Visa era altaner? :-)

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Cool! Inglasat vore inte fel, men ack går inte i mitt fall. Eller går, men tror inte det blir så bra.

Tänkte dock köpa en badtunna tror jag, o ställa på ena sidan och bygga nån grej runt.

Någon här som kan tipsa om vedeldade badtunnor för rimliga pengar? Ska även finnas lock. Helst plastinlägg.

maxtreme

Hoj åkning som mitt leverne
Gick med
7 May 2008
Hoj
Triumph Daytona T595
Man får tacka "Tok Hojen" för inspration till räcket. Har inte orkat med att snickra det på över 1 år, men idag var jag ledig så ................

Det var så lite så.. :krama Blev ju riktigt bra de där.. :Bugar Vad har du använt för storlekar?

Den är ca 14 år gammal och den var nästan svart och full med alger och mossa. Men med algtvätt och en sväng med högtryckstvätten. Så vart den nästan som ny efter en lite pigmenterad olja.
Fast jag gjorde inte som många skriver utan tog för stort avstånd mellan brädorna (ca 5 mm) till följd att idag när det har torkat så är det lite för mycket avstånd emellan säkert 8-10 mm.
/M

Är trädgårds setet köpte på Jysk? :va

Last edited:

maxtreme

Hoj åkning som mitt leverne
Gick med
7 May 2008
Hoj
Triumph Daytona T595
Överliggaren 45x145 samt spjälorna 45x45. Enkelt, men ser ok ut tycker jag.

Ok.. Själv anväder jag 70x45 stolpar och 45x45 till spjälorna. Har inte satt dit någon överliggare än, är inte säker på om jag vill ha någon..

Nån här om har något tips på medel man kan ha på spolparna så dom inte ruttnar sönder första sommaren?

Kymi

´Nte redit redi
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
Xr 650R
Så här blev vår altan/soldäck

Svängde ihop ett soldäck med tillhörande grill,rätt skön hörna,sol hela dagen i princip :tummenupp På kvällen försvinner solen bakom några träd,och då passar det utmärkt för en öl med tillhörande grillning :D

Bifogat

• huset 342.jpg
    huset 342.jpg
    243.2 KB · Visningar: 236
  • huset 343.jpg
    huset 343.jpg
    241.6 KB · Visningar: 234
  • huset 361.jpg
    huset 361.jpg
    213.9 KB · Visningar: 209

stephenj

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Hjuling
Man får tacka "Tok Hojen" för inspration till räcket. Har inte orkat med att snickra det på över 1 år, men idag var jag ledig så ................

Snyggt och riktigt schysst ställe :tummenupp, men du får passa på ungar som är klättersugna med ett sådant staket....

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Tänkte dock köpa en badtunna tror jag, o ställa på ena sidan och bygga nån grej runt.

Någon här som kan tipsa om vedeldade badtunnor för rimliga pengar? Ska även finnas lock. Helst plastinlägg.
Jo, bara ett råd- stå över dom som inte har en "tät" insats i rostfritt eller plast då dom i utan har en begränsad livslängd...

cerveza

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2010
Hoj
2015 KTM Superduke 1290 R
Bumpar tråden en aning.

Jag behöver lite tips och hjälp kring själva byggandet och detta var den enda tråden med ordet altan i rubriken :tungan

Jag ska ge mig på att snickra ihop ett trädäck nu till våren. Själva däcket blir ca 6x6m och skall helst inte bygga så mycket i höjd.

Ska försöka kladda lite i Paint snart men det finns många frågor att besvara så här kommer några jag kom på nu:

Behöver jag gräva ur innan jag lägger markduk och makadam? Om ja hur mycket?
Hur tjock skall grusbädden vara?
Vad bestämmer hur många plint man behöver och hur tätt de skall stå?

Finns ju tusen guider o alla är olika. Vad är rätt? Finns det några rätt och fel? Känner att jag ångrar att jag ej gick byggprogrammet i gymnasiet.. :huvet

cerveza

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2010
Hoj
2015 KTM Superduke 1290 R
Skit i plint. Lägg det på trädgårdsplattor om du kan = mindre jobb.

Tänkte att det blev enklare att få bärlinorna i våg om man hade plint med justerbara stolpskor.
Gräva har jag inget emot om det inte handlar om hundratals hål och det gör det nog inte i mitt fall. (hoppas jag) :)

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
Suzuki RMZ 450
Låna/hyr en nivålaser hos uthyrningsfirma. Kostnad 250-500:- Kanske t.om kan komma undan med att bjuda på tårta om du får låna den över helgen. Passa på nu innan det blir riv efter dom till sommaren.

Som farmerflip sa, vill du inte bygga på höjden, kör med markplattor. Det tar ca 1-2tim att lägga ut med laser hjälp.

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Ett tips om man vill ha en altan av lite mordernare stil är att använda rostfria stänger eller vajrar genom räckes-stolparna. Och för stabilitetens skull så rekomenderar jag att räckesstolparna går ända nerifrån dom gjutna plintarna och inte bara skruva stolparna i sidostyckena som en del gör..

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!