Visa era altaner? :-)

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 950 SM
Lägg trallen ihop så kommer det bli precis perfekt med avstånd när det torkat klart. Om du lägger 5 mm distans kommer det bli ena jävla springor, kan jag lova. :näsblod

Om det nu inte är gammvirke som han bygger med som redan är snustorrt och har legat "på lager" ett tag.
Blött virke = minimal springa, den blir större när det torkar. Torrt virke = Ett tumstocks/knivblad mellan räcker. Detta är vad jag har fått lära mig.
Fick även tillsagt att man skall lägga brädorna med "ledsen mun" på ändträet. Med det menas att de mindre årsringarna ligger neråt mot ramen. Detta berodde tydligen på hur träet torkar. Har man det med "glad mun" kupar sig plankan och vattnet rinner ej av.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Ibland är det bra att vara frågvis... och kanske lite jobbig kund än att göra vad man tror är rätt som verkligen blir fel. T.ex det här med springor. (jag gjorde rätt ;))

Sundog

Medlem
Gick med
1 Nov 2004
Hoj
RC24
En altan jag byggde åt en kompis 2006.

Bifogat

• S4020163.jpg
    S4020163.jpg
    260.9 KB · Visningar: 204
  • S4020245.jpg
    S4020245.jpg
    245.2 KB · Visningar: 200
  • S4020165.jpg
    S4020165.jpg
    262.3 KB · Visningar: 227
  • S4020166.jpg
    S4020166.jpg
    256.9 KB · Visningar: 178
  • S4020417.jpg
    S4020417.jpg
    242.5 KB · Visningar: 245
  • S4020416.jpg
    S4020416.jpg
    247.6 KB · Visningar: 208

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Påbörjade räckena idag. Puh! 95x95 stolpar är lite jobbiga att hantera ibland :)

Dragracing imorgon, eller bygga altan. hmmmm =)

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Fyfan, har slitit 12 timmar idag ute i stugan med min altan :( Men nu är plintarna gjutna så imorgon hoppas jag på att kunna lägga golvet.
Frågan är bara; kan man lägga altangolv utan att grogga? Ska nämligen på ett bröllop på eftermiddagen men tänkte hinna med att jobba 5-6 timmar innan. Men som sagt, finns det någon som någonsin har lagt trall NYKTER? Hur ser det ut, blir det rakt etc?
Hur gjorde du swediie?

CM

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Hojlös för närvarande...
Påbörjade räckena idag. Puh! 95x95 stolpar är lite jobbiga att hantera ibland :)

Dragracing imorgon, eller bygga altan. hmmmm =)

Dragracing på altanen? :D

Jag hade nog eventuellt funderat på Essves rätt bastanta Cutters om man ska fästa stolparna på det sätt du tänkt och med den kapningen. Fördelen med den cuttermodellen du ser på bilden är dubbelgängningen och att du slipper förborra samt att den är avsedd för ändamålet. Yttre gängan sätter sig som bara fan i regeln och sen tar den inre vid och pressar in stolpen ännu hårdare. Får du in några sådana lär det nog sitta utav bara helvete sen. Den modell du ser på bilden är för övrigt den minsta av de jag listat, dvs 8,0x130. Toppa av med en liten skvätt trälim för utomhusbruk så får du använda slägga om du behöver korrigera något sen :D

Art.nr - Dim dk×L
117 150 - 8,0×130
117 152 - 8,0×150
117 154 - 8,0×170
117 156 - 8,0×200
117 158 - 8,0×240
117 159 - 8,0X300

Samtliga av dessa dras med torx, storlek 40 så risken att slinta och dra sönder skallarna är i det närmaste obefintlig. Det är snarare skruvarna som tar livet av skruvdragaren.

Brukar vara 50st per kartong och går att få tag i på t.ex Woody eller liknande. Tror det var någonstans runt 800 spänn/kartong. Ska du handla mycket skruv kan jag dock tipsa om Sifverts skruv vid Lindhagensplan. Billiga och ett sortiment som inte är av denna världen. Det de inte har eller kan få fram i skruvväg finns inte :)

Cutter_8x130.jpg

Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Fyfan, har slitit 12 timmar idag ute i stugan med min altan :( Men nu är plintarna gjutna så imorgon hoppas jag på att kunna lägga golvet.
Frågan är bara; kan man lägga altangolv utan att grogga? Ska nämligen på ett bröllop på eftermiddagen men tänkte hinna med att jobba 5-6 timmar innan. Men som sagt, finns det någon som någonsin har lagt trall NYKTER? Hur ser det ut, blir det rakt etc?
Hur gjorde du swediie?
Hehe, utgå från en rak linje och sätt dom kant mot kant så ska det inte kunna bli allt för snett. Jag utgick ju från huset. Så trallen ligger hyffsat rakt, men upptäckte när jag la sista brädan att själva ramen inte var kollad så den var "kvadratiskt". Hoppsan =)

Dragracing på altanen? :D

Jag hade nog eventuellt funderat på Essves rätt bastanta Cutters om man ska fästa stolparna på det sätt du tänkt och med den kapningen.

Köpte en Black & Deckers kapsåg som "skakar" lol.. och ja... på bild såg det ut som den skulle klara grovt trä utan problem. Den kom bara 1 cm in i materialet sedan hände det inget mer. Skitgrej. Lust o lämna tillbaka... bah.

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Hehe, utgå från en rak linje och sätt dom kant mot kant så ska det inte kunna bli allt för snett. Jag utgick ju från huset. Så trallen ligger hyffsat rakt, men upptäckte när jag la sista brädan att själva ramen inte var kollad så den var "kvadratiskt". Hoppsan =)

Du var nykter med andra ord :D
Kryssmäta är en fördel när man bygger kvadrater men en romb funkar ju det med :tungan

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 950 SM
Hur gjorde du swediie?

Min motfråga blir:
Varför vill man gå på bröllop nykter? :confused:

Trall går dock att lägga nykter, även om det tar längre tid samt gör mer ont när man upptäcker att verktyg är hårda, taskiga och vassa. De skall ej sammanfogas med levande vävnad på det sätt som man kan klara av om man är packad.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jahapp. Min terass på plan 15. Har lagt trä över fula betongplattor. Saknas lite lampor, växter etc etc, men det är sånt som får komma med tiden. Knappast ide att börja plantera nu. Får bli till våren.

Bifogat

• bord.jpg
    bord.jpg
    182 KB · Visningar: 376
  • soffa.jpg
    soffa.jpg
    220.3 KB · Visningar: 399

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Jahapp. Min terass på plan 15. Har lagt trä över fula betongplattor. Saknas lite lampor, växter etc etc, men det är sånt som får komma med tiden. Knappast ide att börja plantera nu. Får bli till våren.

Det där var bannemig ingen dålig uteplats. Stabil utsikt också. :tummenupp

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Det där var bannemig ingen dålig uteplats. Stabil utsikt också. :tummenupp

Jo :) måste bara fixa lite vindtåliga (pergola-)markiser och nån sorts vindskydd. Det kan blåsa ganska bra däruppe. I veckan när det blåste som mest så for stolarna omkring. Glömmer man dynorna ute en blåsig dag så ser man inte dom mer :D

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Tog några bilder häromveckan, och två blev intressanta även om kompositionen kanske inte är optimal :) De är INTE behandlade på något sätt. Coola moln va?

Bifogat

• lampa.jpg
    lampa.jpg
    145.5 KB · Visningar: 232
  • moln.jpg
    moln.jpg
    110.4 KB · Visningar: 219
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...