vurpade 20 minuter innan uppkörning

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Ort
I ett hus på landet
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10
Behåll stället, byt hjälm. Lite skrapat ställ visar bara att man är en erfaren förare. Dags att börja öva knäskrap nu när du har "looken"! :tummenupp
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Grattis ! Tog själv kortet igår, strongt gjort av dig att komma tillbaka och ändå ta det. Jag körde upp med hyffsat sega händer (pga en olycka som resulterade i 2 gipsade händer i 5 veckor)... Ena tummen svullnar upp om jag kör mc för länge men igår bet jag ihop o fixade kortet ! Grattis som sagt !
 

Kaitzor

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Bromma
Hoj
SV1000S (såld)
Körde du upp via körskola?
Då är du försäkrad av deras försäkringsbolag.
Jag vurpade under lektion och fick medicin, vårdkostnader, skinnställ och taxiresa till o från sjukhus betalt (även inkomstbortfall) av körskolans försäkringsbolag.

Edit: Grattis!!:)
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Hade uppkörning idag och var framme i god tid innan start. Det betydde att jag och en annan kille från körskolan kunde träna lite på låg- och högfartsbanorna innan det var dags. Jag körde en Kawa ZR7 och grabben en Yamaha DT 125:a. Ytterligare en tredje kille skulle köra upp för tung.
Allt var frid och fröjd, tränade banorna ett par gånger och det gick fint.
Rätt var det var, på högfartsbanan 1, kom jag aningen för snabbt och snävt in när jag skulle passera sista konan före 180-graders svängen och vurpade rejält (tror jag låst frambromsen lr något). Jag flög ett par meter och hojjen snurrade ett varv efter och landade på mitt högra ben. Beslaget till höger fotpinne och fotbroms var helt knäckt, blinkers, tank etc totalförstört. skinnstället fick rejäla skrapmärken, likaså knogskydden på handskar. Även hjälmen fick sig lite skrap.
En svart rullgardin drogs ner för mig eftersom jag visste att det var kört, inget kort idag... Visserligen var jag självklart glad över att ha klarat mig utan att behöva uppsöka akuten, men ändå...

Som en skänk från åvan erbjöd sig körläraren till den andre killen som skulle köra upp för tung MC mig att låna deras hoj att försöka med. Det ville jag gärna även om jag räknade med att kugga pga omständigheterna (chocken, rädslan, ny hoj etc). Som tur var fick vi den trevligaste förrättaren man kan tänka sig. Han lät mig på träna ett litet tag på den nya MC'n och efter en skakig inledning på dagen fick jag så slutligen min lapp (De andra klarade sig också)!

I morgon blir det besök på vårdcentralen för mitt högra knä och fot är rejält svullna.
Hur gör man med skinnkläderna? Vågar man köra på i samma ställ (gick inte hål utan skrapat och nött) eller ska man kontakta försäkringsbolaget för att byta ut mot nytt?

Grattinerar:tummenupp Klart du våga köra i samma ställ!!!Ett skinnställ håller för fler marksyningar om man inte sliter upp sömmar. Sen beroende på om du hade nytt el begagnat ställ så kanske det inte ens är värt att diskutera det med försäkringsbolaget, som har avskrivnignar och förmodligen en kostsam självrisk. Men hör ialla fall, fortsätt och kör och ta det lungt i början.

Behåll stället, byt hjälm. Lite skrapat ställ visar bara att man är en erfaren förare. Dags att börja öva knäskrap nu när du har "looken"! :tummenupp

Eller klantig, dumdristig eller oerfaren förare, eller att man köpt ett begagnat ställ, det kan visa mycket eller ingenting med skrapat ställ.
 
Last edited:

axelsson_vpg

Guest
shit de där lät jävligt sjukt!.. grattis till kortet!
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
jag gillar mest :tuttar som trådskaparen har på sin avatar :crash
 

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Ort
I ett hus på landet
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10

Eller klantig, dumdristig eller oerfaren förare, eller att man köpt ett begagnat ställ, det kan visa mycket eller ingenting med skrapat ställ.

Jag fortsätter att tro på erfaren, annars betyder det att jag är klantig och det kan jag inte tänka mig. ;)

Edit: Tänkte inta på att detta gäller gatåkare, min teori apliceras med fördel på tävlingsförare i första hand. :mattias
 

maackan123

Ny medlem
Gick med
27 May 2007
Ort
Umeå
Hoj
-08 Kawasaki Z750
Grattis!

Grattis till lappen trots omständigheterna! :tummenupp
Jag vet precis hur du kände dig, jag klotade precis som du fast under uppkörningen! :huvet :huvet Krypet gick finemang, högfartsbanan likaså samt bromsning i 70. Efter 70 bromsningen sa uppkörningsgubben till mig "Det där ser ju bara fint ut, nu ska du bara bromsa i 90 sen är det klart." Okej tänkte jag och tog ansats för en 90bromsning. Men på något sätt så blev det fel i min skalle, jag totalglömde att det ösregnade och kramade bromsarna precis som man ska göra på torrt väglag. Farten sjönk och när jag var nere i 30-40 km/h så låste sig framhjulet och jag kanade hejdlöst framåt. :confused:
Min fösta kommentar var "åh helvete." Min trafikskolelärare och uppkörningsgubben rusade framtill mig och frågade hur det gick, "Bra" svarade jag, men var mest orolig övermin nyinköpta GSX 600F!

Helt makalöst vart det inte mkt till skador på hojen. Några repor och en skadad motorkåpa var allt. Sedan sa jag något som jag tror räddade lappen.

"Kan jag få prova igen?"

"Helst inte" svarade uppkörningsgubben.

"Men jag vet ju att jag kan,får jag eller får jag inte?"

"Okej då men ta det jävligt lugnt den här gången"

Sagt och gjort där kom jag i 80 blås och bromsade med LÅÅÅÅÅÅNG bromssträcka.

Sen kom jag otroligt nog med till uppkörningen och klarade lappen!! :D
Dock så mörkade jag spricka i nyckelbenet och ordentligsvullnad över fot och lår! Oförtjänt? Ja kanske, men ack så skönt!!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top