför tull räckte för att man skulle vilja ha ett avbrott i skogen.

Jo det kan bli lite tråkigt!

Men jag skulle satsa på glas, i alla fall om du har ungar och så, dels för att både barn och vuxna kan få en lite mer utblick i den fina miljön men också för att barnen inte kan smita förbi glaset om det är tillräckligt stort!:)

Men sen kan det ju vara en kostnads fråga i och för sig.

Sen borde ni ju kapa ner ett träd eller två framför altanen så ni får ut av den fina sjöutsikten till fullo:tummenupp

Last edited:

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 950 SM
Sen borde ni ju kapa ner ett träd eller två framför altanen så ni får ut av den fina sjöutsikten till fullo:tummenupp

Huset ligger högre än altanen så där har fri sikt. Bilden är från ifjol, och i vintras gallrade vi ur en del så det är glesare nu än på bilden. Vi tog beslutet att behålla en del av träden som insyns / vindskydd. Ångrar man sig är det lättare att kapa ner än att sätta tillbaka träden. :D

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!