Vräkt innan jag ens flyttat in?

Naurin

Humlefärgad? Den är race-gul!
Gick med
20 Aug 2005
Hoj
Aprilia RSV1000R 2006
Ja, nu närmar sig första september med stormsteg och det är inte dags att byta lägenhet! Lät meningen konstig? Den beskriver bara ännu ett motigt kapitel i mitt liv :brinnerup

Måndag den 10 Augusti, Linköping.

Knallar (haha, trodde ni allt va! Självklart tog jag hojjen :) ) ner till stångåstadens kontor (största hyresvärden i Linköping). Snart inflytt i nya lägenheten som jag inte ens sett hur den ser ut, så jag tänkte ta och hämta nyklarna och ta en kik. Lägenheten ligger i gottfridsberg, rätt fint område med okej läge.

Kommer in på kontoret, pratar lite med damen i receptionen som går iväg för att hämta nyklarna, och kommer tillbaka med va som verkar vara hennes chef. Det kan ju bara vara en signal om att allt är i ordning, eller...?

Får förklarat för mig att det hade blivit något tekniskt problem med just min blivande lägenhet, så den hade på något sätt fallit ur systemet. Detta gjorde att de inte kunnat se vem som blivit erbjuden lägenhete. (Börjar få en känsla av att detta inte är något som gagnar mig ).
Jag frågar hur detta påverkar mig och får svaret: "Jo när vi itne visste vem som skulle flytta in så hyrde vi ut den till någon annan istället".

WHAT?! :jisses

Eftersom jag skulle flyttat in om tre veckor är naturligtvis min lägenhet uppsagd, telefon, internet mm uppsagt och endel mycket skrymmande möbler inköpta (står hemma hos in bror just nu, något som inte får honom att dra på sig happyfacet).

Hon gav mig lite extra köpoäng som plåster på såren, och ringde upp min nuvarande hyresvärd (som är deras dotterbolag) och lyckas på några timmar göra så jag får bo kvar i min gamla lägenhet.

Men vad gör man nu? jag tycker att ett års extra köpoäng är väldigt lite som kompensation. Jag funderar allvarligt på att kräva förtur till en lägenhet i valla (där jag helst vill bo, lite svårare att få bostad där bara) eller om inte det går en väldans massa gratis köpoäng. Jag menar, förutom allt krångel detta har gett mig utan att jag gjort ngt fel öht, så har de faktiskt GETT BORT MIN LÄGENHET! Är det ens lagligt? Har inte skrivit på kontrakt, men har än dock tackat ja till ett erbjudande de gett mig. Och får ingen info om vad som hänt förräns 3 veckor innan flytt (de visste inte att det var jag som drabbades, vilket är anledningen, men det förändrar ju inte omständigheterna).
Vad jag vill är helt enkelt att få en schysst lägenhet så fort som möjligt, kan väl inte vara ett helt orimligt krav efter att de klantat sig så? Är mycket skeptisk till deras sätt att lösa sitt problem på. Jag menar, hur ofta är det någon tackar ja till en lägenhet och sen skiter i det utan att dyka upp/höra av sig eller liknande? De måste väl fattat att när jag inte hör ngt från dem kommer jag att höra av mig till dem och undra över kontrakt, nycklar mm? Att istället hyra ut till nånannan tycker jag låter mer än märkligt.....

Ja, förutom att jag tog hojjen till och från kontoret så var ju inte detta så MC-relaterat, men nu har jag fått skriva av mig lite iaf :)

smallsocks

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Hoj
HD superglide sport
när du fick erbjudandet kanske du skulle lämnat ditt mobil nr och namn innan du drog iväg... eller inte stänga av hem telefonen... låter helknasigt alltihopa

Dropdead

Guest
jösses! Jag hade blivit spritt språngande galen! :mad:
Jag tycker lätt att du ska kräva förtur på annan lägenhet och hota med diverse medier och annan smutskastning, för såhär kan man väl ändå inte shabbla bort sig... Pinsamt!

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
SÄG ÅT DEM ATT HOSTA UPP EN LÄGENHET NU, NI HADE ETT MUNTLIGT AVTAL. OM INTE, ANMÄL DEM!!

Stångånstaden är sådana jävla muppar!

Själv flyttar jag härifrån på söndag... FYFAN vad skönt!

Hoppas det löser sig /

Linuus

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2006
Hoj
Gixxer 600 "Corona", Suzuki GS 500 E (SÅLD!)
Muntligt avtal gäller precis lika mycket som ett skriftligt. Lite svårare att bevisa dock, men eftersom de har gett dig extra poäng så har de ju "erkänt" så att säga.

Kräv en lägenhet där du vill bo, annars så anmäler du dom.

