Visa era altaner? :-)

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Jo :) måste bara fixa lite vindtåliga (pergola-)markiser och nån sorts vindskydd. Det kan blåsa ganska bra däruppe. I veckan när det blåste som mest så for stolarna omkring. Glömmer man dynorna ute en blåsig dag så ser man inte dom mer :D

Fäst några remsor kraftigt kardborreband på stolar och undersidan av dynorna?

s9d8as0vjk

Guest
Tror det får bli att köpa en sådan där feinsåg SuperCut... verkar vara en bra grej.

Bifogar en bild på hur det måste fästas då däcket redan är gjort och använder sig av vanliga markplattor. Det gick inte att ha plintar.

Kan SuperCut kapa sådär och få jämna kanter och raka kapningar?

Är det inte bättre att ta ut jacket i själva stolpen? Bara såga två spår och hugga bort biten med stämjärn. Alternativt köra med överhandsfräs.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jahapp. Min terass på plan 15. Har lagt trä över fula betongplattor. Saknas lite lampor, växter etc etc, men det är sånt som får komma med tiden. Knappast ide att börja plantera nu. Får bli till våren.

Saknas bara en inglasning och en ishink med kyld CM i, sen så kommer jag på direkten :tummenupp

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Tror det får bli att köpa en sådan där feinsåg SuperCut... verkar vara en bra grej.

Bifogar en bild på hur det måste fästas då däcket redan är gjort och använder sig av vanliga markplattor. Det gick inte att ha plintar.

Kan SuperCut kapa sådär och få jämna kanter och raka kapningar?

Med bilden du visar så brukar jag köra många spår med handklingan som jag ställer in på rätt djup och såga tätt tätt och sen slå bort med hammaren bara och jämna till med kniven eller stämmjärnet bara.. klart det enklaste alternativet! :tummenupp

CM

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Hojlös för närvarande...
Saknas bara en inglasning och en ishink med kyld CM i, sen så kommer jag på direkten :tummenupp

Ledsen men jag är inte lagd åt det hållet :D

Köpte en Black & Deckers kapsåg som "skakar" lol.. och ja... på bild såg det ut som den skulle klara grovt trä utan problem. Den kom bara 1 cm in i materialet sedan hände det inget mer. Skitgrej. Lust o lämna tillbaka... bah.

Lämna tillbaka den och skaffa en riktig istället. DeWalt brukar hålla vad de lovar. Kostar ju en del men se det som en investering, du har hus och det lär garanterat inte vara sista gången du kommer behöva den. Annars kanske du kan hyra en några dagar från Cramo t.ex

Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Är det inte bättre att ta ut jacket i själva stolpen? Bara såga två spår och hugga bort biten med stämjärn. Alternativt köra med överhandsfräs.
Lite grövre grejer... det är 22cm "spår" och 45mm "djup" in i en 95x95 stolpe. Det "slår" du inte loss. ;)

Men det har löst sig som så att jag kapar med maskin efter spår jag ritar upp, sedan det enda jag sågar är 45mm djupet o sen faller klabben loss och "L"-et är format.

Ska lägga upp bilder imorgon efter att jag gjort färdigt altanen.

s9d8as0vjk

Guest
22 cm är ingenting, finns ju breda stämjärn och då blir det inte så mycket på varje sida. Trät spricker lättare än du tror. ;)

Men bra att du hittat en metod som funkar. Lite bilder sen också va? ;)

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200

Yes. Du är välkommen hit med inglasningen! Jag fixar CM så kan vi montera på fyllan.

Fri prit hela natten! :tummenupp Ska försöka få upp hojjen hit också så kan vi stå och torrbrassa i stockholmsnatten.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Yes. Du är välkommen hit med inglasningen! Jag fixar CM så kan vi montera på fyllan.

Fri prit hela natten! :tummenupp Ska försöka få upp hojjen hit också så kan vi stå och torrbrassa i stockholmsnatten.

Fyfan, jag tror jag blir kär i dig isåfall :D 15:e våningen innebär hiss och dett inneböär att att du får upp hojen. Du vet att jag har minne som en elefant och att vi kommer burna sönder din nylagda lärktrall?

För övrigt; Kan någon tipsa mig om vart jag hittar ca 20 meter LED-list att sätta under min inramning på verandan? Spotarna som jag tipsade om tidigare i tråden funkar inte i dagsläget då det innebär att jag måste krypa under verandan och installera dem.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Fyfan, jag tror jag blir kär i dig isåfall :D 15:e våningen innebär hiss och dett inneböär att att du får upp hojen. Du vet att jag har minne som en elefant och att vi kommer burna sönder din nylagda lärktrall?

