Visa hänsyn mot idioter?

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Idag försökte jag mig på att vara riktigt vänlig mot alla medtrafikanter (dvs. klantarslena :arsele )

Men det bär emot när t.ex. en skåpbil går ut längst i vänster körfält efter en rondell på 80 sträcka (Sturup/Börringe t.ex.) och fiser i 60 ända tills det blir enfiligt 400 m senare :brinnerupp

Fast grejen är att han/hon (oftast) inte gör sådant okin med vilje (faktiskt).

För att felcitera en oerhört bra film :

Cole Sear: I see dumb people.
Cole Sear: Driving around like regular people. They don't see each other. They only see what they want to see. They don't know they're dumb.
Malcolm Crowe: How often do you see them?
Cole Sear: All the time. They're everywhere.

Så blir det fingret och wheela på insidan så att de svär och bär sig åt mot alla hojar de ser resten av dagen eller hur gör man om man vill undvika ilskespiralen?

Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Äh lika bra o smasha upp fingret ibland

Haha låg me mcen så fick man nån survolvo i röven , tutar o blinkar går - lägger mig på höger sidan så ser man sakta men säkert årets supermegaflane sakta sakta med 2km överfart glida förbi.

Han tuta för att köra 2km fortare än jag...

Idioten hade stolen framflyttad längst fram,båda händerna på ratten, plytet i tryckt mot framrutan för o kunna se i den fruktansvärda farten 81km/t.

Intressant och studera en idiotflane som tror han kör skitfort - ja måste lägga mig framför idioten igen.

Då blinkar flanengubbkuken igen , ja vänder mig om ger fingret o sen 230 blås iväg.

Jävla töntar det finns , tuta sig fram i vänster körfält när man fan knappt ändå lyckas med sina skelögon ens köra 5km över hastighetsgränsen - den lille efterblivne kuksugarens kärring såg likadan ut:hihi

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Av någon anledning verkar långsamma-vänsterfils-fordon inte vilja flytta sig för MC.
Kommer jag med S80'n så flyttar dom sig, med MC'n icke.
Nån mer som känner igen det? :va

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Att undvika ilskespiralen är samma sak i trafiken som överallt, ta det inte allvarligt. Det är oftast inte att folk beter sig dumt som är anledningen till att man blir arg, det är betydligt vanligare att det är man själv som är stressad eller upprörd från början och blåser en ventil när någon gör något opassande.
Hela mänskligheten består av idel idioter (finns tom en undersökning som slog fast att alla svenskar är idioter ~60% av tiden), så börja fundera över varför du brusar upp. Ofta finns det egentligen ingen riktig anledning.

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
xjr1300
Av någon anledning verkar långsamma-vänsterfils-fordon inte vilja flytta sig för MC.
Kommer jag med S80'n så flyttar dom sig, med MC'n icke.
Nån mer som känner igen det? :va
Tycker folk är över lag duktiga på att försvinna från snabbfilen om du visar att du vill förbi, hoj eller bil gör ingen större skillnad, undantag finns förstås.

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Något som stör mig rejält och som blir allt vanligare är folk som kör i tex 70 km/h på 90 väg eller 30 km/h på 50 väg. Jag säger inte att alla andra ska köra för fort bara för att en annan kanske gör det ibland men det måste ju ändå vara ett krav att åtminstone hålla den skyltade hastigheten!

Varför är det inte böter på att köra för långsamt?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Kör oftast skåpbil med usel sikt bakåt så jag brukar backa in på parkeringsplatser för att slippa problemet idioter som ska passera samtidigt som jag backar ut med dålig sikt. Det är ju trots allt jag som ska lämna företräde trots att jag knappt ser dom.

Igår när jag börjar backa in på en ruta så kommer en ännu större idiot in bakom min rygg och slinker snabbt som en råtta in mitt över två parkeringsrutor varav den ena förståss var den jag siktade på.

Hade god lust att bara fortsätta backa in i honom för hans bil var betydligt finare än min, men det skulle ju inte förvåna mig om han hade skador på sin bil och fiskade just efter en ny omlackering.

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag ska fan ha ett "spare" radband att hänga i backspegeln på BMWn så folk tror jag är gangsta.. Då flyttar de sig säkert!!!111!!

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
På väg hem från jobbet en fredag, hyfsat mycket trafik som alla fredagar här i Stockholm. Regnar och är allmänt trist. Ut från stan kommer jag in i en rondell och när ramförvarande bil passerat en påfart kör en gubbe gladeligen ut mitt framför mig. Vågar inte bromsa pga den våta asfalten och ev. spillrester i rondeller utan tutar till och väjer förbi gubben. Då lägger han sig på tutan. 30 m efter utgången av rondellen blir det rött och jag stannar, gubben tutar fortfarande, då ställer jag ner hojen på stödet och gliver av. Då kör gubbfan upp bredvid mig varpå hans flygel tuchar mitt lår. Tantan i passagerarsätet kör ner fönstret och jag frågar vad han håller på med, får till svar "det är väl inte så farligt". I samband med detta blir det grönt och gubben gasar iväg varpå backspegeln slår i min arm!
Var hyfsat upprörd då och glömde tom fälla upp stödet när jag petade i växeln för att jaga ikapp honom, två gg

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20

Det finns möjlighet för ordningsmakten att bötfälla trafikanter som hindrar framfart inom lagens råmärken.
Exempelvis om vederbörande ligger i 75 på en 90-väg i vänsterfilen.

