VTI om motorcyklisters hastighet

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det lustiga är att i GP är slutklämmen:
-Ska man jämföra med bilister så är de ungefär lika dåliga på att hålla hastighetsgränserna
säger forskaren Anna Vadeby på VTI.
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.1087557-varannan-mc-forare-kor-for-fort
Det är den här typen av journalistik som DN journalisten Gunnar Sörbring presterar som spär på antisemitismen i Europa. Man tar och pekar ut en grupp som avvikande. Trots att de inte är det. Jag är övertygad om att alla svenskar kör ungefär lika mycket för fort oavsett religion. Vilket Anna Vadeby bekräftar.
-Ska man jämföra med bilister så är de ungefär lika dåliga på att hålla hastighetsgränserna
Det är ingen skillnad mellan motorcyklister och bilister.
Vilket betyder att de här meningarna båda är sanna citat från DN:
Hälften av alla motorcyklister bryter mot hastighetsgränserna. På vissa vägar kör 70 procent av dem för fort. Det leder till svåra trafikolyckor och att dödstalen på de svenska vägarna är svåra att få ned.
Det betyder att den här meningen också är sann. Eftersom den utgår från att vi alla är lika:
Hälften av alla judar bryter mot hastighetsgränserna. På vissa vägar kör 70 procent av dem för fort. Det leder till svåra trafikolyckor och att dödstalen på de svenska vägarna är svåra att få ned.
och den här:
Hälften av alla kristna bryter mot hastighetsgränserna. På vissa vägar kör 70 procent av dem för fort. Det leder till svåra trafikolyckor och att dödstalen på de svenska vägarna är svåra att få ned.
och den här:
Hälften av alla ateister bryter mot hastighetsgränserna. På vissa vägar kör 70 procent av dem för fort. Det leder till svåra trafikolyckor och att dödstalen på de svenska vägarna är svåra att få ned.
Man pekar ut en grupp som särskilt ansvarig för ett problem som är gemensamt.
Den typ av journalistik DN journalisten Gunnar Sörbring gunnar.sorbring@dn.se presterat är ett lågvattenmärke som på ett utmärkt sätt illustrerar hur antisemitism och negativa omdömen om andra minoritetsgrupper sprids och underbyggs av medias rapportering.
 
Last edited:

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
För de sträckor som hastighetssänkts, till synes omotiverat, känns det mer som civil olydnad när man hanterar vägen som den var tänkt att köras från början (plus lite till) :yoparty
 

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
Mrs. Forskare behöver läsa på om Kausalitet

"Rapporten visar också att beroende på vägtyp och hastighet kör mellan 45 och ända upp till 70 procent av motorcyklisterna över gällande hastighetsgräns.

– Det är allvarligt att så många kör för fort eftersom man har sett att i sju av tio dödsolyckor har man kört över gällande hastighetsgräns."

En älg gick över vägen, sen en dag dog en älg.
- Det är allvarligt, därför att det är farligt för älgar att gå över vägen.

Vad saknas i båda överstående påståenden? Jo just det, kausalitet även kallat orsakssamband.
Att få titeln "forskare" på VTI är inte svårt. Titeln hintar om att här har vi en person med doktorshatt och vit rock men i verkligheten kan det vara nåt gymnasiedrägg som läst en kurs i statistisk analys och vips blivit heligt orakel. Tog en snabbtitt på vad Anna Vadeby presterat hittills och tyvärr verkar hon tillhöra den senare kategorin.
 

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Ort
Ukraina och ibland Borås eller GBG
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Så du menar att vi mc-förare är mer korkade än övriga trafikanter då? Om vi enbart håller oss till fysikens lagar så är det betydligt fler lastbilar som kör i diket än hojar, vidare kan man aldrig bromsa max med en fullastad trailer då släpet knyter sig direkt.. ändå ska vi hålla samma hastighet som dem?

klart mc förare är dummare än andra trafikanter. Sätter sig på hojjen och kör som ett svin, med en plastkruka på skallen och en plastbit som ryggskydd och tro att man är odödlig. Nä så är inte fallet men merparten av mc förare visar ingen bra hänsyn till omgivningen. Antingen förs det ett jävla oväsen eller så låter det som en stucken gris som flyger förbi där folk har sin stuga på den perfekta platsen i lugnet bakom krönet.

Sen står vi där och blir förvåndade över att det klagas på oss.



Klart du kan bromsa max med en trailer.
 

regenius

....fittipaldi
Gick med
6 Jul 2011
Ort
Mellan Kungsbacka och Varberg
Hoj
-02 CBR1100XX Trast
Dyr forskning!