För övrigt; Kan någon tipsa mig om vart jag hittar ca 20 meter LED-list att sätta under min inramning på verandan? Spotarna som jag tipsade om tidigare i tråden funkar inte i dagsläget då det innebär att jag måste krypa under verandan och installera dem.

Tror hojen är lite för bred för att få in i hissen (=ta av styret). Lite för lång är den också (=ta av framhjulet). Men sen är det lungt. Det där fixar man på 30 minuter :yoparty

Skit i LED-listen och fixa en LED-slang istället. Jag kan fixa bra pris :)
Jag ska köpa 40 meter till terassen och för det betalar jag 2500 inkl allt.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Och här är bilderna på räcken delvisfärdigt. Ska göra underliggande och sedan någon typ av "kors" eller staketaktigt inuti. Osäker vad just nu. Kanske plexiglas. Tips mottages gärna.

Bild 2 är av "finishen". Försökte lägga liiite mer tid än bara typiskt såga o "ser ok ut". :)

I övrigt så går räcket lite ojämt på höjden har jag sett men är så gott som rakt överallt. Får duga. Hur rakt behöver man liksom ha det?

Bifogat

• altan1.jpg
    altan1.jpg
    126.2 KB · Visningar: 287
  • altan2.jpg
    altan2.jpg
    78.4 KB · Visningar: 237

CM

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Hojlös för närvarande...
Och här är bilderna på räcken delvisfärdigt. Ska göra underliggande och sedan någon typ av "kors" eller staketaktigt inuti. Osäker vad just nu. Kanske plexiglas. Tips mottages gärna.

Bild 2 är av "finishen". Försökte lägga liiite mer tid än bara typiskt såga o "ser ok ut". :)

I övrigt så går räcket lite ojämt på höjden har jag sett men är så gott som rakt överallt. Får duga. Hur rakt behöver man liksom ha det?

Börjar se bra ut! Personligen tycker jag nog kors är snyggast inuti. Stilrent men ändå luftigare så att säga. Plexi kommer nog bara bli jobbigt att hålla rent och snyggt i längden. Då är det smidigare att ha plexin löstagbar t.ex att den antingen sitter med någon typ av infästning utanpå eller innanför.

Hur rakt man behöver ha det? Hur rakt behöver bakhjulet på en hoj vara? ;) Beror väl alldeles på om du står ut med det själv när det är klart eller om du kommer störa dig på det sen :) Lika bra att korrigera i det här läget när det fortfarande är lätt om du tvekar :)

Last edited:

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Så roligt med dessa trädäck, en måttstock i Svensk välfärd, det första man gör efter inköp av radhus eller villa!
(PS. nej jag är inte bitter, har hus & två däck själv...så skippa syrliga kommentarer om Jantelagen..)

Swedie..har du vunnit på Lotto eller...från lägenhet i Södertälje till jättevilla med tilhörande problem med 40 kvm biorum & altaner..? :yoparty
Dela med dig av framgångarna!! :D

MikkE

Guest
Jävla slott du och Alicia bor i. Sköna hemmafester där amn kommer att finna folk lite varstans för att de inte hittat ut =)
Ser dock jävligt bra ut!

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Så roligt med dessa trädäck, en måttstock i Svensk välfärd, det första man gör efter inköp av radhus eller villa!
(PS. nej jag är inte bitter, har hus & två däck själv...så skippa syrliga kommentarer om Jantelagen..)

Swedie..har du vunnit på Lotto eller...från lägenhet i Södertälje till jättevilla med tilhörande problem med 40 kvm biorum & altaner..? :yoparty
Dela med dig av framgångarna!! :D
Man får passa på medan man kan och satsa så stort som möjligt sägs det ju :) Huset är iofs "mindre" än du tror. Det är ca 200 boyta o 42 kvm garage. Kan ju själv säga att det känns lite overkligt för oss med... Får nypa oss i armen ibland för att förstå att vad vi bygger o målar o donar med faktiskt är vårat eget hus som vi ska bo i om 1,5 månad... :)

Jävla slott du och Alicia bor i. Sköna hemmafester där amn kommer att finna folk lite varstans för att de inte hittat ut =)
Ser dock jävligt bra ut!
Jag är faktiskt inte mycket av en festnisse längre... O inte heller skulle jag tillåta vilka typer av fester heller. ;)

Har ett tvättnedkast från övre våningen ner till tvättstugan (för att slippa springa upp och ner mellan våningarna), vem vet kanske skulle hitta någon fast där :D

Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...