Vivaro, Trafic, Primastar = skräp?

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Lämnar man in på en märkesverkstad får man skylla sig själv i fall det blir dyrt... Det ju inte direkt som att dom är bättre än andra plus att dom är dyrare... :fakta

En stor del av de 50' var växellådan, där ringde jag runt mycket och det var få om någon som ville befatta sig med det och inte till något lägre pris heller. Hade jag haft kontakter/kunskaper och tid hade jag väl kunnat chansa på en låda från skroten och byta själv men det är ju inte möjligt för de flesta och halva materialkostnaden på en låda som till 99% också kommer att rasa är inte någon bra affär heller.

Till saken hör att verkstaden i sig tycker jag gjorde ett bra jobb. Trevliga, identifierade felen snabbt och ingen oskälig arbetstid tycker jag. Problemet är att bilaset gick sönder med nya fel hela tiden. Det finns inte heller lika mycket alternativ på delarna när det gäller skåpbilar som personbilar så det blev märkesverkstaden, i något fall fixade de också delar från skroten så jag hade ett val. Det är inte så att de blåste mig med att byta del efter del och massor av arbetstid.

Skambudet kom från säljavdelningen, inte från verkstaden förstås. Det "roligaste" av allt var att de fortfarande trodde att jag skulle köpa deras överprisade bil rent efter att jag tackat nej till deras förträffliga bytesförslag. :rolleyes:
 

Depåfarsan

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducce, Tiger, Huskys 250, XT600E
Jobbar på aukt Renault verkstad så kan väl en del om just Traffic. Växellådorna är det ingen fara med så länge man styr undan från största dieselmotorn och bilar som gått som hyrbilar. Tänk på att kamrem ska bytas med 5år eller 12000mil intervall på Traffic, och det är inte gratis, räkna med ca 12000:- så har jag tagit i överkant. Renault har lite speciellt elsystem, så om elen krånglar så är det aukt verkstad som bör besökas, alternativt någon som jobbat mycket med just Renault elsystem.

Tycker annars att vi har väldigt få Traffic som det är några större bekymmer med hos oss på jobbet (ja, just nu står en och väntar på ny styrenhet á 10lök, men det är inte så vanligt).

Svarar gärna om du har fler frågor om just Traffic!

//Danne

Helander!
Hur är det, nog har väl många svaga punkter förbättrats under åren eller?
En -08 med 5-6000 mil borde väl vara ganska OK?
Skruvas en Nissan ihop i Japan?
..en Opel i Tyskland?
en Renault i Frankrike (dum fråga).
Är det samma drivlina i alla olika brands (märken).
Nu har jag en Renault Master som jag kört 15000 mil utan större problem och den är en fd hyrbil tot 20000 mil nu, men rosten tar den.
Det värsta är att jag jobbar dagligen med Renault Lastvagnar i projekt, jag vet hur Fransoserna tänker och hur trögt det är att få igenom ALLT hos dom.
Fan jag hade tänkt köpa en denna vecka, men svajar lite nu.
/DF
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Helander!
Hur är det, nog har väl många svaga punkter förbättrats under åren eller?
En -08 med 5-6000 mil borde väl vara ganska OK?
Skruvas en Nissan ihop i Japan?
..en Opel i Tyskland?
en Renault i Frankrike (dum fråga).
Är det samma drivlina i alla olika brands (märken).

Nej, det är exakt samma, bara dekalerna som skiljer. Det enda vi kan vara säkra på är att det inte är en bil från Nissan för då hade den nog fungerat, mellan Renault och Opel är det väl dött lopp vem som är sämst.

Jag känner en säljare på Opel/Saab och han säger att det fortfarande är vanligt med växellådsras på nya Vivaro också så de har inte fixat något. Det är personbilskomponenter i den så köper du en ny och bara kör en hoj i den så kanske drivlinan håller, fast allt annat krånglar ju ändå. Dock brukar förste ägaren köra tyngre än så och då är det kört.

Till mig sade de att problemen med växellådan var löst till 2007 och att min utbyteslåda hade sådana delar i sig men tydligen är det ändå inte säkert då.
 

Depåfarsan

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducce, Tiger, Huskys 250, XT600E
Nej, det är exakt samma, bara dekalerna som skiljer. Det enda vi kan vara säkra på är att det inte är en bil från Nissan för då hade den nog fungerat, mellan Renault och Opel är det väl dött lopp vem som är sämst.

Jag känner en säljare på Opel/Saab och han säger att det fortfarande är vanligt med växellådsras på nya Vivaro också så de har inte fixat något. Det är personbilskomponenter i den så köper du en ny och bara kör en hoj i den så kanske drivlinan håller, fast allt annat krånglar ju ändå. Dock brukar förste ägaren köra tyngre än så och då är det kört.

Till mig sade de att problemen med växellådan var löst till 2007 och att min utbyteslåda hade sådana delar i sig men tydligen är det ändå inte säkert då.


Jaha, jag sladdade in hos en lokal Opelförsäljare som inte visste någonting om nå't. En en ny Vivaro 114 hk kostar 280000 inkl moms!
Hur i jessenammen kan man hålla uppe detta pris om de nu är så usla?
Det är ju visserligen firmabilar i första hand men varför överger man då inte dessa tre för MB, VW eller Japsar så borde priset sjunka eller kvaliten öka.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top