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Fi fan :S.. surt att de va en lya i gottfridsberg me, okey om de vart i skäggetorp lr nå då kunde de kvitta :p...
Men fan de bara o gå o kräva förtur på nån valfri lägenhet som finns ute nu tycker ja..

Va ska hyran ligga på?
Flytta till Jakobsdal, lungt o fint område o lagom för o få köra hoj till stan :D..

Naurin

Gick med
20 Aug 2005
Hoj
Aprilia RSV1000R 2006
Alla verkar tycka ungefär som jag, känns ju skönt iaf.
Ang. muntligt avtal så har inget sådant gjorts. Allting (ansökan, erbjudande jatackande) skedde på internet, men sånt måste väl gälla för det? Det enda "bevis" jag har för att det inträffat är ett mail där det står att jag blivit erbjuden EN lägenhet, ingen specifik adress eller liknande.

Ska ner dit på måndag igen och kräva förtur till Valla, alternativt väldigt många köpoäng.

AndreasNo: jacobsdal är nog inget alternativ är jag rädd, vill bo nära universitetet :)

Stångåstaden har ju ett visst dåligt rykte, framförallt deras dotterbolag Studentbostäder. tyvärr har jag återigen märkt varför.

tackar för stödet alla! =)

Eken

Jorå...
Gick med
26 Mar 2005
Hoj
GSX-R 1100 W -95
Hur kan man säga upp sin gamla lägenhet utan att ha kontraktet på den nya i sin hand? :confused: Det skulle iaf inte jag göra...

Naurin

Gick med
20 Aug 2005
Hoj
Aprilia RSV1000R 2006
Eken skrev:
2369022 Hur kan man säga upp sin gamla lägenhet utan att ha kontraktet på den nya i sin hand? :confused: Det skulle iaf inte jag göra...

Har man tackat ja till erbjudandet så är man ju garanterad lägenheten, man är även bunden till att flytta in antar jag. Tackade ja till denna denna i slutet av månaden och var tvungen att säga upp min nya fort som satan för att slippa en drös månader med dubbel hyra. Så jag tycker väl inte det är så märkligt att man säger upp sin gamla när man fått erbjudande om ny som man sen tackat ja till :va

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
om du har ett mail på att du fått en lägenhet så ska du ju iaf få en lägenhet.. kan ju inte stå att du fått enlägenhet o sen får du ingen alls.. så nåååt borde du få :D

Naurin

Gick med
20 Aug 2005
Hoj
Aprilia RSV1000R 2006
Inget skulle göra mig så glad som en etta med kokskåp i Skäggetorp! :D

AndreasNo skrev:
2371099 om du har ett mail på att du fått en lägenhet så ska du ju iaf få en lägenhet.. kan ju inte stå att du fått enlägenhet o sen får du ingen alls.. så nåååt borde du få :D

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Naurin skrev:
2372039 Inget skulle göra mig så glad som en etta med kokskåp i Skäggetorp! :D

Vad jag hört så har dom rätt att ändra sig om vem som ska ha den ändå fram till den tidpunkten då papprena är underskrivna.

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Naurin skrev:
2372039 Inget skulle göra mig så glad som en etta med kokskåp i Skäggetorp! :D

du har inte funderat på bestorp lr va fan de nu heter där bortåt, där finns de ett gäng trevliga lyor.. inte så farligt dyra heller :D.. o de e faktiskt ganska trevligt där...finns en ICA :D..

Henkebenke

Alla hojar sålda.
Gick med
4 Apr 2006
Hoj
R1
Naurin skrev:

Du kan ju alltid döda dom. Då får du inte just den lägenheten, men ett annat gratisboende. Allvarligt talat så verkar hela situationen helt fucked. Dom ska hålla vad dom lovar, sen om deras system fuckar upp sig är inte på ditt ansvar.

Naurin

Gick med
20 Aug 2005
Hoj
Aprilia RSV1000R 2006
Sådär, har just vart och pratat med stångåstaden.

Vi kom fram till att om någon säger upp en lägenhet inne på deras kontor (de har tre nämligen) så hör hon av sig till mig. om Det skulle sägas upp en som läggs ut på internet så hör jag av mig till dem så ska vi se om/hur vi kan lösa det då.

Helt okej deal tycker jag, och det hela gick smidigt. Får se hur det blir i realiteten bara, jag förblir skeptisk till allt tills dess att jag skrivit på ett kontrakt, och tro mig, denna gången SKA det skrivas kontrakt! :fakta

Skulle det nu inte gå så smidigt som sagts så får man väl se hur man gör då med hot om pressen, ifrågasättande om det lagliga i deras handlande mm

Men stort tack till alla!

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...