Visa, Mastercard, Diners, Amex, vad är skillnaden?

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Hoj
FoxP2
Jag har aldrig någonsin brytt mig angående bank/betal/kreditkort. Men vad är skillnaden egentligen? Att Maestro och Visa Electron är till för ungdomar och ganska värdelöst när man blir "äldre" har jag fattat.

Men resten då? Diners, Amex och allt vad det nu finns, men framförallt Visa och Mastercard? Vad är skillnaden?

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Hoj
HRC RC213V
Jag tror att det är bäst med visa eller mastercard om man inte har jättemycket pengar. Många butiker som inte tar diners och amex!

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
skillnad på amex och visa är väl att amex inte har någon direkt köplimit, men heller inte nån kredit..

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Hoj
FoxP2
Jag tror att det är bäst med visa eller mastercard om man inte har jättemycket pengar. Många butiker som inte tar diners och amex!

Jo, Visa och Master är säkerligen garanterat bäst. Vi tar inte Amex där jag arbetar heller tex. Men vad är skillnaden mellan just de två? Är något bättre? Eller är det samma skit bara?

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Hoj
HRC RC213V
Jo, Visa och Master är säkerligen garanterat bäst. Vi tar inte Amex där jag arbetar heller tex. Men vad är skillnaden mellan just de två? Är något bättre? Eller är det samma skit bara?

Visa är nog billigare att ha, men kanske mer förmånligt med amex om man har miljoners med dollars

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

På jobbet brukade vi ha amex och mastercard när vi for utomlands, eftersom att där de inte tog det ena tog de i princip alltid det andra.

Varierar tydligen lite med land vad som funkar.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Du kan inte klumpa ihop Mastercard eller Visa på det viset, finns många kortutgivare som använder det ena eller andra fast med helt olika villkor.
Med Guldkort från DanskeBank (Mastercard) t.ex. så får du bonus på alla inköp, med Remember (MasterCard) får du andra fördelar osv osv osv.

Men tumregeln är att Mastercard och Visa accepteras på klart fler ställen än Diners och Amex och anledningen till det är att det är dyrare för handlarna med Amex och just Diners vet jag inte.

Yzzyx

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2010
Hoj
En packe GSXer
Amex är klart bäst för köpare men sämst för säljare så det är inte alla som tar det. Blir det bråk med amex så ligger amex ute med pengarna tills det hela är upklarat. Blir det bråk med andra kort så får DU ligga ute med pengarna till det är klart. Kan vara lite jobbigt, jag köpte ett kompressor kit till min mustang med VISA från USA och dom tog betalt för två. Jag fick ligga ute med 50papp i två månader. :-/

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
AMEX är dyrare för handlarna och ett av skälen till att man inte accepterar dem överallt. Men detta skiljer sig beroende på var man är. En skiduthyrare i Verbier sa att det inte var någon skillnad i avgifter mellan VISA, MasterCard, AMEX och Diners.

Om man bara ska ha ett kort så skulle jag utan tvekan valt ett VISA eller MasterCard. Hugget som stucket vilket. Tidigare var det större skillnader än idag. Sedan finns det skillnad precis som AMEX olika nivåer med tilläggsförsäkringar, poängsystem och servicetjänster. Givetvis är årsavgifterna höga på dessa. Finns något för alla helt enkelt.

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
AMEX är dyrare för handlarna och ett av skälen till att man inte accepterar dem överallt. Men detta skiljer sig beroende på var man är. En skiduthyrare i Verbier sa att det inte var någon skillnad i avgifter mellan VISA, MasterCard, AMEX och Diners.

Om man bara ska ha ett kort så skulle jag utan tvekan valt ett VISA eller MasterCard. Hugget som stucket vilket. Tidigare var det större skillnader än idag. Sedan finns det skillnad precis som AMEX olika nivåer med tilläggsförsäkringar, poängsystem och servicetjänster. Givetvis är årsavgifterna höga på dessa. Finns något för alla helt enkelt.

Vi betalar mer för Amex på firman, antingen har skidsnubben en sjukt bra deal eller ingen koll..

Mäki1

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Hoj
Suzuki SV1000S -04. Kawasaki ER6F -07
"Vanligt" betalkort VISA och Mastercard är kopplat till ditt bankkonto direkt. Det är inte AMEX. Där får du räkning varje månad på det du handlat.
AMEX är oxå bedrägeriskyddat. Därav pratet om att du får ligga ute med pengarna med tex VISA.
Brukar betala med AMEX om jag köper på nätet om det går. Just för att det INTE är kopplat till min bank. OM det skulle bli ngt strul!
Sen har du ju VISA och Mastercard KREDITkort. Där har jag inte så mkt koll för det använder jag inte.

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Jag blir arg när vissa företag tar vanliga VISA men inte VISA electron :mad::huvet

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Vi betalar mer för Amex på firman, antingen har skidsnubben en sjukt bra deal eller ingen koll..

AMEX är dyrare i avgifter för handlarna här i Sverige. Men det behöver inte vara så överallt. Kanske hade AMEX lägre avgifter via särskilt avtal med skiduthyraren, eller generellt sett på den här orten eller landet som sådant på grund av lagstiftning. Jag vet inte. Det skulle ju även kunna vara så att VISA och MasterCard har högre avgifter mot handlarna i Schweiz. Vi gick inte in närmare på det i vår diskussion.

Här i Sverige är det nästan prutläge om man väljer att inte betala med AMEX. I andra länder jag varit kan man köpa ett tuggummi för ett par kronor utan protest.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag blir arg när vissa företag tar vanliga VISA men inte VISA electron :mad::huvet

Visa Electron är ett låtsaskort...

I korta drag, när du handlar med ett Visa Electron så ringer kortläsaren upp banken, på banken springer en liten kines ner i källaren och kollar o det ligger några mynt i Kottssons lilla korg, springer upp och talar om att det finns pengar, springer ner och tar pengarna ur Kottsons korg, springer över och sätter in dom i butikens korg, springer tillbaka och talar om att transaktionen är utförd.

Det blir en jävla massa springande, så därför är det inte alla som ids vänta på det.

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
finns ju no limit VISA och Mastercard anslutna kort också.

Har alla 4 via firman då alla ställen i världen inte tar VISA el Mastercard el ibland inte diners eller Amex och tvärt om.

Eurocard har no limit kort där du inte har ngn köpgräns med faktura varje månad med 45-60 dagars betalperiod dvs det du köper i juni kommer på faktura i juli.
Amex har mycket korta betaöperioder på sina privata kort med dock inte firma kort ( 60 dagar )

Diners har ca 45 dagar.

reseförsäkringen/bedrägeri försäkringen på amex är grym men som sagt funkar inte på alla ställen, dock så har dom faktiskt ökat med massor av ställen som tar amex i sverige ( ICA,systembolaget osv )

Diners är ett flash kort som jag inte tycker funkar så överdrivet bra då dom förlorade anslutning mot ett stort centralt betalsystem och inte funkar på så många ställen längre.

Skulle jag skaffa ett privat no limit kort skulle jag skaffa eurocard.

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS