Att få titeln "forskare" på VTI är inte svårt. Titeln hintar om att här har vi en person med doktorshatt och vit rock men i verkligheten kan det vara nåt gymnasiedrägg som läst en kurs i statistisk analys och vips blivit heligt orakel. Tog en snabbtitt på vad
Anna Vadeby presterat hittills och tyvärr verkar hon tillhöra den senare kategorin.
Borde inte en forskare vara en människa med en Doktorand inom lämpligt ämne? Alltså 6 (Master) + 2 eller fler års Universitetsutbildning?
Tycker vi i Sverige är alldeles för seriösa och löjliga i vårt strävande av nollvisionen. Olyckor kommer alltid att hända och att tvinga elever lägga mindre förmögenheter på utbildning och försäkring är inget hållbart alternativ. Precis som att sänka alla hastighetsgränser inom stadskärnan till 12km/h. (nu har jag viss form av överdrift i texten, men ni förstår min poäng).
Om jag ska nämna Holland som exempel är det nog endast 10% av alla Mopedister och större scooters 70-90cc som kör med hjälm. Resten ser inget problem med att köra i 70km/h utan hjälm.
Aja, klart det är tråkigt att folk dör i trafikolyckor men någonstans får man också konsekvenser av att ha väldigt låga hastigheter och höga böter och kontroll av systemet.
Kan dock inte rekommendera en mera lämplig lösning.