Raketforskare!
Att Anna Vadeby nu lyckats få fram fakta på de som vi redan vet är både dyrt och meningslöst samtidigt är ju inget att hymla om att det går fort när man kör hoj.

Från att själv migrera från custom till sporthoj har min snitthastighet inte ökat nämndvärt. Redan med min Dragstar pendlade jag lätt över +30 på både 70 som 90 vägar ute på landsbygden och den farten har inte dödat mig!

Diskussionen om att hög hastighet dödar har alltid funnits. Redan vid sekelskiftet var man oroad över att både tåg och bilar skulle passera 30 km/h och därmed öka olycksrisken. Snacka om slakt!

På 60 talet var det myggjagare och jeans och en Silverpil passerade lätt 140km/h. Snacka om slakt!

2012 fortsätter den ständiga kampen om att ge mer hästar än vikt på hojarna. Snacka om slakt, fast nu med både hjälm och EU godkända skydd.

Så länge man inte förbjuder produktion av 2-hjulingar så kommer vi alltid kunna köra som vi vill, hur vi vill och givetvis, ibland ta dyra konsekvensen av detta.

Att det sedan finns pissenissar som inte har stake att erkänna att det ibland passeras +30 och därmed per definition är extrembeteende är ju bara plågsamt puckat.

Kan polisen få nummer på hjälmarna när man klubbar ner folk på arenorna så varför inte personnummer på hjälmarna när man kör hoj...:huvet..inte, Lena!

Nej, luta er tillbaka ta en pilsner och se hur förbudsivrarna funderar på olika korkade förslag för att i sin enfald tror att man skall begränsa hastigheter hos frihetens folk!:banana
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
MT-09
Att få titeln "forskare" på VTI är inte svårt. Titeln hintar om att här har vi en person med doktorshatt och vit rock men i verkligheten kan det vara nåt gymnasiedrägg som läst en kurs i statistisk analys och vips blivit heligt orakel. Tog en snabbtitt på vad Anna Vadeby presterat hittills och tyvärr verkar hon tillhöra den senare kategorin.

Ja herregud. Fast som sagt, i den där gymnasiekursen var hon nog sjuk den dagen som skillnaden mellan kausalitet och korrelation avhandlades:hihi
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Tack, nu ikväll finns ju rapporten publicerad! Jag klippte snabbt ut motsvarande tabeller som de tidigare, från bilarna, och håller mig till 70-90-vägar, där flest MC-åkare dödas.
MC85percentil.JPGMC ö 30 kmh.JPGMC ö 6 kmh.JPG

Några snabba tankar (slutsatser) efter vad jag kan se:
- På kontrollsträckorna där hastighetsändringar ej skett verkar snitthastigheten ha gått ned (utom en sträcka i E-län och en i K-län)
- 40-60% av MC-förarna kör mer än 6 km/h för fort
- 4-12% av MC-förarna kör mer än 30 km/h för fort (högsta siffran gäller en kontrollsträcka 90 km/h!)
- 85% av mc-åkarna åker mindre än 18-22 km/h för fort BORTSETT från en teststräcka i E-län (väg 134) där motsvarande mängd åker mindre än 45 km/h för fort!! Kan hastighetsbegränsningen vara ett skrivfel, detta värde avviker så negativt mot de övriga?

Går vi till vägarna med högre hastighetsbegränsningar sjunker ovanstående siffror. Rätt logiskt, de vägarna är ju ändå inte roliga...:3freak

Sammanfattningsvis skulle jag säga att MC-förarna enligt rapporten generellt sett sköter sig något bättre än bilisterna. Andelen som bombar mer än 30 km/h för fort verkar något lägre än motsvarande andel bilister.

Har jag inte läst alldeles fel kan Ni alltså somna med gott samvete i kväll:)

Problemet med den höga andelen sporthojar i hastighetsrelaterade dödsolyckor - får vi jobba vidare med i morgon...

...Tog en snabbtitt på vad Anna Vadeby presterat ...
 
