Vivaro, Trafic, Primastar = skräp?

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Är den (dom) bilarna lika illa som ryktet säger?
Många verkar tycka dom är rent skräp & att döma av alla annonser/KVD med trasiga växellådor osv. så kanske det stämmer? Ni som har ägt en, vad säger ni?
 

Helander

Lagom!
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Rivergoal
Hoj
CBR900RR - KTM 690 SM *såld* - ZZR-600 *såld*
Jobbar på aukt Renault verkstad så kan väl en del om just Traffic. Växellådorna är det ingen fara med så länge man styr undan från största dieselmotorn och bilar som gått som hyrbilar. Tänk på att kamrem ska bytas med 5år eller 12000mil intervall på Traffic, och det är inte gratis, räkna med ca 12000:- så har jag tagit i överkant. Renault har lite speciellt elsystem, så om elen krånglar så är det aukt verkstad som bör besökas, alternativt någon som jobbat mycket med just Renault elsystem.

Tycker annars att vi har väldigt få Traffic som det är några större bekymmer med hos oss på jobbet (ja, just nu står en och väntar på ny styrenhet á 10lök, men det är inte så vanligt).

Svarar gärna om du har fler frågor om just Traffic!

//Danne
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Korrekt uppfattat, det är skräp. 50' i reparationer på 11 månader, sedan gav jag upp. Den enda goda franska bilaffären är den man inte gör.

:D i second that. Inget franskt skräp. Finns ett skäl till att andrahandsvärdet är obefintligt.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
:D i second that. Inget franskt skräp. Finns ett skäl till att andrahandsvärdet är obefintligt.

Intressant med andrahandsvärdet. Jag köpte den för 90', spenderade 50' i service/reparationer hos märkesverkstaden som sedan bjöd 40' för den i inbyte! Dessutom mot en bil som de hade minst 20' överpris på själva. Jag sålde den på Blocket på två dagar för 80'.

Skitbil, skitverkstad.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag skulle säga att det stora felet är bilens ägare.....

Hyrbilar, företagsbilar och budtrafik sliter hårt på grejerna och sen är en del grejer personbilsdimensionerat istället för lastbilsdito så det dör i förtid...
 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Va har en Vivaro som servicebil och den verkar käka framhjulslager på löpande band. Sedan ere en massa småfel mest hela tiden. Kanske inget allvarligt,men nog så irriterande.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Jag skulle säga att det stora felet är bilens ägare.....

Hyrbilar, företagsbilar och budtrafik sliter hårt på grejerna och sen är en del grejer personbilsdimensionerat istället för lastbilsdito så det dör i förtid...

Håller jag med om men tyvärr är det ju 100% av 1:a ägarna av den här typen av bilar. Dock rullar en Toyota Hiace glatt vidare ändå...då får man dessutom minst tre erbjudanden i månaden om Afrika-export för de vet t o m där att det är de bästa bilarna. :D

Va har en Vivaro som servicebil och den verkar käka framhjulslager på löpande band. Sedan ere en massa småfel mest hela tiden. Kanske inget allvarligt,men nog så irriterande.

Framhjulsupphängningen är gjord av mjukost som allt annat på den bilen. Max ett par tusen mil utan några byten i framvagnen går de.
 
Last edited:

mtk

Lat
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Hade en GSXR 1000 K4
Skräp är det inte direkt, men vw transportern är bättre.
Är inne på min tredje Traffic (och Primastar)
Den första var en 140hk Primastar med automat den var skit, krånglade konstant. Hade den i 2år och den stod på verkstad i 1,5år av de. (bara problem med automaten inte motorn)

Sedan blev det en 115hk Primastar som pajade efter 1500mil, en mutter lossnade i motorn och lyckades sätta sig mellan insugningsventil och ventil säte, slutade med en trasig kolv och skev vevstake (2månader på verkstad). Efter det så fungerade den utan några problem, körde den i 15000mil