Hur ofta det tillämpas vet jag inte.

Johovik

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2012
Hoj
KTM 640 Prestige -04
Något som stör mig rejält och som blir allt vanligare är folk som kör i tex 70 km/h på 90 väg eller 30 km/h på 50 väg. Jag säger inte att alla andra ska köra för fort bara för att en annan kanske gör det ibland men det måste ju ändå vara ett krav att åtminstone hålla den skyltade hastigheten!

Vet att dom har böter för det i staterna iallafall, sjukt bra tycker jag.
Borde vara så i sverige med

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Därför att den skyltade hastigheten är en MAX hastighet, inte en påbjuden eller rekommenderad sådan..
Kör man långsamt ska man lämna plats åt andra, det gör jag.
Hade en, nu såld, undermotoriserad husbil, i hastigheter över 80 ökade bränsleförbrukningen enormt, runt 50% i 110..
varför jag körde därefter.. Men jag släppte förbi alla som ville förbi, även om ett förskräckande antal inte fattade vad det betydde när man gick ut på vägrenen..

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Därför att den skyltade hastigheten är en MAX hastighet, inte en påbjuden eller rekommenderad sådan..
Hade en, nu såld, undermotoriserad husbil, i hastigheter över 80 ökade bränsleförbrukningen enormt, runt 50% i 110..
varför jag körde därefter.. Men jag släppte förbi alla som ville förbi, även om ett förskräckande antal inte fattade vad det betydde när man gick ut på vägrenen..

Många är för rädda för att köra om, även om de vet vad det betyder.
Sedan har jag sett tillräckligt många vingla ut på vägrenen för att sedan svänga tillbaka in precis när man är på väg om, och då antagligen öht inte varit ute på vägrenen för att släppa om bakomvarande, utan helt enkelt lekt med något istället för att framföra fordonet.
Sedan är ju det där med att använda vägrenen för att släppa om bakomvarande högst lokala fenomen, på en del ställen gör de flesta det, medan ens mottrafikanter gör sitt bästa för att försvåra omkörningar på andra ställen.

TreoKwak

Köra fort rakt fram är lätt & trist
Gick med
27 Aug 2004
Hoj
Honda VTR SP1´00 & BMW F800GS-13
Idag försökte jag mig på att vara riktigt vänlig mot alla medtrafikanter (dvs. klantarslena :arsele )

Men det bär emot när t.ex. en skåpbil går ut längst i vänster körfält efter en rondell på 80 sträcka (Sturup/Börringe t.ex.) och fiser i 60 ända tills det blir enfiligt 400 m senare :brinnerupp

Fast grejen är att han/hon (oftast) inte gör sådant okin med vilje (faktiskt).

För att felcitera en oerhört bra film :

Så blir det fingret och wheela på insidan så att de svär och bär sig åt mot alla hojar de ser resten av dagen eller hur gör man om man vill undvika ilskespiralen?

Jag hade nog bara passerat bilen lite snyggt på högersidan, med en lämplig växel för att orsaka så lite oväsen som möjligt, och sedan inte tänkt ngt mer på det..:tungan

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Det kan knappast vara så att man får välja själv vilken hastighet man ska ligga i! Ligger du i 80 på enkelfilig 110 väg med vajerräcken så hindrar du alla andra med andra ord borde du ha böter. Om min bil drar mindre i 110 km/h än i 70 km/h så betyder inte det att jag får köra i 110 om nu hastighetsskylten säger 70/90 osv.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jag har vid mer än ett ett tillfälle förfallit till det ömkliga med att ge fingret. Det lämnar bara en känsla av skam och den jobbiga vetskapen att man betett sig som en lägre sortens mänsklig varelse. Det är ju fullständigt verkningslöst!

Har även fått denna gest riktad åt mig och då reagerade jag på att jag upplevde framförallt 2 saker:

- En påtaglig känsla av överlägsenhet gentemot den individ som inte har bättre kommunikationsförmåga än att vifta finger.

- En lätt road och upprymd känsla förmodligen härrörande från den känsla av överlägsenhet man känner mot en fingerviftande tölp.

Det måste vara ett av de absolut sämsta sätten att få fram någon slags poäng, förmedla varför man nu är arg, indignerad eller (som det verkar i tråden) kränkt. De pedagogiska effekterna av att "ge fingret" förmodar jag uteblir. Berätta gärna vilka de skulle vara.

Vi behöver en bättre gest.:fakta

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
När någon bettet sig extra korkat i trafiken och orsakat fara för mig och andra eller genom dålig uppmärksamhet/dumhet hindrat trafiken så händer det att jag åker upp jämsides, tittar in i den aktuella bilens kupé och skakar lite förmanande på huvudet så att föraren ser.
Det känns iallafall lite coolare än att visa fungret. Själv känner jag mig som en lärare som tillrättavisar en ouppmärksam elev :). :fakta

Skippa drastiska åtgärder då det bara skapar större risker för alla.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA