Rossis hoj hade väl en acceptabel toppfart, jämfört med vinales så var han mycket snabbare.
Detta lär vara beroende på setup och hur de kan ta sistaböjen.
Undrar om detta varit medvetet, alltså, har Rossi jobbat mot en hoj som kan konkurrera i race och försökt jobba förbi de problem som då uppstår på andra ställen på banan medans Vinales enbart jobbat för att få en så snabb hoj som möjligt när det kommer till varvtid?
Eller är det bara beroende på deras skilda körstil och hur hojen är konstruerad?
På denna typen av bana får ju en lite mindre snabb hoj det jävligt jobbigt i race, bara kolla Rins, så frågan är hur det jobbas i boxen och vad tanken bakom är, det bör man ta med i beräkningen innan man dömer ut någon eller lyfter någon annan.
Kan ju vara så att Rossi är starkare än någonsin men sitter på ett material som blivit frånsprunget av konkurrenterna men han försöker hitta vägen förbi problemen istället för att bara bli så snabb som möjligt för dagen.
Eller så är det bara slumpen att han nära nog alltid är vassast i race medans Vinales kvalar gudomligt.
Hondas nya effektleverans verkar vara en lysande kombination med "sluggerförare", snajdarn Lorenzo fick det däremot lite jobbigt, kan han ens få till den hojen att passa hans stil eller måste han helt ändra körstil igen och är det ens möjligt?
Suka fortsätter framåt, Mir blir nog jobbig för Rins när han kört in sig, undrar hur det kommer tas..
Aprilia och KTM? Tja..gäsp!
Bra jävla säsong verkar det bli, Kul!