Last edited:

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
Toppen att det forskas på trafiksäkerhet, botten att resultaten används politiskt. Förbjud, reglera, registrera, bötfäll, beslagta... samma gamla visa från byråkraterna om och om igen. "Kör du mc för att det är ROLIGT det är ju LIVSFARLIGT!" Är det verkligen sant att det bara finns en lösning på problemet med att människor skadas och dödas i trafiken? Jag har varit närmare att skadas när jag legat i laglig hastighet i kö mellan mobilpratande småbarnsmorsan som aldrig kollar speglarna och stressade hantverkaren i sitt vita skåp utan blinkers än när jag kört om båda två 30 över tillåten hastighet. Men vad vet jag som inte sitter på arslet bakom ett skrivbord utan istället är ute på vägarna och kör hoj.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Att få titeln "forskare" på VTI är inte svårt. Titeln hintar om att här har vi en person med doktorshatt och vit rock men i verkligheten kan det vara nåt gymnasiedrägg som läst en kurs i statistisk analys och vips blivit heligt orakel. Tog en snabbtitt på vad Anna Vadeby presterat hittills och tyvärr verkar hon tillhöra den senare kategorin.
Kvinnan ifråga tycks vara fanatiskt fixerad vid "speed"...Rubriken i 4 av hennes fem publikationer innehåller ordet "speed".
Kan ju hoppas att det är "hastighet som avses.

Lite OT men i min boendenärhet finns det hur mycket pengar som helst för att jävlas med trafikanter..och få trafiken att flyta - långsammare, rena trafikhinder..
Senaste påhittet är busshållplatser som man inte kan passera när bussen stannat för att man placerat en refug i mitten av vägen..
Hur många ggr har jag då inte sett bilister som passerat refugen på "fel" sida...
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Jag har varit närmare att skadas när jag legat i laglig hastighet i kö mellan mobilpratande småbarnsmorsan som aldrig kollar speglarna och stressade hantverkaren i sitt vita skåp utan blinkers än när jag kört om båda två 30 över tillåten hastighet

Word!
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Det hela är faktiskt mycket intressant i trafikdebatten just nu om oss mc åkare när detta senast ägde rum på sjuttiotalet och man ville förbjuda större mc i trafiken.Verkar vara samma fjollor nu som då som anslutit sig till denna mc hets och jag undrar bara varför när t ex denna fortkörning äger rum i precis samtliga fordonskategorier.Ett vettigt svar från någon styrande förståsigpåare hade varit ytterst lämpligt med tanke på den senaste tidens påhopp på mc åkare.Bespara mig den flummiga SMC organisationen som tydligen vill att mc åkare som bryter mot hastighetsreglerna ska få sina mc beslagtagna.MIG som mc åkare talar de inte för med denna form av förbud. :finger
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Ja tyvärr är det alldeles för många som älskar att jävlas med andra,
än att se möjligheter att lösa problem.
Skapa busshållplatser mitt i gatan så att trafiken måste stanna..
Bygga refuger farthinder avsmalningar enkelriktat fordonstrafik förbjuden
gågator mm.
Gasa... bromsa...gasa...bromsa...
Varför är det så jäkla svårt att göra någon till FÖR !!istället för Mot ???
Varför bär jag alltid känslan att det är dom politiker som hatar trafik mest som
vill sitta i alla dessa nämnder bara för att spy ut si galla denna förhatliga trafik.
Såna ombyggnader har man sysslat med hela hösten hos oss.
Har redan, flera ggr, sett bilister som kört på fel sida om trafikdelare/refug när bussen stannat för att slippa vänta bakom bussen..!
Dessutom har åtskilliga av småstolparna vid de nu "fiktiva" övergångsställena/chikanerna redan körts ner.
Och ännu har det inte blivit vinter och halka!:gnissla
OT: ((mp):s trafikexpert, Karin Svenssson-Smith har inte ens körkort, men "trafikexpert" det är hon. Lite av vad man sade om Göran P. "Persson vet egentligen ingenting - men han vet allting bäst!")
 
Last edited:

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Tänkte på det när jag körde bil hem igår kväll från Gbg. Låg och körde 139 km/h och ibland 160 km/h.
Knappt någon trafik, viltstängsel och knappt en kurva.
Det mest dramatiska som hände var att en gubbe körde över på min sida när han satt och pratade med kärringen i passagerarsätet (han körde ca 100 km/h). Jag gasade till för att inte få in han i min dams passagerardörr. Gissa om han vinglade till. Garanterat att han satt och svor över min hiskerliga hastighet på 139 km/h istället för att halva hans bil åkte över i mitt körfält. Undrar vad som var farligast...?
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Kausalitet är en såndär sak som verkar lätt, men som majoriteten av mänskligheten lyckas få fel. Dels att de vänder på sambandet, eller hittar samband som inte finns öht...
Ett annat exempel är ju det fiktiva sambandet mellan pirater och global uppvärmning som pastafarians brukar dra till med för att häckla religiösa som misslyckas med kausalitet.
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top