Nuvarande bil är en 115hk Renault som rullat 2500mil utan problem.
90 och 115hk har kamkeja så de är lite bilgare med service.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Om vi säger så här: Den är inte tillräckligt bra för att u ska äga den som privatperson. Som anställd i något större företag är det inget fel i att köra omkring i en sådan då det är de som betalar reparationerna.
Men ska du betala för kalaset själv och inte har tillgång till verkstad och är duktig på att skruva så ska du undvika detta då du köper dig en spargris utan botten...
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Man hör ju jefligt mycket skit om dom, men i prisklassen max 100k verkar det inte finnas så mycket kul & välja på om man inte vill åka den billigare VW T4. En privatkörd VW T5 utan 20k mil på mätar'n ligger ju betydligt högre i pris. Ford vägrar jag, så vad finns det kvar?

Korrekt uppfattat, det är skräp. 50' i reparationer på 11 månader, sedan gav jag upp. Den enda goda franska bilaffären är den man inte gör.

Kommer från samma erfarenhet med en Transporter, dock gick det inte 11 månader utan 7 :D Dock är jag nog världens mest otursförföljda man när det kommer till saker som går på bensin så det är ju inte VW det är fel på.

Köp en Helt ny transporter!

Klickar man i allt man vill ha slutar det på 515 000kr. Tror du din Mamma kan låna mig så mycket eller går allt åt för att du ska köpa racekåpor? :arsele
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Man hör ju jefligt mycket skit om dom, men i prisklassen max 100k verkar det inte finnas så mycket kul & välja på om man inte vill åka den billigare VW T4. En privatkörd VW T5 utan 20k mil på mätar'n ligger ju betydligt högre i pris. Ford vägrar jag, så vad finns det kvar?

Toyota Hiace. Tråkig design men det är rätt kul att veta att den startar och att man kommer fram. Dessutom blir du som sagt helt nedringd när du ska sälja den. Oavsett allmänskick. Praktiskt med dubbla sidodörrar också när man lastar två hojar.
 

Tobbbe

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2007
Ort
hemma
Hoj
Honda cbr 600 rr
Jobbar på aukt Renault verkstad så kan väl en del om just Traffic. Växellådorna är det ingen fara med så länge man styr undan från största dieselmotorn och bilar som gått som hyrbilar. Tänk på att kamrem ska bytas med 5år eller 12000mil intervall på Traffic, och det är inte gratis, räkna med ca 12000:- så har jag tagit i överkant. Renault har lite speciellt elsystem, så om elen krånglar så är det aukt verkstad som bör besökas, alternativt någon som jobbat mycket med just Renault elsystem.

Tycker annars att vi har väldigt få Traffic som det är några större bekymmer med hos oss på jobbet (ja, just nu står en och väntar på ny styrenhet á 10lök, men det är inte så vanligt).

Svarar gärna om du har fler frågor om just Traffic!

//Danne


Finns det några speciella årsmodeller man ska undvika? problemmotorer/växellådor?
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Finns det några speciella årsmodeller man ska undvika? problemmotorer/växellådor?

1900-2100.

Tro inte att Renault tar något ansvar för att lådorna rasar heller trots att de vet om problemet sedan det startade, många lådor rasade ju redan efter några tusen mil. Har du garanti eller inte? Goodwill existerar inte hos grodätarna, du får köpa bättre bil för att tillverkaren ska ha någon heder. Eller köpa en som håller.
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Intressant med andrahandsvärdet. Jag köpte den för 90', spenderade 50' i service/reparationer hos märkesverkstaden som sedan bjöd 40' för den i inbyte! Dessutom mot en bil som de hade minst 20' överpris på själva. Jag sålde den på Blocket på två dagar för 80'.

Skitbil, skitverkstad.

Lämnar man in på en märkesverkstad får man skylla sig själv i fall det blir dyrt... Det ju inte direkt som att dom är bättre än andra plus att dom är dyrare... :fakta
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top