Visa era altaner? :-)

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 950 SM
Du får spika kabel på bärlinorna om du känner för det, då slipper du rören menar jag.
Och spots infällda i altanen är ju en självklarthet tycker jag. De jag använder mig av beställer jag på Malmbergs och de är både snygga och relativt billiga samtidigt som man får kvalité och inte sånt skit de säljer på bauhaus.
500:- +moms för ett paket med 6st spots och dessa är relält kapslade så man kan lägga allting i poolen om man känner för det :tummenupp
Kan fixa artikelnummer på dem om du inte hittar något annat vettigt.

Jag tar gärna art nr på dem då jag ej hittar dem i deras webshop. Svårt att hitta prisvärda spotar.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ska leta fram en kartong, återkommer senare!

Edit/ Det tog lite tid men jag hade ingen hemma, men denna är det:

Bifogat

• Malm.jpg
    Malm.jpg
    37.8 KB · Visningar: 130
  • Malm2.jpg
    Malm2.jpg
    32.8 KB · Visningar: 71
Last edited:

maxtreme

Hoj åkning som mitt leverne
Gick med
7 May 2008
Hoj
Triumph Daytona T595
Här är kommer lite bilder på våran nybyggda altan, har bara trappan kvar..

Före bilder:

6373_103900372581_672032581_2220137_3060814_n.jpg

6373_103900382581_672032581_2220139_4329048_n.jpg

Bygg bilder:

6373_103900387581_672032581_2220140_3183230_n.jpg

Svärfar jobbar på bra :)

6373_103900432581_672032581_2220145_7522274_n.jpg

Det tar sig...

6373_103900477581_672032581_2220150_6671703_n.jpg

6373_103900502581_672032581_2220154_1486931_n.jpg

Äntligen klart..

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Fin fint. Är det där ett hemmasnickrat staket eller?

I övrigt, när man ska såg ur en "kil" ur en 95x95... finns det maskiner som klarar 95mm djup o såga i? Jagade lite för hand ikväll nu o det var rätt tungt.

Samt, finns det något superstarkt trälim som kan hålla lika bra eller snudd på som genomgående bultar med mutter o bricka?

maxtreme

Gick med
7 May 2008
Hoj
Triumph Daytona T595

I övrigt, när man ska såg ur en "kil" ur en 95x95... finns det maskiner som klarar 95mm djup o såga i? Jagade lite för hand ikväll nu o det var rätt tungt.

Samt, finns det något superstarkt trälim som kan hålla lika bra eller snudd på som genomgående bultar med mutter o bricka?

Tackar.. Joo det är hemsnickrat staket.. Allt ska vara made by me :tungan, känns bättre att säga att man gjort det själv än att gå å köpa färdigt..

Ska du göra staket? Plugg och lim?

maxtreme

Gick med
7 May 2008
Hoj
Triumph Daytona T595
Plugg o lim? Ja kanske det... om jag vet vart man hittar sådant...? :)

Alla som säljer virke borde ha pluggar.. Ju större du tar ju stadigare blir det.. Kör du 95x95 kan du använda stora pluggar beroende på storlek beroende på vilken storlek du har på det du ska sätta fast.

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.

Förstår inte riktigt vad du ska såga ur kilar nånstanns men jag brukar använda feinsåg supercut som den heter, när det gäller att kunna såga rakt in i virket så att säga... bosch har kommit med en liknande såg men inte i samma klass.. men bra mycket billigare..

När ni pratar om att plugga och limma, är det alltså stolparna du menar? Själv brukar jag dra upp stolparna ända från mark som även stommen dras i, vilket gör räcket så stabilt som det bara går... Annars finns det typ franska träskruv med gängor i båda ändar så att man kan skruva på stolparna så att säga... Men sånna skruv kan vara svåra att finna..

Det enda lim jag kan rekomendera är trälim för utomhusbruk som tål fukt och temperaturförändringar...

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning

En vanlig bordssåg typ Dewalt/Hilti/Hitatchi etc? Den jag har klarar av det men det är på håret med 95x95 med den klingan jag har.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Tror det får bli att köpa en sådan där feinsåg SuperCut... verkar vara en bra grej.

Bifogar en bild på hur det måste fästas då däcket redan är gjort och använder sig av vanliga markplattor. Det gick inte att ha plintar.

Kan SuperCut kapa sådär och få jämna kanter och raka kapningar?

Bifogat

• Altanracke.jpg
    Altanracke.jpg
    1.8 KB · Visningar: 931

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 950 SM
Tror det får bli att köpa en sådan där feinsåg SuperCut... verkar vara en bra grej.

Bifogar en bild på hur det måste fästas då däcket redan är gjort och använder sig av vanliga markplattor. Det gick inte att ha plintar.

Kan SuperCut kapa sådär och få jämna kanter och raka kapningar?

Kan kan den, frågan är bara hur stadig på hand du är. Däremot så tvivlar jag på att du får räcket stabilt på det sättet.

6373_103900502581_672032581_2220154_1486931_n.jpg

Äntligen klart..

Snyggt räcke :tummenupp Vad har du för dimension på spjälorna?

Last edited:

maxtreme

Gick med
7 May 2008
Hoj
Triumph Daytona T595
Snyggt räcke :tummenupp Vad har du för dimension på spjälorna?[/QUOTE]

Tackar. :banana 45x45 är det. Kul att det är så många som diggar räcket..

maxtreme

Gick med
7 May 2008
Hoj
Triumph Daytona T595
Ska ta och ge mig på trappan idag men undrar lite på vilken lutning jag ska ha på trappan. Den är 118cm bred och 53cm över mark. Tacksam för tips..

Martein

därför att älg
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
gixxah sevenfifteh
Sportveranda.se? Farsan och jag bygger en 8x4m veranda nu till en stuga som inte förtjänar den och är inne på taket snart, bilder kåmmer!

Hur löser ni det med springorna mellan trallen förresten( eller rättare sagt: hur gör proffsen?)? Vi började med 5mm distanser men insåg att det var hopplöst då plankjävlarna varierade i tjocklek.. Satte till slut "varannan" planka på mått och ögonmåttade in de emellan.. Att man inte kom på det från början.. :gnissla

Blyg kåk för övrigt Swedie.. Jag vill oxo bli knarkkung! :Bugar

6373_103900387581_672032581_2220140_3183230_n.jpg

Ställde ni blocken platt på backen? :brinnerup
Blir det inte som hela havet stormar sen när marken börjar flexa efter konstens alla regler? :va

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Hur löser ni det med springorna mellan trallen förresten( eller rättare sagt: hur gör proffsen?)? Vi började med 5mm distanser men insåg att det var hopplöst då plankjävlarna varierade i tjocklek.. Satte till slut "varannan" planka på mått och ögonmåttade in de emellan.. Att man inte kom på det från början.. :gnissla

Lägg trallen ihop så kommer det bli precis perfekt med avstånd när det torkat klart. Om du lägger 5 mm distans kommer det bli ena jävla springor, kan jag lova. :näsblod

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...